Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Stabij Boke
#758967
Als het goed is kloppen de percentages, willen jullie er even naar kijken
Boke gaat 5 van de 7 dagen barfen.
Hij weegt 27 kilo en ik ga uit van 2 % voeding.

ma  540 gr kippennekken

di    270 gr geitenrib
       135 gr geitensnippers
       135 gr groenten

wo  200 gr lamspens
       200 gr kalfshart
       140 gr groenten

do   vissekop zalm of haringkoppen of witvis
       270 gr kippennekken

vrij  270 gr geitenrib
       135 gr kalfskopvlees
       135 gr groenten

Alvast bedankt
Groeten Ingrid
Door Mevroi Kruim
#759517
Ik mis iig lever. Als je een beetje volgens de prooiverhoudingen voert zou je minder hart moeten geven en ip daarvan lever. Lever is echt een belangrijk orgaan met belangrijke voedingsstoffen, dat kun je niet zonder meer weglaten.
Door Stabij Boke
#759599
Hoi Kruimel.

Ik heb inmiddels lever gekocht.
Maar hoeveel mag hij dan per week krijgen.
Mis je nog meer of is het menu aardig in de goede richting.
Advies wordt ter harte genomen, jullie zijn al veel langer aan het barfen.
ik ben een beginneling.

groeten Ingrid
Door Lizzy
#759643
Qua percentages kom ik op:

61% vleesbot (inclusief de zalm/haringkop. Als je alleen vlees van de vis geeft, kom ik op 44%)
12% spiervlees
13% orgaanvlees
14% groente

Ik vind zelf 61% vleesbot een tikje veel. Dus ik zou of hele visjes geven of inderdaad witvis geven of iets minder kippennekken en toch de zalmkop en dan wat meer spiervlees. 50% vleesbot vind ik mooi zat.

Verder ziet het er goed uit! Mocht je in de plaats van kalfskopvlees echt runderkopvlees kunnen scoren: zou ik dat geven. Kalfskopvlees is minder rijk aan voedingsstoffen dan rund.
Door Stabij Boke
#759677
bedankt Lizzy

maar mijn vraag hoeveel lever per week blijft nog open.
Kun jij daar iets meer over zeggen.

Ik heb ook long, wat moet ik daarmee???
valt onder orgaan, kan ik dat geven ipv hart of zoiets dergelijks.

Alvast bedankt
Ingrid
Door Borke
#760417
Long valt onder orgaanvlees.

Zelf geef ik ongeveer 200 gram lever per week, soms vers en soms gedroogd (is hier de favoriete snack).

Leuk nog een Stabij aan de Barf :)
Door Lizzy
#761097
[quote="Stabij Boke"]
bedankt Lizzy

maar mijn vraag hoeveel lever per week blijft nog open.
Kun jij daar iets meer over zeggen.

Ik heb ook long, wat moet ik daarmee???
valt onder orgaan, kan ik dat geven ipv hart of zoiets dergelijks.

Alvast bedankt
Ingrid
[/quote]

Oh sorry! Ja, lever: je kunt zo'n 2% a 3% van het totaal aan voeding aan lever geven. Dus je geeft bijv. 3% lever en 10% ander orgaanvlees. Long kun je ook prima geven. Het is niet bijzonder rijk aan voedingsstoffen maar och, voor de afwisseling is het prima. Sommige honden vinden het niet te knagen trouwens... Ik heb er hier 1: die tuft het met een grote boog uit.
Door Stabij Boke
#761114
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je antwoord over lever en long, het is voor mij nog allemaal nieuw, ik heb me wel goed ingelezen.
Als ze long niet in eerste instantie eten wat kun je dan doen (b.v. gekookt water erover?)
De informatie op jullie site is uitstekend.
De vissekoppen heb ik inmiddels vervangen door de ene week witvis en de andere week rundvlees,zodat het botpercentage wat lager wordt, als er nog meer aanmerkingen zijn op ons menu hoor ik die graag.

groeten Ingrid
Door Minna
#761168
Bij ons doe ik de long in wat kleinere snippers (voor eentje die dat niet zo lekker vindt) en gewoon door de spiervleessnippers gooien.
Ik heb meer het idee dat het vervelend voelt tussen hun tanden omdat het zo'n "spekkie-gevoel" is.
Sam en Pinkki krijgen de longen ook wel in grotere lappen en das grappig want Pim doet dat erop staan en trekken, en de longen worden dan heeeeel lang!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door