Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door judith1967
#676667
  Nou heb een menuutje gemaakt voor Cairo.
Nu kom ik niet elke dag op dezelfde hoeveelheid voeding uit,van gewicht dan.
Zouden jullie het willen nakijken en evt.opmerking,suggesties,tips zijn van harte welkom ;)

Cairo heeft begin dit jaar een maagkanteling gehad,hij is goed hersteld,maar vandaar dat ik de kippenekken maal voor hem,durf echt bot nog niet zo goed te geven.Kan ik ook voor langere tijd gemalen kip blijven geven als calcium/botbron?

700 gram per dag,verdeeld over 2 maaltijden.
7 x 700 =4900 gram per week.

40% gemalen bot = 1960 gram
30% spiervlees     = 1470gram
15% orgaan          = 735 gram
15% groentemix    = 735 gram
Samen is dat 4900 gram per week

Zondag ocht: 140 gr. gemalen bot 75 gram groente,185 gram spiervlees.
             avon: 140 gram gemalen bot,75 gram groente.185 gram spiervlees.

Maandag och:140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees
                avo: 140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees

Dins       ocht: 140 gram gemalen bot,75 gram groente, 123 gram orgaan.
              avo: 140 gram gemalen bot,75 gram groente, 123 gram orgaan.

Woen    ocht: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,185 gram spiervlees.
             avo: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,185 gram spiervlees

Dond     ocht:140 gram gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.
             avo : 140 gram  gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.

Vrijd      ocht:140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees
             avo: 140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees.

Zat       ocht: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.
             avo: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.

Botbron;kippenek(gemalen)
geiten vlees
runderkopvlees
kipfilet
struisvogel(gehakt,nog een paar zakjes maar :())
pens(dacht schaap)
kippehartjes.maagjes.
Vis (is nog van kivo,laatste paar zakjes nog even opmaken)daarna ga ik op zoek naar panharing.

Verder 1 x per week eitje(mag  dat met schaal,wordt dat dan niet teveel? )
Cottagecheese,yoghurt.
Verders elke dag 2 visolie.1 x daags spiersupport,2 x daags lactobacillliuscaps.(arkopharma)

Die 2 dagen dat ik dus in totaal 800 gram voer,mag ik daar dan wat van afhalen en dat bij een van de andere dagen bij geven.Bijv bij de orgaan dagen?

Als de struis op is,dan ga ik op zoek naar ander spiervlees,want ik neem aan dat 3 versch diersoorten te weinig is als spiervlees?Nog wat suggesties van ander spiervlees??

Oja,nog een vraagje over die kippenekken,die liggen nu al bevroren in mijn vriezertje,die moet ik eerst laten ontdooien voor ik ze kan malen,neem ik aan?Ik kan niet alles eerst lichtjes laten ontdooien,en dan malen,en daarna porties maken en dan weer de vriezer in doen?

Las net over kwartels bij de Makro?
Zou dat ook wat zijn voor Cairo?
Die zijn helemaal compleet,ik bedoel met huid en haar?

Phoee,een heel verhaal :-[ :-[
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 15 dec 2006, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#676707
Nou Judith,

Die Cairo mag van geluk spreken hoor die krijgt elke dag een 4 gangen menu alsof het altijd kerst is.
Welke dag geef je pens?

Je kunt ook elke dag in de ochtend orgaan, groente en wat spiervlees geven en dan 's avonds alleen wat spiervlees en gemalen bot. Maar je mag het geven zoals jij het wilt.

Zelf doe ik 's ochtends, 165 gram groente, 100 gram orgaan, (lever 2 maal per week 75 gram)  en ongeveer 170 gram spiervlees. 's Avonds wordt er dan ook weer 150 gram spiervlees gegeten maar dan met 350 gram vleesbot. 
Ik verdeel het dagdeel spiervlees wel liever over twee maaltijden omdat ik geen vleesbot wil geven zonder  "bodempje"  maar dat is een aanwendsel van mijzelf.
Twizzle eet wel wat meer maar misschien is het handig als je een beetje een voorbeeld hebt:

ma:  ocht. 170 gr. struis, 100 gr. hart, 165 gr. groentemix
        av.    150 gr. rund, 350 gr parelhoenkarkas

di:    ocht. 170 gr. hert 100 gr. nier, 165 gr. gr.mix
        av.    170 gr. geit, 350 gr. geitenrib

wo:  ocht.  200 gr paard, 75 gr. lever 165  gr. gr.mix, 150 gr. eend
        av.     zalmkop 500 á 600 gr. of 500 gr. panharing, of 500 gr. sardientjes

do:   ocht.  150 gr. rund, 100 gr. hart, 165 gr. gr.mix     
        av.      halve kip 600 gr.

