Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Helen
#206341
[quote="Lizzy"]
[quote="Helen"]
Ik zou zelf meer spiervlees geven en minder bot. Ik begrijp dat het een dalmaat is en dat je daarom veel GF-mixjes geeft en weinig orgaanvlees. Maar het botpercentage vind ik zelf te hoog. Ik wil zelf nooit boven de 20% bot uitkomen.

groetjes Helen
[/quote]

En mag ik vragen waarom? Want wat doe je met de grote hoeveelheden eiwit uit spiervlees met een snelgroeiend modelletje hond?
[/quote]

Ik voer Balou en de aankomende pup waarschijnlijk ook. 40% spiervlees, max 20% bot (kaal), 15% GF, 15% orgaanvlees, 10% overig (ei, biogarde, rijst etc.).
Ik denk dat als je je pup niet overvoert, oftewel heel schraal houdt je geen problemen krijgt met grote hoeveelheden eiwitten. Al scheelt 37 en 40% natuurlijk niet zoveel. Ik zat meer met jouw botpercentage. Ik denk dat dat onnodig is. Ik denk niet dat het schadelijk is, want ik ben er wel van overtuigt dat honden overtollig calcium, indien het van een natuurlijke bron afkomstig is, uit kunnen scheiden. Daarnaast is het natuurlijk een goede manier om je hoeveelheid eiwitten laag te houden. Maar toch vind ik het niet goed "voelen" om een pup een hoeveelheid bot voor te schotelen die hij in de natuur nooit van zijn leven binnen zou krijgen als hij hele prooidieren zou eten.
Ik denk dat als je je pup meer tegen de ondergrens (qua hoeveelheid) aan voert dat de eiwitten geen probleem vormen. En mocht dat toch gebeuren( de pup groeit in mijn ogen toch te snel), dan zou ik het percentage GF omhoog krikken en de rest gelijk houden. Verhoudingsgewijs voer je van je andere ingredienten dan ook minder.
Door Lizzy
#206347
Nou, ik vind 20% of 24% (want daar zit ik op) niet zo heel veel schelen hoor. Jij wel?

Qua eiwitten in vlees ben ik er nog niet uit. Ik weet niet wat voor puppy jij krijgt, maar ik denk ook dat het wel uitmaakt of je een kleine hond of middelgrote/grote hond hebt.
Door Helen
#206349
[quote="Lizzy"]
Nou, ik vind 20% of 24% (want daar zit ik op) niet zo heel veel schelen hoor. Jij wel?

Qua eiwitten in vlees ben ik er nog niet uit. Ik weet niet wat voor puppy jij krijgt, maar ik denk ook dat het wel uitmaakt of je een kleine hond of middelgrote/grote hond hebt.
[/quote]

Mijn pup wordt, denk ik, nog groter dan de jouwe... ;D Ik krijg over twee weken een witte herder pup 8)
Ik vind 20 % en 24 % wel veel schelen, vooral omdat ik 20% zie als absolute max, ik zit liever rond de 15%. Wat niet altijd lukt, omdat filet (zoals je zelf al in een eerder berichtje zei) veel duurder is dan vlees aan bot.
Door Lizzy
#206351
Oh ja, verrek, dat is ook zo! Die wordt inderdaad groter. Nou, ik zal de ontwikkelingen van jouw pup haarscherp gaan volgen 8)! Houd je me (ons) op de hoogte dan? Want ik ben echt heel benieuwd hoe hij zal opgroeien enzo en hoe jouw menu jou bevalt!!
Door Helen
#206352
Oh, Lizzy, ik had eerder trouwens gekeken naar de 29 % die er stond, niet naar de waarschijnlijke 24 %.
Door Helen
#206354
[quote="Lizzy"]
Oh ja, verrek, dat is ook zo! Die wordt inderdaad groter. Nou, ik zal de ontwikkelingen van jouw pup haarscherp gaan volgen 8)! Houd je me (ons) op de hoogte dan? Want ik ben echt heel benieuwd hoe hij zal opgroeien enzo en hoe jouw menu jou bevalt!!
[/quote]

Natuurlijk hou ik je (jullie) op de hoogte!!
Door Lizzy
#206355
[quote="Helen"]
Oh, Lizzy, ik had eerder trouwens gekeken naar de 29 % die er stond, niet naar de waarschijnlijke 24 %.
[/quote]

Ja, OK. Nou even daaronder staat ook dat het percentage rond de 24% is en waarschijnlijk lager omdat ik ook vrij veel werk met 'hele dieren'. 29% vind ik namelijk zelf ook te hoog.
Door Lizzy
#206356
[quote="Helen"]
[quote="Lizzy"]
Oh ja, verrek, dat is ook zo! Die wordt inderdaad groter. Nou, ik zal de ontwikkelingen van jouw pup haarscherp gaan volgen 8)! Houd je me (ons) op de hoogte dan? Want ik ben echt heel benieuwd hoe hij zal opgroeien enzo en hoe jouw menu jou bevalt!!
[/quote]

Natuurlijk hou ik je (jullie) op de hoogte!!
[/quote]

Top 8)!

