Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Marion
#74986
Voor Tommie, een Jack Russell van 1,5 jaar oud, heb ik het volgende menu bedacht. Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn!

Ik heb ervoor gekozen iedere dag evenveel g/f mix te geven, omdat het mij makkelijker leek steeds porties van 30 gr in te vriezen ;)
Omdat ik maar weinig nodig heb is het misschien handig om alles voor 1 maand tegelijk te maken en in te vriezen, of mis ik dan de nodige afwisseling? Als ik dit niet doe moet ik ws halve komkommers, halve courgettes enz gaan gebruiken, en dat vind ik zonde, aangezien ik die ws zelf niet mee opmaak.

Verder heb ik ervoor gekozen de RMB´s ´s avonds te geven, dan heb ik zelf meer tijd om erbij te blijven, en ik vind het ook een mooi moment voor hem om lekker te gaan liggen scheuren/trekken/kluiven.

Komt ie ;) :

Maandag
* groentemix 30 gr + 25 gr rundvlees + 1 eetl. zeewier
* Konijnkarkas (vlees+bot)100 gr + 1 eetl. yoghurt + 1 eetl. visolie

Dinsdag
* groentemix 30 gr + 25 gr runderhart + 25 gr kalfsnier (of ander orgaanvlees ter afwisseling)
* kippenvleugel 100 gr + rauw ei

Woensdag
* groentemix 30 gr + 30 gr kalkoenvlees + 1 eetl. visolie + 1 eetl. zeewier
* lamsrib 50 gr + 1/2 banaan als extraatje

Donderdag
* groentemix 30 gr + 30 gr vuile pens + 1 eetl. visolie
* kalfsrib 100 gr + 1 eetl. huttekase

Vrijdag
* groentemix 30 gr + kalkoenvlees 25 gr
* Sardientjes (of andere rauwe vis ter afwisseling bv koolvis van de Aldi???) 50 gr

Zaterdag
* groentemix 30 gr + 25 gr orgaanvlees (lever, hart of nieren?) + 1 eetl. visolie
* konijnkarkas 100 gr + 1/2 banaan als extraatje ´

Zondag
* groentemix 30 gr + 25 gr rundvlees + 1 eetl yoghurt + 1 eetl visolie
* kalfsrib 100 gr


Als er gesproken wordt over konijnkarkas, pak ik dan een heel konijn en snijd ik die in stukken? En gooi ik de poten dan weg, omdat die te hard zijn? Of bv alleen het vlees van de poten bewaren?
Ook lees ik wel eens dat mensen een heel kuiken of een hele kip geven. Eet de hond dan wel de poten, of worden die er eerst af gehaald, of hoe moet ik dat zien? Ik denk dat het bij mijn hond moeilijk is om een keer een hele kip of konijn te geven als traktatie, omdat ie dan de rest van de week al bijna niets meer zou mogen eten ;)

Nou ik hoop op commentaar op mijn voor de eerste keer zelf samengestelde menuutje!!!

groetjes Marion
Laatst gewijzigd door Marion op zo 04 apr 2004, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#75019
Marion schreef: Voor Tommie, een Jack Russell van 1,5 jaar oud, heb ik het volgende menu bedacht. Ik ben benieuwd wat jullie reacties zijn!

Ik heb ervoor gekozen iedere dag evenveel g/f mix te geven, omdat het mij makkelijker leek steeds porties van 30 gr in te vriezen ;)
Oh, maar dat is prima hoor, iedere dag dezelfde hoeveelheid!
Omdat ik maar weinig nodig heb is het misschien handig om alles voor 1 maand tegelijk te maken en in te vriezen, of mis ik dan de nodige afwisseling? Als ik dit niet doe moet ik ws halve komkommers, halve courgettes enz gaan gebruiken, en dat vind ik zonde, aangezien ik die ws zelf niet mee opmaak.
Bedoel je groentemix maken voor 1 maand? Of bedoel je iets anders voor 1 maand? Ik las laatst in mijn volkomen diepvries boek dat je rauwe groentes maar drie weken kunt invriezen. Ik weet niet of die ene week nou persee zoveel uit maakt hoor, maar verder dan 1 maand zou ik zelf niet gaan.
Verder heb ik ervoor gekozen de RMB´s ´s avonds te geven, dan heb ik zelf meer tijd om erbij te blijven, en ik vind het ook een mooi moment voor hem om lekker te gaan liggen scheuren/trekken/kluiven.
Ook prima! Ik doe dat trouwens ook. Hoewel veel mensen zeggen dat, als je het 's morgens geeft, ze de hele dag hebben om het te verteren, ik vind ze overdag ook te onrustig om hun bot te verteren.
Komt ie ;) :

