Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1234659
Ik heb een menu gemaakt voor mijn engelse stafford van 20 kg uitgegaan van 2 %
Ik heb een vier weekse menu gemaakt deze ziet er als volg uit,

wk 1                             

1500 gr kippenek
600 gr kopvlees of spiervlees rund
450 gr pens
450 gr groente mix

wk 2

1500 gr kipkarkas
600 gr kopvlees of spiervlees rund
150 gr pens
150 gr kippemaag
150 gr runderhart
450 gr groentemix

wk 3

1500 gr eendenek
600 gr kopvlees of spiervlees rund
150 gr pens
150 gr kippemaag
150 gr runderhart
450 gr groentemix

wk 4

1500 gr kippenek
600 gr kopvlees of spiervlees rund
150 gr pens
150 gr kippemaag
150 gr runderhart
450 gr groentemix

ik kan ook om de week i.p.v rund lamsvlees doen als dit beter is.
graag jullie mening en eventuele verbeteringen.
dit is de eerste keer dat ik ga barfen dus alle sugesties zijn welkom.
Laatst gewijzigd door maumau op vr 17 apr 2009, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1234862
Hallo Maumau, allereerst: welkom op Barfplaats! Leuk dat je er bent!

Dus als ik het goed begrijp, ga je de ingredienten in een week menu verspreiden over 1 week. En voer je die week (neem week 1) alleen kippennek, runderkopvlees, pens en groenten?

Wat ik in je menu's wel mis is lever. Ik vind zelf dat je eens in de week of tenminste eens in de twee weken wat lever zou moeten geven.

Ja, en verder... Als ik heel eerlijk ben mis ik afwisseling in je menu's. Het bestaat eigenlijk voornamelijk uit kip en rund. En ik vind dat te weinig. Zelfs 1 week rund omruilen voor lam is (in mijn ogen) nog niet afdoende. Ik zou zeer zeker meer andere vleessoorten van andere dieren toe gaan voegen. Je zou bijv. geitenvlees en lamsvlees toe kunnen voegen. En bijvoorbeeld parelhoenkarkas of konijnkarkas. Maar ja, het nadeel vind ik met jou menu dan weer dat ze echt de hele week parelhoenkarkas eten... Dat kan op zich wel maar volgens mij ben je dan vrij duur uit. Terwijl als je bijv. 2 keer per week kip vleesbot geeft en bijv. 2 keer eendennek en dan 2 keer parelhoen en bijv. 1 keer zalmkop: ben je stukken goedkoper uit. Bovendien kun je je hond dan bijv. 1 keer per week wat vette vis geven. Een hele week lang vette vis geven (zeg zalmkop): dat gaat jouw hond echt niet goed bevallen, dat is vragen om heel dunne ontlasting. Maar, een keer per week vette vis is dus echt wel een goede/gezonde afwisseling.

Ik zie ook eerlijk gezegd het voordeel niet zo van dit week menu maar misschien kun je ons je idee daarachter vertellen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 17 apr 2009, 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maumau
#1235252
Hallo bedankt voor uw reactie,  ik heb niet echt een reden waarom ik hem zo heb gemaakt, ben nog aan het proberen vandaar dat ik naar de mening van jullie vraag.
Ik heb wel bewust gekozen voor veel kip en eende botten omdat dit goede beginners botten waren heb ik gelezen.
Mijn hond is nu 12 wk maar heb het menu gemaakt voor als die volwassen is, ik kan toch gewoon hetzelfde menu gebruiken alleen moet ik nu 5% van zijn lichaamsgewicht rekenen toch.
Ik heb geen lever erbij omdat ik heb gelezen dat je hier mee moet oppassen vandaar.
Maar ik heb op advies van u toch nog een ander menu gemaakt hopelijk ziet dit er beter uit graag weer de mening van de kenners.

