Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door zubeyde
#944957
hallo wij hebben een pup bordeaux dog Jake hij weegt nu 32 kg en is ruim 5 maanden. met brokken zit hij aan de 700gr en ik kom met vers uit op 1.2 kg per dag vond dat veel. dus ik heb het op een kilo vers gehouden, dus heel graag jullie mening en advies over dit beginende menu alvast bedankt,
ma 500gr kippennekken/karkas
      150gr orgaan
      200gr groenten met ei en yogurt
      200gr vlees(rund/lam/geit/paard)

di  500gr kippenvleugels /karkas
      150 gr orgaan
      200gr groenten met ei
      200 gr vlees 

wo  500 gr vis
      150 gr orgaan
      200gr groenten en yogurt
      200gr vlees of kluifbot?

do  500 gr kippennekken/karkas
      150 gr orgaan
      200 gr groenten yogurt
      200gr vlees

vrij  500gr vuile pens
      200gr groenten yogurt
      200gr vlees

zat  500gr kippenvleugels
      200gr groenten ei
      300 vlees

zo  500gr kippennekken
      200 groenten yogurt
      300 vlees
Door Borke
#945072
Teneinde een goed advies te krijgen, moet je de diersoorten erbij zetten.
Dus bij bijvoorbeeld 'vlees' of 'orgaan' erbij vermelden of dat rund, lam, paard enz. is!
Door audier
#945102
Ik denk dat een kilo voor een bd van 5 maanden te weinig is.....onze volwassen bd eet een kilo. Ook hebben wij een pup van 5 maanden en 35 kilo (geen bd) en die eet 1400 per dag. Denk dat ie te magertjes gaat worden op 1 kilo. Dat is namelijk net iets meer dan 3%.
Door Lizzy
#945120
Ik kom afgerond qua percentages op:

35% of 41% vleesbot, afhankelijk wat voor vis je geeft op woensdag. Is dat een zalmkop: kom je op 41% vleesbot. Maar is dat vis waarbij graat niks voorstelt, kom je op 35%. Ik zou zelf de hoeveelheid vleesbot iets ophogen tot 50%.
15% orgaan
19% groente en yoghurt
22% spiervlees

Ik weet niet wat voor orgaanvlees je geeft? Je pup wel 1 keer per week lever nodig. Ik zie op dit moment alleen kippenbot op je menu staan. Is dat omdat je nog moet omschakelen en je je pup aan vleesbot moet wennen? Ga je vleesbot nog uitbreiden met andere diersoorten? Dat vind ik wel aan te bevelen. Qua afwisseling enzo: vind ik het lastig om er wat van te zeggen omdat je er niet bij hebt vermeld wat voor vlees en orgaanvlees je geeft. Maar ik neem aan dat je daar ook een ruime afwisseling neemt, zoals je bij maandag schrijft dat je rund, lam, geit en paard voert. Als je die soorten over de week verdeeld, is dat prima.
Door zubeyde
#945136
hoi bedankt voor het reageren,
ik begin inderdaad eerst om te wennen met kippennekken/vleugels. en het vlees word verdeeld over de week, dus of rund of geit elke keer anders hoor  :)
Wat betreft het orgaan vlees, ik heb bij de I.S een pakket besteld daarin zitten diverse organen, de pens is geit/lam. de vis word zalm kop met  nog een vis soort erbij. ik voer Jake op het oog maar vanwege dat dit uitgerekend moet worden leek het mij zoveel want op 5% vanwege pup mag ie 1.6 kg per dag. Ik moet dus ook omschakelen om het anders te zien ;) Jake is niet gek op zijn brokken maar eet ze wel, ik ben zeer benieuwd wat ie van de barf gaat vinden, Kan ik al beginnen met geiten ribben erbij vanwege percentage vleesbot? toch weer wat vragen dus. Ik heb lang geleden mijn vorige hond het "beste"gegeven alleen bleek het voor me hond niet zo goed geweest te zijn. Ze is wel oud geworden maar met een hoop mankementen,
Door Laura2004
#945168
Ik zou pas geitenribben geven als je hond goed gewend is aan het eten en verteren van de zachtere botjes. Ik zou dus beginnen met kippennekken/vleugels, eendennekken en kwartel kan in het begin ook heel goed, als dit allemaal goed verteert kan je kippenkarkas, parelhoenkarkas, eendenkarkas, konijn ed geven en pas hierna zou ik de stap naar geitenribben zetten.
Succes! Ik hoop dat hij het lekkerder vindt dan brokken ;)
Door DaisyD
#945450
[quote="zubeyde"]

Wat betreft het orgaan vlees, ik heb bij de I.S een pakket besteld daarin zitten diverse organen, de pens is geit/lam. de vis word zalm kop met  nog een vis soort erbij. ik voer Jake op het oog maar vanwege dat dit uitgerekend moet worden leek het mij zoveel want op 5% vanwege pup mag ie 1.6 kg per dag.  [/quote]

De pup moet natuurlijk ook nog groeien van het voer dat hij krijgt, dus daarom krijgen ze meer. Rond de achtste maand zie je dat de energiebehoefte afneemt en dan laten ze vanzelf een protie vlees staan, meestal de soorten die ze niet zo lekker vinden.
Geitenrib is nog te zwaar moeilijk verteerbaar) voor een beginnende barfer. (spreek uit ervaring) Ik vind het zelf geen fijne rib omdat ze vaak nog te groot naar binnen schieten  :-\  . Ook is geitenvlees wat vetter, dus niet schrikken als de ontlasting opeens wat dunner wordt.

Weet je ook welke organen er in het pakket zitten? of heb je een pakket met een kop erbij. Daar zit hart (kleine ovale ding) een lever (groot glibberig beetje grijs) en de longen, deze zitten met een wit ding (luchtpijp) aan de kop vast.
Je mist dan nog de nieren, heel belangrijk !!! zitten veel bouwstoffen in, maar ook weer niet teveel geven, en in verhouding zit er dan teveel lever in het pakket.
lever is 50 gram per 10 kilo hond en nier is 25 gram per 10 kilo hond. De rest aanvullen met andere organen.
In de testikels zitten ook veel bouwstoffen  ::)

succes met voeren en geniet ervan !
groetjes Daisy en Co
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door