Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door -Natalie-
#803321
weer een nieuw menu, ik vind het nog steeds best lastig, dus ik laat het weer even checken  ;)
ik wil ook heel graag geit gaan geven, maar ik weet nog niet waar ik dit vandaan kan halen. vandaar dat geit ook tussen haakjes staat in het menu.
ik ben uitgegaan van: 50% vleesbot,  15% orgaan,  25% spiervlees, en dan nog 10 % overig, dus groente en tafelrestjes.
ik hoop dat het een beetje goed is  :-[

Ma :  500 gr.  kippennekken
          500 gr. Pens (aan 1 stuk)


Di:  500 gr. kippenbout
      400 gr. paard


Wo:  500 gr. ree (of geit)
          275 gr. (kippen)lever
         

Do:  500 gr. kippennek of kipkarkas
          400 gr. rundvlees


Vr:  500 gr. sardines
          500 gr. paard


Za:  500 gr. vleesbot,  ree, kwartel(of geit)
        275 gr. kippenlever


Zo:  500 gr. rundvlees
        500 gr. kippenbout




Verder aanvullen met:

Groentemix
Ei
Huttekase
Yoghurt
Tafelrestjes
Door Eef+Stippels
#803323
Ik kom op:
35% vleesbot
16% orgaan
39% spiervlees
10% overig

Dus erg veel spiervlees en weinig vleesbot. Ik heb de sardientjes onder spiervlees gerekend omdat de graat niet erg hard is.

ik houd zelf het volgende aan:
50% vleesbot
15% orgaan
20% spiervlees
15% groente
en daarnaast yoghurt/eitje etc.

Verder gebruik je 5 diersoorten: veel kip, rund (pens?), paard, ree of geit en sardines. Ik zou dit uitbreiden. Iets minder kip, en dan niet ree OF geit, maar allebei (als dat lukt) en ook de kwartel erbij doen.

Ik hoop dat je hieraan wat hebt  ;)
Door -Natalie-
#803328
verdorie zeg, komt het nog niet uit  :(
ik kom zelf op 50 procent vleesbot??? heb denk ik nog iets in de verkeerde groep gegooid, maar wat??? zowieso de vis, die heb ik nl tot vleesbot gerekend.
dan moet ik dat nog aanpassen. ik wil graag nog diersoorten uitbreiden, maar Ayana is zo'n muts  ::) kwartel eet ze niet altijd goed, eend lust ze helemaal niet... en de geit weet ik niet, hoop het wel, maar ik heb hier niet zo'n Islam iets in de buurt zitten. ben nog aan het zoeken waar ik geit kan krijgen.
groentemix heb ik bewust als toevoeging, want dat hoeft ze ook echt niet. kleine beetjes mix kan ik door de yoghurt doen of zo... maar als er teveel mix in zit kan ik het wegkiepen.

maar thanx voor de tips, ik puzzel weer even....  ;)
Door Eef+Stippels
#803330
[quote="-Natalie-"]
verdorie zeg, komt het nog niet uit  :(
ik kom zelf op 50 procent vleesbot??? heb denk ik nog iets in de verkeerde groep gegooid, maar wat??? zowieso de vis, die heb ik nl tot vleesbot gerekend.
dan moet ik dat nog aanpassen. ik wil graag nog diersoorten uitbreiden, maar Ayana is zo'n muts  ::) kwartel eet ze niet altijd goed, eend lust ze helemaal niet... en de geit weet ik niet, hoop het wel, maar ik heb hier niet zo'n Islam iets in de buurt zitten. ben nog aan het zoeken waar ik geit kan krijgen.
groentemix heb ik bewust als toevoeging, want dat hoeft ze ook echt niet. kleine beetjes mix kan ik door de yoghurt doen of zo... maar als er teveel mix in zit kan ik het wegkiepen.

maar thanx voor de tips, ik puzzel weer even....  ;)
[/quote]

Geit zou je misschien ergens kunnen bestellen, bij herby ofzo? Misschien is dat een idee, hij heeft veel verschillende soorten.

Ik kom op het percentage omdat alles wat jij opnoemt samen 90% is (de 10% van groente en overig had je apart onderaan gezet)
Dan kom ik op:
2500 gram vleesbot (kippennekken, kippenbout, kippennek of karkas, vleesbot)
1050 gram orgaan (pens, kippenlever)
2800 spiervlees (paard, ree, rundvlees, sardines)

Een tip voor de groentemix: meng het met vis uit blik, dat is bij mij namelijk de uitkomst!
Door -Natalie-
#803340
Ow oke! thanx voor de snelle reactie!
ik weet al denk ik: orgaan hebben we hetzelfde.... vis niet dan, die ga ik wisselen. maar ik had de REE onder vleesbot...  :-[ was vergeten erbij te zetten dat het vooral ribben zijn, en andere delen met bot en vlees. dit reetje had ik gekregen, maar als die op is wil ik geit geven... en niet ALWEER kip idd, want ik vind zelf ook dat er nog best veel kip inzit.
als spiervlees heb ik alleen nog rundvlees en paard, en af en toe kalkoenfilet.

