Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1739480
Een karkas van een kip is zachter dan een kippenpoot.

Waarom hele harde botten?

Ik zou voorlopig nog geen hertenribben geven , ik geef die al helemaal niet, ik hou niet van ribben voor de honden van grotere dieren.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1739484
Ah ok, dacht al volgens mij rekenen we hetzelfde  :biggrin2:

Over de vleesbotten, het nogal per stuk van een dier. Zo zijn kippenpoten harder dan konijnenrug.
Wordt idd geadviseerd eerst te beginnen met kippen en eendennekken, vaak is dat maar een weekje om even te kijken hoe ze bot verteren en of ze het kauwen.
Al zullen ze kippennekken nauwelijks kauwen.
Het gaat dus voornamelijk om de verteerbaarheid en dat het maagzuur zuurder wordt voor het verteren van botten.
Dit zijn wat soorten beginnersbotten:
Kip (nek, rug, karkas. De poten en vleugels zijn harder)
konijn (ook hier zijn de poten weer wat harder, de koppen ook)
eend (nek is zacht, rug is wat harder)
kwartel (de hele kwartel is heel zacht)
parelhoen (vergelijkbaar met kip)

gaat dit goed na een tijdje voeren, dan kun je als je wil (hoeft dus niet persé) over naar wat hardere botten:
haaskarkas
jonge geiten-/lamsribben of nekken
jonge hertenribben

Je kunt dus idd na een tijdje over op ribben enzo, maar let wel op dat ze niet te hard zijn en van jonge dieren.
Je kunt dit testen met de snoeischaar, kom je erdoor heen dan zijn ze jong. Kom je er niet doorheen zijn ze te hard.
Dit testen kun je ook met de andere vleesbotten, zo merk wat heel zacht en wat harder.
#1739665
mijn honden hebben nu wel af en toe een gedoogt bot van de boeren bond en die krijgen ze binnen 3 dagen als ze goed door eten wel op.
maar ik zit dus met het schoon houden van de tanden, is daar een kippen karkas dan ook al genoeg voor? want eerst deden de brokken dat maar nu ze dadelijk geen brokken meer krijgen vroeg ik me dat af, want mijn teef stinkt echt uit haar bek en wil dus de tanden goed schoon houden (en poetsen werkt bij haar niet dan doet ze nog erger als of ze dood gaat).

en als ik het online bestel kan ik toch niet kijken of het van jongen dieren zijn, of is dat altijd wel bij lupa?

en ik wil ook groente gaan bij voeren mijn honden lijken wel herkauwers want ze eten nu best veel gras, maar nu heb ik dus op een ander forum gelezen dat je geen planten van de nachtschaden mag gebruiken maar dat je ze ook noten kunt geven.

maar mijn honden hebben wel eens vaker paprika of tomaat gekregen en dat zijn bijde nachtschade planten, kan dit kwaad? ze hebben er niet van geleden. en klop het dat ik ook noten in de groente kan mengen? en ei als je dat wil voeren moet dat rauw of gekookt zijn?
Door Too
#1739934
Ik wil je niet teleurstellen  ;) maar brokken doen helemaal niks voor tandjes.. ze zorgen voor plaque en plaque wordt op den duur tandsteen.

Knagen op een karkas, een lap pens of kopvlees is veel doeltreffender als reiniger, al zijn er absoluut individuele verschillen: de ene hond is gevoeliger voor tandsteen dan de ander.

Of bot zacht genoeg is weet je bijna nooit vantevoren daarvoor heb je de zgn 'snoeischaar test', als je iets eenvoudig met een gewone snoeischaar kunt knippen is t zacht genoeg voor je beestjes Je zult dat per keer zelf moeten beoordelen

Rauwe [gemalen] noten kunnen in je mix, GEEN macadamia
Eitjes geef je gewoon rauw evt met schil, al eet niet elke hond die op
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1739942
Sommige honden kunnen niet tegen tomaat/paprika.Die van mij ook niet net zo min als brood maar dat krijgen ze ook nooit meer sinds ze barfen.

Ei geef ik altijd 2 x per week ik doe dat door de kefir, even fijn prakken de schil.

Maar sommige geven ook zo een ei, kunnen ze er even mee spelen.

Als je hond er 3 dagen over doet met een bot lijkt mij dat veels te hard.

Je moet wel uitkijken met hard bot ze kunnen zo stukjes van hun tanden af bijten of het verteert niet goed.
#1740531
owke dan hoe ik dus niet over naar had bot eigenlijk, dat is fijn om te weten.

werken de brokken daar echt niet voor, volgens royal canin wel, beging iedere dag meer afgunst naar royal canin te krijgen!  :P

maar goed dat ik heb besloten om over te stappen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1740603
[quote="nicole en de kooikers"]
owke dan hoe ik dus niet over naar had bot eigenlijk, dat is fijn om te weten.

werken de brokken daar echt niet voor, volgens royal canin wel, beging iedere dag meer afgunst naar royal canin te krijgen!  :P

maar goed dat ik heb besloten om over te stappen  :biggrin2:
[/quote]

Dat is altijd een beetje jammer dat ze dat promoten. Waarom maken ze dan dentasticks? denk ik altijd maar.
Je kunt het vergelijken met als jezelf een droog koekje eet of een stuk biefstuk, welke van de 2 plakt meer aan je tanden?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door