Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cane Ferro
#1039654
Hoi hoi,

ben terug van weggeweest.

Graag even jullie mening...

Ferro: Cane Corso: 45 kg

Per week: vleesbot: 7 keer 800g, groente: 5 keer 330g, orgaan: 2 keer 500 g en 3 keer 220g, spiervlees: 7 keer 315 g
dan ook per week een schapepens en 3 tal keer per week een stuk luchtpijp en strot

Vega: Beagle: 10 kg

Per week: vleesbot: 5 keer 250g, groente: 5 keer 70g,orgaan: 4 keer 100g, Spier: 7 keer 70g

Qua vleessoorten heb ik:

als vleesbot: kipkarkas, kippenek, konijnkarkas, koeiestaart, zalmkop

groente: puree van wortel en courgette (wel lichtjes gekookt anders lusten ze het hier niet)

orgaan: hart van koe en schaap, rundslever en schapelong

spiervlees: koe, hert, schaap of geit

Wat kefir of platte kaas krijgen ze als extra

Zijn we goed bezig? Hoeveel lever mag je ook al weer geven? En heeft long veel voedingswaarde? Ik geef hiervan 1 tot 2 keer per week 200 g

Ben benieuwd naar jullie mening
Door brie
#1039947
Na een rekensommetje kom ik uit op

Ferro 45 kg, totaal per week: ong 11 kg = 2,5 % voer
vleesbot: 5600: 50%
orgaan: 1660: 15%
groente: 1650: 15 %
spier : 2200: 20%

vega 10 kg, totaal per week: ong 2,5 kg= 4 % voer
vleesbot: 1250 : 50%
orgaan: 400 : 16%
groente: 350: 14%
spier: 500: 20%



qua percentages lijkt me dat prima  :)

Ik tel 7 diersoorten, mooie afwisseling! voldoende afwisseling in het spiervlees en vleesbotten, al zou ik dat misschien wat gevarieerder doen. een cane corso van 45 kg mag wel lekker wat te knagen hebben  ;)

Ik mis de niertjes in je menu. Zelf geef ik nooit long eigenlijk. Het lijkt me minder voedingswaarde hebben dan bv lever of hart. verder bestaat het voornamelijk uit kraakbeen. dus het is lekker voor ze om op te knagen, maar verder niet.. Als je het alleen maar als extraatje geeft moet je dat lekker blijven doen.
Een lever is best groot als je het vergelijkt met andere organen uit een prooi, dus in dat opzicht mag je er best wat van geven, maar zoals bij alles: teveel is niet goed. Als je de percentages en de afwisseling aanhoudt zit je goed.

Ook de groentes vind ik wat te eenzijdig  :-\ is er een reden voor dat je enkel en alleen wortel en courgette geeft? Er zijn zoveel andere ingredienten die je kan gebruiken.

Wat vind je er zelf van? Voelt het goed? "doen" je honden het goed op je menu? Dat blijft het belangrijkst  :D
Door Cane Ferro
#1040007
Hoi,

Heb je nog tips wat ik als bot kan geven. Voorlopig heb ik dus koeiestaart, kippenek, kipkarkas, konijnestaart, zalmkop en waarschijnlijk ook konijnekop

Hertevlees zal jammergenoeg pas voor binnen een maand of 2 zijn, want ik kan het nu nog niet krijgen.

De groentes waren eigenlijk een test. Een kilo maakte ik er mengeling wortel courgette. Dit omdat Ferro nogal moeilijk is wat groenten betreft... Ik maakte hier al kilo's groenten klaar die hij liet staan, dus vanaf nu eerst kleine hoeveelheid om te testen wat meneer lust en wat niet. Vega: die is een typische Beagle: speelt alles naar binnen. Voor Vega let ik wel op ivm botten: hij is 9 jaar en de tandjes zijn dus niet meer zo sterk.

Mag ik rundernieren gaan geven?

Ik geef voorlopig misschien wat veel aan Ferro: 3,5% maar hij mag gerust wat bijkomen.

Waar ik wel van verschiet: sinds ik barf poepen ze maar 1 tot 2 keer per dag meer (meestal 1 keer) terwijl het bij korrels wel 3 keer kon zijn. Is dit normaal? Of is dit net goed?

