Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door anita68
#559710
Ik heb het veeeeeeeel te druk met mijn werk en de kinderen hier in huis maar eindelijk heb ik een menuutje bedacht om maar eens mee te beginnen. Alleen nog even tijd zoeken om goede adresjes te vinden voor wat meer variatie.

Timmie is bijna 11 maanden en weegt ongeveer 6 kg.

1. 150 gr. orgaan: pens, hart, lever, niertjes

2. 90 gr. kipvleugel en rundvlees
30 gr. groenten
30 gr. yoghurt

3. 90 gr. vis
30 gr. fruit
30 gr. yoghurt

4. 90 gr. kipdrumstick
30 gr. groenten
1 ei

5. 90 gr. kipvleugel en rundvlees
30 gr. fruit
30 gr. yoghurt

6. 90 gr. kipdrumstick
30 gr. groenten
30 gr. yoghurt

7. 90 gr. kipvleugel en rundvlees
30 gr. fruit
30 gr. yoghurt

Ik kies voor de kippenbotten omdat deze dus lekker zacht zijn voor een beginnende barfer, later zal ik afwisselen met lamsribben. Ook zal ik kijken om ipv kip, kalkoen en eend te nemen.

Groetjes Anita
Door Antonia
#559753
Ik zie 1050 gram eten voor Timmie per week. Hiervan is
315 gram vleesbotten = 30%
225 gram spiervlees = 21%
150 gram orgaan = 14%
90 gram groente = 8,5%
90 gram fruit = 8,5%
150 gram yoghurt = 14%
30 gram ei = 4%

Bij de berkening ben ik er vanuit gegaan dat je een heel visje geeft (=spiervlees) en op de 3 dagen kippevleugels en rundvlees allebei ongeveer de helft.

Ik zou meer vleesbotten (tot 40 a 50%) meer groente (tot 10 a 15%) en aanzienlijk minder overig geven, vooral de yoghurt en het fruit kan veel minder.

Kalkoenvlees kan prima, maar de botten vind ik ongeschikt, die zijn veel te hard en vlijmscherp. Eendennekjes kan nu al, of kwartel, konijn.

Verder zou ik niet alle orgaan op één dag geven, dat is vragen om dunne ontlasting. Misschien is één pensdagje met een kipkarkasje en één dagje met overig orgaan met een eendennekje een idee?
Door peerle
#559814
ja, de variatie in vlees is idd nog wat weinig, maar ik neem aan dat je dit nog wil opbouwen ? Ga op zoek naar verschillende soorten vis, naar lam, kwartel, konijn, eend,...Het zou ideaal zijn als geen enkele vleessoort meer dan 1/5 van alle vleesbot uitmaakt.
Door anita68
#559845
1. 150 gr. orgaan: pens, hart, lever, niertjes

2. 90 gr. kipvleugels
30 gr. groenten
30 gr. hartjes

3. 90 gr. vis
30 gr. groenten
30 gr. niertjes

4. 90 gr. kipdrumstick
30 gr. groenten
1 ei

5. 90 gr. kipvleugel
30 gr. rundvlees
30 gr. groenten


6. 90 gr. kipdrumstick
30 gr. groenten
30 gr. lever

7. 120 gr. pens
30 gr. groenten

Ik weet dat ik meer variatie moet zoeken maar daar ga ik van de week achteraan. Kan goed zijn dat ik de kip vervang door konijn of andere dingen maar hier in de buurt is bar weinig te vinden. Bij de islamiet hebben ze vast ook genoeg ik ga eens kijken.

Is bovenstaand menuutje nu beter?
Ik vind het heel moeilijk hoor

Groetjes Anita
Door Antonia
#559977
[quote="anita68"]
1. 150 gr. orgaan: pens, hart, lever, niertjes

2. 90 gr. kipvleugels
30 gr. groenten
30 gr. hartjes

3. 90 gr. vis
30 gr. groenten
30 gr. niertjes

4. 90 gr. kipdrumstick
30 gr. groenten
1 ei

5. 90 gr. kipvleugel
30 gr. rundvlees
30 gr. groenten


6. 90 gr. kipdrumstick
30 gr. groenten
30 gr. lever

7. 120 gr. pens
30 gr. groenten

Ik weet dat ik meer variatie moet zoeken maar daar ga ik van de week achteraan. Kan goed zijn dat ik de kip vervang door konijn of andere dingen maar hier in de buurt is bar weinig te vinden. Bij de islamiet hebben ze vast ook genoeg ik ga eens kijken.

Is bovenstaand menuutje nu beter?
Ik vind het heel moeilijk hoor

Groetjes Anita
[/quote]

Dag Anita,

Het lijkt veel moeilijker dan het is. Alle begin is moeilijk, maar als je het eenmaal doorhebt dan kun je het bijna met je ogen dicht. Dus gewoon blijven vragen, er reageert altijd wel iemand.

