Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#649832
Pfff... ik kan hèt nog niet vinden hoor ::) Heb al zoveel geprobeert, maar vind het moeilijk om een manier van voeren te vinden die beide hondjes èn mezelf goed bevalt. Heb meer dan een half jaar volledig zelf samengesteld, zowel mèt al zonder groente, voor die tijd verschillende soorten kvv gevoert en sinds de 2e als pup binnen is komen wandelen wordt er weer meer teruggevallen op de carnibest, deels uit gemak omdat pupje vaak moet eten en nog geen botten kon kauwen èn omdat ik haar niet ongemalen dingen zelfstandig kan laten eten (stikt erin) evenals de oudste, ook die moet begeleid worden daarin. En dat gaat niet zo makkelijk, 2 honden, die èn geholpen moeten worden èn dan ook nog afzonderlijk van elkaar omdat er anders ruzie ontstaat, en dat in je eentje omdat manlief er van gruwelt ::)
OK, maar om een lang verhaal kort te maken ;)....
Momenteel voer ik al een tijdje met carnibest en losse onderdelen, en dat bevalt ons allen aardig. Wilde er voor de gewissigheid toch even door anderen naar laten kijken of ik niet iets uit het oog verlies:

In een week voer ik (niet op vaste dagen maar geen 2 dagen achter elkaar bot):
1 dag ribben (geit, lam of hert)
1 dag eendenekken
1 dag kippenekken of hele kip
1 dag vuile pens
1 dag spiervlees (hert, struis)
2 dagen carnibest natuur
evt. nog snel een bakkie smuldier compleet wanneer 1 van de onderdelen op is bv.
Vis is geen optie, daar zijn ze helaas beide allergisch voor :-\

Het gaat nu om de avondmaaltijden die ze dus beiden eten, pupje krijgt smorgens ook nog een portie carnibest ;) (ow, en de oudste wil soms 's ochtends ook een kwakje carnibest, dan geef ik hem 100 gram :P)
Laatst gewijzigd door Jojo op wo 18 okt 2006, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#649880
Je voert dus 5 dagen zelf samengesteld tegenover 2 dagen Carnibest? Ik denk dat je dan ook wel wat meer orgaanvlees mag gaan geven als alleen pens. Een klein frummeltje lever en een klein frummeltje hart of nier zou wel goed zijn. Hoeft niet zoveel te zijn. Groente wens je niet te voeren, begrijp ik? Je vleesafwisseling is overigens echt prima zeg! Ik vind dat het zo wel kan. Het ziet er goed uit. Mischien een beetje veel bot, maar dat is lastig inschatten, als ik niet weet welke hoeveelheden je voert... Mocht je willen dat ik uitreken welke percentages je zo voert: laat dan even weten wat de ribben, eendennekken, kip, pens, vlees weegt. Reken ik het ff voor je uit.
Door Jojo
#649930
Ok, over de organen zat ik nog wat te twijfelen idd. Maar das geen probleem, die kan ik mondjesmaat wel aanvullen.
Joey, 11 kilo bull van 2,5 jaar eet zeg maar 350 gram 's avonds. Is wat moeilijk om precies te zeggen hoeveel hij krijgt, ik stop er in wat ik er in krijg, das de ene keer maar 200 gram, de andere keer gaat er maar zo 450 gram in. Tis een zeikerd wat eten betreft ::)
De ribben zijn 50/50, evenals de eendenekken en de kippenekken/hele kip, niet?! Als hij 's ochtends nog cb krijgt, is dat 100 gram en dat is extra, wordt normaal gesproken niet gekort op zn avondmaal want hij wordt toch niets dikker.
Zusje, 8 kilo bull van 7 maanden eet 's ochtends 150 gram cb en 's avonds 150 gram losse onderdelen. Of dat nou spiervlees alleen is od nekken of vlezige ribben. Die neigt wel eerder naar het model rolmops :P
Kun je daar wat mee of ben ik een beetje te onduidelijk nog??
Ow ja, groente krijgen ze af en toe, Joey allee onze gekookte restjes wan die 'mot het niet' zo en Zusje, tja die vreet alles dus die krijgt af en toe ook wel een rauwe groentepureemix. Maar ik doe dat als extra, zie het niet als noodzakelijke ingredienten van hun menu ;)
Door Lizzy
#650194
[quote="Jojo"]
Ok, over de organen zat ik nog wat te twijfelen idd. Maar das geen probleem, die kan ik mondjesmaat wel aanvullen.
Joey, 11 kilo bull van 2,5 jaar eet zeg maar 350 gram 's avonds. Is wat moeilijk om precies te zeggen hoeveel hij krijgt, ik stop er in wat ik er in krijg, das de ene keer maar 200 gram, de andere keer gaat er maar zo 450 gram in. Tis een zeikerd wat eten betreft ::)
De ribben zijn 50/50, evenals de eendenekken en de kippenekken/hele kip, niet?! Als hij 's ochtends nog cb krijgt, is dat 100 gram en dat is extra, wordt normaal gesproken niet gekort op zn avondmaal want hij wordt toch niets dikker.
Zusje, 8 kilo bull van 7 maanden eet 's ochtends 150 gram cb en 's avonds 150 gram losse onderdelen. Of dat nou spiervlees alleen is od nekken of vlezige ribben. Die neigt wel eerder naar het model rolmops :P
Kun je daar wat mee of ben ik een beetje te onduidelijk nog??
Ow ja, groente krijgen ze af en toe, Joey allee onze gekookte restjes wan die 'mot het niet' zo en Zusje, tja die vreet alles dus die krijgt af en toe ook wel een rauwe groentepureemix. Maar ik doe dat als extra, zie het niet als noodzakelijke ingredienten van hun menu ;)
[/quote]

Als ik kijk naar de 150 gram van Zusje: komt dat neer op 64% vleesbot, 21% orgaanvlees, 21% spiervlees. Op zich vind ik het aandeel vleesbot vrij hoog. Maar, als jouw hondjes het er goed op doen, dan kan het wel. Maar je zou ook prima wat minder bot en wat meer spiervlees kunnen geven.
Door Jojo
#650206
Nou, ik merk daarin wel veel verschil tussen JOey en Zusje, Joey heeft al gauw betonpoep van bot, vandaar dat ik ze niet 2 dagen achter elkaar iets met bot geef maar altijd een dag ertussen zonder (ok, in cb zit het ook wel maar dat zie ik los daarvan). Zusje heeft nog nooit betonpoep gehad na bot, wel lichte poep, maar toch nog smeuig ??? Misschien 'gebruikt' zij nog meer calcium omdat ze nog in de groei is?!
Maar dat het aan de hoge kant is, kan geen kwaad toch!? Omdat het teveel gewoon uitgescheiden wordt door het lichaam?! Of bedoel je dat het ten koste gaat van de hoeveelheid spiervlees, waar ze meer aan zou hebben?!
Door Lizzy
#650213
Als ie beton poept, dan is dit percentage bot echt teveel voor hem en dan zou ik hem echt minder gaan geven. Ook voor een jonge hond vind ik 64% vleesbot best wel veel hoor...In principe kan het geen kwaad (ik ken mensen die hun pups/hond met 70% vleesbot hebben grootgebracht en dat zijn stuk voor stuk perfecte honden geworden), maar ja, ik zou toch zelf voor iets minder gaan.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door