Alvast bedankt voor de hulp!!
Laatst gewijzigd door Cane Ferro op di 02 sep 2008, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1040012
Long heeft niet echt voedingswaarden en rundernieren zijn niet echt gezond immers daar komen alle overbodige afvalstoffen terecht.
Koeienstaart is vreselijk hard en zeker gevaarlijk voor de schrokkerds.
Hier poepen ze ook hooguit 2 keer per dag en dan ook nog keurige pakketjes ipv hopen zoals een brokkenhond,niets aan de hand hoor  ;)
Kan je niet bijv broccolli en sla toevoegen met en lekkere scheut yoghurt en een eitje erdoor zodat het wat smakelijker is?
Door brie
#1040015
ik doe door de groentemix altijd een kilootje rundergehakt (maar dan maak ik ook gelijk heel veel) eitje erover als je het geeft en de doggies smullen er dan van.

dingen die je kan geven:

gevogelte -parelhoen(karkasjes)
                - eend (rug, karkas, vleugels, nekken ed)
                - kwartels
                - etc etc
haas/ karkas/ ruggen/ koppen/ poten
konijnen/ koppen/ voorbenen/ karkassen
lamsribben
vis: sardien, makreel, haring, witvis etcetcetc
etcetc

dit zijn allemaal makkelijk te kauwen diersoorten. dus ook voor vega moet dit kunnen.
Ik heb ook een grote en een kleine hond. de kleine hond krijgt omgerekend ook meer dan de grote..ach ja, ik heb het hier wel eens vaker gelezen. als je voert op het oog, dan kun je makkelijk je menu weer aanpassen qua hoeveelheden

rundernieren gaan er hier moeilijker in. het stinkt ook meer als bv kippenniertjes of koijnenniertjes. maar waarom niet, als je er aan kan komen en ze vinden het lekker..

wat betreft het poepen: heerlijk toch  :D minder poep (ook hier maar 1 tot 2x per dag een keurig klein NIET stinkend drolletje)
Door Cane Ferro
#1040020
@tineke: mag ik dan bvb schapenieren gaan geven? In de konijnekarkassen zitten de niertjes er ook nog in, maar dit hoef ik waarschijnlijk niet mee te rekenen in mijn orgaanvlees?

De koeiestaart wordt hier heel rustig naar binnengewerkt: Ferro doet er best een poos over. Maar wat zijn de gevaren precies?

@Brie: ik hou ze in het oog, mochten ze te dik worden pas ik het wel aan...

Helaas is hier in de streek niet zoveel verkrijgbaar en gaat alles volgens de regeltjes... kopvlees kan ik bvb niet krijgen van koe of schaap

Alvast bedankt voor jullie hulp
Door Cane Ferro
#1040024
Nog even ivm de koeiestaart: in het slachthuis zijn ze zo lief om de koeiestaart te snijden in stukken van een kleine 10 cm. Ferro krijgt de dikkere stukken, Vega enkel de uiteinden. Stel dat Ferro nu het vlees afknaagt (wat hij wel doet) en het been in 1 keer naar binnen werkt: is er dan gevaar?

Heb nogal geluk dat ze in het slachthuis graag een jonge vrouw zien binnenstappen en dat ze nogal eens wat willen versnijden voor mij  :D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1040311
Koeienstaarten vind ik te hard, als ze van een kalf afkomen zou je ze wel kunnen geven, maar dan nog alleen maar wanneer je hond geen grote slokop is. Als het bot van een runderstaart in 1x naar binnen wordt geslikt kan je hond een akelige obstructie krijgen.
Ik geef hier trouwens wel af en toe rundernieren, het mooiste is natuurlijk als je aan biologisch orgaan kunt komen, maar goed, dat lukt niet altijd.
Door Lizzy
#1044347
[quote="Cane Ferro"]
Koeiestaarten worden vervangen

Qua vleesbot heb ik nu ook: geit, schaap, konijn, struisvogel, kip en vis
[/quote]

Schaap of lam? Schaap is vaak erg hard en zeker ongeschikt voor honden die net vers eten (ik geef nooit schaap, alleen lam). Trouwens, dat geldt voor geit ook. Geef je al langer vers?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door