Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#3155
Hello,
Ik ben sinds vorige week overschakeld op 1 maaltijd per dag, dus ik moet een beetje mijn schema herzien. De hoeveelheden in grammen weet ik niet precies.

dit is en beetje mijn plan voor een week:
dag 1) fytomix

dag 2) fruit graan zuivel

dag 3) kipkarkas of kippenek + kipmaag en hart

dag 4) groente + vis

dag 5) lam / kalf etc (een andere RMB dan kip)

dag 6) groente + orgaanvlees (hart lever nier mix van de groene winkel)

7) kipkarkas of kipnek + kiplever

- Kipkarkassen geef ik meestal twee Kippenek geef ik een zakje van ± 500 gram
- lam / kalf is meestal ribbetjes. De helft van een kant, dus ongeveer 3 à 4 ribbetjes
- vis wil ik eigenlijk een hele (makreel of panharing) geven en daarvoor dan een groentemixje, maar ik moet nog even kijken of ze dat pikt ( ;D)

Chooky krijgt om en nabij de 600 gram per dag.
Door Ink
#3156
Sor Chook, te veel in de bar zitten neuzelen denk ik  :-[.
De hoeveelheden in grammen weet ik niet precies.
Hoeft ook niet precies, maar een slag in de ruimte vind ik altijd wel lekker. Ik roep effe wat.

dag 1) fytomix
600 gram?

dag 2) fruit graan zuivel
** gewicht (per onderdeel), wat voor graan, wat voor zuivel **

dag 3) kipkarkas of kippenek + kipmaag en hart
** verdeling vlees/bot karkas en nek, gewicht **

dag 4) groente + vis
** wat voor vis, gewicht **

dag 5) lam / kalf etc (een andere RMB dan kip)
** verdeling bot/vlees, gewicht **

dag 6) groente + orgaanvlees (hart lever nier mix van de groene winkel)
** gewicht, niet van varkens he?! **

7) kipkarkas of kipnek + kiplever
** gewicht, vlees/bot **

en daarvoor dan een groentemixje, maar ik moet nog even kijken of ze dat pikt ( ;D)

** Nou, Sam wordt steeds moeilijker met groente. Hoe hij het flikt weet ik niet, maar als hij bijvoorbeeld gehakt, kipfilet en groente krijgt zijn gehakt en kipfilet schoon op en ligt het grootste deel van de groente er nog! En ja het is gepureerd en ja ik heb het er systematisch doorheen geroerd ...

Probeer een beetje de 'onbekenden' in te vullen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3157
Sor Chook, te veel in de bar zitten neuzelen denk ik  :-[.
Hoeft ook niet precies, maar een slag in de ruimte vind ik altijd wel lekker. Ik roep effe wat.

dag 1) fytomix
600 gram?
>> die dag 500 gram (fijn twee zakjes. Liggen nu ook al te meuren in de keuken. maar als chooky de bak ziet/ruikt, stormt ze er op af  ;D)
dag 2) fruit graan zuivel
** gewicht (per onderdeel), wat voor graan, wat voor zuivel **
>> Ik laat 6 dessertlepels vlokken (gerst, haver, spelt, quinoa, rogge en boekweit) weken in yoghurt of melk. Daar fruitprut bij van wat ik maar heb (soms potje babyvoeding) Dit weet ik verder echt niet qua hoeveelheden. Zeg eeeh een goeie bak vol. ;)
dag 3) kipkarkas of kippenek + kipmaag en hart
** verdeling vlees/bot karkas en nek, gewicht **
>> karkas veel bot minder vlees (vandaar de kippemaagjes en hart erbij) Denk zo ongeveer 60%bot met 40% vlees. kippenekken zijn iets meer vlees als bot. denk net andersom.
dag 4) groente + vis
** wat voor vis, gewicht **
>> makreel en panharing neem ik een redelijk grote, of twee kleintjes. een pondje ongeveer. Met 100 tot 200 gram groentemix
Soms in plaats van verse vis, sardienen of makreel uit blik (met olijfolie, 2 blikjes op 200 tot 300 gram groente)
dag 5) lam / kalf etc (een andere RMB dan kip)
** verdeling bot/vlees, gewicht **
>> kalfsribben en staarten hebben mooie verdeling met meer vlees dan bot. lamsribben ongeveer gelijk. Ongeveer 500/600 gram in totaal.
dag 6) groente + orgaanvlees (hart lever nier mix van de groene winkel)
** gewicht, niet van varkens he?! **
>> Nee. Zit runderhart, nier en lever in. Groente weer zo'n 200 tot 400 gram aangevuld met de orgaanmix tot de bak weer lekker vol zit ;) Ik pas het een beetje aan aan ontlasting en vacht van Chooky. Ontlasting hard, meer orgaan, vacht doffer meer groente.
7) kipkarkas of kipnek + kiplever
** gewicht, vlees/bot **
>> Zie hierboven kippelever denk zo'n 150 tot 200 gram
en daarvoor dan een groentemixje, maar ik moet nog even kijken of ze dat pikt ( ;D)

