Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Sther
#1259364
Hoi,

Ik heb dit menu ook op het NRV forum geplaatst, ik ben benieuwd wat jullie als barfers er van vinden!

Ik heb geprobeerd om een éénwekelijks menu voor mijn Sheltie in elkaar te zetten. Het is een reu van 4.5 jaar en hij weegt 8.8 kilo. Ik probeer ergens tussen de 2 en 2,5% van zijn lichaamsgewicht te gaan zitten; 200gram per dag. Ik wil makkelijk beginnen (voor hem en voor mezelf) dus ga denk ik kiezen voor een groot deel mixen en gemalen pens, in combinatie met wat kippenekjes, eenderuggen etc. Om echt ergens op te knagen heb ik hier al stukken gedroogde pens liggen. Als we er eenmaal aan gewend zijn, dan ga ik overstappen op wat meer knaagdingen. Ik wil alles bij Herby gaan bestellen als de tijd rijp is.

Mijn eerste versie (nog wat toelichting staat eronder):

Maandag: vleesmix 100gram + lever 50gram + 'overig' (50gram)
Dinsdag: gemalen pens 100gram + kippenek 100gram
Woensdag: vleesmix 100gram + hart 50gram + wildsnijsels 50gram
Donderdag: gemalen pens 100gram + eendenrug 100gram
Vrijdag: vleesmix 100gram + nier 50gram + 'overig' 50gram
Zaterdag: gemalen pens 100gram + kippenek 100gram
Zondag: vleesmix 100gram + wildsnijsels 100gram

De vleesmix bestaat uit 60% rund, 20% pens en 20% kipkarkas.

Het 'overig' zal bestaan uit een rauw eitje (50gram), ruw vezel (groentepuree o.i.d.) en misschien kefir, maar in dit laatste moet ik me eerst wat verdiepen.

Hart, lever en nier kan ik van verschillende diersoorten nemen, bijvoorbeeld runderhart, en dan konijnenlever en niertjes. Als vervanging oor één kippenek kan ik iets van vis geven als dat beter is.

De wildsnijsels bestaan uit vlees van haas, hert, struisvogel en kangaroe... in totaal heb ik dan dingetjes van plusminus 7-8 diersoorten gebruikt, maar het overgrote deel is toch wel rund (is dat erg?)

Hoe zwaar is 1 eendenrug en 1 kippenek trouwens? Kun je die makkelijk door de helft snijden? Voor mijn eigen berekening ben ik trouwens uit gegaan van 50% bot en 50% vlees in een kippenek en eendenrug, klopt dit? Pens heb ik als complete maaltijd geteld, maar is 300gram per 1400gram per week niet teveel?

Graag jullie commentaar! 

Groetjes,
Esther
Door Lizzy
#1259817
Sther schreef: Hoi,

Ik heb dit menu ook op het NRV forum geplaatst, ik ben benieuwd wat jullie als barfers er van vinden!

Ik heb geprobeerd om een éénwekelijks menu voor mijn Sheltie in elkaar te zetten. Het is een reu van 4.5 jaar en hij weegt 8.8 kilo. Ik probeer ergens tussen de 2 en 2,5% van zijn lichaamsgewicht te gaan zitten; 200gram per dag. Ik wil makkelijk beginnen (voor hem en voor mezelf) dus ga denk ik kiezen voor een groot deel mixen en gemalen pens, in combinatie met wat kippenekjes, eenderuggen etc. Om echt ergens op te knagen heb ik hier al stukken gedroogde pens liggen. Als we er eenmaal aan gewend zijn, dan ga ik overstappen op wat meer knaagdingen. Ik wil alles bij Herby gaan bestellen als de tijd rijp is.

Mijn eerste versie (nog wat toelichting staat eronder):

Maandag: vleesmix 100gram + lever 50gram + 'overig' (50gram)
Dinsdag: gemalen pens 100gram + kippenek 100gram
Woensdag: vleesmix 100gram + hart 50gram + wildsnijsels 50gram
Donderdag: gemalen pens 100gram + eendenrug 100gram
Vrijdag: vleesmix 100gram + nier 50gram + 'overig' 50gram
Zaterdag: gemalen pens 100gram + kippenek 100gram
Zondag: vleesmix 100gram + wildsnijsels 100gram

De vleesmix bestaat uit 60% rund, 20% pens en 20% kipkarkas.
Ik krijg het niet voor elkaar om percentages uit te rekenen wanneer mensen met mixen werken. Maar ik ga er vanuit dat je dat zelf gedaan hebt en de juiste percentages voert.

Ik vind trouwens dat ongemalen vlees de voorkeur verdient. Ten eerste weet je nu nog niet wat je voert en in welke kwaliteit. Ten tweede passeert gemalen vlees het spijsverteringssysteem erg snel. Ongemalen vlees is veel gezonder. 
Het 'overig' zal bestaan uit een rauw eitje (50gram), ruw vezel (groentepuree o.i.d.) en misschien kefir, maar in dit laatste moet ik me eerst wat verdiepen.

Hart, lever en nier kan ik van verschillende diersoorten nemen, bijvoorbeeld runderhart, en dan konijnenlever en niertjes. Als vervanging oor één kippenek kan ik iets van vis geven als dat beter is.