vr:   ocht.   170 gr. struis, 100 gr. nier, 165 gr. gr.mix
       av.      170 gr. hert, 350 gr. lamsrib

za:   ocht.  170 gr. geit, 75 gr. lever, 165 gr. gr.mix
        av.     200 gr paard, 350 gr. eend

zo:   ocht.  150 gr. rund, 165 gr. gr.mix, kwartel 175 gr.
        av.      500 gr. pens, 350 gram hertenrib

Dit is het ongeveer want de menulijst hangt op de deur van de vriezer (boven), maar het zal niet veel afwijken. Zoals je kunt zien zijn ook niet alle maaltijden van exact hetzelfde gewicht.

Twee eitjes per week mag ook wel hoor, dat doe ik ook bij het ontbijt (lekker door de groentemix), een teveel aan natuurlijk calcium wordt gewoon uitgepoept dus je hoeft niet bang te zijn voor overdoseren.
Kauwt Cairo slecht of is het angst omdat je niet weet hoe het zal vallen als je gewoon bot geeft?
in principe zit in KVV ook alleen maar gemalen kippenbot en in ongunstiger geval alleen een calciumsupplement, dus kwaad kan het niet denk ik, zeker als je ook van plan bent om panharing en/of sardientjes te geven. Meer botsoorten is natuurlijk mooier.
Misschien nog wat hertenvlees erbij ;), dan heb je aan soorten, rund, geit, hert, kip, lam (pens) en dan nog vis.
Als je dan ook nog kwartel kunt scoren bij de Makro (misschien hebben ze daar ook parelhoenkarkas of nek, die kun je denk ik ook wel malen) zit je goed hoor. De kwartels bij de Sligro zijn "bloot" dus ik denk dat ze bij de Makro ook wel zonder veren zullen zijn.
Wil je nog ander spiervlees dan kun je nog denken aan paard, kalkoen  en lamsvlees.

En ik heb geen idee hoe je dat met het malen van de kippennekken moet doen, ik vries dingen wel gerust twee keer in, dus je kunt het malen en dan weer in potrtie's in de vriezer doen.

Nou..........over een heel verhaal gesproken zeg..........

   
Door Lizzy
#676828
judith1967 schreef:   Nou heb een menuutje gemaakt voor Cairo.
Nu kom ik niet elke dag op dezelfde hoeveelheid voeding uit,van gewicht dan.
Zouden jullie het willen nakijken en evt.opmerking,suggesties,tips zijn van harte welkom ;)

Cairo heeft begin dit jaar een maagkanteling gehad,hij is goed hersteld,maar vandaar dat ik de kippenekken maal voor hem,durf echt bot nog niet zo goed te geven.Kan ik ook voor langere tijd gemalen kip blijven geven als calcium/botbron?

700 gram per dag,verdeeld over 2 maaltijden.
7 x 700 =4900 gram per week.

40% gemalen bot = 1960 gram
30% spiervlees     = 1470gram
15% orgaan          = 735 gram
15% groentemix    = 735 gram
Samen is dat 4900 gram per week

Zondag ocht: 140 gr. gemalen bot 75 gram groente,185 gram spiervlees.
             avon: 140 gram gemalen bot,75 gram groente.185 gram spiervlees.

Maandag och:140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees
                avo: 140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees

Dins       ocht: 140 gram gemalen bot,75 gram groente, 123 gram orgaan.
              avo: 140 gram gemalen bot,75 gram groente, 123 gram orgaan.

Woen    ocht: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,185 gram spiervlees.
             avo: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,185 gram spiervlees

Dond     ocht:140 gram gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.
             avo : 140 gram  gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.

Vrijd      ocht:140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees
             avo: 140 gram gemalen bot,185 gram spiervlees.

