Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#583784
.....aan een goed beginnersmenu voor een nierpatient?
Betreft een Golden Retriever reu die nu nog op brok staat. Ik probeer me in te lezen op verschillende samenstellingen. Ik lees groentemixen met weinig dierlijk eiwit, percentage bot tot 20% geen probleem.
Maar ook als basis vetten, minder spiervlees/orgaan minder bot en het liefst weinig groenten.
Wie kan mij op weg helpen een goed weekmenu samen te stellen? En wat voor supplementen zijn noodzakelijk?

Alvast hartelijk dank! Deze dringende vraag om hulp wordt zeer gewaardeerd door de eigenaar van de zeer zieke Golden.
Door Lizzy
#584065
Ik copier hier even wat ik een tijd geleden aan Erna heb geschreven voor Fleur, die ook nierproblemen had. Tannetje Koning heeft er toentertijd ook naar gekeken, naar dit "menu" en vond het prima.

Ze wilde bij de DA blikjes aan Fleur geven, speciaal voor nierpatientjes. Ik zet deze info er toch bij, omdat je daar mogelijk ook wel wat aan hebt (ze schrijven meestal blikvoer voor bij nierproblemen, omdat ze zelf ook wel weten bij Hills en Jeukenumaar dat brokjes veel te droog zijn):

"En ik denk dat ze je aan de blikjes willen hebben die een verlaagt fosforgehalte bevatten. En, weinig zout. En misschien een verlaagt eiwitgehalte. Nou goed, met zout heb je al helemaal niks te maken.. Hoewel? Nieren bevatten vrij veel zout. Die zou ik niet geven.

Ik zou zeker niet aan de kvv gaan. Zie geen enkel nut waarom je dat zou doen. In kvv zit veel orgaanvlees en orgaanvlees bevat sowieso meer natrium als spiervlees. Tevens bevat orgaanvlees meer fosfor als spiervlees.

Goed, laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Ik zou zelf even geen ei geven en later misschien af en toe eens een ei. Twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen.

Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor.

In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor!

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf :

20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte.

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat overigens minder fosfor als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): beslist niet geven! Omega 6 vetzuur mag ze nu niet hebben!!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.

Als je wilt, wil ik dit ook nog wel in een menu gieten hoor. Het is voor mij dan wel handig om te weten hoeveel de hond weegt, of hij normaal, weinig of veel voedsel nodig heeft en hoe vaak hij per dag een maaltijd krijgt (1 of 2 keer bijv.).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 06 jul 2006, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#584211
Echt enorm bedankt voor jullie input!
Lizzy, wat jij schrijft sluit aan bij wat ik nu voer aan mijn honden voor wat betreft gevogelte etc.
Ik zou het enorm waarderen als je zou willen helpen bij het samenstellen van een weekmenu op basis van een hond met Leishmanias en erg slechte nierfunctie.
De hond is nu herstellende, maar er is nog een hond met dezelfde ziekte en deze wil al dagen niet meer eten en ondergaat nu voor de 2e maal een chemokuur Glucotamine. Het gaat met deze hond niet goed.
De eigenaar van de andere hond is zo geschrokken dat ze meteen op rauw wil overstappen, maar is nu bezig met inlezen met allerhande info.
Ik heb ervaring met rauw voeren, maar niet specifiek met nierdieet. En ik lees teveel verschillen over groentemixen en het gebruik van vetten tov spiervlees.
Het betreft 2 honden, 1 die ietsjes aan de beterende hand lijkt. En 1 waar het nog steeds erg slecht mee gaat.
Beide Golden Retriever reuen van om en nabij de 36 kilo.

Kan nu niet eerder reageren dan vanavond laat, maar alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp. :-*
Door Lizzy
#584537
OK, nou, ik ga het proberen!

Ik ben even uit gegaan naar 2% van het lichaamsgewicht van de hond (dat is vrij normaal, voor volwassen honden). Kom ik op 720 gram per dag aan voedsel. Nou hoeft dat niet persee iedere dag 720 gram te zijn natuurlijk, maar voor de berekening is het wel even handig om dat als uitgangspunt te nemen (maar dat wist jij al ;) ;D!).