** Nou, Sam wordt steeds moeilijker met groente. Hoe hij het flikt weet ik niet, maar als hij bijvoorbeeld gehakt, kipfilet en groente krijgt zijn gehakt en kipfilet schoon op en ligt het grootste deel van de groente er nog! En ja het is gepureerd en ja ik heb het er systematisch doorheen geroerd ...
>> Sinds ik een keer per dag voer gaat de groentemix er steeds beter in. Ook fruit eet ze nu gelukkig gewoon.
Laatst gewijzigd door chooky op ma 21 jul 2003, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3158
Ik vergeet helemaal de 'overigen'  :D
Chooky krijgt ook wel cottage cheese (soms in plaats van of samen met de yoghurt/melk in granenmaaltijd, soms door een groentemix heen.) Meestal twee dessertlepels (grote).
Soms ook platte kaas (kwark, fromage blanc) ook ongeveer twee dessertlepels.
Af en toe een rauw eitje. Nu een tijdje weinig gegeven, maar ik wil het eigenlijk twee keer per week doen.
Ze krijgt ook af en toe iets om op te kluiven. Een groot recreatiebot. Meestal een keer per week, maar die haal ik dan weg als ze ermee klaar is en geef ik soms de volgende dag weer, hangt er een beetje van af hoeveeel ze ervan gegeten heeft.
Door de granenmaaltijd zit ook honing en in de groentemix zit vaak olie (scheutje olijfolie meestal) en ik ben driftig aan het kiemen op de vensterbank, dus die zitten er ook vaak in. Oh ja en knoflook (vriendje vindt het vreselijk ;D, vooral als tie vlak na het eten een grote lik krijgt )
Ik ben ook aan het lezen in Juliette haar boek en ik wil dus ook aan de verse kruiden. Moet ik nog even een plekje voor opeisen in de tuin.
Door Ink
#3159
Gaat lekker Chook met die gewichten! Nou ja, we slaan er wel een slag naar.
Sor, maar ik kan (nog) niet zonder rekenen.

dag 1
overige = 500

dag 2 (heb ik ook je laatste opmerking maar een beetje ingefietst)
overige = 500

dag  3(ik heb 50/50 gerekend)
vlees    = 200
bot       = 200
orgaan = 200

dag 4
vlees     = 500
groente = 200

dag 5 (heb voor het gemak weer even 50/50 genomen)
vlees = 300
bot    = 300

dag 6
groente = 300
orgaan  = 300

** Niet te vaak runderlever. Kalfslever is beter maar kost een paar centen meer. Eigenlijk helemaal niet te vaak lever. Maaltijdje pens?

dag 7
vlees    = 200
bot       = 200
orgaan = 200

extra = bot 500

Totaal 4.600 gram
vlees     = 1.200 = 26%
bot        = 1.200 = 26%
orgaan  =    700 = 15%
groente =    500 = 11%
overige  = 1.000 = 22%