Zat       ocht: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.
             avo: 140 gram gemalen bot,75 gram groente,123 gram orgaan.

Botbron;kippenek(gemalen)
geiten vlees
runderkopvlees
kipfilet
struisvogel(gehakt,nog een paar zakjes maar :())
pens(dacht schaap)
kippehartjes.maagjes.
Vis (is nog van kivo,laatste paar zakjes nog even opmaken)daarna ga ik op zoek naar panharing.

Verder 1 x per week eitje(mag  dat met schaal,wordt dat dan niet teveel? )
Cottagecheese,yoghurt.
Verders elke dag 2 visolie.1 x daags spiersupport,2 x daags lactobacillliuscaps.(arkopharma)

Die 2 dagen dat ik dus in totaal 800 gram voer,mag ik daar dan wat van afhalen en dat bij een van de andere dagen bij geven.Bijv bij de orgaan dagen?

Als de struis op is,dan ga ik op zoek naar ander spiervlees,want ik neem aan dat 3 versch diersoorten te weinig is als spiervlees?Nog wat suggesties van ander spiervlees??
Tot zover ziet het er echt prima uit! En ja hoor, je kunt gemakkelijk langere tijd alleen kippenbot geven. Maar, als je bijv. aan eendennekken kunt komen en deze kunt malen: dan heb je er weer een vleessoort bij. En dat is altijd goed voor de afwisseling. In plaats van eendennek kun je ieder ander botsoort van kleinere dieren nemen (parelhoen, konijn, kwartel, etc).

Ik tel toch echt: rund, schaap, vis, kip, geit. Dat zijn 5 verschillende vleessoorten en dat is op zich al hartstikke prima! Eventueel zou je nog bijvoorbeeld kalkoen of hert, wat meer lamsvlees, eend, konijn ofzo erbij kunnen geven. Maar op zich is 5 diersoorten dus al hartstikke prima.
Oja,nog een vraagje over die kippenekken,die liggen nu al bevroren in mijn vriezertje,die moet ik eerst laten ontdooien voor ik ze kan malen,neem ik aan?Ik kan niet alles eerst lichtjes laten ontdooien,en dan malen,en daarna porties maken en dan weer de vriezer in doen?
Ja hoor, dat is prima. Beetje ontdooien, malen en terug de vriezer in.
Las net over kwartels bij de Makro?
Zou dat ook wat zijn voor Cairo?
Die zijn helemaal compleet,ik bedoel met huid en haar?
Waarschijnlijk zijn ze kaal maar met kopje. Wilde kwartel vinden ze hier overigens niet te happen. Tamme kwartel wel. Je doet er goed aan om dat even te checken, voordat je veel inkoopt!
Door judith1967
#677083
[quote="Twiz"]
Nou Judith,

Die Cairo mag van geluk spreken hoor die krijgt elke dag een 4 gangen menu alsof het altijd kerst is.
Welke dag geef je pens?

Je kunt ook elke dag in de ochtend orgaan, groente en wat spiervlees geven en dan 's avonds alleen wat spiervlees en gemalen bot. Maar je mag het geven zoals jij het wilt.

Zelf doe ik 's ochtends, 165 gram groente, 100 gram orgaan, (lever 2 maal per week 75 gram)  en ongeveer 170 gram spiervlees. 's Avonds wordt er dan ook weer 150 gram spiervlees gegeten maar dan met 350 gram vleesbot. 
Ik verdeel het dagdeel spiervlees wel liever over twee maaltijden omdat ik geen vleesbot wil geven zonder  "bodempje"  maar dat is een aanwendsel van mijzelf.
Twizzle eet wel wat meer maar misschien is het handig als je een beetje een voorbeeld hebt:

ma:  ocht. 170 gr. struis, 100 gr. hart, 165 gr. groentemix
        av.    150 gr. rund, 350 gr parelhoenkarkas

di:    ocht. 170 gr. hert 100 gr. nier, 165 gr. gr.mix
        av.    170 gr. geit, 350 gr. geitenrib

wo:  ocht.  200 gr paard, 75 gr. lever 165  gr. gr.mix, 150 gr. eend
        av.     zalmkop 500 á 600 gr. of 500 gr. panharing, of 500 gr. sardientjes

do:   ocht.  150 gr. rund, 100 gr. hart, 165 gr. gr.mix     
        av.      halve kip 600 gr.

