Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#74520
Hoi Anna, ik heb heeeeel lang 1 dag per week vegetarische maaltijden gegeven. Daar zaten allerlei soorten bonen en granen, daar zat groente in en daar zat een sojaboon in (gefermeteerd, ofzoiets - beter verteerbaar). Ook zaten er allerlei soorten gedroogde paddestoelen en zeewier in (die dan geweekt en gekookt werden). Mijn honden vonden het heerlijk en ze hadden ook geen problemen met de vertering ervan. En de volgende dag geen diarree of verstoppingen. De bonen/granenschotel die ik maakte was volgens het principe van de vrouw van Wim van Leeuwen (Natuurlijk voor Dieren!).

Ik moet even kijken of ik het recept nog heb, maar dat kan ik je wel geven. Ik denk niet dat je het vaker als 1 maal per week moet geven.....

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 03 apr 2004, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#74521
Oh, de reden dat ik het niet meer geef......

Tja, ik weet niet. Het voelde op een gegeven moment niet goed meer.... en ze hadden ook erg veel honger na deze maaltijd (gek genoeg) waardoor Whoofer weer vaak misselijk was.
Door Anna Penta
#74522
Lizzy, bedankt voor je waardevolle suggestie. Dit klinkt inderdaad beter dan mijn amateurmenuutje ;D

Ik wil het recept graag hebben als je het kunt vinden. Ik zal het zeker niet vaker dan eens per week geven. Eigenlijk was dit het eerste vegetarische menu sinds ik ben begonnen met barf/vers vlees (ongeveer 4 weken geleden). Ik denk meer aan eens per 10 dagen/2 weken.
Door Paul_Barte
#74524
Anna, ik wil niet leuteren of zo hoor ;)

Maar wat heeft het nu voor zin om je honden een vegetarisch menu te geven ??? Misschien vind je het leuk om voor ze te koken maar een hond kan daar toch helemaal niets mee :-\
Laat ze die dag lekker vasten dat is natuurlijker als dit gedoe.

Zeg dit niet om iets af te kraken hoor maar puur om enige logica te brengen in de denkwijze van voeren.
Kijk naar de natuur!!!!

Ook al dat geleuter met een kast vol supplementen..schepje van zus en schepje van zo.....weg met de handel!! Een gezonde hond haalt in principe alles uit zijn voeding daar hoeft geen biergist of kelp of whatever door!!!!
Door Anna Penta
#74531
Hoi Paul,
Ja ik kan wel met jouw gedachtegang meegaan. Maar eerlijk gezegd lees ik af en toe weekmenu's van ervaren barfers en dan kom ik weleens een vegetarische dag tegen. Vandaar dat ik dacht dat dit zo hoorde... (tja, je kunt me op dit punt - nog - van alles wijs maken hoor ;))

Ook wat betreft supplementen lees ik veel meningen. Zeewier wordt vaak genoemd, maar misschien is dat wat anders (hoewel kelp ook zeewier is). Ik moet zeggen dat ik lang edelgist ben blijven geven omdat Poncho hernia heeft en extra vitamine b nodig heeft. Hoewel ze nu een halve vitamine b-tablet per dag krijgt dus is de edelgist niet zo nodig.
Door 202spots
#74533
Anna, als je echt 1 vleesloze dag wil hebben,
dan kan je toch net zo goed alleen rauwe groentes geven inplaats van te koken?
Weet je.....met ZELF samenstellen MOET er niks,maar MAG alles wat je wil!! ;D
Sommige hebben 'n vastendag en andere niet...sommige hebben 'n vleesloze dag en andere nooit,sommige gebruiken 50 verschillende supplements,anderen maar 3 en weer anderen geven GEEN supplements.
Er zijn trouwens heel veel barfers die GEEN groentes meer geven...
Doen wat het best voor JOU en JOU hond is!!!
Door Lizzy
#74537
Juliette de Bairacli Levy adviseert de hond 1 dag per week vleesloos te voeren. Ik geloof dat zij dit adviseert omdat vlees het lichaam erg verzuurt. Zij schrijft over 1 vleesloze dag per week en 1 dag vasten.
Door Anna Penta
#74538
Hoi Dory, je hebt helemaal gelijk hoor.
Maar ik ben, net als de meeste beginners, nog erg onzeker. Ik zal ook zeker fouten maken maar door goede feedback leer ik daar van. En op een gegeven moment zal ik steeds beter weten wat goed voor mij en voor mijn hondjes is. Ik weet ook nog niet goed wat ze zoal lusten. Okay, vlees wel, vis niet allemaal, groenten ja mits... enzovoort. Maar leuk is het wel en ik kijk dagelijks uit naar het moment dat ik ze weer te eten kan geven, vooral als het visdag is ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#74540
[quote="Anna Penta"]
he mensen, doe 's niet zo negatief.

ik ben een beginner en kom daarvoor uit.

ik doe m'n best.

zo durf ik nooit meer menu's te posten

of ik ga ze weer brokken geven hoor ;D
[/quote]
Ik heb ook een vraag die je misschien jezelf zou moeten stellen. Wat moet een carnivoor met een vega dag ???

