Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hiske
#545297
Hey
Ik ben net begonnen met mijn 13 jaar oude Cairn over te zetten op rauwe voeding.
Nadat bleek dat hij tracea collaps heeft krijgt hij bergen met pillen per dag, moest op speciale brokken met boontjes. Poept de hele dag door en zijn haar en huid gaat met sprongen achteruit bovendien wordt hij erg dik van de cortico's...
Dus heb ik besloten toch over te stappen.
Voordat hij ziek werd kreeg hij altijd Rodi pens en hart.
Nu ben ik vrijdag begonnen met vuile pens en hou 2 tot 3% van zijn gewicht aan (hij weegt 9 kilo).
Vanaf morgen ga ik verder met kippevleugels, hart, ribben etc. Steeds bij iets nieuws 3 dagen lang om te zien hoe het verteerd.
Nou heb ik een beetje zitten rekenen, maar de meeste "voorbeeld" menu's die ik zie staan zijn allemaal 2 keer per dag. Onze hond heeft vanaf begin altijd maar 1 keer per dag eten gehad.
Via de rekenhulp heb ik volgende berekend:

Behoefte per week is 2205 gram

1320 gram rauwe vleesbotten
330 gram groentemix
330 gram orgaanvlees
110 gram restjes
110 gram spiervlees

Nou is het voor mij nog tamelijk hocus-pocus hoe ik tot een goed week menu moet komen.
Misschien kan iemand me hier mee helpen?
Door Lizzy
#545312

Behoefte per week is 2205 gram

1320 gram rauwe vleesbotten
330 gram groentemix
330 gram orgaanvlees
110 gram restjes
110 gram spiervlees

Nou is het voor mij nog tamelijk hocus-pocus hoe ik tot een goed week menu moet komen.
Misschien kan iemand me hier mee helpen?
Je hebt dus 7 maaltijden waarin je bovenstaand moet verwerken?

Heb je 60% vleesbot genomen? Ik vind dat tamelijk veel... Zou voor mij wat minder mogen. Maar, wat je ook kunt doen is vleesbotten geven van hele prooidieren. Deze bevatten minder bot.

Je zou kunnen kiezen om 4 keer per week een maaltijd te geven van vleesbot. En je zou dan bijv. 3 maaltijden kunnen geven van delen van hele prooidieren (kip, eend, konijn, etc) en dan bijv. 1 maaltijd van goed bevleesde geitenribben. Je geeft dus 1320 gedeeld door 4 maaltijden = 330 gram per maaltijd.

Je hebt dan nog 3 maaltijden te vullen.

Je kunt er dan 1 met spiervlees geven + groentemix. Dat is dan 110 gram spiervlees + 110 gram groentemix en bijv. 70 gram restjes = 290 gram.

Je kunt dan 2 maaltijden met orgaanvlees + groentemix geven. Dat is dan 2 keer een maaltijd van 165 gram orgaanvlees + 110 gram groentemix + 20 gram restjes = 315 gram per maaltijd (en dat dus maal 2).

Zoals je ziet geef je dan de ene keer een wat grotere maaltijd als de andere, maar dat moet volstrekt geen probleem zijn.
Door hiske
#545481
Ik heb idd 60% vleesbot gedaan. Heb gewoon de percentages aangehouden van de rekenhulp. Maar ik geloof dat Mogens Eliassen andere percentages had?
Igg bedanjt!
Door bas rouge
#545494
Hoi Hiske,

Leuk dat je er bent ;)

Ik wissel bij de mijnen het percentage vleesbot wat af. Rein krijgt wat meer bot dan de andere twee, die poept snel wat dunnig. Maar vooral Bolke gaat kneiterhard poepen van -te- veel bot. Bolke krijgt 30-35% vleesbot op het moment. En daar gaat het goed op.
Het is wel een beetje uitkienen waar Midas het goed op gaat doen. Bij Bolke maakt het ook erg uit of er aan het vleesbot veel vlees zit of weinig. Van kaal vleesbot poept ie volgens mij met pijn en dat is niet de bedoeling. Een flink vleesbot met veel vlees kan hij prima hebben, het zijn echt de -vrij- kale botten waar het 'mis' mee gaat. Barousse en Rein kunnen dat in combinatie met een bodem vlees prima hebben. Misschien speelt leeftijd daar toch wel een rol in mee.
Laatst gewijzigd door bas rouge op ma 08 mei 2006, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mutsie
#546925
Voordat ikzelf een goed in menu inelkaar geflanst had heb ik ook van alles bekeken en opgeschreven wat je nou zoal kan geven.

Hierna ben ik eens gaan kijken in mijn omgeving wat er zoal te krijgen is. Aan de hand daarvan heb ik mijn menu gemaakt met de bijbehorende percentages natuurlijk.

Maar volgens mij heb je al aardig wat doorgespit en gelezen.

En anders is het aan te bevelen om gezamelijk in te kopen. (verzamelplaats)

Karin
Door hiske
#547909
Nou heb ik toch nog een andere vraag.

Is het ook mogelijk KKV en rauw vlees te combineren. Na flink wat puzzelen en rekenen, ben ik tot een prachtig menu gekomen maar is voor mij echt niet haalbaar. Vriezer gewijzz niet. En mijn hondje heeft zijn knipkiezen niet meer hard gaat het met kippenvleugeltjes niet maar hij red redelijk. Wel zijn andere producten niet echt haalbaar voor hem om te eten, tenzij het in kleine stukken is geknipt maar dan kwauwt hij helemaal niet meer. Pens is wel zo weggewerkt..

Sommige dingen zoals kip kan natuurlijk makkelijk uit de winkel, geen probleem en vuile pens ook geen probleem.
Ik wil dan toch liever half om half, of wordt dat afgeraden??


Klopt het ook dat vuile pens bijna alle behoeften dekt? Ik las van Mogens Eliasen dat geen enkel product de behoeften dekt maar dat vuile pens erg dicht in de buurt zit. (Dan af en toe wat groente erbij of een bot.)
Zijn er ook mensen die veel pens voeren?
Door Lizzy
#547975
Ja hoor, je kunt prima versvlees met zelf samenstellen combineren. Afhankelijk van hoe vaak je versvlees geeft, zou ik niet teveel orgaanvlees geven.

En over pens: ik heb daar de laatste tijd al vaker over geschreven. Ik vind dat Eliasen het 'ohhhh pens is zo geweldig' zeer overdrijft. Ik zou niemand aan raden om meer als 10% van het totaal aan pens te voeren.
Door hiske
#548029
;D ja lijkt me ook wat overdreven....

Maar anyway, ik weet dat ik een beetje veel vraag en waarschijnlijk veel tijd kost. Als je er allemaal geen tijd of zin in hebt hoeft het niet hoor...
Maar hoe zou ik dan een week plannen van KKV en vlees?
Ik wil ongeveer 3 dagen zelf samenstellen en 4 KKV, of 5 en 2...
Laatst gewijzigd door hiske op vr 12 mei 2006, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door