vr:   ocht.   170 gr. struis, 100 gr. nier, 165 gr. gr.mix
       av.      170 gr. hert, 350 gr. lamsrib

za:   ocht.  170 gr. geit, 75 gr. lever, 165 gr. gr.mix
        av.     200 gr paard, 350 gr. eend

zo:   ocht.  150 gr. rund, 165 gr. gr.mix, kwartel 175 gr.
        av.      500 gr. pens, 350 gram hertenrib

Dit is het ongeveer want de menulijst hangt op de deur van de vriezer (boven), maar het zal niet veel afwijken. Zoals je kunt zien zijn ook niet alle maaltijden van exact hetzelfde gewicht.

Twee eitjes per week mag ook wel hoor, dat doe ik ook bij het ontbijt (lekker door de groentemix), een teveel aan natuurlijk calcium wordt gewoon uitgepoept dus je hoeft niet bang te zijn voor overdoseren.
Kauwt Cairo slecht of is het angst omdat je niet weet hoe het zal vallen als je gewoon bot geeft?
in principe zit in KVV ook alleen maar gemalen kippenbot en in ongunstiger geval alleen een calciumsupplement, dus kwaad kan het niet denk ik, zeker als je ook van plan bent om panharing en/of sardientjes te geven. Meer botsoorten is natuurlijk mooier.
Misschien nog wat hertenvlees erbij ;), dan heb je aan soorten, rund, geit, hert, kip, lam (pens) en dan nog vis.
Als je dan ook nog kwartel kunt scoren bij de Makro (misschien hebben ze daar ook parelhoenkarkas of nek, die kun je denk ik ook wel malen) zit je goed hoor. De kwartels bij de Sligro zijn "bloot" dus ik denk dat ze bij de Makro ook wel zonder veren zullen zijn.
Wil je nog ander spiervlees dan kun je nog denken aan paard, kalkoen  en lamsvlees.

En ik heb geen idee hoe je dat met het malen van de kippennekken moet doen, ik vries dingen wel gerust twee keer in, dus je kunt het malen en dan weer in potrtie's in de vriezer doen.

Nou..........over een heel verhaal gesproken zeg..........

   
[/quote]


    Hoi Willeke,
Bedankt voor je uitleg/antwoord. :)
Over dat botpercentage,ik was eigenlijk bang dat als ik bv. s'avonds de hele hoeveelheid bot geef(280 gr)dat dat teveel is ivm met poepen,vandaar dat ik het verdeeld heb in 2 x.

wow,jij hebt ook een mooi lijstje.
Twiz boft maar.Paard dat kan ik hier volgnes mij niet krijgen.Had gebeld naar Hoogvliet(slager uit de a la carte,maar volgens mij is tie weg,krijg nr niet in gebruik melding)

En ja,wil geen kvv geven omdat het orgaangehalte te hoog is,dus vandaar dat ik zelf ga samenstellen,maar ivm die maagkanteling durf  ik zeker geen  geitenrib,lamsnek,rib  te geven.Blijf dus gewoon op de kippe of eendenek zitten.

Enne hertevlees,wordt aan gewerkt ;) ;D :D ;D
Door judith1967
#677085
[quote="Lizzy"]
Tot zover ziet het er echt prima uit! En ja hoor, je kunt gemakkelijk langere tijd alleen kippenbot geven. Maar, als je bijv. aan eendennekken kunt komen en deze kunt malen: dan heb je er weer een vleessoort bij. En dat is altijd goed voor de afwisseling. In plaats van eendennek kun je ieder ander botsoort van kleinere dieren nemen (parelhoen, konijn, kwartel, etc).

Ik tel toch echt: rund, schaap, vis, kip, geit. Dat zijn 5 verschillende vleessoorten en dat is op zich al hartstikke prima! Eventueel zou je nog bijvoorbeeld kalkoen of hert, wat meer lamsvlees, eend, konijn ofzo erbij kunnen geven. Maar op zich is 5 diersoorten dus al hartstikke prima.
Ja hoor, dat is prima. Beetje ontdooien, malen en terug de vriezer in.
Waarschijnlijk zijn ze kaal maar met kopje. Wilde kwartel vinden ze hier overigens niet te happen. Tamme kwartel wel. Je doet er goed aan om dat even te checken, voordat je veel inkoopt!


