Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#758962
[quote="jenna"]
heb ik de menu gekopieerd? ik heb gewoon opgeschrijven wat ze nu opmoment eet ik wilde weten als het goed was :-[
en ik ben maar net hier dus ik dacht als ik niet vraag leer ik het nooit en ja wil ook zelfstandig dingens leren samen stellen maar daarvoor moet ik begrijpen wat ik doe :P
[/quote]

Aha OK, je hebt geen menu gecopieerd! Nou ja, dan is het heel knap dat je zover bent gekomen, zonder dat je weet hoe je de percentages moet berekenen! Mijn complimenten! Je hebt dan gewoon hartstikke goed gedaan met gokken. Ik zou zelf alleen wat kleine aanpassingen doen. Tenminste, als je besluit om geen versvlees meer te voeren maar orgaanvlees. Dan zou ik dus, zoals ik al eerder schreef, een beetje minder orgaanvlees geven. En in de plaats daarvan wat meer spiervlees of vleesbot of groente.

Je pup is natuurlijk nog jong en blijft voorlopig nog wel groeien. Het beste weeg je haar af en toe en pas je de hoeveelheden aan. Want nu voer je haar 5,5% van haar huidige lichaamsgewicht en dat is nu 10 kilogram. Maar als ze zometeen 14 kilogram weegt, heeft ze dus ongeveer 5,5% nodig van dat lichaamsgewicht, die 14 kilogram. En dan moet ze dus ongeveer 770 gram per dag eten. En als ze 16 kilogram weegt, dan moet ze 5,5% van haar lichaamsgewicht hebben. En dat is dan weer 880 gram per dag. En zo verder.

De BARF rekenhulp is trouwens erg handig! Zeker met pups, omdat het gewicht van de pups steeds veranderd. In de rekenhulp kun jij de percentages invullen die jij wenst te voeren. Je kunt 'm hier downloaden: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=48
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mei 2007, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#758964
OK, ik zal hier een voorbeeld neerzetten van de percentages van je menu berekenen.

Je pup weegt ongeveer 10 kg en je voert haar 5,5% van haar lichaamsgewicht (want dat is 550 gram). Oftewel, je voert 55 gram voer per kilogram lichaamsgewicht. Dat is dus 55 (gram) x 10 (kilo) = 550 gram. Deze hoeveelheid groeit dus (voorlopig) wanneer je pup groeit.

OK, aangezien we niet iedere dag complete maaltijden voorzetten, kun je beter een weekmenu berekenen en van dat weekmenu weer terug gaan naar je dag menu.

550 gram voer per dag x 7 dagen per week = 3850 gram voer in totaal per week. Wanneer je 50% vleesbot en 15% orgaanvlees (inclusief pens) en 15% groente en 20% spiervlees zou willen voeren, dan ga je dus als volgt te werk (ik noem nu de percentages die ik aan mijn pup heb gevoerd, jij hebt daar een ander idee over volgens mij, dan kun jij dus jouw percentages invullen):"

1% van 3850 = 38,50.

Dus als je 50% vleesbot wilt berekenen, dan doe je 50 x 38,50 = 1925 gram vleesbot per week.

Dus als je 15% orgaanvlees wilt berekenen, dan doe je 15 x 38,50 = 577 gram orgaanvlees per week.

Dus als je 15% groente wilt berekenen, dan doe je 15 x 38,50 = 577 gram groente per week.

Dus als je 20% spiervlees wilt berekenen, dan doe je 20 x 38,50 = 770 gram spiervlees per week.

=========

Zo, da's stap 1.

Stap 2 is dat je dit verdeeld over meerdere maaltijden per dag. Ik vind zelf dat het verstandig is om een pup iedere dag vleesbot te geven. Stel jij vindt dat ook, doe je dus 1925 gram vleesbot gedeeld door 7 dagen = 275 gram vleesbot per dag.

Nou, en zo deel je de rest ook in.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mei 2007, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jenna
#758974
ok ik zal het proberen zo eerst alles wegen en verdelen.
bedankt voor de moeite ;)
Door jenna
#758977
Aha OK, je hebt geen menu gecopieerd! Nou ja, dan is het heel knap dat je zover bent gekomen, zonder dat je weet hoe je de percentages moet berekenen! Mijn complimenten! Je hebt dan gewoon hartstikke goed gedaan met gokken. Ik zou zelf alleen wat kleine aanpassingen doen. Tenminste, als je besluit om geen versvlees meer te voeren maar orgaanvlees.

