Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Evelien01
#1333695
Ik heb zitten puzzelen en het volgende menu gemaakt voor Binky met zn slechte niertjes:

20% Kippenkarkas gemalen
25% Pompoen, zoete aardappel (goed gekookt)
20% Pens
5% Kippenmaagjes
5% Visolie
20% kabeljauwblokjes
5% Yoghurt, ei (zonder dooier)


En

20% Botmix 1
25% Pompoen, zoete aardappel (goed gekookt)
20% Pens
5% Runderhart
5% Schapenvet en Visolie
20% Kangoeroevlees
5% Yoghurt, ei (zonder dooier)


Het spiervlees wil ik afwisselen tussen
Dibo rundspiervlees
Dibo Lamsspiervlees
Dibo Konijnspiervlees
Kangoeroe vlees
Runderkopvlees
Kippenborst
Kalkoen vleugelvlees
Paardenvlees
Paarden snijlingen (?)
Paarden schoudervlees
Hertenvlees
kabeljauwstukjes


Welke soorten groentes kan ik nog meer gebruiken? En wat moet ik nu precies aanpassen om een geschikt menu te krijgen voor de andere vijf gezonde hondjes?
Door Xada
#1333736
Ik weet er nog niet heel veel vanaf, maar ei zonder dooier kun je niet geven. Heeft iets te maken met vit. B. Hopelijk kan iemand anders er meer over vertellen.
Moet zoete aardappel gekookt worden? Ik heb hem alleen geschilt en toen vermalen. Ik hoop dat ik hier ook wat van kan leren.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1333771
Naar wat ik gelezen heb wat je kan voeren bij nietdieet. Lijkt het me grotendeels prima menu.
Alleen kabeljauwblokjes zit denk ik weinig in. Kun je denk ik beter vervangen door een wat vettere diersoort.
Ik weet niet of vette vis, als zalm bv ook goed is bij een nierdieet. miss weet iemand anders dat.

Wat ik dan wel nog mis is lever in het menu, daar zal toch wel een beetje van in moeten zitten lijkt mij.

Voor de andere gezonde honden, kun je percentages aanhouden die je in de bieb vindt.
dus wat meer bot en orgaan en meerdere soorten groente.
Door Lizzy
#1333880
Evelien01 schreef: Ik heb zitten puzzelen en het volgende menu gemaakt voor Binky met zn slechte niertjes:

20% Kippenkarkas gemalen
25% Pompoen, zoete aardappel (goed gekookt)
20% Pens
5% Kippenmaagjes
5% Visolie
20% kabeljauwblokjes
5% Yoghurt, ei (zonder dooier)


En

20% Botmix 1
25% Pompoen, zoete aardappel (goed gekookt)
20% Pens
5% Runderhart
5% Schapenvet en Visolie
20% Kangoeroevlees
5% Yoghurt, ei (zonder dooier)


Het spiervlees wil ik afwisselen tussen
Dibo rundspiervlees
Dibo Lamsspiervlees
Dibo Konijnspiervlees
Kangoeroe vlees
Runderkopvlees
Kippenborst
Kalkoen vleugelvlees
Paardenvlees
Paarden snijlingen (?)
Paarden schoudervlees
Hertenvlees
kabeljauwstukjes
Ik zou wel af en toe ook wat nier en lever geven. Dus hart afwisselen met wat anders. Of bijv. een beetje hart + een beetje lever. Verder vind ik alleen pompoen te eenzijdig en ik zou daar dus 10% andere groenten in doen zoals courgettes, waterkers, alfalfa, witlof, wortel, bietjes, broccoli, andijvie, appel (combineert vaak goed met groenten en vlees), sperzieboontjes, etc. etc. Het enige wat je niet kunt gebruiken is ui en prei. En niet teveel knoflook (wel een beetje).
Welke soorten groentes kan ik nog meer gebruiken? En wat moet ik nu precies aanpassen om een geschikt menu te krijgen voor de andere vijf gezonde hondjes?
Je andere honden geef je dus meer vleesbot (tenzij het gemalen bot dat je geeft echt alleen uit bot bestaat, dus zonder vlees. Dan is 20% voor je gezonde honden genoeg. In dat geval mag je dus ook wat minder bot aan je hond met nierproblemen geven). Je geeft aan je gezonde honden minder groenten. Zo'n 10% ofzo. En 10% pens ipv 20%. En die geef je iets meer andere orgaanvleessoorten. Zo'n 10%. Kom je samen met de pens op 20% orgaanvlees. 
Door Evelien01
#1333998
dankjulliewel!! Ik wil ze ook af en toe gewoon een kippennekje geven (2 keer per week ofzo) zodat ze ook lekker kunnen kauwen. Is best moeilijk voor die kleine hondjes, want zo'n nekje is al bijna een hele maaltijd voor ze. En eendennekken hebben we weleens gehad, die zijn veel te groot en die weigeren ze dus te eten. Ik dacht ik leg ze gewoon neer en pak het na een half uurtje wel weer af als ze genoeg hebben gegeten. Heb ze nog in kleinere stukjes gehakt maar nee hoor.
Vind het wat dat betreft wel jammer dat ze zo klein zijn want hele karkassen kan dus eigenlijk niet, moet dan weer gemalen zijn omdat ze maar kleine maagjes hebben.