Oh gaaf Helen! Ik verheug me nu al op de komst van jouw pup :D!
Door Helen
#206358
[quote="Lizzy"]
[quote="Helen"]
Oh, Lizzy, ik had eerder trouwens gekeken naar de 29 % die er stond, niet naar de waarschijnlijke 24 %.
[/quote]

Ja, OK. Nou even daaronder staat ook dat het percentage rond de 24% is en waarschijnlijk lager omdat ik ook vrij veel werk met 'hele dieren'. 29% vind ik namelijk zelf ook te hoog.
[/quote]

Oh ja!! Maar je hebt zeker ook gelijk betreffende het eiwitten dillema. Wanneer is het zoveel dat de pup te snel gaat groeien??? Ik denk dat het gewoon een kwestie van kijken en zo nodig aanpassen wordt!!
Door Helen
#206359
[quote="Lizzy"]
[quote="Helen"]
[quote="Lizzy"]
Oh ja, verrek, dat is ook zo! Die wordt inderdaad groter. Nou, ik zal de ontwikkelingen van jouw pup haarscherp gaan volgen 8)! Houd je me (ons) op de hoogte dan? Want ik ben echt heel benieuwd hoe hij zal opgroeien enzo en hoe jouw menu jou bevalt!!
[/quote]

Natuurlijk hou ik je (jullie) op de hoogte!!
[/quote]

Top 8)!

Oh gaaf Helen! Ik verheug me nu al op de komst van jouw pup :D!
[/quote]

Wat dacht je van mij ;D
Door Lizzy
#206361
Oh ja!! Maar je hebt zeker ook gelijk betreffende het eiwitten dillema. Wanneer is het zoveel dat de pup te snel gaat groeien??? Ik denk dat het gewoon een kwestie van kijken en zo nodig aanpassen wordt!!
Ik weet het qua eiwit ook niet zo goed... volgens mij krijgen ze eerder teveel als te weinig binnen... En ik weet ook niet of het bijsturen heel gemakkelijk zal gaan...?

Trouwens Helen, vraagje, ga jij karkassen/botten/rmb's eerst malen of ga jij dat gelijk 'heel' geven?
Door Helen
#206364
Lizzy schreef: Ik weet het qua eiwit ook niet zo goed... volgens mij krijgen ze eerder teveel als te weinig binnen... En ik weet ook niet of het bijsturen heel gemakkelijk zal gaan...?

Trouwens Helen, vraagje, ga jij karkassen/botten/rmb's eerst malen of ga jij dat gelijk 'heel' geven?
Ik begin met kvv ( ik heb geen mogelijkheid om alles te malen helaas), want het pupje staat deels op brok en deels op vers. En na een week of twee kvv (carnibest en energique) ga ik langzaam aan van alles en nog wat toevoegen totdat het pupje barft. De dingen die ik toevoeg gaan onder de hamer. Alles wordt dus wel heel klein gegeven totdat ik zeker weet dat de pup alles goed kan eten.
Door Lizzy
#206377
Ja, ik denk zeker wel 40%. Als je het vlees van de RMB's + vlees bij elkaar optelt, dan zit je ook zomaar aan 40%. Maar ik denk dat dat nog weinig zegt over wat je je pup te eten zou moeten geven?
Door Helen
#206390
[quote="Lizzy"]
Ja, ik denk zeker wel 40%. Als je het vlees van de RMB's + vlees bij elkaar optelt, dan zit je ook zomaar aan 40%. Maar ik denk dat dat nog weinig zegt over wat je je pup te eten zou moeten geven?
[/quote]

Ik denk dat konijn een belangrijk prooidier is voor de wilde voorouders van onze huishonden en dat je in ieder geval kan concluderen dat je niet te snel een hoeveelheid eiwitten geeft die te hoog is voor in dit geval pups.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door