Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1486412
Hallo allemaal.

Na lang puzzelen lezen graven pluizen en nadenken ben ik tot het volgende menu gekomen voor mijn Mechelse herder van ong 30kg en Cairn van ong 8 kg.
Normaal zouden ze, als ik ze 2% voer 600gram en 160 gram moeten krijgen. Hier ben ik niet zo strikt in, dit omdat voor de herder 600gram niet genoeg is en dus vaak tussen de 600-1000gram krijgt. En de cairn wat neiging heeft om dik te worden dus tussen de 150 en 175 gram krijgt. Ook hangt het af van de dagbesteding. Hebben ze de volgende dag veel te doen krijgen ze niet zo veel hebben ze veel gedaan en de volgende dag rustig aan krijgen ze wat meer.
Als percentages heb ik geprobeerd de percentages van Haaksbarf aan te houden omdat ze dat nu ook krijgen.
Dus 55%vleesbotten, 15%orgaan, 15%spiervlees en 15%groente.

Voor de mechel zou dit zijn 2310 gram vleesbotten (is 4 dagen) de rest is 630 gram (dus de overige 3 dagen)
voor de cairn zou dit zijn 577gram vleesbotten (is ook 4 dagen) en de rest 157gram (dus de overige 3 dagen)

Ik voer 1 keer per dag (met KVV dan wel 2 keer) en geef maar 1 product per maaltijd omdat het me simpelweg niet gaat lukken heel veel dingen te gaan combineren. Tenzij er nog dingen over zijn natuurlijk.....
Onderstaand zijn dus porties van 600-1000gram en 150-175gram.
Cairn is allergisch voor rund, dus vandaar verschil met de mechel!

Week 1
Maandag: Vleesbotten (Eendennekken)
Dinsdag: Vleesbotten (Geitenribben/Lamsribben)
Woensdag: Orgaan (Lamspens voor cairn Runderpens voor Mechel)
Donderdag: Vleesbotten (Kipkarkas) (voor cairn Hertenstrot)
Vrijdag; Spiervlees (Kopvlees paard)
Zaterdag: Vleesbotten (Vis, varierend van zalm, haring, makreel etc.)
Zondag: Groentemix, yoghurt/ei

Week 2
Maandag: Spiervlees (Kopvlees paard voor cairn, Kopvlees rund voor de mechel)
Dinsdag: Vleesbotten (Lamsribben/Geitenribben)
Woensdag: Groentemix/yog/ei/sardien
Donderdag: Vleesbotten (Konijnrugstuk)
Vrijdag: Vleesbotten (Parelhoenkarkas)
Zaterdag: Vleesbotten (Vis, afhankelijk welk soort in de vriezer ligt)
Zondag: Orgaan (Organen van kip, lever/hart?)

Deze vleessoorten/diersoorten staan niet vast, er zijn nog kwartels, rundstrotten, kalkoennekken, lamsstrot, geitenpens, hertenrib (nog geen ervaring mee...), runderborstbeen(ook geen ervaring mee...lijkt mij erg hard?), konijnenpoten. Maar net wat er in de vriezer ligt, diersoorten genoeg lijkt me?

Mijn eigen commentaar is dat ik te vaak vleesbotten achtereen heb, al merk ik qua ontlasting weinig aan beide honden, deze blijft eigenlijk altijd wel goed, niet kalk-achtig.
Eigenlijk wil ik geen maaltijd vullen met alleen maar groente, maar heb te weinig fantasie om dit anders in te passen volgens mij. Vandaar dat ik het denk ik ga combineren met of vleessnippers of sardientjes oid. Of zou dat wel kunnen een groentemaaltijd, het lijkt mij dat ze daar niet erg veel energie uit kunnen halen voor de dag, al hoeft dat natuurlijk ook niet perse elke dag.....
Zou ik bijvoorbeeld ook 3 dagen 200gram groente bij kunnen geven en minder vleesbotten, (200gram groente en 500gram vleesbot en dan de 4e dag wat meer vleesbotten) Maar dan houd ik in het weekmenu een dag over...??
Eigenlijk kom ik na al het gepuzel er opeen helemaal niet meer uit!!?
Heel graag jullie hulp en inzichten!
#1486515
Qua afwisseling en percentages ziet het er prima uit. Je voert dit dus ook al? Want ik zou zelf liever (zeker met deze hoeveelheid vleesbot) iedere dat wat vleesbot geven + spier of orgaanvlees (3 keer per week spiervlees en 4 keer per week orgaanvlees of andersom) met wat groentenmix geven (5 a 7 keer per week).
#1486528
Hoi Lizzy,

Ik ben hier nog niet helemaal mee begonnen omdat ze ook nog vaak Haaksbarf krijgen. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Bedoel je dat ik dan toch beter maaltijden kan gaan samenstellen? Dus elke dag een combinatie van vleessoorten, of maar een  paar dagen dat begrijp ik niet helemaal?
Vind het namelijk erg lastig om dit te doen en in porties te verdelen. Het is vooral ook gemakszucht  :-\ zak uit de vriezer ontdooien en klaar...
#1486536
Nee, ik bedoelde dus meer het volgende (dus gewoon 100% zelf samenstellen).

