Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1027960
Sow ik ben weer aan de rekenarij gegaan....

Desta weegt 23 kilo. 2% daarvan is 460 gram per dag, dat is 3220 gram per week. Ik hou nu de volgende percentages aan

50% rauwe botten
20% spiervlees
15% orgaanvlees
15% groenten

Dan krijg je als weekmenu het volgende.... vleessoorten kunnen wijzigen natuurlijk

Maandag Kippenpoten 230
Kopvlees 200
Groenten 80
Knoflook


Dinsdag Parelhoen 230
Pens 120
Groenten 80
1 ei


Woensdag Kippenpoten 230
Kopvlees 200
Groenten 80
knoflook


Donderdag
                Parelhoen 230
Nier 120
Groenten 80
1 ei


Vrijdag Kippenpoten 230
Kopvlees 250
Groenten 80
Knoflook


Zaterdag Parelhoen 230
Lever 120
Groenten 80
1 ei


Zondag Kippenpoten 230
Pens 120
Knoflook

Kheb de levertraan eruit gehaald (dit gaat alleen naar de pups). Ik zou eventueel op zondag vis erbij kunnen geven? Is dat een goed idee??

Ik hoop dat ik nu een betere weg in ben geslagen....
#1027968
Desta schreef: Sow ik ben weer aan de rekenarij gegaan....

Desta weegt 23 kilo. 2% daarvan is 460 gram per dag, dat is 3220 gram per week. Ik hou nu de volgende percentages aan

50% rauwe botten
20% spiervlees
15% orgaanvlees
15% groenten
Prima! Ik neem aan dat je vleesbotten tenminste 50% vlees bevatten, toch? (en dus ook 50% bot). Je groente is nu verse groente?
Dan krijg je als weekmenu het volgende.... vleessoorten kunnen wijzigen natuurlijk

Maandag Kippenpoten 230
Kopvlees 200
Groenten 80
Knoflook


Dinsdag Parelhoen 230
Pens 120
Groenten 80
1 ei


Woensdag Kippenpoten 230
Kopvlees 200
Groenten 80
knoflook


Donderdag
                Parelhoen 230
Nier 120
Groenten 80
1 ei


Vrijdag Kippenpoten 230
Kopvlees 250
Groenten 80
Knoflook


Zaterdag Parelhoen 230
Lever 120
Groenten 80
1 ei


Zondag Kippenpoten 230
Pens 120
Knoflook
Ik vind eerlijk gezegd dat je nog steeds erg veel rund voert. Ik zou zeker nog 1 keer vis doen (zie hieronder) maar ook vlees van lam/geit ofzo gaan geven. Anders wordt het erg eenzijdig.
Kheb de levertraan eruit gehaald (dit gaat alleen naar de pups). Ik zou eventueel op zondag vis erbij kunnen geven? Is dat een goed idee??

Pups hoeven ook geen levertraan. En als je al wil geven: dan alleen in de wintermaanden. Op zondag kun je inderdaad prima vis geven. Maar je kunt op iedere dag vis geven. Als je bijv. een zalmkop geeft: dan zit daar dermate veel graat in dat je het in plaats van een vleesbot kunt geven. Geef je alleen vlees van de vis, dan kun je het in de plaats van spiervlees geven.
Ik hoop dat ik nu een betere weg in ben geslagen....
Ziet er al veel beter uit!
#1027981
Ok dus als ik 2 keer kopvlees vervang voor lam of paard zit ik dan ok?? Dat is allemaal spiervlees toch??

Misschien stomme vraag. Ik raak zelf helemaal panisch van graten in mn vlees... stikken honden daar niet in?? Of is dat hetzelfde als bij kip, zolang het maar niet gekookt is??

Die vis... voer ik dat als extra? Of doe ik dat als vervanger. Sorry hoor Lizzy dat ik zo lastig ben. Maar ik vind het heel erg prettig dat je me zoveel helpt :) Je bent geweldig!
#1028012
Desta schreef: Ok dus als ik 2 keer kopvlees vervang voor lam of paard zit ik dan ok?? Dat is allemaal spiervlees toch??
Ja, dat lijkt me perfect. Runderkopvlees kun je inderdaad vervangen door spiervlees van een ander dier. Dat geldt eigenlijk voor alles. Spiervlees kun je afwisselen, vleesbot kun je mee afwisselen. Als je het onderling maar niet uitwisselt (ik bedoel dus: stel je vervangt je spiervlees steeds door vleesbot, krijgt je hond teveel vleesbot binnen. En stel je vervangt je vleesbot steeds voor spiervlees, krijgt je hond te weinig vleesbot binnen).
Misschien stomme vraag. Ik raak zelf helemaal panisch van graten in mn vlees... stikken honden daar niet in?? Of is dat hetzelfde als bij kip, zolang het maar niet gekookt is??

