Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door madonna
#83222
IK heb deze week voor het eert zelf de maaltijden voor de honden samen gesteld.
s'morgens krijgen ze gewoon cb en voor s'avonds maak ik het dus zelf klaar hier komt mijn lijstje



dinsdag
60 gr groentemix
150gr lamshart
150 gr kopvlees
150 gr snijsels
later nog 1 kippenvleugel

woensdag
60 gr groentemix
100 gr kippenlever
100 gr rundergehakt
100 gr rundvlees
100gr snijsels

donderdag
s'morgens en s'avonds
schapenpens
later nog een kipkarkasje

vrijdag
60 gr groentemix
250 gr kipgehakt
150 gr rundvlees
50 gr runderhart
ei rond 12 uur

zaterdag
60 gr groentemix
100 gr kippenlever
100 ge kippenhart
200 gr kipfilet
kalf rib klein

zondag
60 gr groentemix
100 gr schapen pens
150 gr kopvlees
150 gr snijsels
later nog een kipkarkasje
ei rond 12 uur

maandag
60 gr groent mix
100 gr kalfvlees
100 gr lamshart
170 gr snijsels
later nog een kippen vleugel


voor de rest krijgen ze nog knoflook en lijnzaadolie er door doe ik niet elke dag
nou als het niet goed is of er mist wat dan hoor ik het graag :D
Dit word verdeeld over 3 fr bulletjes
Door Lizzy
#83230
Hoi Madonna, ik heb even heel snel een berekening-etje gemaakt. Dit lukte niet helemaal omdat je er niet bij hebt geschreven hoeveel de kippenvleugels/karkassen en andere botjes wegen. Ik heb dat dus een beetje moeten gokken.

En, ik weet ook niet precies wat je bedoelt met snijdsels... Is dit spiervlees+vetrandjes? Ik heb het maar even tot spiervlees gerekend.

Overigens vind ik de afwisseling van vleessoorten (eigenlijk diersoorten) prima! Je zou kunnen kijken of het eens mogelijk is om ipv kip bijv. eend of parelhoen ofzo te geven! De meeste honden vinden dat heerlijk! Volgens mij verkopen ze bij CB ook eendennekken en vleugels. Je kunt ook bijv. hele eend of parelhoen bij de poelier kopen natuurlijk.

Maar OK, ik kom op ongeveer:
12% groentemix
22.7% orgaanvlees (heb ik de pens-dag nog niet eens meegerekend omdat hier geen gewicht bij stond)
46,1% spiervlees (dat is dus inclusief de "snijdsels")
19,48% vleesbotten

Zeg even dat deze 50% vlees en 50% bot bevatten, kom je op 55,84% spiervlees en 9,74% kaal bot.

Als ik eerlijk ben (gezien het feit dat je versvlees geeft en dit al een ruim portie orgaanvlees bevat) vind ik de hoeveelheid orgaanvlees die je geeft echt te hoog. Bij zelf samengestelde maaltijden moet de hoeveelheid orgaanvlees ongeveer 10% a 15% zijn. Jij komt dus op 22% en dat is excusief de pens-maaltijd. Ik denk dat je de hoeveelheid orgaanvlees met de helft (minimaal) mag verminderen. Ik zou wel lekker pens blijven geven.

Ik denk dat je op zich ietsje meer vleesbotten zou kunnen geven (tenzij de vleesbotten zwaarder wegen dan ik nu heb berekend - ik kwam op ongeveer 600 gram bij het gokken. Als het meer, dan hoef je niet echt meer bot te gaan geven).

Ik denk ook dat je iets meer groente en fruit zou kunnen geven.

En wanneer je dit dus meer gaat voeren, dan kun je ook gelijk wat minder spiervlees gaan voeren want ook dit vind ik aan de hoge kant.

Misschien is het ook een idee-tje om eens een rauw visje te proberen voor jouw hondjes?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 19 apr 2004, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door madonna
#83245
bedankt voor je reaktie

De karkasjes wegen maar 50 gr per stuk en de vleugels wegen 75 gr.
Het snijsel zijn vetrandjes
Ik ga zeker kijken voor eend en parelhoen,ik heb ook nog konijn in de vriezer liggen.
Met bot ben ik nog wat voorzichtig.
En een visje ga ik ook zeker proberen.
Het orgaanvlees zal ik minder gaan voeren ;)
Door Lizzy
#83494
[quote="madonna"]
bedankt voor je reaktie

De karkasjes wegen maar 50 gr per stuk en de vleugels wegen 75 gr.
Het snijsel zijn vetrandjes
Ik ga zeker kijken voor eend en parelhoen,ik heb ook nog konijn in de vriezer liggen.
Met bot ben ik nog wat voorzichtig.
En een visje ga ik ook zeker proberen.
Het orgaanvlees zal ik minder gaan voeren ;)
[/quote]
Hoi Madonna, altijd goed om voorzichtig te zijn met bot. Maar, ik denk wel dat je iets meer bot zou kunnen geven. Als je dat eng vindt (botten geven) dan zou je natuurlijk nog wat kippen en eendennekken kunnen geven. Die zijn vrij zacht.
Qua vis: niet iedere hond vindt vis lekker. Misschien is het daarom slim om ze niet ineens teveel vis te geven en de vis in stukken te knippen en te mengen met groentemix ofzo.
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door