(Niet lullig bedoeld overigens)
Laatst gewijzigd door sylvia op za 03 apr 2004, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#74544
Waarom gebruik je geen kiemen in plaats van linzen en zaden? Ik zou sowieso geen peulvruchten en rijst tegelijk geven. Waarom weet ik niet, maar gevoelsmatig heb ik zoiets van: misschien te veel koolhydraat in 1 x.
Ook de edelgist zou ik lekker in het brood gooien en in plaats daarvan wat gepureerde knoflook en/of gemberwortel geven. De tofu zou ik helemaal weglaten (sojaboon is ook een boon). Verder zou ik er wat meer groenten bij doen (wellicht dat je dit dan op de andere dagen weg kunt laten). En ik vraag me af of olijfolie nodig is als je een redelijk vet iets als avocado in de groentenmix gooit.
Door Anna Penta
#74545
Dank voor de reacties :D

ik heb weer genoeg om over na te denken (en eerlijk gezegd vind ik dat iedereen wel gelijk heeft) ???
Door Ollie
#74555
[quote="Lizzy"]
Juliette de Bairacli Levy adviseert de hond 1 dag per week vleesloos te voeren. Ik geloof dat zij dit adviseert omdat vlees het lichaam erg verzuurt. Zij schrijft over 1 vleesloze dag per week en 1 dag vasten.
[/quote]

Uuuhm Lizzy? Dat vasten, dat durf ik hier ook niet aan! ( komt zij weer aan zul je denken) Maar ik heb hier sowieso 1 bulletje wat hartstikke misselijk word als ze geen eten krijgt! En alleen een dag met groentes denk ik ook dat ze gal gaat spuugen, dus dat durf ik ook niet uit te proberen, omdat ze heel erg moeilijk spuugt! :-\
Door Lizzy
#74556
Overigens: de reden voor het voeren van peulvruchten en rijst tegelijkertijd is omdat:

Peulvruchten bevatten veel calcium. Granen (dus ook rijst) bevat veel fosfor en weinig calcium. Daarom kun je ze juist beter WEL samen voeren (als je ze al zou willen voeren).
Door Paul_Barte
#74562
Over kelp gesproken, overgenomen uit 'Het Klootjesvolk' van Wilhelm Godschalk

Ga maar eens naar een Health Store (Die verkopen van alles, behalve gezondheid) en bewonder de verkrijgbare artikelen. Ze willen u echt doen geloven dat u lecithine moet slikken. Als u denkt dat dat zo is, eet dan maar een chocoladereep (zelfs zo'n ellendige melkreep is al goed) De snoepfabrikanten gebruiken lecithine als een emulgator. De margarine-pushers doen dat ook. U kunt ook uw geld in uw zak houden. Uw lichaam is heel goed in staat om zelf lecithine te maken.
Maar de hoofdprijs gaat toch naar kelp. Dat is een bruinwier, en er bestaan hele grote variëteiten van Hebt u die weleens gezien in hun natuurlijke staat? Dan moet u wel naar de Amerikaanse Westkust, vlak na een storm over de Pacific. De zware golven rukken de kelp dan los van de zeebodem en gooien de foeilelijke witte stengels op het strand. Daar ligt het dan te stinken tot het door gemeentewerkers wordt weggehaald. Nu moet je toch hondsbrutaal zijn om deze smerige troep te vermalen (of te verbranden tot as), het poeder in een flesje te doen en dat dan aan het publiek te verkopen als iets heilzaams! Nadat je zoiets hebt geflikt, rol je toch brullend van het lachen door de straten, op weg naar de bank? Nou wacht ik alleen nog maar op de vent die hetzelfde doet met koeiestront... Om helemaal eerlijk te zijn: Kelp bevat veel jodium, en dat hebben we nodig voor onze schildklier. Maar dan kun je net zo goed JoZo gebruiken (dat is een merk keukenzout, weet u).
Hier is de formule voor succes: Vind een nutteloze grondstof die heel weinig kost. Gratis is nog beter. Vind dan een denkbeeldig nut uit voor het produkt dat u in de handel brengt en zie het geld binnenstromen. Het wérkt!

Bron: http://www.xs4all.nl/~wgods/klootjs0.html
Door Helen
#74572
Ik hanteer geen vegetarische dag, maar een vegetarische maaltijd per week of twee weken. Net hoe het loopt. Dit naar aanleiding van het werk van JdBL, wat Lizzy zegt,dat vlees het lichaam verzuurt en een vleesloze dag het lichaam de gelegenheid geeft om zich op bepaalde vlakken te herstellen. Als ik een vega maal geef is dat de maaltijd na de vastendag ( dat doe ik wel iedere week, vind ik erg belangrijk). Ik denk dat een wolf regelmatig anderhalve dag en meer geen vlees te pakken krijgt en dat dit ook goed is voor zijn lichaam.

groetjes Helen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door