Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1383617
We zijn weer even verder..
Ik heb nogsteeds niet volledig kunnen barfen ivm, plaatsgebrek in de vriezer..
Ik wissel nu wel meer af met KVV
Hij krijgt nu:
CB natuurvoer compleet
Smuldier compleet vlees
Smuldier compleet pens

Ik heb er sinds vandaag ook CB eend bijgehaald, gaan we uitproberen.. kijken of hij het lust (al dat ik er eigenlijk wel vanuit ga.. Hij vind echt ALLES lekker)..

Smuldier zit (zoals jullie weten) in pakjes van 400gr. Wat mijn bedoeling nu is, om er iets bij te gaan geven van het BARF princiepe.
Het zij: een kippevleugel, of een sardientje (heel)
Ik zou er graag NOG iets bij willen geven, zodat hij went aan verschillende dingen.. Maar ik wil iets geven wat ik hier in de buurt kan halen.

Nu kan ik in duitsland verschillend rauw vlees in kleine stukjes gesneden kopen. (zoals kopvlees en pens). En nog verschillende dingen, maar weet even 1 2 3 niet wat.
Zou ik dit bij de smuldier kunnen toevoegen??
Wat zou ik nogmeer kunnen gebruiken??

Ik wil dus met beperkte middelen toch zo goed mogelijk voeren. (ik weet dat ik alleen met kvv ook goed zit, maar ik wil toch overstappen en ik wil Kain zo veel mogelijk dieren proberen te geven)

Wat raden jullie aan om te doen..??

Ik heb echt niet veel plek in de vriezer, dus het moet echt iets zijn dat ik in kleine porties kan afhalen.. Een kilo kippenekken ofzo is nog wel te doen.. Nu heb ik 5 CB worsten gehaald en wat pakjes smuldier en de vriezer is bom vol.
Zou ik dit b
#1383741
Volkomen van andere orde, maar hou rekening met een officieel invoerverbod (als het meer dan 1 kg ) van vlees NAAR duitsland. Geen idee hoe dat omgekeerd zit.
Ik zit nergens mee, maar als je aangehouden ZOU worden en je gaat de mist in... zou zonde zijn.. ;-)

Suzanne
#1383748
In begin kun je qua bot wel beginnen met kippennekken/vleugels enzo.
Wil je dit langer blijven doen zou ik niet teveel kip bijgeven want dat zit ookal in kvv.
Zou ook geen kopvlees, pens toevoegen dat zit al je kvv en voegt dus niet toe  ;)
Vis, eend, konijn, kwartel, paard bijvoorbeeld voegt wel wat toe.
#1383951
Beide hartstikke bedankt!

Tja, ik woon echt 2 minuten van de duitse grens af en daar hebben ze echt een mega dierenspeciaalzaak!
Zelf koop ik ook regelmatig de bootschappen in duitsland, dus het leek mij wel zo makkelijk om ook daar het vlees voor de hond te halen..
Maar ik heb inderdaad nog nooit gedacht aan de invoerrechten.. Ik rij al 2/3 jaar bijna dagelijks de grens over (is sneller om naar mijn werk te gaan) mijn vriend idem. We zijn beide nog nooit gecontrolleerd (op een blaastest voor mijn vriend na).
Ik zal eens kijken wat de regels zijn. Maar verwacht niet dat ik er problemen mee zal krijgen.. Dat zou echt domme pech zijn dan..

Ja ze hadden echt vanalles, kopvlees en pens was mij toevallig bijgebleven. Volgens mij was er ook zalm een een soort wild.
Ik zal volgende week eens gaan kijken..
Als ik dus bij de smuldier iets anders toevoeg dan wat al in de smuldier of cb zit kan dat dus geen kwaad.
Ik neem aan dat ik voor zo'n kleine hoeveelheden (100 gram per keer dat hij smuldier krijgt, hij krijgt dit 2 a 3 keer in de week) niet moeilijk hoef te doen met %. Dus dat ik geen rekening hoef te houden met hoeveelheid bot enz, omdat ik voor de rest compleet voer..

Ik ga eens opzoek naar eendennekken..
Ook eens kijken naar prooidieren, of ik die kan uithalen, want die kan ik dan als volledige maaltijd geven. Hij krijgt wel zijn eten verdeeld over een aantal porties, moet ik de prooidieren dan ook in stukken hakken?? Of kan hij die ineens krijgen??
#1384050
Mag ik vragen waar over de grens?
Ben wel benieuwd  :)

Qua compleet komt het dan wel helemaal goed!
Over die prooidieren, ligt er natuurlijk beetje aan hoeveel hij per dag krijgt.
Oh zie het al zo'n 400-500gr. Je zou dan ook kunnen kiezen 1 grotere maaltijd die dag te voeren. Dat prooidier dus.
Is echt veel groter, dan kun je hem of in 2 hakken.
Of laat je hond de helft ongeveer opeten en geef de rest de volgende dag.
#1384060
Tuurlijk mag je dat vragen ;)

Ik woon in Sittard (en wel Lahrhof), dus dat is letterlijk 3 straten van de duitse grens af (ofwel in tudderen ofwel in Wehr).
Die dierenwinkel waar ik het over had is das Futterhaus, ze verkopen daar veel in 2 kilo zakken, alles losgevroren in brokjes. Wellicht dat ik daar iets kan vinden als aanvulling..

