Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door sirene
#576258
Willen jullie ook eens een kritische blik over mijn menu werpen ?
Het zijn 5 Peruaanse naakthonden variërend van 10 kg tot 25 kg.

Inmiddels bijna ervaren Barfers.

De aantallen zijn dus voor alle honden bij elkaar. Ik verdeel op het oog.

dag1:
2 kg kippennek
200gr orgaan
500 gr yoghurt
775 gr groentenprut

dag 2:
2100 gr schapenribben goed bevleesd
200 gr orgaan

dag 3
2000 gr kalfskopvlees (geen bot)
1300 gr schapenkop (vooral bot)
510 gr groentenprut

dag 4:
200 gr orgaan
2850 gr hele kip zonder orgaan

dag 5:
2100 gr geitenrib
1500 gr AHV (extra voor 2 slechte eters)

dag 6:
900 gr stierenkloten

dag 7
kippennekken 2000 gr

dag 8
2000 gr geitenrib
1065 gr groentenmix

dag 9
4300 gr pens

dag 10
vastendag

dag 11
2000 gr hele kip
1 kg AHV

dag 12
1500 gr schaaporgaan
750 gr groentemix

dag 13
2000 gr hele kip
300 gr groentemix

dag 14
2100 kippennek en geitenrib

dag 15
2500 geitenrug
750 gr groentemix


Ik geloof dat het percentage groente en fruit mix te laag is. Bij deze honden mag ik daar best hoog in zitten want het zijn van nature liefhebbers van fruit en verdragen het goed.
Ik voel me ook nog erg onzeker om de verhouding bot: vlees. Is dit een beetje goed ?

Wat vinden jullie ?
Laatst gewijzigd door sirene op vr 23 jun 2006, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sirene
#576277
Zie nu dat ik de vis helemaal vergeet.
Normaal geef ik 1x in de week vis. Liefst iets waar ze lekker lang mee bezig zijn. Kabeljauwkop bv.
Door Lizzy
#576683
Ik heb de percentages voor je berekend en afgerond zit je op:

63% vleesbot
5% spiervlees
20% orgaanvlees
11% groentemix

Persoonlijk vind ik dat je wat teveel vleesbot geeft. Ik vind 50% vleesbot eerlijk gezegd zelf genoeg. Als je 1 keer een maaltijd van 2000 gram vleesbot en 1 keer een maaltijd van 2500 gram vleesbot uit je menu verwijderd, zit je op 50% vleesbot. In plaats daarvan zou ik zelf spiervlees geven, want dat percentage is weer erg laag in je menu.

Ja, verder ben ik zelf niet kapot van schapenribben. Ik vind ze veel te hard. Ik zou deze vervangen door lamsribben. Verder denk ik dat je 1 keer kip of geit inderdaad goed zou kunnen vervangen door vis. Dan zit je op 5 dierssoorten en dat is qua afwisseling mooi.
Door sirene
#576697
[quote="Lizzy"]
Ik heb de percentages voor je berekend en afgerond zit je op:

63% vleesbot
5% spiervlees
20% orgaanvlees
11% groentemix

Persoonlijk vind ik dat je wat teveel vleesbot geeft. Ik vind 50% vleesbot eerlijk gezegd zelf genoeg. Als je 1 keer een maaltijd van 2000 gram vleesbot en 1 keer een maaltijd van 2500 gram vleesbot uit je menu verwijderd, zit je op 50% vleesbot. In plaats daarvan zou ik zelf spiervlees geven, want dat percentage is weer erg laag in je menu.

Ja, verder ben ik zelf niet kapot van schapenribben. Ik vind ze veel te hard. Ik zou deze vervangen door lamsribben. Verder denk ik dat je 1 keer kip of geit inderdaad goed zou kunnen vervangen door vis. Dan zit je op 5 dierssoorten en dat is qua afwisseling mooi.
[/quote]

Dankjewel Lizzy.
Het orgaanvlees zit ook wat hoog zie ik. Ik had eerst niet door dat je pens als orgaan moest rekenen. Nu wil ik gewoon 1x in de week pens doen en dan verder geen orgaan of nog 1x in de twee weken die schapenorganen. Is dat goed ?
Aan de ribben zit altijd erg veel vlees. Is het handig om dat voor de berekening nog apart te wegen om beter het spiervlees te kunnen berekenen ?
De tip van de schapenribben is een goede. Naakthonden hebben al van die tere tanden... ::)
Binnenkort ga ik konijn en paard halen dus dan is er al weer meer afwisseling.
Door Lizzy
#576703
[quote="sirene"]
Dankjewel Lizzy.
Het orgaanvlees zit ook wat hoog zie ik. Ik had eerst niet door dat je pens als orgaan moest rekenen. Nu wil ik gewoon 1x in de week pens doen en dan verder geen orgaan of nog 1x in de twee weken die schapenorganen. Is dat goed ?
Aan de ribben zit altijd erg veel vlees. Is het handig om dat voor de berekening nog apart te wegen om beter het spiervlees te kunnen berekenen ?
De tip van de schapenribben is een goede. Naakthonden hebben al van die tere tanden... ::)
Binnenkort ga ik konijn en paard halen dus dan is er al weer meer afwisseling.
[/quote]

Alleen pens vind ik niet genoeg. Een hond heeft zeker ook lever nodig. En dingen als hart en nier. Ik zou dus of in totaal wat minder gaan geven of gewoon, inclusief de pens, op de 20% blijven zitten.

Ik las toevallig in Onze Hond over de Mexicaanse Naakthond. Het naakt-gen veroorzaakt mede gebitten waar elementen ontbreken he? Mmm, da's wel vervelend... En ik zou zeker zuinig zijn op de elementen die ze wel hebben!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door