Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#716487
Nog een week of 3, dan is de Bibi op en gaan we volledig BARF-en. Ik heb een eerste opzet gemaakt voor het menu, willen jullie kijken of het ergens op lijkt?

Beau en Benthe eten nu beiden 1 kilo per dag (wat hopelijk snel minder wordt bij volledig BARF-en  ;)), wat neerkomt op 7000 gram per week.

Maandag:

ochtend: 250 gram kopvlees - 150 gram groentemix - 100 gram biogarde
middag: 500 gram geiteribben

Dinsdag:

ochtend: 350 gram orgaanvlees - 150 gram groentemix - 1 ei
middag: 500 gram halve kip

Woensdag:

ochtend: 250 gram geitesnippers - 150 gram groentemix - 100 gram biogarde
middag: 500 gram lamsribben

Donderdag:

ochtend: 250 gram kopvlees - 150 gram groentemix - 100 gram biogarde
middag: 500 gram halve kip

Vrijdag:

ochtend: 350 gram orgaanvlees - 150 gram groentemix
middag: 500 gram geiteribben

Zaterdag:

ochtend: 350 gram geitesnippers - 150 gram groentemix
middag: 500 gram pens

Zondag:

ochtend: 350 gram lamsribben - 150 gram groentemix - 1 ei
middag: Benthe zalmkop, Beau ander soort vis (500 gram)
Door Lizzy
#716613
Qua percentages kom ik uit op:

51% vleesbot
17% vlees
16% groente
16% orgaan

Prima!

Qua afwisseling kom ik 5 verschillende diersoorten. Ook perfect. Nou ben ik benieuwd hoe ze het er op gaan doen!
Door *Natasja*
#716619
[quote="Lizzy"]
Qua percentages kom ik uit op:

51% vleesbot
17% vlees
16% groente
16% orgaan

Prima!

Qua afwisseling kom ik 5 verschillende diersoorten. Ook perfect. Nou ben ik benieuwd hoe ze het er op gaan doen!
[/quote]

Oh sjips, ik was de pens vergeten, dat is natuurlijk ook orgaanvlees (ik was zelf van 10% orgaanvlees uitgegegaan). Struisvogelpolitiek noemen ze dat toch?  ;)

Misschien moet ik Beau dan iets minder orgaanvlees geven. Bij de halve kip zitten nl. ook de orgaantjes (als ik het goed heb lever en niertjes), en die eet Beau altijd op. Ik weet alleen niet hoeveel die dingen wegen.  :-\
Laatst gewijzigd door *Natasja* op di 27 feb 2007, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#716644
[quote="*Natasja*"]
Oh sjips, ik was de pens vergeten, dat is natuurlijk ook orgaanvlees (ik was zelf van 10% orgaanvlees uitgegegaan). Struisvogelpolitiek noemen ze dat toch?  ;)

Misschien moet ik Beau dan iets minder orgaanvlees geven. Bij de halve kip zitten nl. ook de orgaantjes (als ik het goed heb lever en niertjes), en die eet Beau altijd op. Ik weet alleen niet hoeveel die dingen wegen.  :-\
[/quote]

Het is toch al veel minder orgaanvlees vergeleken met bibi? Volgens mij zijn die organen in de kip te verwaarlozen.
Ziet er smakelijk uit hoor, ik hoop dat Benthe dat ook vindt.
Door *Natasja*
#716659
[quote="Dorothea2"]
Het is toch al veel minder orgaanvlees vergeleken met bibi? Volgens mij zijn die organen in de kip te verwaarlozen.
Ziet er smakelijk uit hoor, ik hoop dat Benthe dat ook vindt.
[/quote]

Het meeste lust ze wel hoor (zij het dan met wat trucjes  ;)). Voor het orgaanvlees geef ik haar in het begin Rodi pens & hart, ik denk dat dat geen probleem oplevert. Het enige wat nieuw is voor beiden zijn de geitensnippers, maar ik denk dat dat er wel ingaat.