[/quote]

Lizzy,ook bedankt voor je antwoord :)
Ik weet nu zeker dat ik goed zit met mijn menu.
Eendenek heeft het IC volgens mij ook,maar ik heb nu 5 kilo kippenek,dus eerst maar eens wat daarvan opmaken ;)

Hertevlees krijg ik mss ook wel  binnekort.Lamssnippers verkoopt het IC sindsa kort ook,dus die ga iker ook aan toevoegen.
Ga ik van de week effe kijken bij de Makro voor de kwartels.Gaan per 4 stuks,dus ik hou het gewoon maar op 4 stuks ;)

En lever is dat belangrijk dat ie dat ook krijgt in zijn menu??
Dat heb ik nu niet.
Door Lizzy
#677717
[quote="judith1967"]
Lizzy,ook bedankt voor je antwoord :)
Ik weet nu zeker dat ik goed zit met mijn menu.
Eendenek heeft het IC volgens mij ook,maar ik heb nu 5 kilo kippenek,dus eerst maar eens wat daarvan opmaken ;)

Hertevlees krijg ik mss ook wel  binnekort.Lamssnippers verkoopt het IC sindsa kort ook,dus die ga iker ook aan toevoegen.
Ga ik van de week effe kijken bij de Makro voor de kwartels.Gaan per 4 stuks,dus ik hou het gewoon maar op 4 stuks ;)

En lever is dat belangrijk dat ie dat ook krijgt in zijn menu??
Dat heb ik nu niet.

[/quote]

Lever is wel belangrijk ja. Je kunt best 1 of 2 weken geen lever voeren, maar dan begint het echt in het menu thuis te horen. Mocht je even snel wat lever in willen slaan: de Albert Heijn verkoopt doorgaans wel kippenlevers.
Door judith1967
#678156
[quote="Lizzy"]
Lever is wel belangrijk ja. Je kunt best 1 of 2 weken geen lever voeren, maar dan begint het echt in het menu thuis te horen. Mocht je even snel wat lever in willen slaan: de Albert Heijn verkoopt doorgaans wel kippenlevers.
[/quote]

Oke,goed nieuws.Appie is wel lekker dichtbij.

Maar ik had net dat topic gelezen over lever.
Kan ik dan niet beter die biologische lever kopen voor hem?
Naast de Grimsel winkel bij mij zit volgens mij ook een bioslagerij.
Als ik het toch maar eens in de 2 weken ga voeren,dan  kan ik het daar mss ook wel halen,als het beter is dan "gewone "lever,vind ik het niet erg dat het wat duurder is.

Bij het woord kippelever krijg ik het al benauwd.Na het eten van kippelevers heeft Cairo die maagkanteling gehad,dus ben wat huiverig van dat te voeren.klinkt stom ik weet het :( :-[ :-[.Maar ik moet er dan maar aan wennen.

En kan ik dan gewoon 2 x per dag de lever geven(2 x daags 123 gram)want het is laxerend,die lever,maar bep groentes toch ook?Welke groentes zou ik dan het beste er bij kunnen mixen??
Door Twiz
#678240
Je zou juist de lever in combi met de kippenekken kunnen geven, het één laxeert iets (lever) het ander (bot) stopt juist. Als je lever geeft samen met groentemix, zeker als er veel bladgroente in zit, zou het wel een te slappe ontlasting kunnen opleveren.
Ik verdeel de lever over twee portie's per week, dan is het zo weing dat ik er bij Twizzle niets van merk.
Door judith1967
#678611
[quote="Twiz"]
Je zou juist de lever in combi met de kippenekken kunnen geven, het één laxeert iets (lever) het ander (bot) stopt juist. Als je lever geeft samen met groentemix, zeker als er veel bladgroente in zit, zou het wel een te slappe ontlasting kunnen opleveren.
Ik verdeel de lever over twee portie's per week, dan is het zo weing dat ik er bij Twizzle niets van merk.
[/quote]

Oke,dankje voor je antwoord,Willeke
Ga ik het  ook combinerem met de kippebot
Ga ik het ook over 2 x verdelen,niet op een dag ,maar 2 versch.dagen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door