Graten in je vis bedoel je? Ik kan me dat zooo voorstellen! Niks is ook smeriger dan een hap vol vis met graat :-X! Maar honden hebben geen last van graatjes, zolang de vis inderdaad maar niet verhit is geweest! Dus ook gestoomde vis (makreel bijvoorbeeld) kun je niet met graat geven. Je kunt wel rauwe makreel geven.
Die vis... voer ik dat als extra? Of doe ik dat als vervanger. Sorry hoor Lizzy dat ik zo lastig ben. Maar ik vind het heel erg prettig dat je me zoveel helpt :) Je bent geweldig!
Als je hele vissen voert, dus met kop, graat en orgaan: hoef je het niet mee te tellen. Als je alleen de kop voert, zou ik het tot vleesbot rekenen. Als je alleen het vlees voert, dan zou ik het tot spiervlees rekenen. Als je af en toe een rauw vissie voert, dus bijv. 2 keer per week 1 sardientje: dan zou ik het gewoon lekker als extraatje geven.

Joh, wij vinden vragen helemaal niet erg hoor, daar is het forum voor!
#1028024
[quote="Desta"]
OK volgens mij heb ik het begrepen. Ik ga het straks (na de lange wandeling die ik NU met de honden ga doen) wederom aanpassen. Dan kan ik morgen op de markt wat vis halen... is het misschien handig om bij een visafslag vis te halen? Of is dat teveel gedoe?
[/quote]

Hahaha, probeer ook even te ontspannen he ;D ;) :D! Het komt allemaal echt wel goed! Ja hoor, je kunt prima op de vis-afslag vis halen. Maar, haal niet teveel tegelijkertijd want sommige honden vinden vis niet te eten en dan zit jij met zoveel vis in je vriezer.... Als de visafslag ver weg is: dan kun je ook naar de visboer in je stad/dorp gaan. Die gooien zalmkoppen nu vaak weg!
#1028104
[quote="Lizzy"]
Hahaha, probeer ook even te ontspannen he ;D ;) :D! Het komt allemaal echt wel goed! Ja hoor, je kunt prima op de vis-afslag vis halen. Maar, haal niet teveel tegelijkertijd want sommige honden vinden vis niet te eten en dan zit jij met zoveel vis in je vriezer.... Als de visafslag ver weg is: dan kun je ook naar de visboer in je stad/dorp gaan. Die gooien zalmkoppen nu vaak weg!
[/quote]

Ik ontspan wel hoor.  ;D Maar ik wil het zo graag goed doen. Niet dat mijn honden straks ziek worden omdat ik iets vergeet. Net lekker ontspannen naar het bos geweest. Honden hebben ff gezwommen (handig zo'n hondenstrand) en we komen net weer binnen. Eigenlijk een beetje te lang weg geweest voor de pup. Morgen maar ff kleine, korte rondjes... ff rustig aan...
#1028290
Zo he he... alles is aangepast, de menu's zijn klaar en nu kunnen we echt beginnen. Ik moet nog wat dingen toevoegen aan mn bestelling, maar ik moet eerst ff kijken hoeveel plek ik straks nog heb ik mn vriezertje. Een vriendin van mij woont tijdelijk in mijn huis en ook haar hond gaat volledig op BARF over. Daar is het ook eigenlijk allemaal om begonnen, die hond heeft vreselijke allergieen waar niets meer tegen helpt. Omdat mijn vriendin het ontzettend moeilijk vindt om te gaan barfen heb ik nu allemaal kaarten gemaakt met wat welke hond per dag eet. Daarboven komen kaarten te hangen met wat spiervlees is, wat orgaanvlees is etc. Dus... lekker uitgebreid. Ik zal de zakjes met vlees ook labelen. Nu doe ik dat altijd al, ook met mijn eigen eten. Ik geloof dat ik er nu echt klaar voor ben.

Bedankt allemaal voor alle hulp!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door