Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Else
#1478431
Graag jullie mening over m'n barf plannetje!

Na lang kvv te hebben gegeven (carnibest en smuldier) met af en toe een beetje barfen erbij denk ik dat ik nu volledig ga barfen.

We hebben een duitse herder reu van 1,5 jaar, hij weegt 42 kg.
Wat ik tot nu toe heb gegeven en wat hij ook lust: hertenribben, hertenvlees, kippennekken, zalm koppen, zalmsnippers, runder lever, hart en pens, zelf gemaakte kvv van gemalen (door de gehaktmolen) eenden-dingen (orgaan, bot en spiervlees. Dit heb ik gemaakt omdat we hem een eliminatiedieet wilden gaan geven maar dit is lastig omdat hij niet gek is op eend of konijn. Al met al gaat het nu ook wel beter met hem, ondanks dat we niet echt  het eliminatiedieet hebben afgemaakt, dan een tijdje terug hij heeft geen jeuk meer maar is nog wel ongeveer eenmaal per week compleet aan de dunne voor 1 dag, maar goed ik hoop dat misschien door gewoon te gaan barfen dat laatste stukje onregelmatighied in zijn ontlasting ook weg gaat).

Hij lust geen konijn en is niet gek op eend (al gaat het er gemalen wel in maar met tegenzin...).
Hij kauwt zeer zorgvuldig op bijvoorbeeld de hertenribben vandaar dat ik nu ook wel de runderribben heb besteld of is dit nog niet verstandig?

Nou daar komt de berekening:

Ik ga uit van 2 % van zijn lichaamsgewicht dan kom je uit op 850 gr per dag en dat is afgerond (om het makkelijk te maken) 6 kg per week.
Ik wil hem gaan geven:
50% vleesbot= 3 kg
16 % spiervlees = 1kg
16 % orgaanvlees = 1 kg
9% groente= 0.5 kg
9 % vis = 0.5 kg
totaal= 6 kg

Voor het vleesbot wil ik gaan gebruiken:
kippenkarkas, hertenribben, hertenbot, kippennekken, botmix van herby, runderknars (geen idee wat dit is maar dit heb ik nu net ook besteld, zou wel een soort van kraakbeen zijn??) en runderribben.

Voor het spiervlees: hertensnippers, runderspiervlees

Voor het orgaanvlees: runderlever, runderpens en runderhart. Eenden lever en hart (gemalen), fazant ingewanden (dit heb ik nu voor het eerst besteld dus nog even afwachten of meneer-de-kieskeur dit lust)

vis: zalmbotmix, zalmkop, zalmsnippers

Groente: dat ga ik nog even bekijken.

Daarbij wil ik hem af en toe tussendoor mijn zelfgemaakt kvv van eend en de smuldier geven aangezien ik dat nog niet op heb.

Nou ben benieuwd wat jullie ervan vinden!!
I.i.g. alvast bedankt voor het bekijken ervan.

Groetjes Else
Gebruikersavatar
Door Else
#1478469
Ben nog even verder aan berekenen geweest om de verdeling over de week te maken.

Maandag:
ochtend 0.5 kg vleesbot
avond: 0.5 kg spiervlees

dinsdag:
ochtend 0.5 kg vleesbot
avond: niks

woensdag:
ochtend 0.5 kg vleesbot
avond: 0.5 kg orgaanvlees

Donderdag:
ochtend 0.5 kg vleesbot
avond: 0.5 kg spiervlees

Vrijdag:
ochtend 0.5 kg vleesbot
avond: 0.5 kg orgaanvlees

Zaterdag:
ochtend 0.5 kg vleesbot
avond: niks

Zondag:
0.5 kg zalm met 0.5 kg groente erdoorheen

Is dit wat zo?
Ik vind het zelf makkelijk om alles in porties van 0.5 kg te verdelen aangezien de meeste dingen van herby per kg worden aangeleverd. ik kan het dan ontdooien en in 2 porties weer invriezen. Dit betekend dus wel dat hij 2 maal per week 's avonds niks krijgt maar dat is niet zo erg toch?

En is het handig om in 1 keer de groente te geven of kun je dat beter verdelen over de dagen?
Het leek mij makkelijk om de groente door bijvoorbeeld zalmsnippers heen te mengen omdat ik denk dat hij het anders niet opeet.
Of zijn er nog andere handige tips om zo'n groentemix aantrekkelik te maken?