De wildsnijsels bestaan uit vlees van haas, hert, struisvogel en kangaroe... in totaal heb ik dan dingetjes van plusminus 7-8 diersoorten gebruikt, maar het overgrote deel is toch wel rund (is dat erg?)
Ja, ik vind dat erg, dat het overgrote deel rund is. Ik vind dat geen enkel diersoort zou moeten overheersen in een menu. Maar het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel rund je voert. Ik heb grofweg even voor je gekeken en je voert 1400 gram voer per week in totaal en grofweg 700 gram daarvan is rund. Ik vind dat inderdaad teveel. Ik zou geen enkel diersoort voor rond de helft voeren. 
Hoe zwaar is 1 eendenrug en 1 kippenek trouwens? Kun je die makkelijk door de helft snijden? Voor mijn eigen berekening ben ik trouwens uit gegaan van 50% bot en 50% vlees in een kippenek en eendenrug, klopt dit? Pens heb ik als complete maaltijd geteld, maar is 300gram per 1400gram per week niet teveel?
Het ligt er erg aan hoe de slachter heeft uitgebeend, bij een eendenrug. Dat kan varieren van zo'n 200 a 500 gram, denk ik. Kippennekken wegen zo'n 75 gram per stuk, denk ik. Kippennek kun je met een huishoudschaar doorknippen. Qua hoeveelheid vlees/bot: een kippennek is ongeveer wel 50% vlees en 50% bot. Een eendenrug hangt weer erg af van hoe ie uitgebeend is. Dus dat zul je even moeten bekijken.

Hoeveel % pens voer je, met deze hoeveelheden? Volgens mij zo'n 21%. Wat vind je daar zelf van, qua hoeveelheid? En waarom is pens een complete maaltijd?
Door Sther
#1260161
He mijn antwoord is ineens weg ???

De meningen verschillen nogal over pens merk ik. De NRV'ers tellen het mee als compleet omdat de Ca/P verhouding optimaal schijnt te zijn. Jullie tellen het mee als orgaan? Werkt het net zo laxerend?

De redenen waarom iedereen, ook op de andere fora, ongemalen vlees beter vindt dan gemalen vlees zijn mij inmiddels bekend. Maar ik vind dit al een hele stap (ook voor mij; ik gruw van vlees en bloed, ben zelf ook om ethische redenen vegetariër). Als blijkt dat alles graag gegeten wordt kan ik altijd overstappen naar dingen die ik zelf kan snijden, en dan in grotere plakken. Ik heb ook geen idee hoe fijn die mixen gemalen zijn. De vaste samenstelling bestaat i.i.g. uit wat ik al noemde; 60% runder spiervlees, 20% pens en 20% kipkarkas.

Ik kan natuurlijk wat runderdingetjes omwisselen naar zalm/konijn/lam, ook om uit te proberen wat er hier wel graag gegeten wordt en wat niet.

Bedankt voor het commentaar en de antwoorden op mijn vragen :)
Door rob w.
#1260259
[quote="Sther"]
He mijn antwoord is ineens weg ???

De meningen verschillen nogal over pens merk ik. De NRV'ers tellen het mee als compleet omdat de Ca/P verhouding optimaal schijnt te zijn. Jullie tellen het mee als orgaan? Werkt het net zo laxerend?

De redenen waarom iedereen, ook op de andere fora, ongemalen vlees beter vindt dan gemalen vlees zijn mij inmiddels bekend. Maar ik vind dit al een hele stap (ook voor mij; ik gruw van vlees en bloed, ben zelf ook om ethische redenen vegetariër). Als blijkt dat alles graag gegeten wordt kan ik altijd overstappen naar dingen die ik zelf kan snijden, en dan in grotere plakken. Ik heb ook geen idee hoe fijn die mixen gemalen zijn. De vaste samenstelling bestaat i.i.g. uit wat ik al noemde; 60% runder spiervlees, 20% pens en 20% kipkarkas.

Ik kan natuurlijk wat runderdingetjes omwisselen naar zalm/konijn/lam, ook om uit te proberen wat er hier wel graag gegeten wordt en wat niet.

Bedankt voor het commentaar en de antwoorden op mijn vragen :)


[/quote]

jij heb een carnivoor als huizgenoot dus jij moet keuze maaken.
vin jij het viez wat hij moet eten dan jij moet denken waarom iets vies is in natuur zoals natuur is.
pens is een onderdeel geen prooidier, ik vin gek waarom pens compleet zou zijn in optiek van zommige.
Door Sther
#1260285
[quote="rob w."]
jij heb een carnivoor als huizgenoot dus jij moet keuze maaken.
vin jij het viez wat hij moet eten dan jij moet denken waarom iets vies is in natuur zoals natuur is.
pens is een onderdeel geen prooidier, ik vin gek waarom pens compleet zou zijn in optiek van zommige.
[/quote]

Ik was niet van plan mijn honden vegetarisch te gaan voeren nee, zeg ik dat? Nee. Ik zeg dat ik zelf geen vlees eet. Ik ben hier juist omdat ik ze vlees wil gaan voeren i.p.v. brokken. Ik ben hier voor informatie, daarom stel ik allerlei vragen. IK weet het niet van die pens, ik zeg dat de meningen die ik op internet vind verdeeld zijn, daarom vraag ik het jullie. Maar ik zal mijn 'domme' vragen wel elders stellen :o
Door Too
#1260411
Nee joh  'domme' vragen bestaan niet!
Je loopt nu aan tegen de verschillende 'bloedgroepen' binnen versvoerland...
Lees, luister en bepaal je eigen richting.. :)

Ik ben van de katten en heb me niet verdiept in t pens verhaal, als je zoekt op pens..........??
Wat ik zo langzamerhand heb begrepen is dat pens idd flink kan laxeren en denkend over een compleet dier en t percentage orgaan [dwz alles binnen de ribben] ...

Er komen vast nog wel beter onderbouwde meningen..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door