bedankt weer! enne, die tip met de blikvis door de mix ga ik zeker proberen  :thumbsupup:
Door Eef+Stippels
#803341
[quote="-Natalie-"]
Ow oke! thanx voor de snelle reactie!
ik weet al denk ik: orgaan hebben we hetzelfde.... vis niet dan, die ga ik wisselen. maar ik had de REE onder vleesbot...  :-[ was vergeten erbij te zetten dat het vooral ribben zijn, en andere delen met bot en vlees. dit reetje had ik gekregen, maar als die op is wil ik geit geven... en niet ALWEER kip idd, want ik vind zelf ook dat er nog best veel kip inzit.
als spiervlees heb ik alleen nog rundvlees en paard, en af en toe kalkoenfilet.

bedankt weer! enne, die tip met de blikvis door de mix ga ik zeker proberen  :thumbsupup:
[/quote]

Ahh dan zit het verschil blijkbaar in de ree. Wil je dat ik het nog een keer voor je uitreken met ree onder vleesbot?
Door -Natalie-
#803350
ehm, ja graag, als je wilt?
en als de ree op is, zou ik dan geitenribben kunnen doen in plaats van de ree?
en nog een vraagje : runderstrot, valt dat onder vleesbot of spiervlees?
echt hartstikke bedankt voor je hulp!
Door Eef+Stippels
#803353
[quote="-Natalie-"]
ehm, ja graag, als je wilt?
en als de ree op is, zou ik dan geitenribben kunnen doen in plaats van de ree?
en nog een vraagje : runderstrot, valt dat onder vleesbot of spiervlees?
echt hartstikke bedankt voor je hulp!
[/quote]

ok, bereken ik het even opnieuw en doe ik geitenribben op woensdag ipv ree  ;)

Runderstrot is kraakbeen met spiervlees en laten we onder spiervlees vallen.
Door Eef+Stippels
#803358
Ik kom nu op:
vleesbot 42%
orgaan 16%
spiervlees 32%
groente/overig 10%

Dus nog iets te weinig vleesbot en iets te veel spiervlees  ;)
Door -Natalie-
#803361
Zo, dat doe je snel  :o
dankjewel voor het uitrekenen. ik ga dan nog even puzzelen om op die 50 te komen bij vleesbot, en het spiervlees dan wat minder...
als ik uitgepuzzeld ben, zet ik voor het overzicht nog ff het nieuwe menu erop.
Dankjewel weer!  :)
Door Eef+Stippels
#803363
[quote="-Natalie-"]
Zo, dat doe je snel  :o
dankjewel voor het uitrekenen. ik ga dan nog even puzzelen om op die 50 te komen bij vleesbot, en het spiervlees dan wat minder...
als ik uitgepuzzeld ben, zet ik voor het overzicht nog ff het nieuwe menu erop.
Dankjewel weer!  :)
[/quote]

Ik hoefde alleen maar die 500 gram te verplaatsen, dat is zo gebeurd  ;)

Succes met het aanpassen van het menu  :thumbup:
Je kunt gewoon bij 1 of 2 dagen het spiervlees voor vleesbot vervangen, dan kom je al een heel eind  :)
Door -Natalie-
#803368
Met een paar wissels kom ik hierop:
dit zou beter moeten zijn... hoop ik toch  :D
isutwat?

Ma :  500 gr.  kippennekken
            500 gr. Pens (aan 1 stuk)


Di:  500 gr. kippenbout
        400 gr. sardines


Wo:  500 gr. Vleesbot, ree (of geit)
          275 gr. (kippen)lever
         

Do:  750 gr. kippennek of kipkarkas
          250 gr. rundvlees


Vr:  600 gr. Vleesbot, geit
          400 gr. paard


Za:  500 gr. vleesbot,  ree, kwartel(of geit)
        275 gr. kippenlever


Zo:  250 gr. rundvlees
        750 gr. kippenbout




Verder aanvullen met:

Groentemix
Ei
Huttekase
Yoghurt
Tafelrestjes
Door Eef+Stippels
#803375
Ik kom nu op:
57% vleesbot
15% orgaan
18% spiervlees

Je komt steeds meer in de buurt  :D
Die 7% te veel vleesbot of 2% te weinig spiervlees doen het hem niet hoor.

Qua organen heb je trouwens 2x lever en 1x pens. Je zou 1x lever nog kunnen vervangen door een ander orgaan. Te veel lever is niet super. Ik zeg niet dat dit te veel is hoor, maar ikzelf zou 1x lever vervangen door bijvoorbeeld hart of niertjes. 
Door -Natalie-
#803379
oh, ok. dat lijkt er meer op  ;D
dan doe ik gewoon 1 dag die ik aangepast had terugzetten. scheelt niet veel, maar wel net dat beetje  ;)
hart lust ze ook wel, dan vervang ik 1x lever met hart. dat moet ik wel nog bestellen dan, maar komt goed.
dan heb ik elke week 1x vis, 1x lever, 1x pens en 1x hart. dat is goed, toch?
super, mijn menu is zo goed als klaar nu. heel erg bedankt voor je hulp!  :-*
Door Eef+Stippels
#803380
[quote="-Natalie-"]
oh, ok. dat lijkt er meer op  ;D
dan doe ik gewoon 1 dag die ik aangepast had terugzetten. scheelt niet veel, maar wel net dat beetje  ;)
hart lust ze ook wel, dan vervang ik 1x lever met hart. dat moet ik wel nog bestellen dan, maar komt goed.
dan heb ik elke week 1x vis, 1x lever, 1x pens en 1x hart. dat is goed, toch?
super, mijn menu is zo goed als klaar nu. heel erg bedankt voor je hulp!  :-*
[/quote]

Helemaal goed!!  :thumbup:
Graag gedaan hoor  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door