Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lynn
#1587007
Zoals ik bij 'vragen en problemen' al heb uitgelegd ben ik helemaal nieuw in het BARF-wereldje.
En ben ik dus nog een beetje zoekende. Aan de hand van de rekenhulp ben ik tot het volgende gekomen voor mijn corgi (cardigan) van 15kg:

Per week:
50 % vleesbot = 1050 gr
17 % spiervlees = 360 gr
10 % groentes = 210 gr
18 % orgaan = lever = 42 gr (2% van het totaal)
                        pens = 196 gr (de helft van het orgaan-deel)
                       andere = 137 gr
5 % vis = 105 gr
en 1 ei

Ik moet wel opletten dat ze snel de neiging heeft om te zwaar te worden, dus ik weet niet of ik dan ergens speciaal op moet letten...
Tips zijn altijd welkom!



Maandag
Lamsrib
Vleesbot
105 gr


 
 Kippennier
 Orgaan
 70 gr


 
 Rundsvlees
 Spiervlees
 120 gr



   
   
   


 Dinsdag
 Eendennek
 Vleesbot
 210 gr


 
 Geitenvlees
 Spiervlees
 120 gr


 
 Groentes
 Groentes
 42 gr



   
   
   


 Woensdag
 Parelhoenkarkas
 Vleesbot
 105 gr


 
 Runderpens
 Orgaan
 98 gr


 
 Groentes
 Groentes
 42 gr



   
   
   


 Donderdag
 Kwartelkarkas
 Vleesbot
 210 gr


 
 Sardientjes
 Vis
 105 gr


 
 Groentes
 Groentes
 42 gr


 
 Ei
 
 



   
   
   


 Vrijdag
 Lamsrib
 Vleesbot
 105 gr


 
 Runderpens
 Orgaan
 98 gr


 
 Groentes
 Groentes
 42 gr



   
   
   


 Zaterdag
 Parelhoenkarkas
 Vleesbot
 105 gr


 
 Lamshart
 Orgaan
 67 gr


 
 Groentes
 Groentes
 42 gr



   
   
   


 Zondag
 Kippennek
 Vleesbot
 210 gr


 
 Kalfslever
 Orgaan
 42 gr


 
 Hertenvlees
 Spiervlees
 120 gr
Laatst gewijzigd door Lynn op ma 19 apr 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door josevl
#1587026
heb het ff snel gekeken maar volgens mij ziet het er best goed uit

waar je op kan letten als je hond snel zwaar word is, om mager vlees te geven
bijv geit is vet vlees, kalkoen mager

maar meestal als je je hond over zet op barf vallen ze eerst af ( ze moeten eraan wennen dat het een koolhydraat arm is)
en voor de rest gewoon kijken word ze te zwaar dan minder voeren qua procenten
Door Lynn
#1587041
Ok, dank je wel. Dan ga ik wel opletten met vet en mager vlees. Een beetje zoals bij ons mensen dan... Dat gevogelte magerder is dan vlees.
Ik vind't toch wel spannend, om die overstap te maken. Gaat het haar wel bevallen...  :whistle:
Door Emmanuelle
#1587050
Ziet er inderdaad goed uit.  
Wat je wel kunt doen is de vleesbot over minder dagen verdelen, niet meer alle dagen vleesbot geven.
Je zult het wel merken dat niet altijd even gemakkelijk is om kleine porties vleesbot te geven.
Dus dan kan je bv. de ene dag wat meer vleesbot geven, en de dag nadien enkel spiervlees (of orgaan) & groenten
Ik geef momenteel nog niet alle dagen barf, maar ik merk nu al dat het niet altijd even gemakkelijk is om aan kleine hondjes niet te veel vleesbot te geven.
Dus ik geef dan het dubbele aan vleesbot en de dag nadien enkel spiervlees en groenten.  Omdat het gemakkelijker is voor mij qua in porties verdelen en omdat ze dan wat meer kauwwerk hebben  ;)

Momenteel geef je dus 2% van het lichaamsgewicht van je hond.
Wat je bv. ook kunt doen als je hond te dik word, is wat minder orgaan gaan geven en meer groenten.
Maar 2% lijkt me alvast heel goed om te beginnen.  Dan kun je na verloop van tijd kan je gaan kijken en eventueel aanpassen.

