Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door wenche
#826812
Ik heb een nieuw menu voor DeeJay... Kan ik dit menu afmaken tot zondag en dan maandag weer van vooraf aan beginnen en dat 4 weken? (dat komt me nu wat makkelijker uit ivm drukte voor school)


Ma    350 gr parelhoen
        100 gr gemalen pens
        100 gr kopvlees

Di    350 gr runderknars
        200 gr schapenlong

Wo  350 gr konijnkarkas
        200 gr vleesmix 2 (van herby)

Do    350 gr kippennekken
        200 gr runderhart

Vr    350 gr runderribben (mits ik dit zo afgemeten krijg, anders krijgt ie meer en word er zaterdag gevast)
        200 gr kippenlever

Za    350 gr eendennekken
        200 gr rundernier
(of vastendag ivm vrijdag)

Zo    350 gr kipkarka
        100 gr kippenmaagjes
        100 gr spiervlees


Dit menu zal zich dus 4 weken herhalen, hij krijgt per week ook zijn groente (voor zover ik dat er in krijg) en de nodige dingen als noten, zaden, yoghurt etc... maar dit is per dag zo'n kleine hoeveelheid dat ik het niet direct van belang vond het er bij te zetten...

Zou iemand even kunnen kijken of dit menu zo klopt? ik heb de bestelling nog niet de deur uit, dus er kan nog eea aangepast worden...
Door 202Spots
#826831
Vr  350 gr runderribben (mits ik dit zo afgemeten krijg, anders krijgt ie meer en word er zaterdag gevast)
De runder ribben zijn (net als sommige kalfribben) vreselijk hard en kunnen tanden brekers zijn...
Ik zou liever lam ribben bestellen.
Ik mis ook 'n vis dag en eitje had je ook als tussendoor?
Maar verder ziet het er lekker uit hoor!
En je kan prima zo elke week geven!
Door wenche
#826837
Vis bouw ik langzaam in, dat word verwisseld met een "vleesbot" dus bv forel ipv kipkarkas... Dit omdat hij niet alle vis wil eten... of het word (aangezien hij veelal alleen filet eet) omgewisseld met spiervlees...
Eitje hoort bij de extra's die ik niet vermeld heb... maar ga er maar vanuit dat het ong 3 eitjes in de week zijn..

Ipv runderribben dus lamsribben....
Door Mevroi Kruim
#828348
[quote="ulla"]
Het kan aan mij liggen, maar is het niet een beetje veel orgaan ???
[/quote]

Volgens mij heb je gelijk. Als ik ff snel reken kom ik op 1000 gr orgaan tegen 2850 gr vleesbot + spiervlees. Da's meer dan 35%. 15% is genoeg, 20% zat.
Ik zou sowieso die 200 g long eruit gooien, af en toe long is wel leuk maar qua voedingswaarde voegt het niet veel toe. Verder zou ik hart halveren en van de nier 1/4 geven, hooguit.
Gebruikersavatar
Door pike
#828451
[quote="Kruimel"]
Volgens mij heb je gelijk. Als ik ff snel reken kom ik op 1000 gr orgaan tegen 2850 gr vleesbot + spiervlees. Da's meer dan 35%. 15% is genoeg, 20% zat.
Ik zou sowieso die 200 g long eruit gooien, af en toe long is wel leuk maar qua voedingswaarde voegt het niet veel toe. Verder zou ik hart halveren en van de nier 1/4 geven, hooguit.
[/quote]
Het orgaan is dan misschien wel veel, maar ik kom op slechts 8% spiervlees (100 gram op zondag en 100 gram op maandag en dan misschien nog 100 gram in de vleesmix) en 65% vleesbot en 26% orgaan. Ik weet de groente zit niet bij de berekening ("als die er al in gaat") maar dan nog is het wel erg weinig...
Door roefus
#828531
Orgaan is inderdaad wel erg veel, te meer omdat in de vleesmix ook nog eens orgaan zit.
Ik zou ook de schapenlong eruit gooien, heeft toch ook nauwelijks voedingswaarde.
Vervolgens misschien de ene week die 200 gram hart geven en de nier laten wegvallen en de week daarop die 200 gram nier geven en hart laten wegvallen.
En dan vervang je die 200 gram schapenlong en die 200 gram hart OF nier door spiervlees.
Dat brengt je percentage orgaan op een kleine 16% (vleesmix niet meegerekend).
Door wenche
#828614
groente krijgt ie om de dag... ik heb hem nu zo ver dat ie gepureerde boontjes eet met wat yoghurt en ei erdoor... (sla ik 2 vliegen in 1 klap)... ik heb van die "middengrote" potten van bonduelle en daar doe ik iets meer dan 1 maaltijd mee....
Ik zal de percentages orgaan en spier aanpassen naar bovenstaande en ik denk dat ik dan maar 1 "bot"maaltijd vervang door iets anders (al moet ik even kijken hoe of wat...)
Door 202Spots
#828824
[quote="wenche"]
groente krijgt ie om de dag... ik heb hem nu zo ver dat ie gepureerde boontjes eet met wat yoghurt en ei erdoor... (sla ik 2 vliegen in 1 klap)... ik heb van die "middengrote" potten van bonduelle en daar doe ik iets meer dan 1 maaltijd mee....
[/quote]
Is bonduelle 'n merk van  potten met kant en klaar groentes?
En hoeveel zit er in zo'n pot ..als je dat bijna in 1 maaltijd geeft ?
En wat voor boontjes geef je? sperzieboontjes?
Door wenche
#828829
Ik geef sperzieboontjes.... (het enige dat ie eet) en ja, kant en klaar... er zit iets van 300 gr in geloof ik zo uit mn hoofd... maar hij krijgt dat dus 1 x en dan 2 of 3 dagen niet... zo dol is ie er namelijk ook niet op... ben al lang blij dat ik dit er in krijg... heb geprobeerd het over meerdere dagen te spreiden, maar dan krijg ik het er dus echt niet in....
Door 202Spots
#828856
[quote="wenche"]
Ik geef sperzieboontjes.... (het enige dat ie eet) en ja, kant en klaar... er zit iets van 300 gr in geloof ik zo uit mn hoofd... maar hij krijgt dat dus 1 x en dan 2 of 3 dagen niet... zo dol is ie er namelijk ook niet op... ben al lang blij dat ik dit er in krijg... heb geprobeerd het over meerdere dagen te spreiden, maar dan krijg ik het er dus echt niet in....
[/quote]
Vind het wel erg veel om in 1 keer te eten... :-\
3-4 x per week zo'n 50-100 gram fijngehakt door 't eten gaat er niet in???Ook niet als je met andere groentes samen MIXed?
Worteltje erbij of zo?
Door wenche
#829386
Klopt het menu zo? (nog even checken voor ik bestel)

