Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1151585
Hallo

Wie zou mij willen helpen met een menu samen te stellen voor mijn AST  Diesel

Ik heb een AST van 5,5 mnd en hij weegt 23 kilo, hij krijgt nu al een paar mnd smuldier en ik wil hem graag over hebben op BARF.
Ik heb er een hoop over gelezen maar ik denk te veel want ik snap het maar ook weer niet haha.
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe grotere vriezer erbij gekocht voor het vlees en nu word het is tijd om hem te vullen.

mvg Nick
#1151592
Beste Nick,

Welkom op Barfplaats!

Heb je al een beetje gelezen hier? Zo ja, dan heb je gezien dat wij graag iedereen willen helpen want als jij eenmaal de stap hebt genomen om zelf samen te stellen, is dat een goede zaak voor jou en vooral voor jouw hond! Zelf samenstellen wil wel zeggen dat je weet wat je doet dus moet je je wel goed voorbereiden. Wij gaan geen menu voor je samenstellen maar willen je wel adviseren als je eenmaal een menu hebt gemaakt.

Lees dus eerst eens de volgende topics:

Basisinformatie BARF: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
Menu's van mede-BARFers: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,2.0.html

Als je begrijpt wat je doet, heb je hier de BARF-rekenhulp om zelf uit te rekenen hoe de verhoudingen moeten liggen:

http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48 en kies voor "save"

Succes en we zien je menuutje wel verschijnen.
#1152047
[quote="raging"]
Hallo

Wie zou mij willen helpen met een menu samen te stellen voor mijn AST  Diesel

Ik heb een AST van 5,5 mnd en hij weegt 23 kilo, hij krijgt nu al een paar mnd smuldier en ik wil hem graag over hebben op BARF.
Ik heb er een hoop over gelezen maar ik denk te veel want ik snap het maar ook weer niet haha.
Ik heb sinds een paar weken een nieuwe grotere vriezer erbij gekocht voor het vlees en nu word het is tijd om hem te vullen.

mvg Nick
[/quote]

Hoi Nick,
Hoeveel % van zijn lichaamsgewicht eet je AST nu? Zo'n beetje 900 gram per dag ofzo?

Dan is het eigenlijk heel simpel. Je doet 900 gram per dag x 7 dagen = 6300 gram per week. Dan geef je daarvan de helft aan goedbevleesde vleesbotten (tenminste 50% vlees en dus 50% bot). En je begint met beginnersbotjes zoals kippennek, eendennek, parelhoenkarkas, kwartel, etc. De helft van 6300 gram = 3150 gram. Dus, je geeft (en dat rond je af) 3100 gram a 3200 gram vleesbot per week.

De andere 3200 gram verdeel je over orgaanvlees, groentemix en spiervlees. Je kunt kiezen om bijv. 10% groente, 20% orgaanvlees (inclusief pens) en 20% spiervlees te geven. Dat is dan 10% van 3200 gram = 640 gram per week. En 20% orgaanvlees en 20% spiervlees is 1270 gram per week.

Of, als je dat makkelijk vindt, je neemt 3200 gram, je deelt dat door 3 = en dus geef je ongeveer 1000 gram groente, 1000 gram orgaanvlees en 1000 gram spiervlees. Zo krap komt dat allemaal niet.

Nou, dan geef je bijv. 7 dagen per week iets van vleesbot. Dus deel je die 3200 gram per week door 7 = 450 a 460 gram per dag.

Nou, dan geef je bijv. 7 dagen per week groentemix. Dat is 1000 gedeeld door 7 = 140 gram groentemix. Of je geeft 5 dagen per week groentemix. Dan is het 1000 gedeeld door 200 gram. Net wat jij handig vindt.

Nou, dan geef je bijv. 3 dagen per week orgaanvlees. En 4 dagen per week spiervlees. En dat meng je dan met de groentemix. Dus wat je kunt doen, je geeft 1 maaltijd zachte goedbevleesde vleesbotten en 1 maaltijd spiervlees of orgaanvlees met groentemix. En dat leuk je dan wat op met wat extra's. Kind kan de was doen!

Komt het er ongeveer zo uit te zien:

Maandag :
450 gram kippenvleugels
200 gram groentemix met 300 gram runderhart + lamslever

Dinsdag:
450 gram eendennek
250 gram runderkopvlees en een rauw ei

Woensdag:
450 gram parelhoenkarkas
200 gram groente met 300 gram pens en een sardientje

En zo verder.