Groetjes,

Emmanuelle
Door Lynn
#1587060
[quote="Emmanuelle"]
Ziet er inderdaad goed uit.  
Wat je wel kunt doen is de vleesbot over minder dagen verdelen, niet meer alle dagen vleesbot geven.
Je zult het wel merken dat niet altijd even gemakkelijk is om kleine porties vleesbot te geven.
Dus dan kan je bv. de ene dag wat meer vleesbot geven, en de dag nadien enkel spiervlees (of orgaan) & groenten
Ik geef momenteel nog niet alle dagen barf, maar ik merk nu al dat het niet altijd even gemakkelijk is om aan kleine hondjes niet te veel vleesbot te geven.
Dus ik geef dan het dubbele aan vleesbot en de dag nadien enkel spiervlees en groenten.  Omdat het gemakkelijker is voor mij qua in porties verdelen en omdat ze dan wat meer kauwwerk hebben  ;)

Momenteel geef je dus 2% van het lichaamsgewicht van je hond.
Wat je bv. ook kunt doen als je hond te dik word, is wat minder orgaan gaan geven en meer groenten.
Maar 2% lijkt me alvast heel goed om te beginnen.  Dan kun je na verloop van tijd kan je gaan kijken en eventueel aanpassen.

Groetjes,

Emmanuelle


[/quote]
Dank je wel.
Inderdaad, over dat in porties verdelen ben ik ook niet helemaal uit. Ik weet niet wat doenbaar is om te verdelen. Dat zal ik pas merken als ik echt ga starten. Want niemand in mijn omgeving geeft BARF, dus ja, afkijken lukt ook niet  8)
Door Emmanuelle
#1587064
[quote="josevl"]
wat ikzelf makkelijk vind is 7 dagen vleesbot en daarnaast 3 dagen spiervlees 4 dagen orgaan

[/quote]

Ha jij neemt het op 2 weken?  Zou ik ook doen, 50% van de tijd vleesbot. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om te verdelen en hebben ze wat meer kluifwerk.
Door Lynn
#1587077
Ok, dus ik zou eigenlijk een menu moeten maken voor 2 weken en het zo anders verdelen...
Dat ga ik straks of morgen nog een keer proberen. Dat kluiven gaat ze super vinden  :D

Moet ik opletten met dingen die ik haar in het begin geef? Zijn er start-BARF-producten?
Of mag ze gewoon meteen alles?
Door josevl
#1587078
::) ::) ::)

uh nee ik voer wel iedere dag vleesbot met de ene keer spiervlees en de andere keer orgaan
maar mn hond is wel wat zwaarder

en ik geef 1 keer op een dag eten
Door josevl
#1587081
[quote="Lynn"]
Ok, dus ik zou eigenlijk een menu moeten maken voor 2 weken en het zo anders verdelen...
Dat ga ik straks of morgen nog een keer proberen. Dat kluiven gaat ze super vinden  :D

Moet ik opletten met dingen die ik haar in het begin geef? Zijn er start-BARF-producten?
Of mag ze gewoon meteen alles?
[/quote]


persoonlijk vind ik het niet werken om alleen orgaan op een dag te geven want de meeste gaan dan aan de schijterij
dus ik geef altijd orgaan met bot

je heb in de bieb een verhaal over beginnersbotten
qua spiervlees kan je alles wel geven
Door dosta
#1587089
hallo, welkom hier,
ik zag op je site dat ze nu nog op brokken zit, daarom zou ik de lamsrib voorlopig achterwege laten.
het gaat nl. niet alleen om het kauwen, maar ook om het verteren, maagzuur moet eerst zuurder worden.
parelhoen en kwartel is uitstekend om mee te beginnen,daarna kun je konijn, eend proberen, dan b.v. haas, verteert hij/zij dit allemaal goed dan zou je lamsrib kunnen proberen (geen enkele, meerdere aan elkaar). Dit kun je heel goed aan de ontlasting zien of je nog stukjes bot ziet.
verder ziet her er goed uit.