Ik zou zelf even gaan voor de volgende percentages:

40% vleesbot
25% groentemix
10% orgaanvlees, waarvan:
5% hart/lever, geen nier vanwege natriumgehalte
5% pens
25% spiervlees
-----------
100%

Dat komt neer, per week, op:

2020 gram vleesbot
1260 gepureerde groentes en fruit
250 gram hart/lever, etc
250 gram pens
1260 gram spiervlees

Als ik hen was, zou ik met kippennekken beginnen. Gewoon, de eerste week alleen, qua vleesbot dan he, kippennek. Na 1 week voorzichtig uitbouwen.

Ik ga even uit van 2 maaltijden per dag, maar ze zouden dit ook in 1 maaltijd kunnen geven. Even afhankelijk van wat de hond gewend is en wat de baasjes willen.

Ik zou de vleesbotten wel verdelen over 7 maaltijden per week. Dat is dan tussen de 280 en 290 gram vleesbot per dag. Ze zouden gewoon 1 vleesbot maaltijd per dag kunnen geven.

Als ik hen was, zou ik ook zeker de groente verdelen over 7 dagen, want anders moet de hond teveel groente ineens wegwerken. Elke dag groente betekent 180 gram groente/fruit per dag.

Ze zouden de groente kunnen mengen met 250 gram orgaanvlees, pens of spiervlees.

Ze zouden dan 1 maaltijd per week met 250 gram pens en groente kunnen geven. En dan 1 met 250 gram lever/hart en groente.

Ze zouden dan de andere 5 maaltijden spiervlees kunnen geven. Dat is dan 5 keer een maaltijd van 250 gram spiervlees + 180 gram groentemix.

Ze hebben nu 7 maaltijden van ongeveer 285 gram vleesbot en 7 maaltijden van groente (180 gram) + orgaanvlees of spiervlees (250 gram). Te verdelen over 1 of 2 maaltijden per dag.
Door Lizzy
#584540
Nog wat extra aanvullingen:

Ik zou dus bot van kleine diersoorten geven. Mede omdat het fosfor gehalte in botten van grote dieren hoog is. Maar, botten bevatten ook veel mineralen en daarom moeten ze gewoon niet teveel geven. Dus als 40% vleesbot te hoog is, kunnen ze zakken naar bijv. 30% vleesbot en in de plaats daarvan wat meer pens + spiervlees geven.

Nou, de eerste week doen ze er goed aan om alleen kippennek te geven. En als de hond gevoelig is op de maag/darmen, dan zouden ze qua spiervlees alleen kippenvlees en qua orgaanvlees alleen kippenorgaan kunnen geven. Ik zou de eerste weken zeker uitkijken met lever, want dat laxeert. Ze mogen de lever ook over 2 of meer maaltijden verdelen, natuurlijk! Ze kunnen de eerste weken ook gewoon 200 gram hart geven en bijv. 50 gram lever. Dat kunnen ze dan opbouwen naar ongeveer 150 gram hart en 100 gram lever. 100 gram lever per week vind ik wel genoeg.

Na 1 week kunnen ze kippenvleugels gaan proberen. Wel in laten knippen. Als dat goed gaat kunnen ze bijv. eendennekken of hele delen van kip of eend of parelhoen of konijn gaan voeren. Ook weer een beetje afhankelijk van hoe gevoelig de hond is.

Als ik hen was, zou ik iedere dag 1 capsule visolie geven. En sommige visolie capsules bevatten weinig visolie (kleine capsules): dan zou ik er tenminste 2 geven. Als de honden geen dunne ontlasting krijgen van 1 capsule (zo'n grote), laten ze er dan gerust 2 per dag geven. Ik zou overigens niet die van de Tuinen geven. Daar zit maar weer extra balast-stof in (sulfiet en andere bewaarmiddelen). De visolie extra krachtig van de HEMA bevat dus borage-olie: die zou ik ook niet geven (dat is omega 6 vetzuur). Dus echt alleen visolie (en liever ook weer geen zalmolie). Er zijn echt zat merken te krijgen waar alleen visolie in zit hoor! Ook de HEMA heeft ze. Maar dat zijn kleine capsules...

