Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door luna
#73318
Ik heb een vraagje ???.
Onze hond luna (een labrador van 3 jaar oud)die eet nogal veel. Wij geven haar niet zo veel te eten omdat ze nogal dik wordt. Nu had ik het idee om zelf hondenvoedsel te maken dat veel volume heeft en weinig caloriën bevat. Weet iemand hoe je dat moet doen ???
help ons alstublieft 8)
Door Truus
#73321
Hoi Luna, mag ik vragen wat je jouw hond nu te eten geeft?
Ikzelf ben van brokken over gestapt naar versvlees.
Compleet versvlees daar zit alles in en zelf samenstellen is nogal moeilijk.
Wel kun je er eerst veel over lezen hiet op Barfplaats .
Mijn hond moet ook afvallen en ik geef de helf van zijn eigelijke voer met de rest Fytomix.
Misschien krijg je nog andere antwoorden.
In ieder geval succes.
Door Lizzy
#73325
[quote="luna"]
Ik heb een vraagje ???.
Onze hond luna (een labrador van 3 jaar oud)die eet nogal veel. Wij geven haar niet zo veel te eten omdat ze nogal dik wordt. Nu had ik het idee om zelf hondenvoedsel te maken dat veel volume heeft en weinig caloriën bevat. Weet iemand hoe je dat moet doen ???
help ons alstublieft 8)
[/quote]
Ik denk dat ik wel kan raden wat jouw lieve Labrador Luna eet. Waarschijnlijk brokken..... Veel honden kunnen namelijk dik worden op brokken. En dat komt weer omdat brokken veel koolhydraat bevat. Veel te veel.

Je hoeft dus niet op zoek naar voedsel dat veel volume heeft maar weinig calorien bevat. Je kunt namelijk gewoon rauwe/verse voeding geven. Dat is gezond, dat bevat een normaal volume (hetgeen ook beter is voor de hond) en dat bevat normaal calorieen, maar het bevat weinig koolhydraat. En dus krijgen honden meestal een normaal gewicht op deze voeding (en blijven ze te dik op verse/rauwe voeding, dan is Fytomix van Bibi of Kruidenmix van Carnibest inderdaad ook een goede oplossing - hoewel er ook een schildklierprobleem aan de grondslag kan liggen!).

Deze verse/rauwe voeding kun je inderdaad zelf samenstellen. Maar, voordat je dat kunt doen moet je je wel eerst goed in deze materie verdiepen. Je moet weten wat jouw hond allemaal nodig heeft, waar je dit kunt kopen je moet weten in welke verhoudingen je dit moet geven. Ook moet je jouw hond op de juiste manier overschakelen naar het eten van rauwe vleesbotten (zie daarvoor ook "honden en het eten van rauwe botten" in de bieb van Barfplaats). Dit zelf samenstellen is niet moeilijk, maar, je moet daar wel het e.e.a. voor lezen, begrijpen, vragen stelllen, etc. Had je zelf al de gedachte om zelf te gaan samenstellen volgens de BARF methode ofzo?

Je kunt ook besluiten om voorlopig even kant-en-klare verse/rauwe voeding aan jouw hond te gaan geven en je in te tussentijd verdiepen in het zelf samenstellen van voeding. Jouw hond kan dan gelijk beginnen met afvallen.

Trap vooral niet in praatjes als "sperziebonen geven en de helft minder brokken". DAT is namelijk NIET de manier om je hond af te laten vallen!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 31 mar 2004, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door