Maar, je moet het (net wat Rovanna al schrijft) zelf doen, een menu maken. Ten eerste hangt jouw menu af van wat jij kunt krijgen qua ingredienten-inkoop. En ten tweede is het belangrijk dat jij zelf de materie dermate goed begrijpt dat je weet wat je hond moet eten en waarom. Want wat wij niet willen is dat iemand denkt "weet je wat? Ik geef gewoon geen orgaanvlees, want dat zal vast niet belangrijk zijn". Jouw hond komt dan namelijk razend snel vitamines/mineralen tekort, jouw hond doet het rot op BARF en BARF (het zelf samenstellen) krijgt daarvan de schuld..... Jij stapt terug op Smuldier (of nog erger: brokken) en niemand is daarmee gediend, vooral in de eerste/belangrijkste plaats je hond niet. Alle dingen die we voeren, die voeren we met een reden. Vleesbot bevat calcium, veel vitamines en mineralen en vetzuren en die heeft je hond gewoon nodig. En ook de hoeveelheden die je van alle voedselgroepen (vleesbot, orgaanvlees, spiervlees, groenten, etc) zijn belangrijk. Nee, het komt absoluuuuut niet zo krap maar je moet bijv. niet 10% of 80% vleesbot gaan voeren. Of 5% of 50% orgaanvlees.

Dus, ik hoop dat we je een beetje op weg hebben geholpen maar dat je nu zelf gaat zitten knutselen om een gezond menu in elkaar te zetten!
#1154019
Hij krijgt nu 1100 gr. dat is 5% van z'n lichaamsgewicht maar wanneer moeten de % minder worden.
Hij heeft op oudjaarsdag z'n kruisband gedeeltelijk gescheurd en moest weinig bewegen en veel rusten dus hij is wat dikker geworden, ik zit alleen met de hoeveelheid wat hij mag hebben, moet ik die 5% aan houden of toch in de buurt van een kilo p. dag blijven.
Als hij straks 35 kilo weegt ken ik toch niet die 5 % aan houden dan moet het toch iets van 2% a 3% zijn.

gr. Nick
#1154135
Dit word mijn bestelling:

2x Hele konijntjes geslacht zonder kop 800gram
1 kilo Zalmkoppen
1 kilo Wild afsnijsel (haas/hert/struis/kangeroe)
1 kilo Schapenbout met veel vlees
2x Parelhoen Karkas per 2 verpakt
1x Eenden Ruggen Per 3 stuks
1x Eendenkarkas
3x Heel Kwartel met kop, zonder veren
1x Fazant karkas
1x Heel Konijn
1x Haas Karkas
2 kilo Kippen nekken
4 kilo Kippenkarkas  met extra veel vlees!
1 kilo Geitenvlees met botten en ribben
1 kilo of 1x Schapenlong met luchtpijp
1 kilo Runder Spiervlees
1 kilo Runder Kopvlees runds
1 kilo Botmix zalm (gemalen zalmkarkas met vlees)
1 kilo Botmix 2 gemalen eend/konijn/haas en karkas
1 kilo Botmix 1 gemalen kip/eend, karkas
1 kilo Vleesmix 1 (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens en geschikt voor groentenmix
1 kilo Lamsvlees
1 kilo Geitenvlees
2x Konijnkarkas
2 kilo Konijnvoorbenen
1 kilo Haasbout met veel vlees
1 kilo Haas Spiervlees
1x Lamskop
1x Hele schapenpens per 800 gram
1 kilo Runder penslappen


Is dit kwa soorten gevarieerd genoeg en ook een beetje met de hoeveelheid bot en orgaan??
kippenhartjes en maagjes en levertjes bestel ik ergens anders.
Zijn er mensen die hier vaker bij besteld hebben en ook de soorten wat ik ga bestellen?? zoja is bijv. het hele konijn ook met organen er in??
Tips en aanmerkingen altijd welkom.

gr. Nick
#1155052
Hierbij een poging, het is een beetje ongeveer want ligt er ook aan hoe het geleverd word en hoe zwaar de kwartels, konijnen etc.. zijn.
Hoeveel lever mag je ongeveer geven want ik las dat te veel ook niet goed is??En hoe zit het met vuile pens, sommige geven bijv. een grote lap pens voor de hele dag??Of een schapenkop.
Diesel krijgt nu nog 3x per dag eten, is het goed voor z'n groei als ik naar 2x ga en uiteindelijk naar 1x per dag?? Hij is nu bijna 6 mnd.