We beginnen eerst bij het begin: hoeveel eten heeft Timmie nodig en hoe vaak per dag voer je hem. Gezien zijn leeftijd denk ik dat je nu op 2 maaltijden per dag zit. En dan hoeveel: vowassen honden (en Timmie is al bijna volwassen) eten tussen de 2 en 5% van hun lichaamsgewicht per dag. Voor kleine hondjes ligt dat dichter bij de 5% en voor grote honden dichter bij de 2% en soms zelfs minder. Ik weet niet wat voor hondje Timmie is, maar als ik lees dat hij nu met 11 maanden 6 kg weegt dan denk ik dat het een redelijk klein hondje is. Maar corrigeer me vooral als ik het niet goed heb want in mijn ogen zijn de meeste honden klein.
Stel dat je uitgaat van een voedingsbehoefte van 3%, dan heeft Timmie per dag nodig 6kg x 3% = 180 gram per dag oftewel 1260 gram per week. Hier laat je de verdeling van botten, vlees, orgaan en groente op los.

Bijvoorbeeld:
40% vleesbotten = 500 gram per week
15% orgaan = 190 gram per week
15% groente = 190 gram per week
25% spiervlees = 315 gram per week
5% rest (yoghurt en fruit) = 65 gram per week.

Dit verdeel je over 14 maaltijden per week (iedere dag 2).
Bijvoorbeeld:
alle dagen 1 vleesbotmaaltijd (zo'n 70 a 75 gram per dag)
1 pensmaaltijd per week (100 gram)
1 overig orgaanmaaltje (90 gram)
4 spiervleesmaaltjes (80 gram)
1 yoghurt met fruit maaltje (65 gram)
de groente verdeel je bij de spiervlees en orgaanmaaltjes ( 6 keer 30 gram)

Lukt het zo?
Door anita68
#560240
Dag Antonia,

Timmie is een Norwich terrier dus idd klein.
Het ziet er idd heel gemakkelijk uit en ik kan er wat mee, het probleem wat ik vaak lees is alleen dat je aan minimaal 6 soorten dierenvlees moet komen. Dat wordt gewoon een zoektocht maar ook dat gaat lukken hoor.

Aan de hand van jou gegevens zal ik eens een menuutje gaan bedenken maar dat wordt vandaag niet meer hoor, ik ga zo slapen.

Groetjes Anita
Door Lizzy
#560256
Nou, 6 is mooi, maar voor veel mensen niet haalbaar. Met 4 kom je ook al een heel end!

Het mooiste is als je daarbinnen dan wat variatie hebt. Wat ik bedoel: bijv. qua vleesbotten kip en lam. En dan qua vlees rund en bijv. kalkoen. Of rund en geit. Zit je al op vier diersoorten. Dan is het mooi als je qua orgaan nog iets van kip en rund of kip en lam kunt geven. Als je bijv. nog 1 keer per week zalmkop kunt geven (vaak gratis te krijgen bij de visboer): helemaal perfect, zit je al op 5!
Door anita68
#560260
het wordt echt gemakkelijk zeg ;D

Ben bezig met een nieuw menuutje maar ben te moe dus morgen ga ik echt verder.

Groetjes Anita
Door anita68
#560446
Volgende poging

1. 100 gr. pens
70 gr. vleesbot

2. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. spiervlees

3. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. speirvlees

4. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
90 gr. organen

5. 85 gr. vleesbot
65 gr. fruit/yoghurt
30 gr. groenten


6. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. spiervlees

7. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. spiervlees

Ik heb het niet in volgorde van geven onder elkaar gezet. De vleesbotten en groenten geef ik 's avonds.

Hoort een zalmkop bij vleesbot?
Als vleesbot geef ik eerst kip en als vlees zo wie zo wat anders. De organen zal ik dan ook van een ander dier geven en natuurlijk ga ik hem vis geven. Als het goed is kan ik makkelijk aan 4 diersoorten komen dus het gaat allemaal goed komen. De poelier heeft vast ook duiven en kwartels.

Groetjes Anita
Door Antonia
#561028
[quote="anita68"]
Volgende poging

1. 100 gr. pens
70 gr. vleesbot

2. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. spiervlees

3. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. speirvlees

4. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
90 gr. organen

5. 85 gr. vleesbot
65 gr. fruit/yoghurt
30 gr. groenten


6. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. spiervlees

7. 70 gr. vleesbot
30 gr. groenten
80 gr. spiervlees

Ik heb het niet in volgorde van geven onder elkaar gezet. De vleesbotten en groenten geef ik 's avonds.

Hoort een zalmkop bij vleesbot?
Als vleesbot geef ik eerst kip en als vlees zo wie zo wat anders. De organen zal ik dan ook van een ander dier geven en natuurlijk ga ik hem vis geven. Als het goed is kan ik makkelijk aan 4 diersoorten komen dus het gaat allemaal goed komen. De poelier heeft vast ook duiven en kwartels.

Groetjes Anita
[/quote]

Zie je wel dat het niet zo moeilijk is? Vissekoppen vallen inderdaad onder vleesbot en hele vissen onder spiervlees.
Een kwarteltje weegt ongeveer 150 gram, die kun je gewoon in zijn geheel geven. Dan heb je alleen al bij je vleesbotten drie diersoorten (kip, kwartel en vissekop). Als je dan bij je spiervlees bijvoorbeeld ook nog kalkoenvlees (is zelfs in de meeste supermarkten makkelijk verkrijgbaar) toevoegt naast het rundvlees dan zit je eigenlijk al op verschillende soorten. Peace of cake, toch ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door