Alvast bedankt weer!!

Else
Door Lizzy
#1478865
Else! schreef: Graag jullie mening over m'n barf plannetje!

Na lang kvv te hebben gegeven (carnibest en smuldier) met af en toe een beetje barfen erbij denk ik dat ik nu volledig ga barfen.

We hebben een duitse herder reu van 1,5 jaar, hij weegt 42 kg.
Wat ik tot nu toe heb gegeven en wat hij ook lust: hertenribben, hertenvlees, kippennekken, zalm koppen, zalmsnippers, runder lever, hart en pens, zelf gemaakte kvv van gemalen (door de gehaktmolen) eenden-dingen (orgaan, bot en spiervlees. Dit heb ik gemaakt omdat we hem een eliminatiedieet wilden gaan geven maar dit is lastig omdat hij niet gek is op eend of konijn. Al met al gaat het nu ook wel beter met hem, ondanks dat we niet echt  het eliminatiedieet hebben afgemaakt, dan een tijdje terug hij heeft geen jeuk meer maar is nog wel ongeveer eenmaal per week compleet aan de dunne voor 1 dag, maar goed ik hoop dat misschien door gewoon te gaan barfen dat laatste stukje onregelmatighied in zijn ontlasting ook weg gaat).

Hij lust geen konijn en is niet gek op eend (al gaat het er gemalen wel in maar met tegenzin...).
Hij kauwt zeer zorgvuldig op bijvoorbeeld de hertenribben vandaar dat ik nu ook wel de runderribben heb besteld of is dit nog niet verstandig?
Runderribben zijn nooit verstandig. Veel te hard.
Nou daar komt de berekening:

Ik ga uit van 2 % van zijn lichaamsgewicht dan kom je uit op 850 gr per dag en dat is afgerond (om het makkelijk te maken) 6 kg per week.
Ik wil hem gaan geven:
50% vleesbot= 3 kg
16 % spiervlees = 1kg
16 % orgaanvlees = 1 kg
9% groente= 0.5 kg
9 % vis = 0.5 kg
totaal= 6 kg
Ziet er goed uit!
Voor het vleesbot wil ik gaan gebruiken:
kippenkarkas, hertenribben, hertenbot, kippennekken, botmix van herby, runderknars (geen idee wat dit is maar dit heb ik nu net ook besteld, zou wel een soort van kraakbeen zijn??) en runderribben.
Botmix zou ik zelf weg laten. Wat moet je er mee? Weet je nog niet wat je voert. En Runderribben. Die zou ik echt niet geven. Kun je niet aan iets van parelhoen proberen?
Voor het spiervlees: hertensnippers, runderspiervlees

Voor het orgaanvlees: runderlever, runderpens en runderhart. Eenden lever en hart (gemalen), fazant ingewanden (dit heb ik nu voor het eerst besteld dus nog even afwachten of meneer-de-kieskeur dit lust)

vis: zalmbotmix, zalmkop, zalmsnippers
Voor de zalmmix idem. Waarom zou je dat geven? Het voegt niks toe en bovendien weet je niet wat je voert....
Groente: dat ga ik nog even bekijken.

Daarbij wil ik hem af en toe tussendoor mijn zelfgemaakt kvv van eend en de smuldier geven aangezien ik dat nog niet op heb.

Nou ben benieuwd wat jullie ervan vinden!!
I.i.g. alvast bedankt voor het bekijken ervan.

Groetjes Else
Qua diersoorten zit je nu op 5 verschillende. Dat is prima. Maar als hij fazant niet lust, zou ik zeker wat anders gaan zoeken. Lust hij geen lamsvlees?
Gebruikersavatar
Door Else
#1478907
Bedankt voor je reactie!!
Ik ga de runderribben dan maar weer uit mijn bestelling halen.
Over die mixen gesproken op de site van herby staat beschreven dat de botmix gemalen kippen en eenderkarkassen zijn.
de zalmmix is gemalen zalmkarkas met vlees. Mij leek het wel handig om wat van die mixen in huis te hebben omdat hij dit goed opeet en omdat je hier de groente makkelijk doorheen kunt mengen. Daarbij is het ook wel makkelijk dat als je soms vroeg naar je werk moet hij iets krijgt wat hij relatief snel op kan eten.
Met zo'n zalmkop of bijv hertenribben is hij echt wel een half uurtje zoet in de tuin. Die mixen kun je nog een keertje binnen geven.