Ben van 1000 gram per dag uit gegaan, uiteraard 7000 gram per week

per dag:
500 gram bevleesde botten 50% / 50%
200 gram orgaanvlees(pens) 20%
200 gram spiervlees 20%
100 gram groenten 10%

3 dagen orgaanvlees is 460 gram
4 dagen spiervlees is 350 gram
5 dagen groente is 140 gram

maandag:
+/- 500 gram kippennekken
+/- 350 gram runder spiervlees
+/- 140 gram groenten

dinsdag:
+/- 500 gram haasbout
+/- 460 gram runderpens

woensdag:
+/- 500 gram kwartel
+/- 350 gram haas spiervlees
+/- 140 gram groenten

donderdag:
+/- 500 gram parelhoen
+/- 460 gram maagjes,hartjes,levertjes(kip)

vrijdag:
+/- 500 gram kipkarkas
+/- 350 gram wild afsnijsel
+/- 140 gram groenten

zaterdag:
+/- 500 gram konijnkarkas
+/- 460 gram schapenpens

zondag:
+/- 250 gram zalmkoppen
+/- 250 gram eendennekken
+/- 350 gram geitenvlees
+/- 140 gram groenten

Volgens mij zit ik wel een beetje in de goeie richting.
#1155106
raging schreef: Hierbij een poging, het is een beetje ongeveer want ligt er ook aan hoe het geleverd word en hoe zwaar de kwartels, konijnen etc.. zijn.
Hoeveel lever mag je ongeveer geven want ik las dat te veel ook niet goed is??
Ik geef zelf 20% orgaanvlees waarvan 10% pens en 10% andere organen zoals hart, nier, lever, long, tong, etc. Dit komt neer op zo'n 3% lever (van het totaal) en dat is prima.
En hoe zit het met vuile pens, sommige geven bijv. een grote lap pens voor de hele dag??
Ja, je kunt 1 grote lap geven (sommige honden hebben de irritante gewoonte deze in 1 keer naar binnen te slikken, dus let op!). Of je geeft 2 keer per week wat minder pens. Net wat jij handig vindt. Er zijn ook mensen die de ene week organen als hart, nier, lever, etc. geven en de andere week een flinke hoeveelheid pens. Ze voeren dan ook 20% orgaanvlees maar dus om en om.
Of een schapenkop.
Dat is nu nog veel te hard voor Diesel! Ik zou daar voorlopig mee wachten. Dat is echt voor de gevorderde barf hond.
Diesel krijgt nu nog 3x per dag eten, is het goed voor z'n groei als ik naar 2x ga en uiteindelijk naar 1x per dag?? Hij is nu bijna 6 mnd.
Prima. Ja, je kunt prima overschakelen naar 1 keer per dag voeren, wanneer Diesel zo rond de 1 jaar is.
Ben van 1000 gram per dag uit gegaan, uiteraard 7000 gram per week

per dag:
500 gram bevleesde botten 50% / 50%
200 gram orgaanvlees(pens) 20%
200 gram spiervlees 20%
100 gram groenten 10%

3 dagen orgaanvlees is 460 gram
4 dagen spiervlees is 350 gram
5 dagen groente is 140 gram
Prima!
maandag:
+/- 500 gram kippennekken
+/- 350 gram runder spiervlees
+/- 140 gram groenten

dinsdag:
+/- 500 gram haasbout
+/- 460 gram runderpens

woensdag:
+/- 500 gram kwartel
+/- 350 gram haas spiervlees
+/- 140 gram groenten

donderdag:
+/- 500 gram parelhoen
+/- 460 gram maagjes,hartjes,levertjes(kip)

vrijdag:
+/- 500 gram kipkarkas
+/- 350 gram wild afsnijsel
+/- 140 gram groenten

zaterdag:
+/- 500 gram konijnkarkas
+/- 460 gram schapenpens

zondag:
+/- 250 gram zalmkoppen
+/- 250 gram eendennekken
+/- 350 gram geitenvlees
+/- 140 gram groenten

Volgens mij zit ik wel een beetje in de goeie richting.
Ja, ziet er echt mooi uit!! Heel afwisselend!! Ik heb het niet nagerekend maar dat is volgens mij ook nergens voor nodig.

Even een kleine dingetje:

Een zalmkop weegt gemiddeld wel 500 gram. Om dus 250 gram zalm te voeren, zou je deze door de helft moeten knippen. Ik weet uit ervaring dat dit een vervelend werkje is. Je zou dus ook 500 gram zalm kunnen geven en de eendennekken op een andere dag kunnen geven.
#1155410
Ok bedankt voor je hulp, wat betreft die zalmkoppen en de rest eigenlijk ook, het is maar net hoe zwaar ze wegen als ik het binnen heb.
Even uitzoeken welke groenten hij mag hebben en wat er nog meer onder valt en dan is het wachten tot het er is.
Foto's zullen uiteraard volgen, ken niet wachten om hem zien te genieten.

gr. Nick
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door