Maandag vleesbot + spiervlees + groenten
Dinsdag vleesbot + orgaanvlees
Woensdag vleesbot + spiervlees + groenten
Donderdag vleesbot + orgaanvlees
Vrijdag vleesbot + spiervlees + groenten
Zaterdag vleesbot + orgaanvlees
Zondag vleesbot + spiervlees + groenten
#1486543
Hoi Lizzy,

Deze combinaties is dat omdat je anders teveel vleesbotten achter elkaar voert? Sorry voor zoveel vragen, maar vraag het liever te vaak dan te weinig  ;).
Maar nu voer je inprincipe zelfde percentages over de week toch, alleen anders verdeeld over de dagen zoals je voorbeeld, wat is precies het voordeel daarvan of het nadeel van elke dag 1 bepaald product?
#1486549
Als je een dag alleen vleesbot voert is de kans groot dat je honden niet meer of moeilijk kunnen poepen.. Hun drollen worden dan ook echt krijt achtig..
Met een dag alleen orgaan of spiervlees kunnen ze juist aan de diarree raken..

Niet echt bevordelijk voor de innerlijke balans. Persoonlijk zie ik er zelf nog een voordeel in.. Als je iedere dag iets van vleesbot voert heeft je hond ook iedere dag iets lekkers aan kauw werk.. Met een sloperd zoals ik heb (een stafford) heb ik daar echt veel voordeel uit gehaald!
#1486551
Souris schreef: Hoi Lizzy,

Deze combinaties is dat omdat je anders teveel vleesbotten achter elkaar voert? Sorry voor zoveel vragen, maar vraag het liever te vaak dan te weinig  ;).
Ja, onder andere. En omdat 1 keer per week een grote prak groenten een beetje teveel van het goede is. Groenten levert ook ruwvezel en dat is mooi om dat over wat meer maaltijden te verdelen.
Maar nu voer je inprincipe zelfde percentages over de week toch, alleen anders verdeeld over de dagen zoals je voorbeeld, wat is precies het voordeel daarvan of het nadeel van elke dag 1 bepaald product?
Ja, exact. Het voordeel is een stabielere ontlasting. Maar, niet iedere hond heeft moeite met jouw menu dus je zou daarmee van start kunnen gaan en kunnen kijken wat het doet.
#1486560
Hoi Lizzy,

Ik ga toch proberen iig wat dagen te combineren, zodat ik geen hele groente-dag heb. Dat leek me zowieso al niet zo'n geweldig idee.
Toch nog even rekenen maar ik kom er nu wel uit denk ik.
Ze krijgen al een paar maanden eea aan barfproducten en zo nu en dan ook een paar dagen alleen vleesbot en tot nu toe heb ik nog maar 1 keer kalkachtige ontlasting gezien. Maar we gaan gewoon wat vogelen en proberen.
Bedankt iig!

En wat betreft het bezig zijn met vleesbot, dat is een beetje een dingetje. Als ik proties kleiner moet maken, omdat er dan spiervlees oid bijkomt, is een van beide een relatief klein stuk. Helaas pindakaas voor mij is het werkelijk met alles hap-slik-weg--->buuuuurp :biggrin2:
Ik voer dus liever grote lappen cq stukken maar dat komt goed!
#1489549
Af en toe een vleesbot naast kvv is wat anders dan een dag alleen maar vleesbot, de kvv 'verdunt' dan het vleesbot als het ware.
Maar ik geef mijn woef ook wel eens alleen maar vleesbot op een dag, gaat op zich wel goed. Het zijn dan wel goed bevleesde botten.

Als je bang bent dat de hoeveelheden te klein worden, zou je ook een of meer vastendagen kunnen invoeren. Misschien worden de totale porties dan weer erg groot, dus ik zou eerst eens afwachten hoe ze het doen op hun nieuwe menu. Ze gaan immers al de overstap van 2x per dag naar 1x per dag voer maken.

Ik hoop dat het lukt met het combineren van vleesbot + orgaan/spier + groente. Het ziet er in het begin wellicht wat ingewikkelder uit, maar heus het valt mee. :)
Wat je praktisch gezien zou kunnen doen is voer voor 2 dagen ontdooien en dan de helft vleesbot van de ene dag combineren met de helft spier/orgaan van de andere dag. De dag erna geef je het restant. (Ik hoop dat je me kunt volgen...)

Succes!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door