Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Living Xl
#1597379
Hallo Allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Sandra en wij hebben 2 Mastiffs (teef 6jr en reu 22 mnd) en 2 Am. Staffs (reuen - 11 en 12 jr.)
Ik zit al langere tijd te denken om over te stappen naar KVV en/of Barf.

Ik geef momenteel Happy Dog Natur Croq (Am. Staffs) & Happy Dog Natur Croq XXL (Mastiffs).
Ik heb destijds (zo'n 12 jaar geleden) voor Happy Dog gekozen omdat ik een brok wilde,
waar geen chemische anti-oxidanten, geur- kleur -en smaakstoffen in zaten.
Ik heb wel regelmatig Rodi en Smuldier, (Meadowfield vlees - enkele keer) erbij gegeven, puur als lekkernij...
Kauwmateriaal gaf ik met name van Farmfood Rawhide.

De Mastiff reu, die wij zelf gefokt hebben, heb ik destijds afgespeend op KVV (Rodi en Smuldier).
afgewisseld met brokken van Happy Dog (toendertijd Maxi Baby en Maxi Junior,
vanaf ± 7 maanden heb ik hem overgezet op XXL)

Inmiddels heb ik redelijk wat gelezen over KVV en Barf en zou ik graag de overstap maken.
Ik vind het alleen heel moeilijk om een goed menu samen te stellen voor onze "zwaargewichten",
wat ook nog enigszins betaalbaar is. Onze dame weegt 80 kg en ons heer(tje) ± 85 kg.
Ik wil jullie daarom vragen om eens naar mijn tot nu toe bedachte menu te kijken.

Ik ben uitgegaan om tussen de 2 - 3 % van hun lichaamsgewicht te voeren.

MENU - MASTIFF.

Maandag:
Kipgehakt van kipkarkas - 1,5 kg.
Smuldier vlees - 400 gr.
(verdeeld over 2 maaltijden)

Dinsdag:
’s morgens - brokken (Happy Dog)
’s avonds - Smuldier pens compleet 400 gr. met volle Yoghurt

Woensdag:
Kipgehakt van kipkarkas - 1.5 kg
Smuldier hart - 400 gr.
(verdeeld over 2 maaltijden)

Donderdag:
’s morgens - brokken (Happy Dog Natur Croq, zonder chemische toevoegingen)
‘s avonds   - Smuldier Vlees compleet 400 gr. met volle Yoghurt

Vrijdag:
Kipgehakt van kipkarkas - 1.5 kg
Vis - 400 gr.
(verdeeld over 2 maaltijden)

Zaterdag:
’s morgens - brokken (Happy Dog Natur Croq, zonder chemische toevoegingen)
‘s avonds   - Smuldier Pens compleet 400 gr. met volle Yoghurt

Zondag:
Kipgehakt van kipkarkas - 1.5 kg
Smuldier pens - 400 gr.
(verdeeld over 2 maaltijden)

Regelmatig fruit en groente (restjes van tafel)

Ik ben afgelopen vrijdag begonnen met de Kipgehakt te geven, wat uiteraard ontzettend goed in de smaak viel.
Ik wil de Am. Staffs ook overzetten, maar gezien hun leeftijd lijkt het me verstandig dit geleidelijk aan te doen.
Door Rimanda
#1597426
Het is lastig om naar je menu te kijken omdat je er brokken tussen hebt staan..

Persoonlijk vind ik dat brokken en barfen niet samen gaat :-\
Het heeft allebei een andere manier van verteren en een andere zuurtegraad.
Ik zou het OF op brokken houden met af en toe kvv.. OF op kvv met barfen OF barfen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1597434
Alleerst welkom hier!
Goed dat je nadenkt ze over te zetten naar vers.

Vindt het ook moeilijk wat te zeggen van je menu omdat je er aardig wat brok in hebt staan.
Voor versvoeren zou ik dat als eerste de deur uitdoen.
Hier ook meerdere honden die behoorlijk wat eten, ik merk dat barf daarin toch het goedkoopste is en je weet ook gelijk wat je geeft.
Wat ik je dus zou adviseren is je eens in te lezen in barf, hoe je een menu samensteld enzo.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html
Als het een beetje goed uitzoekt qua diersoorten kun je zo tussen de 1,00 en 1,50 per kilo uit kunnen komen, dat lijkt me behoorlijk betaalbaar  ;)
Evt zou je nog kunnen combineren met smuldier omdat dat ook niet erg prijzig is, alleen is het gemalen en weet je nooit precies wat je voert daarmee.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1599347
ik zou me dus eerst goed inlezen en dan pas overstappen en dan wel cold turkey. Dus direct. Een combi met brokken vind ik zelf niet zo ideaal omdat je dan geen goed advies kunt geven wat je hond nodig heeft.
Eventuele overschotten aan brokken zou ik lekker doneren aan een asiel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door