Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door laura86
#861063
Hallo allemaal,

Mijn Friese Stabij pup komt pas over een week of vijf, maar ik vind het zo leuk om me in het Barfen te verdiepen dat ik vast een menu in elkaar heb gezet, gewoon even om te kijken of ik het snap.  Als het voor verbetering vatbaar is hoor ik het graag.
Zouden er nog supplementen aan toegevoegd moeten worden (bijv. visolie of levertraan?) of is dit niet nodig?

Voor het gemak heb ik aangenomen dat hij 5 kilo weegt en 7,5 % van zijn gewicht per dag eet. Dat is dus 375 gram per dag en 2600 gram per week.

percentages:
50% vleesbot: 1300 gram
15% groente: 400 gram
15% orgaan: 400 gram
20% spiervlees: 500 gram, waarvan 30% vis: 150 gram


maandag
• 100 gram vleesbot (kippenkarkas, kippennekken, eendagskuikens, eendenruggen, parelhoenkarkas, haaskarkas, konijnenpoten)
• 100 gram vleesbot
• 100 gram groentemix
• 50 gram groentemix + ei

dinsdag
• 100 gram vleesbot
• 100 gram vleesbot
• 100 gram orgaan (konijnenlevertje, lamshart, rundernier)
• 100 gram orgaan

woensdag
• 100 gram vleesbot
• 100 gram groente
• 100 gram vis (sardientjes, zalm)
• 50 gram vis

donderdag
• 100 gram vleesbot
• 100 gram vleesbot
• 100 gram spiervlees (haas, hert/ree, lam, runderkopvlees)
• 75 gram spiervlees

vrijdag
• 100 gram vleesbot
• 100 gram vleesbot
• 100 gram groentemix
• 50 gram groentemix + ei

zaterdag
• 100 gram vleesbot
• 100 gram vleesbot
• 100 gram orgaan (runderpens)
• 100 gram orgaan

zondag
• 100 gram vleesbot
• 100 gram vleesbot
• 100 gram spiervlees
• 75 gram spiervlees

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

groetjes Laura
Door Laura2004
#861120
Ik vind het er heel goed uitzien. De variatie is ook goed. Is je pup al gewend aan barf als hij bij je komt wonen? Als dat niet zo is zou ik wel een tijdje kippennekken geven en daarna eventueel eendennekken en pas als dat goed gaat, karkassen en ander soort botten. ;)
Door laura86
#861168
Hij is (waarschijnlijk) geen Barf gewent, de fokker voert hem kvv en brokken. Misschien kan ik haar vragen alvast wat kippennekken te proberen?

Ik moet dus idd eerst even kijken wat hij allemaal weg krijgt. Ik heb niet al te harde dingen proberen uit te zoeken en kan het ook in stukken hakken/ plat slaan als hij het niet kan eten.
Of gaat het er met een pup juist om dat hij het niet kan verteren omdat hij het nog niet gewent is?
Door pallas
#861176
[quote="laura86"]
Hij is (waarschijnlijk) geen Barf gewent, de fokker voert hem kvv en brokken. Misschien kan ik haar vragen alvast wat kippennekken te proberen?

Ik moet dus idd eerst even kijken wat hij allemaal weg krijgt. Ik heb niet al te harde dingen proberen uit te zoeken en kan het ook in stukken hakken/ plat slaan als hij het niet kan eten.
Of gaat het er met een pup juist om dat hij het niet kan verteren omdat hij het nog niet gewent is?[/quote]

Ja, net zoals bij alle andere honden die nog aan barf moeten wennen gaat het niet om het kunnen knagen , maar om de vertering van het bot.

Kwartel is ook een hele goeie om aan een pup van jouw formaat te geven, lekker zacht en meestal eten ze het met smaak op :)
Door Lizzy
#861339
Ziet er hartstikke goed uit! Mooie afwisseling. Ik zou inderdaad beginnen met wat geplette nekjes. En daarna pas dingen als konijnenpoten. Voor Linga maakte ik het bot van de konijnenpoten in het begin stuk met een snoeischaar (flink knippen, om de cm). Dat ging goed.
Door laura86
#861885
En wat betreft de supplementen? Is dat nodig bij een pup of zou dit schema afwisselend genoeg zijn om alles binnen te krijgen?

Dus ik begin met de kippennekken, en na hoeveel tijd zou ik over kunnen stappen op iets anders? een paar dagen, een week? Of merk je dat vanzelf wel?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#861919
[quote="laura86"]
En wat betreft de supplementen? Is dat nodig bij een pup of zou dit schema afwisselend genoeg zijn om alles binnen te krijgen?

Dus ik begin met de kippennekken, en na hoeveel tijd zou ik over kunnen stappen op iets anders? een paar dagen, een week? Of merk je dat vanzelf wel?


[/quote]

Ik ben van mening dat supplementen niet nodig zijn bij een gevarieerd menu.
Door roefus
#862022
[quote="laura86"]
Dus ik begin met de kippennekken, en na hoeveel tijd zou ik over kunnen stappen op iets anders? een paar dagen, een week? Of merk je dat vanzelf wel?


[/quote]

Ik denk dat als het goed gaat met de kippennekken, dat je dan na een aantal dagen ook eens vleugeltjes kunt proberen (even doorknippen in het scharnierend gedeelte).
En als ook dat goed gaat, kunnen ook kipkarkasjes.
Poten zijn veel steviger, daar zou ik een paar weken mee wachten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#862197
Geef je 4 maaltijden per dag? want dan denk ik dat de pup op de dagen van 2x een groentemix aan het eind van de dag aan de geeuwhonger lijdt. Generaal gezien zou ik de maaltijden op een dag anders verdelen, dus ipv 2 x spiervlees achter elkaar tussen door wat anders.

Omdat het aandeel vis wat erg klein is op het geheel zou je of nog wat meer vis kunnen geven of eventueel wat visolie toevoegen. Levertraan, ach het is winter, dus een paar druppen kunnen geen kwaad.
Wat het bottenwerk betreft zou ik de eerste weken bij kippenek en/of karkas blijven. Vleugels vind ik toch best pittig voor een pup die nog niks gewend is op barfgebied. Die gingen ze hier pas echt lekker eten nadat het gebit gewisseld was.

Maar aan je menu verder te zien snap jij het wel :)
ziet er goed uit!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door