Maandag
* groentemix 30 gr + 25 gr rundvlees + 1 eetl. zeewier
* Konijnkarkas (vlees+bot)100 gr + 1 eetl. yoghurt + 1 eetl. visolie

Dinsdag
* groentemix 30 gr + 25 gr runderhart + 25 gr kalfsnier (of ander orgaanvlees ter afwisseling)
* kippenvleugel 100 gr + rauw ei

Woensdag
* groentemix 30 gr + 30 gr kalkoenvlees + 1 eetl. visolie + 1 eetl. zeewier
* lamsrib 50 gr + 1/2 banaan als extraatje

Donderdag
* groentemix 30 gr + 30 gr vuile pens + 1 eetl. visolie
* kalfsrib 100 gr + 1 eetl. huttekase

Vrijdag
* groentemix 30 gr + kalkoenvlees 25 gr
* Sardientjes (of andere rauwe vis ter afwisseling bv koolvis van de Aldi???) 50 gr

Zaterdag
* groentemix 30 gr + 25 gr orgaanvlees (lever, hart of nieren?) + 1 eetl. visolie
* konijnkarkas 100 gr + 1/2 banaan als extraatje ´

Zondag
* groentemix 30 gr + 25 gr rundvlees + 1 eetl yoghurt + 1 eetl visolie
* kalfsrib 100 gr
Ik neem aan dat de percentages in orde zijn he? (tenslotte had je zelf al zo'n goede berekening gemaakt). Dus dat ga ik niet meer narekenen (lui dat ik ben ;D).
Ik denk dat je ipv 1 eetlepel zeewier ook wel minder kunt geven want is dat niet veel, 1 eetlepel?

Verder vind ik de afwisseling goed hoor! Ik telde 1 keer pens he? Mag je wel vaker geven hoor (vuile pens dan he). Is erg gezond!

Koolvis van de Aldi: dat kan wel, maar ik weet niet of dit filets zijn of dat het de hele vis is? De sardientjes zijn natuurlijk heel, met kop en graat en orgaantjes en juist in de kop, organen en de graten zitten veel voedingsstoffen! Dit zit dus niet in koolvisfilet... Je zou wel hele/rauwe makreel of hele/rauwe wijting kunnen geven!

Als er gesproken wordt over konijnkarkas, pak ik dan een heel konijn en snijd ik die in stukken? En gooi ik de poten dan weg, omdat die te hard zijn? Of bv alleen het vlees van de poten bewaren?
Ja, je kunt een heel konijn nemen, dit in stukken snijden en in porties invriezen en steeds een stuk geven. Je kunt ook gewoon 1 deel konijn + bot kopen en dit geven. Als je hond net overgeschakeld wordt, dan zou ik het eten van bot sowieso rustig aan opbouwen. En eerst eens even een tijdje alleen kippennekken geven. Als jouw hond een gevorderde barf-hond is geworden, dan zou ik zelf ook de poten van het konijn voeren hoor. Maar nu nog even niet.

Dus, even beginnen met kippennekken, dan met kipkarkas en vleugels (inknippen!) en dan langzaam bijv. konijn toevoegen. Dan lamsbot en kalfsbot toevoegen. En, ondertussen natuurlijk jouw hond goed bestuderen. Ontlasting, vertering, hoe eet hij de botten (kluift hij afdoende): allemaal goed in de gaten houden hoe hij op de verschillende voedingsmiddelen reageert.
Ook lees ik wel eens dat mensen een heel kuiken of een hele kip geven. Eet de hond dan wel de poten, of worden die er eerst af gehaald, of hoe moet ik dat zien?
Ik neem inderdaad hele eenden, parelhoenen en kippen en deze hak ik bijv. door de helft. Mijn Dalmaten krijgen dan ieder de helft en Whoofer krijgt wat kleinere stukjes karkas. Maar, ze eten hier alles, dus ook de poten. Maar, mijn honden zijn gewend aan het eten van botten. Trouwens, kippen en eenden en parelhoenen worden op jonge leeftijd geslacht en dus zijn die poten (botten) niet zo hard. Maar, nu nog even niet geven!
Ik denk dat het bij mijn hond moeilijk is om een keer een hele kip of konijn te geven als traktatie, omdat ie dan de rest van de week al bijna niets meer zou mogen eten ;)
;D. Ja, veel te veel! Maar je zou inderdaad wel een kip in stukken kunnen hakken en deze in porties kunnen verdelen. Of gewoon vleugels en nekken en karkassen kopen. Ik denk dat dat voor jou en jouw hond misschien wel zo makkelijk is hoor!
Nou ik hoop op commentaar op mijn voor de eerste keer zelf samengestelde menuutje!!!