had wel beetje hulp op andere forum om dat precentages.....maar ik vind dat je niet echt aardig overkomt sorry dat ik het zeg.....wel jammer vind gelijk de hele forum nieteens meer leuk :(
Door 202Spots
#759029
[quote="jenna"]
wel jammer vind gelijk de hele forum nieteens meer leuk :(
[/quote]

Heb ik ook wel is last van...  ;D ;D
Door jenna
#759048
[quote="202spots"]
Heb ik ook wel is last van...   ;D ;D
[/quote]
hahahahaha :D
Door Lizzy
#759056
[quote="jenna"]
Aha OK, je hebt geen menu gecopieerd! Nou ja, dan is het heel knap dat je zover bent gekomen, zonder dat je weet hoe je de percentages moet berekenen! Mijn complimenten! Je hebt dan gewoon hartstikke goed gedaan met gokken. Ik zou zelf alleen wat kleine aanpassingen doen. Tenminste, als je besluit om geen versvlees meer te voeren maar orgaanvlees.

had wel beetje hulp op andere forum om dat precentages.....maar ik vind dat je niet echt aardig overkomt sorry dat ik het zeg.....wel jammer vind gelijk de hele forum nieteens meer leuk :(
[/quote]

Jeetje, dat is dan heel jammer. Het was namelijk helemaal niet onaardig bedoeld en bovendien zit ik hier nogal mijn best te doen om je te helpen. Jammer dat je dat dan niet waardeert! Bovendien geef ik je 3 complimenten in 1 zin. Maar goed, ja jammer dat je het hele forum niet leuk vindt omdat je mij niet aardig vindt...
Door jenna
#759105
[quote="Lizzy"]
Jeetje, dat is dan heel jammer. Het was namelijk helemaal niet onaardig bedoeld en bovendien zit ik hier nogal mijn best te doen om je te helpen. Jammer dat je dat dan niet waardeert! Bovendien geef ik je 3 complimenten in 1 zin. Maar goed, ja jammer dat je het hele forum niet leuk vindt omdat je mij niet aardig vindt...
[/quote]
kom op, kijk mischine lees ik het fout maar klonk of ik las het niet als een kompliment, meer als jaja zal wel weet niet hoor. als je zeg(als je besluit om geen versvlees meer te voeren maar orgaanvlees. )  ???  ik ben zelf amerikaans en nederlands is niet mijn moeder taal dus mischine heb ik gewoon niet goed gelezen/begrijpen  ::)
..maar goed ik wardeerd ook je advies en goed ben niet iemand die van ruzies hou dus zand erover :-*
Door 202Spots
#759135
[quote="jenna"]
k ben zelf amerikaans en nederlands is niet mijn moeder taal dus mischine heb ik gewoon niet goed gelezen/begrijpen  ::)
[/quote]
Dan is er gelukkig 'n heleboel info in 't Engels voor je te lezen wanneer je in de Barf bieb gaat kijken!! 8)
Door tieneke
#759141
[quote="202spots"]
Heb ik ook wel is last van...   ;D ;D
[/quote]
Ikke ook  ;D ;D
Door Lizzy
#759181
[quote="jenna"]
kom op, kijk mischine lees ik het fout maar klonk of ik las het niet als een kompliment, meer als jaja zal wel weet niet hoor. als je zeg(als je besluit om geen versvlees meer te voeren maar orgaanvlees. )  ???  ik ben zelf amerikaans en nederlands is niet mijn moeder taal dus mischine heb ik gewoon niet goed gelezen/begrijpen  ::)
..maar goed ik wardeerd ook je advies en goed ben niet iemand die van ruzies hou dus zand erover :-*
[/quote]

Zo was het in ieder geval zeker niet bedoeld hoor Jenna. Ik zal niet zeggen dat jij het verkeerd hebt opgevat want dat is ook zo makkelijk, om de bal altijd bij een ander te leggen. Ik ben gewoon niet duidelijk geweest.

Wij gaan er inderdaad zand over doen, dank je!!

Kunnen we nu ook allemaal vast weer on topic ;)
Door jenna
#759207
[quote="202spots"]
Dan is er gelukkig 'n heleboel info in 't Engels voor je te lezen wanneer je in de Barf bieb gaat kijken!! 8)
[/quote]
ga zeker langs de bib kijken thanks!!
jenna maakt zo een herrie nu met haar kipkarkas :o
jeetjes heb ze nog niet netjes leren eten hahahah ;D hmmm alsof ze me gehoor heb.....ze liet het staan haar laatse stuk :-\
en ging liggen ??? 8)
hihihi
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door