Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door sabueso
#804293
Hallo,

Ben bezig met een menu voor Sam (24 kilo) en Filippe (tussen 23,4-24,1 wilde niet gewogen  :o) Voor het gemak maak ik voor hun allebei 1 menu, uitgaande van 24 kilo, 2,5%

43% vleesbot                        1800 gram
27% spiervlees                 1134 gram
15% orgaan            630 gram
15% groente            630 gram

en per week ongeveer 120 gram lever.

Ik wilde een 3 weken menu maken om het afwisselend te houden (alsof de brokken die ze nu krijgen ook zo afwisselend zijn  :-[ ) Maar 1 week is al ontzettend moeilijk en ik vind het zooooooooooo lastig. Ik weet ook niet zoveel soorten en ik wil in het begin nog geen hele dieren geven (kip, konijn) omdat ik het nog steeds een beetje zielig vind, dus wil eerst wennen aan het vlees zoiezo. Ook weet ik niet echt veel verschillende soorten spiervlees te verzinnen, ja kopvlees (had ik ergens gezien) en hart (toch?) maar verder weet ik het niet zo goed....

Maarja hier mijn menu tot nu toe (1 week haha)

Maandag
200 gr pens
400 gr hart

Dinsdag
200 gr groentemix
50 gr lever
300 gr lamsribben

Woensdag
300 gr kippennek
300 gr orgaanmix
Sardientjes

Donderdag
300 gr runderkopvlees
300 gr geitenribben

Vrijdag
200 gr groentemix
50 gr lever
300 gr kippennek

Zaterdag
300 gr geitenribben
300 gr runderkopsvlees

Zondag
300 gr kippennek
200 gr groentemix
100 gr spiervlees

Nou ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen want de twijfel is heeeeeeeeeeeeeel groot.

Misschien dat ik tussendoor ook KVV kan geven?

Groetjes Elise

En pootjes van Sam en Filippe
Door Lizzy
#804331
Ik gebruik ook 1-week menu. En daar binnen wissel ik heus wel af, maar sec gezien heb ik 1 menu dat zich iedere week herhaald. Lekker makkelijk. Bovendien is mijn menu zo afwisselend en bevat het zoveel diersoorten, dat het prima lukt zo. Al sinds jaar en dag. Dus wat dat betreft is dit echt prima! Wel gebeurd het dat ik in plaats van geitenvlees wel lamsvlees geef. Of kalkoennek in plaats van eendennek. Of konijn in plaats van parelhoenkarkas. Ik wissel dan wel de vleessoorten OF de vleesbotsoorten af. En niet bijv. runderkopvlees in plaats van een kip (met bot).

Hart is overigens orgaanvlees, geen spiervlees. Ja, hart is een spier, maar kijk je naar de compositie van hart: ligt het niet zo dicht op spiervlees.

Qua percentages kom ik op:

43% vleesbot
17% spiervlees
24% orgaanvlees
15% groente

Ik zou zelf 10% minder orgaanvlees gaan geven en daarvan in de plaats spiervlees geven. Spiervlees kan zijn: lamsvlees (snijdsels, snijlingen - het vlees dat de slager niet verkoopt omdat het bijv. te vet is of teveel peesjes bevat), geitenvlees, paardenvlees, etc.

Je voert nu qua diersoorten vooral rund, kip en geit. En een beetje lam en een beetje vis. Volgens mij. Op zich is dat prima, maar ik zou zelf proberen om 1 dag per week een hele maaltijd met vette vis te geven. Dat kan inderdaad sardientjes zijn of een hele zalmkop. Nou doe je er inderdaad wel goed aan om met 1 sardien te beginnen en niet gelijk een bak vol. Sommige honden worden daar kots misselijk van en je kunt sardien beter wat opbouwen. Mijn ervaring is dat zalmkop beter wordt verdragen. Je zou bijv. nog een keer iets van eendennek kunnen geven. Of parelhoenkarkas. Of een keer geitenvlees/lamsvlees. Ik weet niet of je in de buurt van een Islamitische slager woont, maar daar kun je vaak tegen een goede prijs dit vlees halen.

Ik zou zelf geen KVV tussendoor geven. Waarom zou je? KVV is beslist niet beter dan een goed samengestelde maaltijd. Ik zou zelfs zeggen: in tegendeel! Dit ziet er prima uit en je honden hebben echt geen KVV nodig.

Ik weet niet wat er in de orgaanmix zit? Ik denk dat het goed is om iedere week pens, hart en lever te geven. Of pens, nier en lever. En je kunt ook nog afwisselen met af en toe long, maar long bevat minder voedingsstoffen.

