Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda & Kay
#1199871
Ik zou graag willen weten wat jullie van mijn manier van barfen vinden. Ik barf nu ongeveer 2 maanden met mijn 2 honden (2 engelse staffords van beiden net 1 jaar). Ik heb een aantal keer het één en ander bij het IC besteld. En in het begin ben ik een beetje te hard van stapel gelopen en heb ik, denk ik, te snel harde botten gegeven waardoor 1 hond daar niet zo lekker op reageerde (verstopping). Dus dit keer wilde ik het anders aanpakken. Nadat de lading vlees op was heb ik ze even terug op kvv gezet om er goed over na te denken en heb ik dus het volgende gedaan:

Vandaag bij het IC en bij de kippenslachter vlees gehaald. Kippennekken, kale kippenbotten, lamsvlees, geitenvlees, kalfs kopvlees, lams hart, vuile pens en kippenlever. Ik heb 50% vleesbotten (de kale kippenbotten aangevuld met spiervlees), 25% spiervlees, 15% orgaanvlees en 10% groente.
Nu heb ik alles (behalve de groente) bij elkaar gemixt en daar porties van gemaakt. Het is genoeg vlees voor 4 weken, maar dat betekent dus wel dat ze 4 weken iedere dag "hetzelfde" eten. Ik zie bij de menuutjes in deze pijler dat iedereen eigenlijk iedere dag wat anders geeft, daarom ben ik een beetje aan mijn manier gaan twijfelen. Daarom zou ik graag willen weten wat jullie van mijn manier vinden.

Verder is het uiteraard de bedoeling dat ik de vleessoorten ga uitbreiden. Qua botten wil ik het voorlopig alleen bij gevogelte (/wild) houden. Dat is dit keer helaas alleen maar kip geworden, maar ik heb nog geen winkel/slachterij gevonden die ook ander gevogelte heeft. Vis is t.z.t. ook de bedoeling, maar daar wil ik ook langzaam mee beginnen, omdat ze daar ook al een keer goed ziek van zijn geworden.
Gebruikersavatar
Door pike
#1199934
Enkel kip als bot is inderdaad té eenzijdig, dus het is wel zaak dat je aan andere botten komt. Kale botten zijn  niet zo geschikt, bevleesde botten zijn beter. Als je geen winkel of slachter hebt met betaalbare vleesbotten, bestel ze dan bij iemand, adressen kun je ook hier op bp vinden. Hier krijgen ze ook enkel bot van kleine dieren: kip, parelhoen, eend, konijn, fazant, patrijs, haas. Keus genoeg dus. De laatste drie zijn wild en de botjes zijn al wat harder. En als je er een paar botsoorten bij hebt van de kleinere dieren dan heb je gelijk een mooi aantal soorten in je totale menu.

Als je je voorraad vooraf mengt en in porties verdeelt is op zich niets mis mee zolang je maar voldoende soorten verwerkt. Dan krijgen ze toch hun variatie, alleen dan bij jou elke dag van alle soorten een beetje. Ik vraag me alleen af, als je alles mengt en dan in porties doet dan heb je geen idee wat ze krijgen toch? Misschien wel een dag een heleboel orgaan en een klein beetje bot? Of een dag heel veel bot met nauwelijks iets anders erbij of hoe doe je dat? Snij je alles fijn? Ik zou toch wel zorgen dat ze elke dag hun portie vleesbot krijgen.

Kalf(kop)vlees is niet zo voedzaam, rund(kop)vlees is beter. Bij het orgaan mis ik verder nier misschien kan je daar nog aankomen.
Je kan ook af en toe al eens een blikje vis geven, of visolie(capsules).
En een paar maal per week een eitje  :)
Door Linda & Kay
#1199945
[quote="pike"]
Enkel kip als bot is inderdaad té eenzijdig, dus het is wel zaak dat je aan andere botten komt. Kale botten zijn  niet zo geschikt, bevleesde botten zijn beter. Als je geen winkel of slachter hebt met betaalbare vleesbotten, bestel ze dan bij iemand, adressen kun je ook hier op bp vinden. Hier krijgen ze ook enkel bot van kleine dieren: kip, parelhoen, eend, konijn, fazant, patrijs, haas. Keus genoeg dus. De laatste drie zijn wild en de botjes zijn al wat harder. En als je er een paar botsoorten bij hebt van de kleinere dieren dan heb je gelijk een mooi aantal soorten in je totale menu.

Als je je voorraad vooraf mengt en in porties verdeelt is op zich niets mis mee zolang je maar voldoende soorten verwerkt. Dan krijgen ze toch hun variatie, alleen dan bij jou elke dag van alle soorten een beetje. Ik vraag me alleen af, als je alles mengt en dan in porties doet dan heb je geen idee wat ze krijgen toch? Misschien wel een dag een heleboel orgaan en een klein beetje bot? Of een dag heel veel bot met nauwelijks iets anders erbij of hoe doe je dat? Snij je alles fijn? Ik zou toch wel zorgen dat ze elke dag hun portie vleesbot krijgen.

Kalf(kop)vlees is niet zo voedzaam, rund(kop)vlees is beter. Bij het orgaan mis ik verder nier misschien kan je daar nog aankomen.
Je kan ook af en toe al eens een blikje vis geven, of visolie(capsules).
En een paar maal per week een eitje  :)
[/quote]

Ik ben me ervan bewust dat het te eenzijdig is, alleen kippenbotten. Ik ga dan ook hard op zoek naar ander gevogelte. Bestellen doe ik liever niet. Ik begreep dat je dan alles diepgevroren binnen krijgt en dat wil ik liever niet. Ik ben geen voorstander van ontdooien en weer invriezen.

