Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#1210477
Hallo allemaal,

Ik ben ondertussen ook overgestapt van brok naar barf en ben benieuwd of het menu momenteel goed genoeg is. Onderstaand menu is hun eerste Barfmenu en gaat op voor de eerste vier weken. Ik heb een weekschema, voer twee keer per dag en elke maaltijd bestaat uit twee onderdelen.

Wel nu, ik heb gekozen om een kleine 50% aan bevleesde botten te gaan voeren, ruim 20% spiervlees, 10% pens, 10 % overig orgaan en 10% groente. Verder voer ik 3 of 4 eitjes in de week, twee keer een scheutje zuivel (karnemelk, yoghurt, kwark of huttenkäse), twee keer een notenmix (walnoten, amandelen en hazelnoten) en twee keer een pitten/zadenmix (pompoenpitten, pijnboompitten, zonnebloempitten en sesamzaad). Verder theunisbloem/borageolie (twee keer per week een capsule) en tarwekiemolie (drie keer per week een paar theelepels). Tot slot gaat er standaard knoflook, waterkers, gemberwortel, peterselie, alfalfa sprouts, gedroogde brandnetel en Japanse zeegroente door de groentemix. Groentemix voor de komende twee weken bestaat verder uit knolselderij, bleekselderij, bietjes, bloemkool, ruculosla, courgette, komkommer. Groentemix voor de twee weken daarop volgend bestaat uit: koolraap, wortels, andijvie, witlof, spruitjes, (gekookte) sperciebonen en broccoli. Deze groentemixen wil ik met elkaar gaan afwisselen.

Voor de bevleesde botten heb ik de komende vier weken: kippennekken, kippenruggen, eendennekken, parelhoenkarkas en zalmmix. Is wel veel gevogelte maar konijnkarkas had ik ook besteld, maar was helaas niet geleverd. Bevleesde botten wil ik uitbreiden met konijnkarkas, haasarkas, kwartel, lamsribben en verder in de toekomst geitenribben. Vis ga ik verder uitbreiden met sardientjes, makreel en haring.

Als spiervlees heb ik paardenvlees en rundvlees; dit wil ik uitbreiden met kopvlees van het rund, lamsvlees, haasvlees, hert/reevlees en geitenvlees.

Pens is van het rund en breid ik verder uit met lamspens.

Als orgaanvlees heb ik nu: kippenlevertjes, konijnenlevertjes, rundernier, konijnennier, lamshart, runderhart, kippenhart en kippenmaagjes. Dit wil ik nog gaan uitbreiden met eendenhartjes, lamslever, lamsnier. Het lijkt heel veel maar ik bestel maximaal een kilo of een pond van elk orgaan. Lever voer ik 3 tot 4%; de rest wordt verdeeld over de overige organen.

Tot slot: ik voer mijn honden ruim 2,5% van hun lichaamsgewicht (zijn Duitse herders van 38 kg.) waarbij ik de overige dingen als ei, zuivel, notenmixjes niet meereken. 's Ochtends en 's avonds krijgen ze 500 gram per maaltijd en altijd minimaal twee verschillende dingen. In totaal geef ik 13 keer bevleesd bot, 2 keer vis, 5 keer spiervlees, 2 keer pens, 3 keer orgaan en 3 keer groentemix.

Ben heel benieuwd naar jullie reacties en wat er nog verbeterd/toegevoegd (of misschien wel uitgehaald) kan worden...

