Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door -Natalie-
#638862
Ik heb even geprobeerd een weekmenu te maken voor ayana, met de spullen die ik nu in de vriezer heb. ik ga nog kwartels halen, en kijken of ze lamsvlees lust.
deze dingen eet ze nu eindelijk goed. ik vind het best nog lastig, dus ik wou graag weten :
krijgt ze met dit menu tekorten?? zit er niet teveel (kip)bot in??
Alvast bedankt!!!!!
o ja, ze weegt 50 kilo, en ik hou nu 2% aan.

MA : 500 gram kippenbout
        500 gram paardensnippers
        1 ei met creme fraiche

DI : 500 gram kipkarkas
      500 gram rundersnippers

WO: 500 gram vis ( zalmkop of sardines)
        500 gram kippenbout

DO: 500 gram pens
      500 gram kipkarkas
      1 ei en huttenkase

VR: eendenkarkas, ongeveer 900 gram ( vlezig )
      150 gram rundergehakt
     
ZA: 500 gram vis ( ook weer sardines of zalmkop)
      500 gram pens

ZO: 1 runderstrot ( ong 800 gram )
      evt nog 200 gram groentemix???of iets anders???


     
Door Mevroi Kruim
#638894
Ik mis lever en hart als orgaan. Lever kun je slecht missen vind ik.
Veder zou ik persoonlijk geen gehakt voeren maar de lappen proberen te veroveren voordat ze gemalen worden.
Groentemix kan, is goed als ze het lust.
Door -Natalie-
#638913
ja, dat is ook zo, van die lappen. maar ik moet nog even kijken waar ik die vandaan kan halen. ben pas "nieuw in het vak"  :D
kippenlever en hart heb ik gehaald voor haar, maar lust ze niet  :-\
kan ik ze misschien eerst koken of zo???? iets lekkers erover doen, zoals creme fraiche werkt niet... ze spuugt ze gewoon uit....
Door Mevroi Kruim
#638970
Jahoor, ff de kook erover kan prima.
Je zou ook kunnen kijken of je bv lamslever kunt vinden, dat gaat vaak wat makkelijker.

Lappen ipv gehakt: aan de slager vragen of hij het gehakt-in-wording voor jou in het voorstadium wil bewaren  ;D
Door Lizzy
#638976
[quote="-Natalie-"]
Ik heb even geprobeerd een weekmenu te maken voor ayana, met de spullen die ik nu in de vriezer heb. ik ga nog kwartels halen, en kijken of ze lamsvlees lust.
deze dingen eet ze nu eindelijk goed. ik vind het best nog lastig, dus ik wou graag weten :
krijgt ze met dit menu tekorten?? zit er niet teveel (kip)bot in??
Alvast bedankt!!!!!
o ja, ze weegt 50 kilo, en ik hou nu 2% aan.

MA : 500 gram kippenbout
        500 gram paardensnippers
        1 ei met creme fraiche

DI : 500 gram kipkarkas
       500 gram rundersnippers

WO: 500 gram vis ( zalmkop of sardines)
        500 gram kippenbout

DO: 500 gram pens
       500 gram kipkarkas
       1 ei en huttenkase

VR: eendenkarkas, ongeveer 900 gram ( vlezig )
      150 gram rundergehakt
     
ZA: 500 gram vis ( ook weer sardines of zalmkop)
      500 gram pens

ZO: 1 runderstrot ( ong 800 gram )
      evt nog 200 gram groentemix???of iets anders???

   
[/quote]

Nou, ik vind het er best prima uitzien. Je hebt 5 verschillende diersoorten in je menu. Dat is al heel prima. Mocht je nog kwartel kunnen scoren: perfect. Dat geeft iets afwisseling op het vleesbot en dat is altijd goed. Lamsvlees erbij maakt alweer 6 a 7 diersoorten, helemaal uitstekend. Want, als je geen groente geeft, dan denk ik dat afwisseling in je vlees vooral belangrijk is.

Qua percentages zit je op (afgerond):

57% vleesbot
28% vlees
14,5% orgaanvlees

Ik denk dat je best een beetje minder vleesbot mag geven. Zo'n 10% a 20%.

Overigens mis ik een beetje wat afwisseling in orgaanvlees. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je wekelijks ook lever en hart geeft.
Door Lizzy
#638978
Oeps! Ik had mijn bericht al een tijdje geleden geschreven maar nog niet verzonden.... Ik zie dat ik wat dubbel heb geschreven met Kruimel...
Door -Natalie-
#639098
oke! bedankt voor de tips!!
ik vind het wel lastig om zo'n menu te maken. vooral omdat mevrouw nog veel dingen niet lust... zoals dus die organen. maar ik blijf proberen!!!
tot nog toe heeft ze steeds nog pens compleet gehad, daar zitten ook nog wel lever en zo in?? toch?? ik heb trouwens nog kippenlevertjes liggen. ik zal ze eens kort koken. Ayana is echt een beetje zo van :" wat de boer niet kent...."
best vervelend. maar we komen er wel!!!!  ;)

dus als ik wat vleesbot vervang door orgaan, zit ik wel goed?
Door Lizzy
#639111
[quote="-Natalie-"]
oke! bedankt voor de tips!!
ik vind het wel lastig om zo'n menu te maken. vooral omdat mevrouw nog veel dingen niet lust... zoals dus die organen. maar ik blijf proberen!!!
tot nog toe heeft ze steeds nog pens compleet gehad, daar zitten ook nog wel lever en zo in?? toch?? ik heb trouwens nog kippenlevertjes liggen. ik zal ze eens kort koken. Ayana is echt een beetje zo van :" wat de boer niet kent...."
best vervelend. maar we komen er wel!!!!  ;)

dus als ik wat vleesbot vervang door orgaan, zit ik wel goed?
[/quote]

Eventueel kun je de organen als hart, nier en lever eerst even bakken of koken. En bijv. mengen met pens. En qua vleesbot zou je met 10% kunnen minderen maar ik vind 10% orgaan erbij wel weer veel. Ik zou zeggen: probeer 10% minder vleesbot, 5% meer orgaan en dan bijv. 5% tafelrestjes (zoals wat gekookte groente van je eigen maaltijd, eitje, zuivel, etc). En ja, altijd lastig met lastige eters... Maar misschien moet je haar gewoon haar maaltijd afnemen als ze het niet direct opeet en dan een maaltijd overslaan. Als ze honger hebben zijn ze vaak wat 'eetlustiger'.
Door -Natalie-
#639446
Top, bedankt voor de hulp. ga ik doen.
als ze straks wat meer lust, word het vast makkelijker. en ze eet nu trouwens al stukken beter op de BARF. kvv ook trouwens, maar die geef ik bijna niet meer.

brokken at ze echt heel slecht, met pijn en moeite 200 gram per dag. ( ze zou 600 moeten eten ) maar ja, geef haar eens ongelijk  8)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door