W.b.t. de porties: Ik heb vandaag al het spier en orgaanvlees in stukken gesneden en door elkaar gehusseld. De kippenpoten en de nekken heb ik apart gehouden en steeds 4 of 6 nekken en 4 of 6 poten in een zakje gedaan en dan aangevuld met het spier en orgaanvlees. Dat van de kalfskopvlees zal ik onthouden voor de volgende keer.

Ik had laatst een topic geopend over kale kippenpoten en karkassen, toen werd er gezegd dat het niet erg is om kale botten te geven zolang je maar genoeg spiervlees erbij voert. En zo heb ik het dus dit keer gedaan...
Zou je me kunnen vertellen waar nier goed voor is? Kan het me zo even niet bedenken.
I.i.g. bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#1199972
Je hebt natuurlijke kale botten en kale botten. Een kipkarkas waar niet veel vlees aan zit vind ik toch weer wat anders dan kale botten van kippepoten. Want daar zit dus helemaal niets aan. Ik geef nooit kale poten maar ja, dat is dan misschien persoonlijk. Als het goed is heb je dus bij de pootjes meer mix gestopt dan bij de nekken?

Nier is ook een orgaan dat veel vitaminen en mineralen bevat.
Door Linda & Kay
#1200014
[quote="pike"]
Je hebt natuurlijke kale botten en kale botten. Een kipkarkas waar niet veel vlees aan zit vind ik toch weer wat anders dan kale botten van kippepoten. Want daar zit dus helemaal niets aan. Ik geef nooit kale poten maar ja, dat is dan misschien persoonlijk. Als het goed is heb je dus bij de pootjes meer mix gestopt dan bij de nekken?

Nier is ook een orgaan dat veel vitaminen en mineralen bevat.


[/quote]

Ik heb in mijn percentages er van te voren rekening mee gehouden dat er 3 kg kale kippenpoten bij zouden komen, dus wat meer spiervlees. Ik heb de kippenpoten een tijdje geleden ook gegeven en ik vond juist dat het erg goed ging! De kipkarkassen heb ik expres niet genomen, omdat die echt hélemaal kaal waren en ik het dan zo scherp vond. Dus jij zegt dat ik dat beter kan nemen dan de poten? Ik heb zakjes van 500 gram gemaakt (dat eten ze beiden per hond per dag) en daar standaard 4 of 6 kippenpoten bij gedaan én 4 of 6 kippennekken de rest van het gewicht aangevuld met spier en orgaan.
Ik bedoelde eigenlijk wat nier voor andere vitaminen of miralen heeft t.o.v. ander orgaan. Ik zal eens een beetje neuzen hier.

Trouwens ook een groentemix gemaakt van wortel, bietjes, selderieknol, spruitjes, broccoli, courgette, een beetje knoflook en een handje gemalen pecannoten.
Laatst gewijzigd door Linda & Kay op za 07 mar 2009, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1200100
[quote="Kay en Kaya"]
Ik heb in mijn percentages er van te voren rekening mee gehouden dat er 3 kg kale kippenpoten bij zouden komen, dus wat meer spiervlees. Ik heb de kippenpoten een tijdje geleden ook gegeven en ik vond juist dat het erg goed ging! De kipkarkassen heb ik expres niet genomen, omdat die echt hélemaal kaal waren en ik het dan zo scherp vond. Dus jij zegt dat ik dat beter kan nemen dan de poten? Ik heb zakjes van 500 gram gemaakt (dat eten ze beiden per hond per dag) en daar standaard 4 of 6 kippenpoten bij gedaan én 4 of 6 kippennekken de rest van het gewicht aangevuld met spier en orgaan.
Ik bedoelde eigenlijk wat nier voor andere vitaminen of miralen heeft t.o.v. ander orgaan. Ik zal eens een beetje neuzen hier.

Trouwens ook een groentemix gemaakt van wortel, bietjes, selderieknol, spruitjes, broccoli, courgette, een beetje knoflook en een handje gemalen pecannoten.

[/quote]

Zo even uit mijn hoofd bevat nier meer vitamine E dan andere orgaanvlees/vleessoorten. Je groentemix is niks mis mee maar bij de volgende groentemix zou ik ook wat bladgroente verwerken als ik jou was. Je hebt nu bijna allemaal "onder de grond" groenten soorten. Waterkers, paksoi, andijvie, postelein, etc. zijn bladgroentes. De pecannoten zijn wel rauw?
Door Linda & Kay
#1200198
[quote="Lizzy"]
Zo even uit mijn hoofd bevat nier meer vitamine E dan andere orgaanvlees/vleessoorten. Je groentemix is niks mis mee maar bij de volgende groentemix zou ik ook wat bladgroente verwerken als ik jou was. Je hebt nu bijna allemaal "onder de grond" groenten soorten. Waterkers, paksoi, andijvie, postelein, etc. zijn bladgroentes. De pecannoten zijn wel rauw?
[/quote]

Oké bedankt! Zal de volgende keer een beetje nier toevoegen. In de groentemix heb ik expres veel onder de grond groeiende groentes toegevoegd, omdat de honden beiden nogal snel aan de prut gaan. De bladgroentes zijn, neem ik aan, voor de nitraat?
Pecannoten waren inderdaad rauw. Ik wilde meerdere rauwe noten toevoegen, maar appie had alleen pecan. Volgende keer ga ik even naar de notenboer.
Ik wilde eigenlijk ook alfalfa toevoegen, maar dat was op. Kan je mij vertellen hoe ik dat klaar maak? Ik doe alle groentes in m'n sapcentrifuge en dan mix ik sap en pulp weer met elkaar. Maar de alfalfa kan denk ik niet niet kapot worden gemaakt in de centrifuge. Kan ik dit gewoon heel toevoegen aan de mix?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door