Ik voer zelf trouwens ook nauwelijks hele dieren. Ik heb daar geen behoefte aan en bovendien vind ik het prettiger dat mijn honden zoveel mogelijk de dingen eten die wij mensen anders tot een smerige frikandel vermalen (en de mens daar prima buiten kan) of verbranden of anderzijds wegkieperen. Je hond heeft beslist geen hele dieren nodig.
Door sabueso
#804344
[quote="Lizzy"]


Qua percentages kom ik op:

43% vleesbot
17% spiervlees
24% orgaanvlees
15% groente

Ik zou zelf 10% minder orgaanvlees gaan geven en daarvan in de plaats spiervlees geven. [/quote]

Ja, dat komt omdat ik dacht dat hart spiervlees is, als ik dat dan vervang klopt het waarschijnlijk wel.

Iig erg bedankt voor je hulp en tips, hier kan ik weer verder mee! Ik woon vlakbij Leiden (15 km) en daar zitten vast wel isl. slagers, ik zal eens de moed bijeen rapen en het vragen. Ik had vandaag een 'gewone' slager gebeld bij mij vlakbij maar die zei dat hij alles wel kon bestellen enzo maar dat ik dan iets in de slagerij moest kopen en dan kon hij het voor een gunstige prijs meegeven, maar ik ben zo goed als vegetarisch......hahahah (dit heb ik niet gezegd).

Ik zal eens rondneuzen of ik adresjes kan vinden. Waar haal jij bijv je pens ed.?
Door amiwoods
#804502
heee elise

gaaf dat je nu echt gaat samenstellen super :D
voor wat varriatie in diersoorten zou je kunnen gaan shoppen bij het IC in rotterdam dat is ook niet zo ver van jou vandaan en anders heb je nog shaweca en canis naturalis die beiden bezorgen in jou gebied en je vrijwel alles kunnen leveren ;)
Door sabueso
#810384
[quote="Kruimel"]
Lever = orgaan dus optellen  ;)
[/quote]

ow hehe, vandaar dat ik niet uitkom... hihi  ::) Ik ga weer verder!
Door Mevroi Kruim
#810388
[quote="sabueso"]
ow hehe, vandaar dat ik niet uitkom... hihi  ::) Ik ga weer verder!
[/quote]

Ga er maar van uit dat alles dat binnenin een beest rondhangt orgaan is  ;D
Wel ff je anatomie opvijzelen he  ;)
Door sabueso
#810392
Zo, hier is mijn nieuwe versie....

Op woensdag is de groentemix variabel omdat de zalmkoppen ook niet altijd even groot zijn. Ik weet nog niet precies wat ik in de groentemix ga doen, maar vandaag had ik worteltjes geprobeerd (met ei) en dat vonden ze lekker, dus ik ga gewoon ff uitvogelen.

Maandag
100 gr pens
100 gr groentemix
400 gr spiervlees (kopvlees)

Dinsdag
250 gr groentemix
50 gr lever
300 gr lamsribben

Woensdag
230 gr pens
30-70 gr groentemix
300 gr zalmkop

Donderdag
300 gr runderkopvlees
300 gr geitenribben

Vrijdag
250 gr groentemix
50 gr lever
300 gr kippennek

Zaterdag
300 gr spiervlees (kopvlees)
300 gr geitenribben

Zondag
300 gr kippennek
200 gr hart
100 gr spiervlees (kopvlees)


Groetjes Elise, pootjes van Sam en Filippe
Door sabueso
#810394
[quote="Kruimel"]
Ga er maar van uit dat alles dat binnenin een beest rondhangt orgaan is  ;D
Wel ff je anatomie opvijzelen he  ;)
[/quote]

ja haha, ik weet dat dat in het beest zit. Maar bij barf voor beginners (of zoiets) stond een speciaal stukje over hoeveel lever je moet geven en nu wist ik niet of dit extra moest of bij de organen. Maar idd een beetje anatomie bestuderen kan geen kwaad....ik heb nog geen botten gekocht, maar gelukkig staan er goede foto's op het forum!!! Het is maar goed dat ik van tevoren een zalmkop had opgezocht anders had ik heeeeeeeeel wat anders verwacht hahahahaha.

Groetjes Elise
Door Cathelijn
#810401
[quote="sabueso"]
ow nee he, zalmkop is zeker vleesbot? (ik heb het bij spier)  :-\
[/quote]
Ja, dit kun je het best onder vleesbot rekenen. Je komt er vast wel uit ;)
Door sabueso
#810510
[quote="Cathelijn"]
Ja, dit kun je het best onder vleesbot rekenen. Je komt er vast wel uit ;)
[/quote]

ja das waar, maar ik doe steeds van die domme dingen  >:(  maar we zijn toch nog aan het uitproberen, dus we hebben nog ff. Zaterdag ga ik langs een uitbeender (heet dat zo?) dus dan gaan het echte werk beginnen. Weg met de smuldier! (niet dat dat zo slecht is maar toch..)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door