Nou heel erg bedankt voor jullie reacties! Als het goed is wordt mijn nieuwe vriezer vandaag gebracht en dan ga ik een hele voorraad bestellen bij lupa en herby. Ik print de reactie gewoon uit en dan leg ik die er bij als ik de porties ga maken.

Kan ik trouwens de groente en yoghurt etc. er gewoon al bij doen als ik alles nog in ga vriezen? En ei moet dus met dooier?

Ik heb trouwens 9 verschillende menu's gemaakt waarin ik variatie heb vooral in het spiervlees en orgaan, verhoudingen zijn allemaal hetzelfde als de menu's die geplaatst heb. Daarnaast krijgen ze bij mij twee keer per dag eten en dan niet dezelfde 'smaak'.
Door Lizzy
#1335111
Evelien01 schreef: dankjulliewel!! Ik wil ze ook af en toe gewoon een kippennekje geven (2 keer per week ofzo) zodat ze ook lekker kunnen kauwen. Is best moeilijk voor die kleine hondjes, want zo'n nekje is al bijna een hele maaltijd voor ze.
Dat kan prima. Kwartelkarkasjes zijn ook klein en zacht.
En eendennekken hebben we weleens gehad, die zijn veel te groot en die weigeren ze dus te eten. Ik dacht ik leg ze gewoon neer en pak het na een half uurtje wel weer af als ze genoeg hebben gegeten. Heb ze nog in kleinere stukjes gehakt maar nee hoor.
Je zou eendennek kunnen pletten en in meerdere kleine stukjes kunnen knippen. Misschien dat ze het dan wel eten.
Vind het wat dat betreft wel jammer dat ze zo klein zijn want hele karkassen kan dus eigenlijk niet, moet dan weer gemalen zijn omdat ze maar kleine maagjes hebben.
Ja, dat is ook jammer.
Nou heel erg bedankt voor jullie reacties! Als het goed is wordt mijn nieuwe vriezer vandaag gebracht en dan ga ik een hele voorraad bestellen bij lupa en herby. Ik print de reactie gewoon uit en dan leg ik die er bij als ik de porties ga maken.

Kan ik trouwens de groente en yoghurt etc. er gewoon al bij doen als ik alles nog in ga vriezen? En ei moet dus met dooier?
Waar bij doen, groenten en yoghurt? Yoghurt schijnt trouwens vies te worden, met invriezen. Ei moet in z'n geheel ja.
Door Evelien01
#1335359
ik wil in 1 keer voor meerdere dagen voer klaar hebben zodat ik enkel het bakje uit de vriezer hoef te pakken te laten ontdooien. Ik bedoelde dan ook of ik de groente, yoghurt en een eitje dan mee in kan vriezen of dat ik dat beter pas bij het voer kan doen als ik het al heb laten ontdooien?
Door Evelien01
#1336566
ben benieuwd als het goed is komt begin september mijn eerste bestelling barf producten binnen! De nieuwe vriezer is klaar om te vullen! Heb er zin in. Ik denk dat de hondjes het erg lekker gaan vinden, sucade lappen, penslappen, kippennekken etc. vinden ze ook altijd heerlijk. Ik heb ook kwartelkarkasje besteld voor zowel de honden als de katten. Ik hoop dat Binky zn nierwaarden weer iets gaan zakken door dit dieet. Gisteren voor controle geweest en ureum is gedaald van 43 naar 36 en creat van 263 naar 245!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door