week1
maandag kippenek-runderkopvlees-runderpens-groentemix
dinsdag  eendenek-paardevlees-kippemaagjes-groentemix
woensdag kalkoennek-lamsvlees-kippelever-groentemix
donderdag kipkarkas-geitevlees-lamspens-groentemix
vrijdag parelhoenkarkas-wildmix-kippemaagjes-groentemix
zaterdag zalmkop of andere vette vis
zondag eendenek-haasvlees-runderhart-groentemix

de groente mix bestaat uit witlof-wortel-andijvie-bieten-sla

week2
maandag konijnkarkas-paardevlees-runderpens-groentemix
dinsdag kalkoennek-lamsvlees-kippehart-groentemix
woensdag kippenek-wildmix-runderhart-groentemix
donderdag eendenek-haasvlees-kippemaagjes-groentemix
vrijdag runderstrot-runderkopvlees-lamspens-groentemix
zaterdag zalmkop of andere vette vis
zondag parelhoenkarkas-geitevlees-niertjes-groentemix

de groentemix zal bestaan uit wortel-boontjes-sla-walnoot-brocolie of bloemkool

wat vind je van deze dan, verbeteringen altijd welkom
Door Lizzy
#1254253
maumau schreef: Hallo bedankt voor uw reactie,  ik heb niet echt een reden waarom ik hem zo heb gemaakt, ben nog aan het proberen vandaar dat ik naar de mening van jullie vraag.
Ik heb wel bewust gekozen voor veel kip en eende botten omdat dit goede beginners botten waren heb ik gelezen.
Mijn hond is nu 12 wk maar heb het menu gemaakt voor als die volwassen is, ik kan toch gewoon hetzelfde menu gebruiken alleen moet ik nu 5% van zijn lichaamsgewicht rekenen toch.
Ik heb geen lever erbij omdat ik heb gelezen dat je hier mee moet oppassen vandaar.
Maar ik heb op advies van u toch nog een ander menu gemaakt hopelijk ziet dit er beter uit graag weer de mening van de kenners.
Oei, ik heb jouw reactie helemaal niet gezien, sorry!
Lever hoort er toch wel een beetje bij. Dat is wel nodig voor de vitamine A en D. Als je je zorgen maakt over de kwaliteit van lever (het is inderdaad een "vervuild" orgaan), dan geef je het best biologische lever.
week1
maandag kippenek-runderkopvlees-runderpens-groentemix
dinsdag   eendenek-paardevlees-kippemaagjes-groentemix
woensdag kalkoennek-lamsvlees-kippelever-groentemix
donderdag kipkarkas-geitevlees-lamspens-groentemix
vrijdag parelhoenkarkas-wildmix-kippemaagjes-groentemix
zaterdag zalmkop of andere vette vis
zondag eendenek-haasvlees-runderhart-groentemix

de groente mix bestaat uit witlof-wortel-andijvie-bieten-sla

week2
maandag konijnkarkas-paardevlees-runderpens-groentemix
dinsdag kalkoennek-lamsvlees-kippehart-groentemix
woensdag kippenek-wildmix-runderhart-groentemix
donderdag eendenek-haasvlees-kippemaagjes-groentemix
vrijdag runderstrot-runderkopvlees-lamspens-groentemix
zaterdag zalmkop of andere vette vis
zondag parelhoenkarkas-geitevlees-niertjes-groentemix

de groentemix zal bestaan uit wortel-boontjes-sla-walnoot-brocolie of bloemkool

wat vind je van deze dan, verbeteringen altijd welkom
Pfft, van wat weinig afwisseling naar 11 diersoorten :o! Dat is veel! Op zich is 11 ook weer niet nodig hoor, maar het mag altijd. Dit ziet er zeer afwisselend uit. Ben benieuwd hoe je hond het er op doet!

Sla heeft je hond qua voedingsstoffen heel weinig aan. Waterkers, paksoi, witlof, andijvie, rucola-sla heeft je hond meer aan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door