Ma 350 gr parelhoen
      200 gr kopvlees

di 350 gr runderknars
    200 gr lamspens

wo 350 gr konijnkarkas
      200 gr vleesmix 2 (herby)

do 350 gr kippennekken
    200 gr kopvlees

vr 350 gr eendennekken
    200 gr kippenlever

za 350 gr lamsribben
    200 gr vleesmix 2

zo 350 gr kipkarkas
    200 gr kippenmaagjes
of vastendag

om de week worden de maagjes vervangen door runderhart, de lever vervangen voor rundernier en het kopvlees vervangen voor haassnippers..
Het "spiervlees" kan ook vervangen worden met vis (mits ik hier aan kan komen voor niet teveel geld)
Groente krijgt ie ongeveer om de dag, en verder krijgt ie ei, noten, kaas, yoghurt, kwark, restjes van het avondeten (voornamelijk groente/vlees (ongekruid))
Door Lizzy
#829393
Ik heb tot vleesbot meegerekend: parelhoen, runderknars, konijnkarkas, kippennekken, eendennekken, lamsribben, kipkarkas en kom tot een vleesbot percentage van 67%. Ik zou dat terugbrengen naar maximaal 50%.

Qua orgaanvlees kom ik op 16%. En qua spiervlees op 11%. Ik heb de vleesmix van Herby niet meegerekend tot orgaanvlees en niet meegerekend tot spiervlees omdat ik niet weet wat er in zit en in welke verhouding. Zou het voornamelijk orgaanvlees bevatten, kom je op 22% orgaanvlees. Zou het voornamelijk spiervlees bevatten, kom je op 16% spiervlees.

Het is niet verkeerd om bijv. 1 keer per week wat vette vis te geven in de vorm van bijv. hele sardientjes of makreel of zalmkop. Zalmkop valt wel onder vleesbot.

Je afwisseling ziet er prima uit!
Door wenche
#829400
Ik denk dat ik de dag na de lamsribben een vastendag doe.. maar heb wel een menu voor die dag gemaakt omdat het soms kan wezen dat ie die dag in het pension is... als ie een vastendag heeft na de ribben kom ik uit op minder % dan 67....
Rund/schaap/geit - kopvl/spiervl/orgaanvl zit in de vleesmix... percentages staat er niet bij... maar als je kop en spier samen neemt, dan is idd spiervlees 16% (ff snel nagerekend ;))

Vis wil hij nog niet echt eten (wel iets aangekookt en dan voornamelijk filet) maar dat zou ik eventueel een dag kunnen doen ipv bv kippennekken... (filet hoort onder spiervlees toch?)
Dan kom ik wel op een percentage die redelijk klopt bij de 50%
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door