groetjes Marion
Alsjeblieft! Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#75034
Oh, en als de rib-botten van lam en kalf kaal zijn (geen/weinig vlees bevatten): dan zou ik zelf de hond toch eerst wat vlees geven. Kale botten kunnen namelijk vaak niet goed verteerd worden... (dat kan verstoppingen geven!). Dus wil je echt alleen een RMB voeren 's avonds, geef dan in ieder geval een bot waar minimaal 50% (liefst wat meer) vlees aan zit.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 05 apr 2004, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#75055
Ik neem aan dat de percentages in orde zijn he? (tenslotte had je zelf al zo'n goede berekening gemaakt). Dus dat ga ik niet meer narekenen (lui dat ik ben ;D).

De percentages zouden idd moeten kloppen, heb het bij Sandra afgekeken :-\
Door Marion
#75056
Bedoel je groentemix maken voor 1 maand? Of bedoel je iets anders voor 1 maand? Ik las laatst in mijn volkomen diepvries boek dat je rauwe groentes maar drie weken kunt invriezen. Ik weet niet of die ene week nou persee zoveel uit maakt hoor, maar verder dan 1 maand zou ik zelf niet gaan.

Ik bedoelde idd de groenten/fruit mix. Misschien kom ik met een beetje geluk ook wel op drie weken uit.
Door Marion
#75057
Ik denk dat je ipv 1 eetlepel zeewier ook wel minder kunt geven want is dat niet veel, 1 eetlepel?

Daar heb ik dus geen idee van, ik gokte maar wat!!! Ik weet niet hoeveel gram een eetlepel is, en wist niet hoe ik het uit moest rekenen. Hoe zou jij de visolie en zeewier in mijn geval doseren?
Door Marion
#75066
Ik weet niet hoe jullie dat zo mooi doen met die quote´s..... ??? :-[ :-\ Dus dan maar even zo ;)

* Die bij de Aldi is idd filet, dus geen hele vis, dus die zal ik maar schrappen. Ik zal wel eens op de markt gaan kijken (lees: gruwelen hahaha)

* DUs de eerste week zal ik dan alleen kipnekken geven, als dat goed gaat bv de tweede week uitbouwen met kipkarkas en vleugels, is de voeding dan niet te eenzijdig, steeds kip? Of dat haalt hij dat dan denk ik wel weer in naarmate hij uit kan gaan breiden met de andere botten?

* De bedoeling van de rauwe vleesbotten ´s avonds was om steeds botten te geven met minimaal 50 % vlees. ALs ik die bv een keer niet heb kan ik gewoon vlees geven, gevolgd door een kaal bot.

* Wat is nu eigenlijk "pens" en "vuile pens", is dat de maag ofzo??????? haha ik weet alleen uit jullie verhalen dat het stinkt, maar wat het nu eigenlijk is......

* In marokko is lamshersenen een culinair gerecht, is dat ook gezond om als orgaanvlees te gebruiken? Ik las bv dat nieren erg gezond zijn, lever met mate enz, dus zodoende vroeg ik me af hoe dat met hersenen zit. Of wordt de hond er misschien ineens slimmer van ;D

* Harstikke bedankt voor het commentaar tot nu toe :D

Echt geweldig zo´n forum als dit, vooral omdat je als beginnende "barfer" toch wel onzeker bent!!
Door Helen
#75077
Ik vries rauw groentes zelfs langer dan een maand in. Maar mijn vriezer vriest op een ruime -20 graden. Dat scheelt een stuk.

groetjes Helen
Door Marion
#75137
Dus jullie geven dan ook een maand lang dezelfde mix? Of vriezen jullie meerdere mixen in?
Dit nog even naar aanleiding van mijn vraag of het niet te eenzijdig is om een maand lang dezelfde groentemix te geven.
Door Lizzy
#75140
[quote="Marion"]
Ik denk dat je ipv 1 eetlepel zeewier ook wel minder kunt geven want is dat niet veel, 1 eetlepel?

