Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Loes..
#925586
Hallo,

Hier is mijn berekening, als het goed is moet het kloppen.
Ik wilde kijken of jullie het ermee eens waren.

Gewicht hond: 38 kilo
% per dag = 3%
Behoefte per dag 1140 gr.
Behoefte per week = 7980 gr.

Percentage:

A.    rauwe vleesbotten (50%bot-50%vlees)      totaal 65%    5190 gr
B.    rauwe en gepureerde groentes                    totaal 15%    1200 gr
C.    orgaanvlees                                                  totaal 15%    1200 gr
D.    Tafelrestjes of snoepjes(bij training)            totaal  5%        400 gr
E.      spiervlees                                                    totaal 0%
Totaal:                                                                            100%

Het spiervlees geef ik af en toe. Maar dit heeft volgens mij niet heel veel in zich zitten. Ik weet niet heel goed het nut ervan.
Ik heb geleerd om groentes altijd te pureren. Ik weet niet of jullie dat doen. Maar dit heeft te maken met de celwand van een plant. Deze celwand krijgt een hond niet kapot. Bij de hond ontbreken de enzymen om de celwand te breken. De vitamine die in het fruit zitten kan hij zo niet opnemen. Door de groente te pureren maak je de celwand al kapot. En neemt de hond de vitamine uit groente en fruit wel op.
Ik probeer kwa groente ong 50% van onder de grond groeiende groentes en 50% boven de grond groeiende groentes. Want teveel bladgroente veroorzaakt losse ontlasting. en teveel onder de grond groeiende groentes veroorzaakt hardere ontlasting.
En soms een vissie. Als ik op de markt loop en zie een mooie vis liggen wil ik hem nog wel is meenemen voor de hond.

Ik hoop dat jullie het er een beetje mee eens zijn. Dacht ga is kijken hoe jullie erover denken. Ik vindt het ook leuk om andere meningen te horen.

Groetjes Loes en Tibbe.
Laatst gewijzigd door Loes.. op zo 02 mar 2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
#925613
Als ik naar een menu kijk, dan let ik op twee dingen:
- de verhoudingen
- de samenstelling (de variatie in aanbod)

Over de samenstelling van je menu kan ik niets zeggen, ik weet niet wat je geeft. Qua verhoudingen vind ik persoonlijk het percentage vleesbot wat aan de hoge kant en het spiervlees wat aan de lage kant.
Gebruikersavatar
Door pike
#925636
Ik vind het percentage bot te hoog, zeker als het 50-50 is. Want dan geef je dus meer dan 30% bot aan je hond.
Je zal toch echt wel spiervlees moeten geven. Het bevat waardevolle voedingsstoffen voor de hond.
Rauwe vis kan je 1x per week voeren; ofwel als spiervlees (bijvoorbeeld sardientjes) ofwel als vleesbot (bijvoorbeeld zalmkop).
De rauwe groenten moet je idd pureren. Maak een mix van zoveel mogelijk soorten maar vermijdt ui, prei en nachtschades (tomaat, aardappelen, aubergine, paprika).
Je zegt niets over de samenstelling van je menu. Ook wat betreft vleesbot, spier- en orgaanvlees moet je meerdere soorten voeren. Op die manier voorkom je dat je tekorten opbouwt bij de hond.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door