De vleessoorten ontlopen elkaar niet erg, qua fosfor. Dus uiteindelijk kunnen ze prima rund, paard, lam, geit, gans, kabeljauw, etc. geven. Maar nogmaals, de organen bevatten wel meer fosfor.

Gist moeten ze ook vooral NIET geven. Ook dingen als pinda's is een no-no. Kaas moeten ze ook echt niet geven. Yoghurt is weer minder erg. Dat bevat niet zoveel fosfor, dus dat mogen ze wel geven. Met eieren even voorzichtig zijn. Ik zou hen afraden die nu te geven. Kelp en zeewier: niet geven. Teveel natrium.

Aangezien het dieet vrij veel groente bevat, kan het zijn dat de honden wat honger krijgen. Ze kunnen best wat olijfolie bij de maaltijden geven. Dit vinden de meeste honden ontzettend lekker en het levert goed wat calorieen, zonder dat het kwaad kan! Ze moeten niet ineens teveel geven, dat geeft diarree! Langzaam opbouwen. En, echt geen maiskiemolie of zonnebloemolie of tarwekiemolie! Als de honden dunne ontlasting krijgen van olijfolie + visolie, laten ze dan de voorkeur geven aan visolie, boven olijfolie.

Soms heb je echt pens die ontzettend veel van dat witte droge vet bevat. Dat is perfect. Laten ze dat er gerust afsnijden en in porties invriezen en dit geven bij bijv. spiervlees en orgaanvlees (lever/hart) maaltijden! Levert lekker veel calorieen en is goed voor de honden! Ze kunnen het spiervlees/orgaanvlees ook ietsjes in mindering brengen, wanneer ze er pens-vet bij doen, bij de maaltijd.
Door dogsunlimited
#584564
Dit is echt fantastisch, Lizzy! Ik ga me geestelijk voorbereiden op de vertaling hiervan. Reageer nog wel op een aantal dingen, maar niet eerder dan morgenavond. Thanks!
Door Lizzy
#584657
[quote="barfje"]
Dit is echt fantastisch, Lizzy! Ik ga me geestelijk voorbereiden op de vertaling hiervan. Reageer nog wel op een aantal dingen, maar niet eerder dan morgenavond. Thanks!
[/quote]

Moet je het in een andere taal vertalen?
Door dogsunlimited
#585246
[quote="Lizzy"]
Ik copier hier even wat ik een tijd geleden aan Erna heb geschreven voor Fleur, die ook nierproblemen had. Tannetje Koning heeft er toentertijd ook naar gekeken, naar dit "menu" en vond het prima.

Ze wilde bij de DA blikjes aan Fleur geven, speciaal voor nierpatientjes. Ik zet deze info er toch bij, omdat je daar mogelijk ook wel wat aan hebt (ze schrijven meestal blikvoer voor bij nierproblemen, omdat ze zelf ook wel weten bij Hills en Jeukenumaar dat brokjes veel te droog zijn):

"En ik denk dat ze je aan de blikjes willen hebben die een verlaagt fosforgehalte bevatten. En, weinig zout. En misschien een verlaagt eiwitgehalte. Nou goed, met zout heb je al helemaal niks te maken.. Hoewel? Nieren bevatten vrij veel zout. Die zou ik niet geven.

Ik zou zeker niet aan de kvv gaan. Zie geen enkel nut waarom je dat zou doen. In kvv zit veel orgaanvlees en orgaanvlees bevat sowieso meer natrium als spiervlees. Tevens bevat orgaanvlees meer fosfor als spiervlees.

Goed, laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Ik zou zelf even geen ei geven en later misschien af en toe eens een ei. Twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen.

Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor.

In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor!

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn.

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf :

20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte.

Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente bevat overigens minder fosfor als niet-biologische groente.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): beslist niet geven! Omega 6 vetzuur mag ze nu niet hebben!!

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.