Groetjes,

Yvonne
Door Lizzy
#1210496
Hoi Yvonne, zo, zo te lezen ben je niet over 1 nacht ijs gegaan! Fantastisch! Ik heb er niks op aan te merken, het ziet er helemaal goed uit. Hoe doen je honden het? Zelf geef ik geen teunisbloemolie/borageolie en tarwekiemolie, maar, jij hebt misschien een goede reden om dat wel te doen? Teunisbloemolie voor de vacht/hormonen? Tarwekiemolie voor de vitamine E? Ik denk dat je met je noten en zaden en groenten je honden al genoeg vitamine E geeft.
Door yazzie
#1210665
Dank je wel voor je reactie. En inderdaad, ik ben niet over één nacht ijs gegaan. Veel gelezen en opgezocht en uitgerekend... Mijn honden vinden het allemaal erg lekker, maakt niet zo gek veel uit wat ze voorgeschoteld krijgen. Als ze iets nieuws krijgen, eten ze wel langzamer. Het lijkt net of ze willen proeven wat ze eten (maar dat zal wel suggestie zijn). Groentes eten ze ook goed, vis ook. Wat dat betreft niets te klagen. Ontlasting is echt veel minder qua volume, meestal goed, soms ietwat dun maar dat kan ook te maken hebben met het zeebad wat ze onverwachts namen...
Tarwekiemolie geef ik inderdaad voor extra vitamine E en Theunisbloem/borageolie voor de huid. Ik heb begrepen dat deze olie de huid beschermt en voedt, dat de olie de aanmaak van cortisone stimuleert en bloedzuiverend werkt. Ik geef deze olie met name om de huid/vacht van de honden optimaal te houden, één van de twee heeft ook een beetje onrustige huid. Nog niet verontrustend, maar ik houd het wel in de gaten. Vandaar mijn keuze voor Theunisbloem/borage. Ik wil echt proberen die huid helemaal rustig te krijgen en wil graag deze olie een maand of twee, drie proberen en dan misschien als extra tijm toevoegen mocht het nog niet helemaal rustig zijn. Mijn andere hond (zijn broers van elkaar, zelfde ouders maar van een nest eerder) heeft namelijk wel een heel mooie blanke huid. En misschien is de overstap naar Barf al voldoende om de huid te verbeteren; het heeft in elk geval meegespeeld in mijn keuze om te gaan barfen.
Verder geef ik geen supplementen maar toch ben je bang om iets van een 'tekort' op te bouwen. Daarom ben ik ook erg blij met je commentaar dat het menu, nu en voor in de toekomst, in orde is. Kan ik weer verder met de volgende bestelling, bedankt!
Door Elizabeth Bennet
#1211523
Dag Yvonne,

Ik ben ook aan het overwegen om over te gaan op BARF. Wat ik me nu afvraag: hoe kom je aan al dat vlees? Ik kan wel aan gemalen kippenvlees plus bot komen maar meer niet. De slager bij mij op het dorp verkoopt zijn slachtafval namelijk niet. Ook heb je natuurlijk in de supermarkt van Smuldier vlees, kip en pens. Maar hoe kom je aan bijv. een parelhoenkarkas? En dat spiervlees van het paard en het rund, is dat dan slachtafval? En al die niertjes, levertjes, maagjes etc. hoe kom je eraan? Dat is eigenlijk mijn vraag. Je schrijft dat je ook een konijnkarkas had besteld. Waar had je die dan besteld?

Groetjes Elizabeth
Door yazzie
#1212129
Hallo Elizabeth,

Ik heb inderdaad een aantal adressen via bovenstaande topic gevonden, zoals Herby, Gelukkig Dier en Bob Bakker. Bij Herby bestel ik één keer per maand, bij Gelukkig Dier is het de bedoeling één keer per twee maanden te gaan bestellen en bij Bob Bakker wil ik één keer in de twee maanden langs. Verder heb ik een goede deal met de kippenboer op de plaatselijke zaterdagmarkt in Den Helder, kan ik voor vis terecht bij een vishandel in Den Helder of de vismarkt op zaterdagochtend in Den Oever en groenten haal ik één keer in de twee weken ook op de zaterdagmarkt in Den Helder. Verder wil ik ook nog wel eens spiervlees of orgaanvlees meenemen uit de supermarkten als dat aangenaam geprijsd is, zoals bijvoorbeeld laatst 1 kg kipfilet voor € 4,-. Kruiden, olieën, zaden en pitten haal ik bij een reformhuis of bij De Tuinen en noten (rauw en ongezouten) ook op de markt. Het lijkt een hele klus, maar dat is het echt niet. Het gaat eigenlijk in één moeite door met je eigen boodschappen en bestellen bij Herby en Gelukkig Dier doe ik samen met iemand en gaat via internet. Het wordt netjes thuis gebracht. Alleen voor de spullen van Bob Bakker, woonachtig in Aertwoud en de vismarkt in Den Oever, moet ik echt voor op pad, woon zelf in Den Helder. Ik kan het je van harte aanraden, je leert sowieso heel veel over dierenvoeding en mijn honden zijn bijna de keuken niet meer uit te krijgen... Ik heb ook wel heel makkelijke eters, heb nog niet gehad dat ze iets lieten staan. Succes
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door