Voor Beau ga ik sardientjes proberen, aangezien hij geen zalmkop lust. Ik heb koolvisfilet geprobeerd, maar daarvan kreeg hij last van zijn darmen (2 van de 3 keer moesten we er 's nachts uit nadat hij koolvis gegeten had).
Door *Natasja*
#729460
Dit wordt het menu van Benthe:

maandag:

200 gr kopvlees - 400 gr geiteribben - 100 gr groentemix - 100 gr biogarde

dinsdag:

300 gr orgaanvlees (waarschijnlijk in KVV-vorm) - 400 gr complete kip - 100 gr groentemix

woensdag:

200 gr geitesnippers - 400 gr lamsribben - 100 gr groentemix - 1 ei - 100 gr biogarde

donderdag:

250 gr orgaanvlees - 400 gr complete kip - 100 gr groentemix

vrijdag:

250 gr kopvlees - 400 gr pens - 150 gr groentemix

zaterdag:

300 gr geitesnippers - 400 gr lamsribben - 100 gr sardien in blik

zondag:

300 gr kopvlees - 400 gr geiteribben - 100 gr groentemix - 1 ei


Volgens mij zit ik zo goed met de percentages
Door *Natasja*
#737423
We zijn nu 1,5 week volledig aan het BARF-en en het bevalt super! Het "werk" valt me 200% mee, ik had verwacht dat ik iedere dag aan het wegen en verdelen was, maar dat is nog minder het geval dan bij Bibi.

Benthe eet keurig haar bordje leeg, het Rodi orgaanvlees bevalt haar goed (en mij dus ook  ;)) Wel moet ik haar, in geval er spiervlees op het menu staat, éérst het spiervlees geven en daarna pas de RMB, anders laat ze het spiervlees liggen. En pens heeft ze vorige week niet gegeten, dus daar krijgt ze voorlopig ook de gemalen versie van, gecombineerd met een paar stukjes "verse" pens. Beau eet, zoals verwacht, alles tot de laatste kruimel op.

Groentemix gaat er nu ook goed in, in combi met de hüttenkase. Als ik het sta klaar te maken, kwijlt Beau de hele keukenvloer onder, zo lekker vindt hij het  :D En Benthe likt haar hele bak tot het laatste prutje leeg, waar ze eerst nooit de moeite voor nam.
Door *Natasja*
#740478
Ik heb de maaltijden iets aangepast, omdat dat beter uitkomt met verdelen en kom nu op de volgende percentages:

Percentages Beau Benthe

RMB                 42,86% 50,00%
spiervlees     25,00% 19,64%
orgaanvlees    17,14% 16,07%
overig               15,00% 14,29%

Overig bestaat uit grotendeels groentemix met huttenkase, 1 keer per week sardien uit blik en 2 keer per week een rauw ei.

Zijn deze percentages nog steeds acceptabel?
Door Lizzy
#740674
[quote="*Natasja*"]
Ik heb de maaltijden iets aangepast, omdat dat beter uitkomt met verdelen en kom nu op de volgende percentages:

Percentages Beau Benthe

RMB                 42,86% 50,00%
spiervlees     25,00% 19,64%
orgaanvlees    17,14% 16,07%
overig               15,00% 14,29%

Overig bestaat uit grotendeels groentemix met huttenkase, 1 keer per week sardien uit blik en 2 keer per week een rauw ei.

Zijn deze percentages nog steeds acceptabel?
[/quote]

Ja prima!
Door *Natasja*
#741233
Op dit moment staat Benthe weer ouderwets (ze heeft het maandenlang niet gegeten omdat ze het opeens niet meer moest) van een zalmkop te genieten!  :D Ik ben zo blij, zo blij...

(dat ik straks weer een paar ogen uit het gras mag gaan vissen, neem ik graag op de koop toe  ;))
Laatst gewijzigd door *Natasja* op do 12 apr 2007, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door