Daar heb ik dus geen idee van, ik gokte maar wat!!! Ik weet niet hoeveel gram een eetlepel is, en wist niet hoe ik het uit moest rekenen. Hoe zou jij de visolie en zeewier in mijn geval doseren?
[/quote]
Heb je zeewier dat tot poeder gemalen is? Ik zou zelf eerder aan 1/4 theelepel per keer denken en dat een keer of 3 per week.
Door Lizzy
#75151
Marion schreef: Ik weet niet hoe jullie dat zo mooi doen met die quote´s..... ??? :-[ :-\ Dus dan maar even zo ;)
Als je eerst CITEER kiest en je zet je tekst dan tussen [ quote ] en [ / quote ] maar dan zonder spaties tussen hekje en quote of /, dan krijg je het in de blauwe kadertjes.
* Die bij de Aldi is idd filet, dus geen hele vis, dus die zal ik maar schrappen. Ik zal wel eens op de markt gaan kijken (lees: gruwelen hahaha)
Een keertje filet geven kan ook geen kwaad maar ik zou dat zelf niet vaker dan 1 keer per 2 a 3 weken geven. Dus, gruwelen op de markt ;D! Hoewel mijn visboer ook diepgevroren sardientjes verkoopt (in kilo zakjes). Dat is weinig gruwelen! Ze zijn wel heel, ze bevatten ook de organen nog, maar ze zijn al netjes ingevroren en bevroren staren ze je niet zo aan ;D.
* DUs de eerste week zal ik dan alleen kipnekken geven, als dat goed gaat bv de tweede week uitbouwen met kipkarkas en vleugels, is de voeding dan niet te eenzijdig, steeds kip? Of dat haalt hij dat dan denk ik wel weer in naarmate hij uit kan gaan breiden met de andere botten?
Ja, dat lijkt mij verstandig. En ik zou de kippenvleugels goed inknippen met een snoeischaar. Er zit namelijk een bochtje in het bot en als de hond niet goed de botten kapot bijt, dan zou dit voor problemen kunnen zorgen. Trouwens, als je ziet dat jouw hond moeite heeft met het verteren van de kippennekken, dan zou ik ze zelfs langer dan 1 week geven!

Wat eet jouw hond nu eigenlijk? Want als hij nu als versvlees eet, dan gaat het overschakelen waarschijnlijk makkelijker.

Het is natuurlijk eenzijdig, kip, kip en kip, maar dat is voor een paar weken niet erg hoor! Je vult dat ook weer super goed aan door verschillende soorten vlees/vis te geven.
* De bedoeling van de rauwe vleesbotten ´s avonds was om steeds botten te geven met minimaal 50 % vlees. ALs ik die bv een keer niet heb kan ik gewoon vlees geven, gevolgd door een kaal bot.
Prima!
* Wat is nu eigenlijk "pens" en "vuile pens", is dat de maag ofzo??????? haha ik weet alleen uit jullie verhalen dat het stinkt, maar wat het nu eigenlijk is......
Als wij hier over pens praten, dan bedoelen we vuile pens. Het is een beetje een kleuter-site maar ik vind het erg leuk en duidelijk en hier staat dus uitleg over pens en magen: http://www.schoolmelk.be/alg-info/info-dekoe.html

Ik vind verse pens overigens niet vies ruiken!
* In marokko is lamshersenen een culinair gerecht, is dat ook gezond om als orgaanvlees te gebruiken? Ik las bv dat nieren erg gezond zijn, lever met mate enz, dus zodoende vroeg ik me af hoe dat met hersenen zit. Of wordt de hond er misschien ineens slimmer van ;D
Het is mij nu niet helemaal duidelijk of het in Nederland nu wel of niet verkocht mag worden, hersenen. Bij mijn weten zijn hersenen van lam en schaap verboden. Maar, ik hoor regelmatig dat mensen het toch kunnen kopen?! Misschien heeft ook dit met de leeftijd van het geslachte lam/schaap te maken ofzo, ik weet het niet.