Zetten we IB/JDBL pakembeet er weer bij.

vlees     = 40%
bot        = 20%
orgaan  = 15%
groente = 15%
overige  = 10%

Nou, lijkt me helder he? Beetje sleutelen nog denk ik.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3160
Gaat lekker Chook met die gewichten! Nou ja, we slaan er wel een slag naar.
Sor, maar ik kan (nog) niet zonder rekenen.

dag 1
overige = 500
kan je ook rekenen als groente (is voorverteerde grassen toch?)
dag 2 (heb ik ook je laatste opmerking maar een beetje ingefietst)
overige = 500

dag  3(ik heb 50/50 gerekend)
vlees    = 200
bot       = 200
orgaan = 200
hangt er van af of je kippehart en maag tot orgaan of spiervlees rekent.
dag 4
vlees     = 500
groente = 200

dag 5 (heb voor het gemak weer even 50/50 genomen)
vlees = 300
bot    = 300

dag 6
groente = 300
orgaan  = 300

** Niet te vaak runderlever. Kalfslever is beter maar kost een paar centen meer. Eigenlijk helemaal niet te vaak lever. Maaltijdje pens?
ik zal eens vragen hoeveel lever erdoorheen zit en of het kalf of rund is
dag 7
vlees    = 200
bot       = 200
orgaan = 200

extra = bot 500
die maar even weglaten dan?
Totaal 4.600 gram
vlees     = 1.200 = 26%
bot        = 1.200 = 26%
orgaan  =    700 = 15%
groente =    500 = 11%
overige  = 1.000 = 22%

Zetten we IB/JDBL pakembeet er weer bij.

vlees     = 40%
bot        = 20%
orgaan  = 15%
groente = 15%
overige  = 10%

Nou, lijkt me helder he? Beetje sleutelen nog denk ik.
Ok als ik mijn opmerkingen toepas krijg je het volgende lijstje:

vlees       = 1400 gr      = 30%
bot:         =   700 gr      = 15 %
orgaan:   =   500 gr      = 11 %
groente:  = 1000 gr      = 22 %
overige:   =   500 gr      = 11%
totaal weer 4600 gram = 100%

Hangt er dus maar net vanaf wat voor categorieën je gebruikt. Nu heb ik weer een overschot aan groente (maar misschien dat een gedeelte daarvan bij de granen hoort, aangezien de koetjes vast ook graantjes hebben gegeten) Mag dus nog steeds wat vlees bij.
Door Lupa
#3161
ik denk dat maagjes en hart organen zijn ;D
Door Ink
#3162
Chook, als jij het kloppend wilt maken ... mijn zegen heb je. Ik vraag ook wel eens aan een klant "Hoeveel winst/verlies wil je hebben dit jaar."
Door Truitje
#3163
Ink, wil je even bij mijn menuutje voor vandaag kijken? Ik denk wel dat het goed is maar ik heb meer vertrouwen in het oog van de meester... ;)
Door Ink
#3164
Ink, wil je even bij mijn menuutje voor vandaag kijken? Ik denk wel dat het goed is maar ik heb meer vertrouwen in het oog van de meester... ;)
In dat geval adviseer ik je Dory, Roger en Lizzy te raadplegen  :D.
Door Truitje
#3165

In dat geval adviseer ik je Dory, Roger en Lizzy te raadplegen  :D.
Het oog van de juf dan....
Gebruikersavatar
Door chooky
#3166
Het is niet om het kloppend te maken. Ik kan me discussies (volgens mij op arf / barf/ rawfeeding lijsten) herinneren over hart en maag, of het nu spiervlees of orgaanvlees is. Hart is eigenlijk een spier in het lichaam toch? Maag (kippemaag) is alle inhoud uit en is toch eigenlijk ook een spier?
Aangezien de groente oorspronkelijk bedoeld is om de maag en darminhoud na te bootsen reken ik boekmaaginhoud  tot  groente. Waarom reken jij hem tot overige?
Door Lupa
#3167
tja nou heb je een punt!
hart is een spier die zich gedraagt als een onwillekeurige spier,(skelet spieren zijn willekeurige)
deze spieren werken meer of minder autonoom.Ze zijn meestal glad van opbouw zoals onder andere de maag en de darmen, blaas en baarmoeder.