Als je wilt, wil ik dit ook nog wel in een menu gieten hoor. Het is voor mij dan wel handig om te weten hoeveel de hond weegt, of hij normaal, weinig of veel voedsel nodig heeft en hoe vaak hij per dag een maaltijd krijgt (1 of 2 keer bijv.).

[/quote]

Geen zeewier? Hoe vang je dan een selenium en jodium tekort op?

Geen omega 6 uit plantaardig eiwit. Hoe zit het met de omega 6 uit vis en vette vleessoorten? Kan dan bv. 1x per week vis ook schade aanrichten? En bv. 1x per week lams- of geitenvlees?
Door Lizzy
#585252
Vette vis bevat geen omega 6 vetzuren. Wel omega 3 vetzuren en die zijn juist weer heel gezond. Lams en geitenvlees is prima!

Ik moet vanavond weg maar ik wil het morgen best vertalen in het Engels voor je!
Door dogsunlimited
#585265
Enorm bedankt Lizzy! Je bent een kanjer! ;D
Ik heb het allemaal doorgelezen en tot nog toe alleen vragen over het selenium/jodium/natrium-gehalte.
Als je zo'n flauw dieet voorschotelt, moet je dan niet bang zijn voor tekorten en zou je dan niet extra moeten supplementeren met iets?

En hoe denk jij over het toevoegen van kruiden als bv. peterselie, brandnetel, knoflook en cranberry?
Beide honden krijgen nu sinds een paar dagen de Transfer Factor als enzymensupplement.
Zou jij nog andere supplementen in pillenvorm aanraden?
http://b-naturals.com/default.php?cPath ... 069d568f34
Door dogsunlimited
#585276
[quote="Lizzy"]
Vette vis bevat geen omega 6 vetzuren. Wel omega 3 vetzuren en die zijn juist weer heel gezond. Lams en geitenvlees is prima!

Ik moet vanavond weg maar ik wil het morgen best vertalen in het Engels voor je!
[/quote]

Ik heb niet anders geweten dan dat omega 6 ook in vette vis zit?
http://www.medicinfo.nl/%7Be325c181-bd5 ... 22b211b%7D

Maar vis zou ik zelf ook absoluut geven. Het is wel ontzettend goed voor het immuunsysteem.

Lief aangeboden, maar als ik er zelf niet uitkom dan wil ik heel graag een beroep op je doen. Engels gaat me wel aardig af, alhoewel het nu erg technisch gaat worden. ???
Ik heb beloofd om het morgenvroeg door te mailen, zodat zij zich kan inleven op dit schema en daarop kan inkopen. Je wil niet weten hoe blij ze hiermee zal zijn.
Echt zo tof dit!
Door Lizzy
#585501
barfje schreef: Enorm bedankt Lizzy! Je bent een kanjer! ;D
Ik heb het allemaal doorgelezen en tot nog toe alleen vragen over het selenium/jodium/natrium-gehalte.
Als je zo'n flauw dieet voorschotelt, moet je dan niet bang zijn voor tekorten en zou je dan niet extra moeten supplementeren met iets?
Als ze bijv. waterkers gebruiken, dan zit daar ruim voldoende jodium in. Vette vis bevat ook jodium. Selenium zit in fruit maar ook in knoflook. Dus als ze wat knoflook door de groentemix doen: perfect! Vette vis bevat natuurlijk ook wel iets natrium, maar echt veel, veel minder als bijv rundernieren.
En hoe denk jij over het toevoegen van kruiden als bv. peterselie, brandnetel, knoflook en cranberry?
Ik zou de kruiden even moeten bekijken, stuk voor stuk. Maar sommige kruiden kunnen zeker de nierfunctie ondersteunen! Ik denk ook aan solidago. Ik zou kruiden wel sowieso heel voorzichtig toevoegen en gewoon nooit te veel geven.
Beide honden krijgen nu sinds een paar dagen de Transfer Factor als enzymensupplement.
Zou jij nog andere supplementen in pillenvorm aanraden?
http://b-naturals.com/default.php?cPath ... 069d568f34
Buiten Solidago zou ik het zo gauw niet weten. Ik denk dat ik verder niks zou geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door