Maar goed als die mixen echt niet aan te bevelen zijn dan haal ik ze er weer uit!

En is het verstandig om de groentemix op 1 dag te geven of kun je dat beter wat verdelen??
Door Lizzy
#1478938
Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten. Ik stel zelf samen omdat ik weten wat mijn honden eten (onder andere) en dat lukt dus niet met gemalen handel. Je weet gewoon niet wat een fabrikant er mee doet, welke kwaliteit het is. Bovendien verteerd gemalen handel veel minder goed dan vlees of vleesbot in stukken. Mix sjeest door het spijsverteringsstelsel.

Groenten kun je het best verdelen over de week. Hoeft niet persee over 7 dagen maar ik vind 5 dagen toch wel netjes. Als je het in 1 keer geeft, moet je hond zo'n hele berg wegwerken. En dat vinden ze vaak toch niet zo leuk. Bovendien zal je hond op die dag losse ontlasting hebben. Groenten levert namelijk ook veel vezels. En je houdt dus een constantere ontlasting wanneer je het verdeeld over de week.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 jan 2010, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Else
#1478988
Okee duidelijk verhaal! Bedankt!

Heb net m'n profiel aangepast door er een foto bij te zetten, eventjes kijken of die er nu onderstaat............
Gebruikersavatar
Door Else
#1481629
nog een keer proberen, kijken of nu de foto eronder komt te staan. Sorry dit heeft niks meer met dit forum te maken maar ik ben even aan het martelen met die foto's.... Hoop dat het nu lukt.....
Gebruikersavatar
Door Else
#1485408
Ja dank je :)
Ben ook een trotse baas!!
Ik snap het nog niet met die foto's, er staat nu wel een link onder maar niet een foto zoals de meeste mensen hier op het forum.

Onze hond heeft laatst voor het eerst hertenribben gekregen (was wel veel hoor denk ruim 1 kg) maar daar was die inderdaad een half uurtje zoet mee...
Hij kauwt heel zorgvuldig.. Maar goed misschien is die wel gewoon een beetje een sloompie haha ::)
Door Boez
#1490896
Of de ribben waren te hard..? Hoewel ik merk dat mijn woef ook langer doet met iets 'nieuws', als het eenmaal bekend is gaat het veel vlotter naar binnen. (Tot hij het een poos niet heeft gehad, dan is het weer 'nieuw' :D )

Wat ook handig is om door de groentenmix te mengen is gehakt. B.v. de voordeelverpakkingen gewoon van de super. Maar inderdaad ook de diverse mixen en kvv's die er zijn zijn handig, nadeel is dan idd dat je niet precies weet wat er in zit.
Je zou natuurlijk ook het kvv wat je al gewend bent kunnen blijven gebruiken hiervoor, 't is bekend en je woef deed het daar ook goed op!
Verder een rauw eitje door de groentenmix, scoor je ook punten mee :D

Overigens kan het zo zijn dat alleen vleesbot op een dag tot harde ontlasting leidt, dat is even afwachten. Maar ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de botten die je op dinsdag en zaterdag voert zeer goed bevleesd zijn.

Succes!
Door Marinus
#1552781
Zit hier ook te stoeien om een leuke foto te plaatsen onder mn berichten. Snap dat ik een url nodig heb, maar waar plak je die vervolgens? Heb trouwens ook een herder van volgende week 1,5 jaar en ben een menuutje aant uitrekenen. Net eerst een nieuwe vriezer geinstalleert...
Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1554620
Afbeelding

Je moet "voeg afbeelding toe" gebruiken ipv "voeg hyperlink toe" en daar wel hetzelfde riedeltje tussen plakken.
Mooie foto  :)

O ja en je moet 'm een beetje kleiner maken. Onderschriften mogen een maximale grootte hebben. Weet even niet uit mijn hoofd hoe groot, staat wel ergens vermeld.
Gevonden: Handtekening: Maximale grootte is 20.000 bytes, maximaal 225 pixels hoog 300 pixels breed.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op do 18 mar 2010, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door