Hij krijgt nu 500 gram, maar dat is nu weer te weinig (heb hem net gewogen, het mag opgehoogd worden naar 560 gram) Dus de bakjes smuldier zijn te weinig, ik kan wel 1.5 bakje gaan gebruiken, dat is het probleem niet.. Maar om een beetje vertrouwd te raken met alle echte verse producten, wilde ik hem op de dagen van smuldier iets extra's geven (en dan idd iets wat niet in smuldier of CB zit).

Kain krijgt nu alles verdeeld over 4 keer per dag. Dus op dit moment 4x125 gram.  Stel ik vind een konijntje van 500 gram kan hij dit dan ineens hebben, of is het toch verstandiger dat ik het in 4 deel, zodat hij wel het totale prooidier krijgt, maar verdeeld over de dag..
In een keer zo'n heel beesie naar binnen werken lijkt me iets te veel van het goede.. Toch??
#1384088
Thnx, maar das voor mij wat te ver richting, wel handig zo dichtbij!

Ohja zie het ookal, gister niet wakker volgens mij  :-[
Kain is een Amstaff van 10 weken.
Je kunt al met gemak over naar 3x per dag.
Dan zou iik nu hij nog jong is het prooidier wel in stukken verdelen.
Want een keer beetje meer is niet erg, maar z'n hele dagportie is wel heel erg veel in 1x ja.
#1384161
Dat is inderdaad wat ik bedoelde ja.. Ondertussen is hij al 15 weken en een paar kilo zwaarder..

Inderdaad erg handig.. Ik hoop dat ik vanmiddag na de vechtsporttraining even tijd heb om langs te rijden, eens even kijken wat ze allemaal hebben, wat het kost en dan even met jullie overleggen wat het beste is om mee te nemen..

Ik ga nu 2 dagen in de week naar school in eindhoven.. Dus ik ben me eens aant bedenken dat ik na school anders eens naar lupa rij. (van te voren even een bestelling doen en het dan daar ophalen.. Dan is het niet zo'n ramp om een kleinere portie te halen.. Wat eendennekken, konijn en kwartel, om de laatste restjes van mijn vriezer te vullen :P

Vandaag hat Kain wat buikpijn, 's ochtends met opstaan moest hij braken, was veel slijm (heeeel geel).. Kwam ook een stukje van het sardientje mee naar buiten wat hij gister heeft gehad.. (voor de 2de keer)
Hij heeft ook 3 keer behoorlijk veel gepoept, 1ste keer normaal, 2de keer wat nattig, maar wel in drol vorm, 3de keer echt diarree.. Ik zag wel dar er veel stukjes kleine takjes meekwamen.. Waarschijnlijk heeft hij die gister op de puppytraining gegeten..  Even in de gate houden vandaag.. Hij drinkt wel goed.. Zou ik hem evt een beetje kwark kunnen geven, om het wat te stillen in zijn buik?? (heeft hij wel deze week al een beetje gehad).

Nog even een vraag over het eten van het sardientje, toen hij het de eerste keer kreeg, heb ik het vastgehouden, dat ging heel goed, hij kauwde overal goed op, at ook de kop op (kraakte deze goed).. Geen problemen mee gehad.. Gister had hij weer een gekregen, hij kauwde er ook goed op, maar het verdween wel echt snel naar binnen.. (was ook een redelijk kleintje).. Kan dit kwaad?? Ik hoorde het wel goed kraken allemaal.. volgens mij deed hij zo'n 1.5 minuut erover..

Ik hoop graag wat antwoorden te hebben :(
#1384936
Sardientjes heel naar binnen, kan geen kwaad.
Is heel zacht bot en verteerd prima in de maag  :)

Het kan wel zijn dat hij miss wat minder goed tegen dat sardientje kan met verteren, miss is het te vet.
En had daarom diaree. Maar dat is even uitproberen of hij de volgende keer ook zo reageerd.
Of dat het miss toch van die takjes kwam.
Zou hem verder gewoon doorvoeren als hij een keer diaree heeft.
Heeft hij er wat langer last van, kun je wat okugest geven.

Geel slijm opgeven doen ze hier ook wel eens.
Vaak als er stukje bot niet goed in de maag ligt, kan geen kwaad als het af en toe eens voorkomt.
Dat is gewoon de manier van de hond om iets wat niet lekker valt, kwijt te raken.
#1384989
Ahh oke, gelukkig.. Hij heeft de hele dag gewoon goed gegeten en geen tekenen van krampjes oid vertoond..

Vorige keer had hij geen last van het sardientje, dus eens even kijken hoe het de volgende keer gaat. Zou best kunnen dat hij last had van de takjes en dat er toevallig nog wat sardientje op de route naar buiten zat..

