Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1797490
Dank je!
Ik heb her en der nog lopen schuiven om te proberen dat wanneer ik orgaan geef er ook vleesbot bij te geven, maar mij lukte dat niet overal.
Ik zal het aankijken en mocht het niet gaan dan kan ik het inderdaad weer aanpassen :-)

Dan zal ik hetzelfde menu maken voor m'n pup alleen dan zet ik haar op 5% van dr lichaamsgewicht.
Tot hoe oud moet ik trouwens een hoger percentage aanhouden?
#1797503
[quote="hubbabubba"]
Dan zal ik hetzelfde menu maken voor m'n pup alleen dan zet ik haar op 5% van dr lichaamsgewicht.
Tot hoe oud moet ik trouwens een hoger percentage aanhouden?
[/quote]

Zie ook: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 696.0.html

Over de hele linie geldt: kijk hoe je hond eruitziet en voer hem aan de hand daarvan. Hoe oud is je pup, wat weegt ze nu, wat is haar ideale eindgewicht? Let erop dat kleinere rassen wat meer nodig hebben, dus als je pup van een klein ras is en bij 5% graatmager wordt, dan ook gewoon de hoeveelheden aanpassen. Izza iisi!

Maar verder kun je je menu inderdaad ook gewoon in deze vorm aan je puppekind geven. Succes, en laat eens weten wat ze ervan vinden!
#1797853
Okay, dank weer!!

Puppekind is een kruising Friese stabijxborder collie van nu zo'n kilo of 9 en 5,5 maand oud.
Eind gewicht weet ik niet echt omdat ze erg klein van stuk is.
Toen zij 6 kilo was was haar zusje (br*kkenhond) al 9 kilo, maar of dit nu geheel aan de voeding ligt durf ik niet te zeggen, denk dat ze gewoon klein is.

Ik houdt d'r steeds al in de gaten dus dat zal ik uiteraard blijven doen.

Morgen even groenten inkopen doen en door de machine halen
Boodschappenlijstje maken voor de slachterij en poelier....

Yipieeeeee, zin àn!!  :D
#1797987
Jeeempie nu vraag je me wat...
Bedoel je hoeveel bot er nog aan de "vleesbot" zit, dus hoe bevleesd bijv. een kipkarkas is??
Dat weet ik namelijk nog niet omdat ik het nog niet in huis heb..

Ik weet alleen dat ik het menu op het volgende gebasseerd heb:

Vleesbotten 45%
Spiervlees 25%
Orgaanvlees 20%  waarvan de helft pens
Groente 10%

Ik weet dat mijn volwassen hond de groente wel zonder vlees eet, maar weet bijna zeker dat m'n pup het met lange tanden zal eten in het begin, vandaar dat ik wat gehakt e.d. bij heb zodat ik dit kan mengen.

Ik las trouwens ergens dat iemand sardientjes in tomatensaus gaf aan haar hond, is dit wel goed??
Zou het zelf niet zo snel doen namelijk en sowieso sardientjes uit blik niet zo snel alleen nu met de pup even wel ivm het leren eten van groente.
#1798452
tav groente, ik doe het ook in plastic bekertjes. Zonder wat eromheen. Ik zorg dat ik ze rechtop invries en dan kun je ze naar 1 dag door de hele vriezer heen kieperen omdat het er dan wel in blijft zitten.
Ik doe ook sardientjes uit blik gemalen door de groentemix anders krijg ik het niet naar binnen bij onze hond. Ik spoel de olie er trouwens af.
Je kunt natuurlijk ook verse sardientjes door de keukenmachine heen doen maar dat vind ik een beetje goor.
#1800856
[quote="202Spots"]
Ik vind er veel spiervlees/kalkoenvlees/gehakt e.d, zonder bot erbij zitten...hoeveel % is je bot ongeveer?
[/quote]

Hoe bedoel je, Dory? Het percentage spiervlees is 25%, dus dat is toch prima? Waarvan 160 gram gehakt, 210 gram kalkoen... lijkt me helemaal niets mis mee!

Het zou kunnen dat de kippendijen meer vlees dan bot bevatten, en een hele parelhoen ook. Bedoel je dat? Wat ik in zulke gevallen doe, als het vleesbot echt richting 20-30% bot en 80-70% vlees gaat: dan snij ik er wat vlees af, wat ik dan als spiervlees geef. Dus dat je dan meer een vleesbot met 50% vlees en 50% bot overhoudt. Maar dat moet je gewoon even per vleesbot bekijken.
#1801496
Inmiddels heb ik het gehakt veranderd in ongemalen rundvlees, niet dat dat wat uitmaakt in het menu, maar voor de doggies is het uiteraard wel beter.

De kippendijen zijn voor nu even kipkarkassen en kippenvleugels geworden, maar dit zal ik net als parelhoen (wat waarschijnlijk duif word) bekijken hoeveel vlees erop zit en het dan inderdaad als spiervlees gaan geven wat er teveel aan vlees op zit.

Maar ik was ook wel benieuwd hoe 202spots (dory) het bedoelde..
#1905798
Je hoeft het spiervlees niet te vervangen, als er straks voldoende bot zit bij het vleesbot. Meestal reken ik standaard voor nekken 1/2 bot en 1/2 spiervlees, bij karkas reken ik 2/3 bot en 1/3 spiervlees en bij vleugels/poten reken ik 1/3 bot en 2/3 vlees. Als je bijvoorbeeld nekken, karkas en iets meer bevleesd bot zoals vleugels afwisselt, dan kom je wel op voldoende bot uit. Maar het is even afwachten hoe je vleesbot er uit ziet.
Ikzelf geef altijd orgaanvlees bij het bot, zeker bij lever en nier. Je kunt bijvoorbeeld op woensdag het spiervlees vervangen door orgaanvlees en maandag een spiervleesdag. Bij een mix van hart, lever en nier; zorg er wel voor dat je maar een klein beetje lever en nier geeft (5% lever, zo'n 2-3% nier). Verder goed hoor, veel afwisseling.
Laatst gewijzigd door Angela_Bodhi op wo 19 jan 2011, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door