In ieder geval bevatten hersenen redelijk veel vitamines B (geen biotine) en vitamine C. Ze bevatten wel essentiele vetzuren. Je zou ze dus goed kunnen voeren!

Nieren zijn heel gezond en bevatten vitamine A, D, E en K. Ze bevatten ook veel ijzer en vitamine B. En zink.

Lever is erg gezond, bevat veel vitamine A, zink, ijzer en selenium. Het bevat ook veel vitamines B. En het bevat vitamine C. Maar, lever kan ook schadelijke stoffen bevatten en daarom wordt wel gezegd dat je of lever van een jong dier moet nemen (kip, lam, kalf) of lever van biologische koeien moet nemen.
* Harstikke bedankt voor het commentaar tot nu toe :D

Echt geweldig zo´n forum als dit, vooral omdat je als beginnende "barfer" toch wel onzeker bent!!
Graag gedaan hoor. En 1 ding: we zijn allemaal ooit een keer begonnen! En de meeste van ons waren hartstikke onzeker hoor.
Door Marion
#75154
Als je eerst CITEER kiest en je zet je tekst dan tussen [ quote ] en [ / quote ] maar dan zonder spaties tussen hekje en quote of /, dan krijg je het in de blauwe kadertjes.
Ik geloof dat ik het doorheb?


Wat eet jouw hond nu eigenlijk? Want als hij nu als versvlees eet, dan gaat het overschakelen waarschijnlijk makkelijker.
Hij krijgt nu kant en klaar versvoer, van rodi, energique en runner. ALs uitprobeersel heeft hij ook het volgende op; rauw rundvlees, rauw ei (met schil), en rauwe kalfsknook, waarvan hij het niet het bot opheeft, maar wel het merg eruit gelikt en geschraapt.
Het is natuurlijk eenzijdig, kip, kip en kip, maar dat is voor een paar weken niet erg hoor! Je vult dat ook weer super goed aan door verschillende soorten vlees/vis te geven.
Dat dacht ik al, ik kan in het begin natuurlijk ook nog zo af en toe een kvv geven (die moeten ook op ;) )
Als wij hier over pens praten, dan bedoelen we vuile pens. Het is een beetje een kleuter-site maar ik vind het erg leuk en duidelijk en hier staat dus uitleg over pens en magen: http://www.schoolmelk.be/alg-info/info-dekoe.html
Aha, en nu heb ik ergens anders gelezen dat boekmaag ook gezond is, geven jullie dat ook wel eens of is pens gewoon de gezondste?

groetjes Marion
Laatst gewijzigd door Marion op ma 05 apr 2004, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#75156
Hoi Marion, het gaan bijna goed met quoten! Alleen moet je nu nog, iedere keer als je een stukje tekst wilt quoten opnieuw [ quote ] en [ /quote ] doen (en daartussen je tekst zetten. Ik was niet helemaal duidelijk).

Volgens mij is Fytomix/Kruidenmix boekmaag + inhoud. En ja, dat geven ook veel mensen. Maar da's niet echt te vergelijken met pens. Pens zijn echt grote dikke lappen met vlees en vet en Fytomix/Kruidenmix is groen spul (kruiden, gras, etc.). Ik weet eigenlijk nog steeds niet of dit nu inclusief de boekmaag zelf is.... Zo niet: dan heb ik nog nooit de boekmaag gegeven!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 05 apr 2004, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#75160
[quote="Marion"]
Dus jullie geven dan ook een maand lang dezelfde mix? Of vriezen jullie meerdere mixen in?
Dit nog even naar aanleiding van mijn vraag of het niet te eenzijdig is om een maand lang dezelfde groentemix te geven.
[/quote]

Ik mix zoveel verschillende groenten, kiemen en fruit met elkaar dat het verre van eenzijdig is. ;) Ik vries het meestal in voor 6 a 8 weken.


groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op ma 05 apr 2004, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#75163
Ik vries maar voor maximaal 3 weken in. Maar ik gebruik zoveel verschillende groentes dat ik dit ook heel afwisselend kan noemen, zelfde als Helen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 05 apr 2004, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door