Dat vlees in duitsland is veel van dibo. (kennen jullie vast wel) alles is in blokjes gevroren.. Ben even gaan zoeken op het forum, overal word vermeld dat het niet compleet is.. Maar het is ook niet mijn bedoeling dat ik het als compleet ga voeren, maar puur op aanvulling van de CB en het smuldier..
Ik heb een kilo konijn en twee kilo lam meegenomen.. (het konijn is overegins van het merk petman - kon er niks van op het forum vinden-) Zal wel zoiets als dibo zijn..

Waar ik nogmeer de keus uit had:
- vogelragout
- dibo speciaal (weet even niet wat er allemaal inzit)
- gekookt vlees
- tonijn (van petman)
-vlees menu
- rundvleesmix
- pens
- roze zalm (van petman)
- Kopvlees

En dan de konijn en lam wat ik heb meegenomen.. de prijzen schelen ongeveer een euro per zak ten opzichte van lupa. Dus het scheelt zich wel om hier tijdelijk wat van in te kopen. Als ik wat meer plaats ga krijgen wil ik ook nog de zalm gaan halen en heel misschien de tonijn.. (moet eerst eens even lezen hoeveel hij hier van mag hebben en hoevaak)
Die vlees menu's enzo zie ik de meerwaarde niet van in, omdat dat allemaal al in de CB zit..

Ik ben aan het twijfelen of ik misschien ook nog een zak pens zal halen..
Maar dan zou ik liever ruimte willen maken voor wat kwartels of eendennekken..

Ben wel blij dat ik nu wat meer opties heb om extra te voeren.. (als aanvulling op het complete vlees)..
Aangezien het maar 100 a 120 gram op de 2 dagen is, hoef ik me geen zorgen te maken over de verhoudingen toch??
Wat ik nu bijvoer (hier varieer ik mee) - konijn, lam, kippevleugeltjes en sardientjes. (daarnaast ook nog ei en kwark/yoghurt)
Hij krijgt net iets meer als een halve kilo voer op een dag, dus ik kom net niet uit met een hele kilo cb op twee dagen.. Om het mezelf dus makkelijker te maken en Kain variatie te geven, voer ik die tweede dag altijd met iets anders bij. Met smuldier is dit het zelfde verhaal, daar kom ik ook steeds wat te kort.. (ik kan wel gaan zagen, maar ik zag er de meerwaarde wel van in om een ander dier ernaast te voeren, ik hoop dat jullie dat met mij eens zijn..) Kan iemand mij nog bevestigen of ik dit zorgeloos kan doen (uiteraard blijven het kleine porties, want ik voer 90% compleet)

May Linn hartstikke bedankt voor je hulp!
#1385618
Ik helemaal blij met mijn konijn, haal ik het uit ze verpakking, zie ik dat de stukjes allemaal gekookt zijn :( Dat was niet echt de bedoeling.. Erg jammer.. Ik voer de zak wel gewoon op, dat wel.. Maar zal geen tweede zak meer halen.. Balen hoor..
Hier een link naar petman : http://www.petman.de/hund.aspx

Ze hebben wel veel verschillende dingen, dus ik wil wel eens met die mensen van de dierenwinkel overleggen of ze niet wat anders kunnen meebestellen.. Zoals eland en rendier zal ik niet snel ergens anders kunnen vinden..
Die andere vleessoorten zien er op de verpakking wel allemaal rauw uit..

Dit staat bij het konijn erop: Alles ist ohne kochen zum verzehr bereit..
Betekend dit nu dat IK het niet hoef te koken, of dat HUN het niet hebben gekookt..
Het vlees was wit en naar mijn weten is konijn toch echt heel donker rood..
Ik heb er een foto'tje van gemaakt, zal het zo even plaatsen.. Tot zo ver mijn barf avonturen ;)

Ohh ja Kain vond het vlees (zoals te verwachten) wel heeeeeel lekker :)
#1385660
Afbeelding

Hier zie je het vlees. (Kain verloor ondanks hij niet wist wat erin zat de bak niet meer uit het oog!)
Dit ziet er naar mijn idee gekookt uit, Toch?? Het beetje rode wat je ziet is een restje Carnibest.
Laatst gewijzigd door Nadia op ma 12 okt 2009, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#1386953
Kan Kain al eend- en fazantkarkas krijgen?

En een fazantkarkas met ingewanden (herby) kan die als volledige maaltijd??

En een eendenkarkas zonder in gewanden (denk ik, ook van herby) Moet daar perce ook orgaan bij?? Of is een dag niet compleet geen probleem?? (de rest van de dagen krijgt hij allemaal kvv CB
#1386955
Ja ik dacht ook al dat het gekookt was.. Jammer, dacht ik in de buurt aan konijnvlees te komen.. Helaas.. Zak opmaken en niet meer kopen..

En een haaskarkas?? Kan Kain dat al hebben? Hij heeft alleen nog maar kippevleugeltjes en sardientjes gehad als botvlees..
Ik ga morgen eens opnieuw stoeien met mijn menu.. En het dan wat simpeler maken..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door