Het hart de maag en de darmen en de blaas vallen onder onwillekeurig holle spieren.

Dus? :o Ik weet het niet meer
Door Ink
#3168
Het is niet om het kloppend te maken. Ik kan me discussies (volgens mij op arf / barf/ rawfeeding lijsten) herinneren over hart en maag, of het nu spiervlees of orgaanvlees is. Hart is eigenlijk een spier in het lichaam toch? Maag (kippemaag) is alle inhoud uit en is toch eigenlijk ook een spier?
Ik zit je een beetje te dollen ... sor. Over de discussie over maag kan ik me niets herinneren, wel over hart.
En nu ga ik iets heel ergs zeggen. Ik vind het de grootste kul die ik ooit gehoord heb. Het feit dat hart tot spiervlees wordt gerekend door sommigen is volgens mij uitsluitend en alleen omdat het ongeveer de helft kost van 'echt' spiervlees. Als je ziet hoeveel je daarvan nodig hebt en hoe duur dat gemiddeld is, IS het natuurlijk ook heel verleidelijk om hart spiervlees te noemen. Maar dit is echt puur mijn mening. Als jij het spiervlees wilt noemen zal IK je niet tegenhouden  ;D.
Aangezien de groente oorspronkelijk bedoeld is om de maag en darminhoud na te bootsen reken ik boekmaaginhoud  tot  groente. Waarom reken jij hem tot overige?
Heel flauw ... omdat IK ooit (van anderen dus) geleerd heb het tot 'overige' te rekenen toen ik dat nog voerde en mijn eerste voetstappen op zelf-samenstel-pad zette. Daarnaast wEEt ik zo onderhand niet meer wat er nou wel of niet in die mix zit ... Puur maaginhoud? Andere toevoegingen? Echt WETEN wat erin zit? Wie?
Om te kunnen kiezen voor 'groente' of 'overige' zou je de samenstelling, werking et cetera van beide moeten weten. En DAT soort zaken gaan mij dus te ver. Dan ben ik weg. Dus als je precies weet wat er in de Fytomix zit, dan kunnen anderen (Roger, Paul, ik doe maar een gooi) je misschien heel goed vertellen waartoe je de mix moet rekenen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#3169
Ik zit je een beetje te dollen ... sor.
geeft niet hoor >:( ;D
En nu ga ik iets heel ergs zeggen. Ik vind het de grootste kul die ik ooit gehoord heb. Het feit dat hart tot spiervlees wordt gerekend door sommigen is volgens mij uitsluitend en alleen omdat het ongeveer de helft kost van 'echt' spiervlees. Als je ziet hoeveel je daarvan nodig hebt en hoe duur dat gemiddeld is, IS het natuurlijk ook heel verleidelijk om hart spiervlees te noemen. Maar dit is echt puur mijn mening. Als jij het spiervlees wilt noemen zal IK je niet tegenhouden  ;D.
ik zal een kijken of ik kan vinden wat de waardes (eiwit etc) zijn voor hart en spiervlees. Wat voor verschil daarin zit.
Daarnaast wEEt ik zo onderhand niet meer wat er nou wel of niet in die mix zit ... Puur maaginhoud? Andere toevoegingen? Echt WETEN wat erin zit?
Ik kan het anders wel ruiken!!! ;D
Om te kunnen kiezen voor 'groente' of 'overige' zou je de samenstelling, werking et cetera van beide moeten weten. En DAT soort zaken gaan mij dus te ver. Dan ben ik weg. Dus als je precies weet wat er in de Fytomix zit, dan kunnen anderen (Roger, Paul, ik doe maar een gooi) je misschien heel goed vertellen waartoe je de mix moet rekenen.
 
Ok dan ROGER!!!!!!!!! PAUL!!!!!!!!!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door