gr Henriette
Door Lynn
#1587094
Inderdaad, ik zag't net van die 'beginners-botten'. Maar dan moet ik niet bang zijn dat het qua vleesbot te eenzijdig is de eerste weken?
Door Emmanuelle
#1587097
[quote="Lynn"]
Ok, dus ik zou eigenlijk een menu moeten maken voor 2 weken en het zo anders verdelen...
Dat ga ik straks of morgen nog een keer proberen. Dat kluiven gaat ze super vinden  :D

Moet ik opletten met dingen die ik haar in het begin geef? Zijn er start-BARF-producten?
Of mag ze gewoon meteen alles?
[/quote]

Nee een menu voor 1 week is prima hoor!
Ik had het verkeerd begrepen van josevl  ;)
Maar een grote hond dat scheelt natuurlijk wel om elke keer vleesbot te geven, die mag al heel wat meer hebben.
Om je een idee te geven, van de meeste karkassen zitten er 2-4 in een kg. Dat wilt zeggen tussen de 250 en 500 gram, afhankelijk van welk dier. Kwartelkarkasjes zijn gemakkelijk, die zijn wat kleiner.  Als je van grotere karkassen elke keer 100 gram moet afhalen, dat is echt niet zo gemakkelijk  ;)  Ik moet ook oppassen, ik heb een schrokker. Eendennekken slikte hij al bijna zo door, dus ik geef hem niet minder als een half karkas.

Om mee te beginnen zou ik enkel met gevogelte starten. Eerst met nekken (kip en eend) en dan daarna als ze dat goed verteren kan je met karkassen beginnen.
Met lamsrib zou ik persoonlijk nog even wachten (zag ik op maandag staan). Die zijn al wat harder.
Ook een tip in verband met die kwartelkarkas, misschien kan je gewoon beter een hele kwartel geven.  (ik zie wel dat ik zonder kop en veren heb daar houd ik zo niet van)
Een hele kwartel kan je als een complete maaltijd zien, hoef je die dag verder niets bij te geven.  De botten van een kwartel zijn niet te hard, dus goed te doen.

Ik ben ook vollop aan het uitdokteren, het is altijd leuk om met een andere beginner ideetjes uit te wisselen  ;)
Laatst gewijzigd door Emmanuelle op do 15 apr 2010, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door josevl
#1587105
dan geef je toch bijv.  maandag botvlees + orgaan
                                   dinsdag spiervlees + groente
                                  woensdag botvlees + orgaan
                                  donderdag botvlees + orgaan
                                  vrijdag spier vlees + groente
                                  zat      botvlees + orgaan
                                  zondag spiervlees + groente

dan geef je de ene dag iets meer en de andere dag iets minder  en dan kan je je botwerk over 4 dagen verdelen
Laatst gewijzigd door josevl op do 15 apr 2010, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lynn
#1587120
[quote="josevl"]
dan geef je toch bijv.  maandag botvlees + orgaan
                                   dinsdag spiervlees + groente
                                  woensdag botvlees + orgaan
                                  donderdag botvlees + orgaan
                                   vrijdag spier vlees + groente
                                   zat       botvlees + orgaan
                                  zondag spiervlees + groente

dan geef je de ene dag iets meer en de andere dag iets minder  en dan kan je je botwerk over 4 dagen verdelen
[/quote]
ok ja, als het zo lastig verdelen is, zal ik't menu nog wat moeten aanpassen.
Ooh ja, nog een vraagje, vis, wordt dat ook aanzien als bot? Of meer spiervlees?
Een zalmkop bijvoorbeeld kan ik mij voorstellen dat dat meer naar de richting van bot gaat, en sardientjes meer richting spiervlees-achtig....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door