Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door evds
#671142
Ik voer al jaren "op gevoel". Als ik veel pens heb dan krijgens ze rustig 2 keer in die week een flinke portie pens. Heb ik voornamelijk kip dan voer ik een paar dagen per week kip. Heb ik weer heel veel lam dan krijgen ze vaker lam etc.

Door de bank genomen varieer ik met kip, rund ,hert, haas(alleen in het jachtseizoen), en schaap/lam (soms geit) en vis. En hiervan vleesbotten, spiervlees en orgaan en (herten)pens(vuil).

Maar ik voer eigenlijk nooit twee diersoorten tegelijk in een maaltijd.  En meestal voer ik orgaan of orgaan mix ook appart, als dat heel weining is dan gooi ik er nog een eitje bij of een beetje extra spiervlees.

Ik weeg nooit de hoeveelheden: zijn ze te mager dan krijgens ze meer worden ze dikker dan krijgens ze minder. De hoeveelheden varieren met de temperatuur: wordt het kouder dan hebben ze meer honger(mijn honden zijn bijna altijd buiten) en krijgens ze meer eten met meer vet(schapenvet, koplees met veel vet) en met de hoeveelheid beweging/werk: meer werk meer eten.

Ik geef geen supplementen.

Ik ben van plan om de komende weken weer eens bij te houden wat en hoeveel de honden eten en zal daar tzt verslag van doen  8)
Door tieneke
#671183
Hier krijgen ze ook zelden 2 diersoorten samen,alleen met orgaan zoals lever en hart et.
Maar ik heb wel een lekker strak menu(2 x daags eten ze hier) wat ik uit mijn hoofd weet ,lijstje hangt boven de vrieskist  :D
Gebruikersavatar
Door *Monique
#671203
ze krijgen hier nu 4 maanden rauw, en het bevalt uitstekend. In het begin had ik wel een menu (voor 1 week) maar hield niet bij hoeveel ze aten. Na 1 maand wilde ik dat toch wel eens weten en schrok me rot :-\
Teveel van dit en te weinig van dat.
Steun en toeverlaat Annemarie (nitus) opgebeld en overlegd (bedankt trouwens dat ik je altijd kan bellen ;))
Nu heb ik al 3 keer een menu van 3 weken gemaakt en per dag bijgehouden wat ze krijgen. Na drie weken alles berekend en ik kom (bijna) precies uit via de rekenhulp.
Ik probeer wel een beetje te schipperen, de ene dag teveel RVB, de andere dag iets minder.
Het is wel een hele klus maar zo weet je wel precies wat ze binnen krijgen en of je op de goede weg zit. Nu wil ik gaan proberen om weer een beetje op "het oog" te gaan voeren. 
Door evds
#677552
Ik heb de afgelopen twee weken per dag bijgehouden wat de doggies zoal opeten:
week 49 Dwan Fleer Kaina
ma 1 hertenstrot 1 kippepoot kippenekken kippenekken
di 6 kipppenekken en een plukje herttenvlees idem idem
wo pens hert pens pens
do nekken en restjes pens nekken en restjes pens nekken en restjes pens
vrij strot hert lever hert wat nekken kip strot hert lever hert wat nekken kip strot hert lever hert wat nekken kip
za lam en hertstrot lam en hertstrot lam en hertstrot
zo zalmkop en graat stukje zalm en de "restje van de week" zalmkop en graat
week 50
ma lamsschouder lamsschouder lamsschouder
di kip karkas en nekken en nog wat lam kip karkas en nekken en nog wat lam kip karkas en nekken en nog wat lam
wo eendebout en nog wat kipnek eendebout en nog wat kipnek eendebout en nog wat kipnek
do geitenrib geitenrib geitenrib
vrij kippenek en lam kippenek en lam kippenek en lam
za geitenrib en hert geitenrib en hert geitenrib en hert
zo hert plus gekoote lamshart met rijst(smulmenu  :D) hert plus gekoote lamshart met rijst hert plus gekoote lamshart met rijst

Sorry voor de layout het komt zo uit mijn spreatsheet.
Deze weken kom ik uit op de volgende persentages:

vleesbot: 53
orgaan: 21 (pens heb ik bij orgaan gerekend)
spier: 26 (strot heb ik bij spier gerekend)

Maar ik denk dat het bij mij door de weken heen gehoorlijk kan varieren. Ik blijf nog even noteren. NB. ik weeg eigenlijk niets maar als ze zeg kippennekken krijgen dan schoort "vleesbot" 1 krijgen ze orgaan dan scoort "orgaan" 1 krijgen ze orgaan en hertsnippes dan schoot orgaan 0.5 en hert 0.5 of anders naar gelang de geschatte gewichtsverhouding over de twee weken middel ik dat en reken de verhoudingen uit.

Zo'n beetje dus  ;)
Laatst gewijzigd door evds op zo 17 dec 2006, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#677570
Nou, ziet er prima uit! Volgens mij heb je ook deze keer wel weer stuk of 6 verschillende diersoorten in je menu verwerkt. Prima!
Door evds
#677870
Ik let met name op de botopname van dwan. Dat is zo'n dreutel, actie actie actie !!! dus geen tijd om nettjes botten te kauwen. Maar, het gaat al beter. Van de geitenribben laat hij nog wel stukjes over(die dan geheel kaar worden erorberd door mijn andere twee).

NB.  :offtopic2: ik heb voor hem een tandsteen schraper gekocht(besteld bij  mijn tandarts, prijs viel best mee), en daarmee ga ik hem binnenkort te lijf ofmde  randjes van zijn tanden ook helemaal schoon te krijgen ;)
Door Daphne
#686969
[quote="tieneke"]
Hier krijgen ze ook zelden 2 diersoorten samen,alleen met orgaan zoals lever en hart et.
Maar ik heb wel een lekker strak menu(2 x daags eten ze hier) wat ik uit mijn hoofd weet ,lijstje hangt boven de vrieskist  :D

[/quote]

Mag ik vragen of je daar ook een reden voor hebt?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door