Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1753928
Dat combineren komt wel ;)
Kijk ook eens voor de aardigheid in andere topics waar menu's in staan, daar leer je namelijk ook van ;)
Dingen waarvan jij nu denkt 'dat moet zo' kan misschien door een ander in een bepaald topic gevraagd worden en uitgelegd waardoor jij weer leerd dat het misschien juist niet zo moet ;)

Ook combinaties leer je uit andere menu's. Maar vooral er zelf achter komen wat wel of niet werkt voor jouw hond.
Er zijn mensen die bijv 1dag in de week alleen pens geven, ik zou dat niet moeten doen want dan gaan ze aan de diaree, ik moet er vleesbot bij geven...en zo kan iedere hond anders reageren op een combinatie, maar sommige verdienen gewoon een beetje aandacht ;)
Door Paula1976
#1753946
Mijn Tico van 11 maanden heeft ook niet elke dag dezelfde ontlasting. Dan weer een prachtig keuteltje en dan weer wat nattiger. En af en toe diarree maar de oorzaak daarvan kan ik wel vaak weer herleiden.

Hij heeft 1 visdag en de andere 6 dagen heb ik als volgt verdeeld: elke dag vleesbot, 3 dagen orgaan en 3 dagen vlees erbij. Krijgt hij konijnenkop dan zit daar altijd pens bij en bij haaskarkas ook. Hij krijgt 1 x per 2 weken een hele ex-layer kwartel. Die weegt ong 350 gram, terwijl Tico normaal ongveer 265 gram krijgt (hij weegt 6 kg). Soms laat ik hem een dag vasten na de kwartel maar meestal krijgt hij dan weer gewoon zijn maaltijd. Zijn overige orgaanvlees bestaat uit nier, hart en lever. Ook krijgt hij elke dag een groentemix (behalve bij de hele kwartel).

Je moet je er niet te druk om maken! Eerder gaf ik bij mijn vorige hond ook elke dag compleet maar bij Tico is dat qua gewicht gewoon geen doen en het is op deze manier ook een stuk eenvoudiger! De zakjes die in de diepvries gaan hebben een O van orgaan en een V van vlees en ik zorg dat ik dit om en om pak. Met de 12 diersoorten die ik voer zit ik altijd goed qua verhoudingen.

Succes ermee!
Laatst gewijzigd door Paula1976 op di 14 sep 2010, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1753964
Hier dus precies hetzelfde, alleen ben nog niet achter waar het vandaan komt. (we dachten de eend, maar hij heeft het nog)
In ieder geval ga ik wel met de tips aan de slag, eens helemaal omgooien qua structuur in het menu, misschien idd om en om, ene dag bot/vlees en andere dag bot/orgaan.

Maar als ik jou en Jol begrijp geven jullie dus ook meerdere orgaansoorten op 1 dag (bijv hart&nier) of ben ik te blond  :) Als je 3 dagen orgaan geeft en je hebt pens/hart/lever/nier

@ Jol, ik krijg bij mijn hond wel het idee dat ik zelfs meer bot kan geven en dat het dan beter gaat, maar dan wordt het wel erg botterig om het zo maar te zeggen. Verleden week haas, was nogal karig, maar mooie ontlasting, knarsbeen zelfde verhaal.

maar ga weer eens even een weekje menu's doornemen voor de verschillende combi's, je weet maar nooit.

(en ik dacht nog wel da'k goed bezig was  :(
Door Paula1976
#1753986
Klopt, ik geef ook 2 soorten orgaan op 1 dag. Omdat je niet te veel lever mag voeren, Tico krijgt 30 gram, vul ik dat aan met een ander orgaan. Dus die dag krijgt hij 2 soorten.

En omdat ik 12 diersoorten voer (kwam toevallig deze keer zo uit, kan een volgend menu wel weer 8 zijn ofzo) heb ik zijn menu over 2 weken verdeeld. Zo krijgt hij de ene week konijnkop met pens en de andere week haaskarkas met pens. En zo speel ik er wat mee.

Ik was in het begin ook pietje precies met de grammen maar is de ene portie 10 gram meer dan staat daar een portie met 10 gram minder tegenover.

Ook heb ik nachtenlang gedroomd over barf toen ik me aan het inlezen was. De karkassen en nekken vlogen me 's nachts om de oren. Het zit vanzelf helemaal in je systeem en dan wordt het allemaal makkelijker! Vooral nu Tico bijna op volwassen gewicht zit wordt het ook makkelijker, als ze nog (en vooral een groter ras) zo in de groei zitten moet je geregeld de hoeveelheden aanpassen en dat hoeft nu (verwacht ik) bij Tico niet meer.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
Door Petra*S
#1754003
Klopt hier zijn we begonnen met 7%, teon hadden we een erg hongerige hond, 8% was beter en inmiddels zijn we na zoveel maanden bij de 3% belandt.
Op zich gaat het menu in elkaar flansen wel, maar zat toch een beejte met die wisselende ontlasting en dacht ach waarom ook niet, even berichtje op barfplaats...

En nu heb ik weer een aantal tips wat zeker uitgeprobeerd gaat worden. In principe kijk ik niet zo heel nauw hoor, officieel mag hij 543 gr pens hebben, nou 550 past me dan weer beter. Rond het wel lekker af (houd het wel in de gaten) zo ben ik al wel.
Door **Jolanda**
#1754262
Als jij denkt dat meer vleesbot (of minder spiervlees of minder orgaan) de ontlasting beter maakt, mag je dat gerust aanpassen hoor ;) Je hoeft je niet precies aan de percentages te houden die gegeven worden, dat zijn namelijk richtlijnen ;) En omdat je een menu zelf maakt en het zelf kunt/mag aanpassen aan jouw hond, is ieder menu uniek ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door