Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door maximus
#545257
Ik wil graag weten of dit menu een beetje goed is. Ik wil minder KVV gaan geven, geef dit nu nog 4 dagen in de week maar per volgende week wil ik dit afbouwen naar 1x per week.

Ma: Duck 500 gram
Di: runderpens heel, ca 700 gram
Wo: runder kopvlees 500 gram
Do: orgaandag (kippenhart, -maag en lever) 500 gram met als toetje een lamsrib
Vr: gemalen kipkarkassen 500 gram
Za: hele rauwe sardientjes 500 gram
Zo: Duck 500 gram

Ma: runderstrotten 500 gram
Di: kippenvleugels of bouten 500 gram
Wo: runderpens heel, ca 700 gram
Do: orgaandag (kippenhart, - maag en lever) 500 gram
Vr: gemalen kipkarkassen 500 gram
Za: hele rauwe makreel 500 gram
Zo: paardensnijdselingen 500 gram met als toetje een kalfsbot

Tussendoor ook nog yoghurt en 2x per week een rauw eitje. Ook wel eens stukken fruit of een runderoor/bullenpees.

Ben benieuwd!!!
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#545272
Zo op het eerste oog ziet het er wel goed uit; heb niet de percentages uitgerekend.
Wat me wel opvalt is dat je pens niet als orgaan rekent. Tenminste, dat denk ik omdat je een aparte orgaandag hebt. Persoonlijk vind ik dat pens wel bij orgaanvlees hoort. Het is immers geen spiervlees en ook geen bot. Aangezien er ook al een behoorlijk percentage orgaan in Duck zit (voornamelijk pens), lijkt het me een beetje veel. Misschien kun je op de pensdag groente geven met nog een vleesbot (hazenkarkas of geitenrib voor de afwisseling).
Door maximus
#545279
ik dacht dat ik de pens als spiervlees gerekend mocht worden en niet als orgaanvlees....

Als dat wel zo is, zal ik dan 1x de kippenorganen laten vervallen en bijv. ander spiervlees geven?

Ik geef, uit principe, geen haas (heb zelf een lief konijntje in de tuin rondlopen :-[) en groentenmix zie ik eigenlijk meer als maagvulling dan als maaltijd maar zou dat een goed alternatief kunnen zijn? Dus 1 dag een groentenmix dag?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#545281
[quote="maximus"]
ik dacht dat ik de pens als spiervlees gerekend mocht worden en niet als orgaanvlees....

Als dat wel zo is, zal ik dan 1x de kippenorganen laten vervallen en bijv. ander spiervlees geven?

Ik geef, uit principe, geen haas (heb zelf een lief konijntje in de tuin rondlopen :-[) en groentenmix zie ik eigenlijk meer als maagvulling dan als maaltijd maar zou dat een goed alternatief kunnen zijn? Dus 1 dag een groentenmix dag?
[/quote]

Nou de meningen zijn verdeeld over pens. Belangrijk gegeven is dat het heel gezond is maar omdat er al genoeg in Duck zit, zou ik het persoonlijk weglaten. De hazenkarkas was ook maar een voorbeeldje uit het menu van mijn honden. Ik bedoelde het meer voor de afwisseling een andere diersoort. Een dag alleen groentenmix kan wel maar dan moet je op de overige dagen toch meer vlees en bot geven. Ik combineer de groentenmix altijd met kippennekken omdat die bij mijn honden (waarvan 1 lab) direct naar binnen gaan en niet gekauwd worden. Je zou ook eens eend kunnen proberen.
Door maximus
#545284
Eend zou een goed alternatief zijn, de vraag is alleen: waar haal ik dat?!? Hier in de buurt is er volgens mij niet zo heel goed aan te komen. Ik zal nog een navragen. En van het konijn snap ik hoor, ik weet dat heel veel barfers dit voeren, heb er persoonlijk alleen moeite mee maar wellicht dat ik wel ergens een goed adresje weet te vinden (ook bijv. voor lam).
Door Lizzy
#545285
Ik heb de percentages wel uitgerekend (en hier en daar wat moeten gokken):

36% vlees
29% vleesbot
35% orgaanvlees

Ja, Eliasen zegt dat je pens als spiervlees mag rekenen. Ik vind het eerlijk gezegd nergens op slaan.... Pens is geen spiervlees, het is een orgaan. En ik vind dat de 'ohhh, wat is pens geweldig' door hem ook ernstig overdreven wordt. Het is gezond, maar ook weer niet overdreven gezond dat je het kunt overdrijven. Vind ik dus he. En mede om deze reden vind ik dat pens vooral tot orgaanvlees gerekend moet worden.

En persoonlijk vind ik dus 35% orgaanvlees te veel.

Mag ik vragen waarom je groentemix als maagvulling ziet?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#545288
[quote="maximus"]
Eend zou een goed alternatief zijn, de vraag is alleen: waar haal ik dat?!? Hier in de buurt is er volgens mij niet zo heel goed aan te komen. Ik zal nog een navragen. En van het konijn snap ik hoor, ik weet dat heel veel barfers dit voeren, heb er persoonlijk alleen moeite mee maar wellicht dat ik wel ergens een goed adresje weet te vinden (ook bijv. voor lam).[/quote]

Bij Carnibest verkopen ze eendennekken, -karkassen en -vleugels. Zit er geen verkooppunt bij jou in de buurt?
Door maximus
#545289
[quote="Rovanna"]
Bij Carnibest verkopen ze eendennekken, -karkassen en -vleugels. Zit er geen verkooppunt bij jou in de buurt?
[/quote] nog niet aan gedacht, maar ik heb veel contact gehad met Rene, zal hem eens vragen! Dank je wel!
Door maximus
#546050
Is dit dan iets, heb wat zitten puzzelen:

week 1:
Ma: Duck 500 gram
Di: runderpens, ca 700 gram
Wo: paarden- / kalkoenvlees 500 gram + groentenmix
Do: runder kopvlees 500 gram + haaskarkas
Vr: gemalen kipkarkassen 500 gram + rauw ei
Za: vis 500 gram
Zo: runderstrotten 500 gram

week 2:
Ma: Duck 500 gram
Di: kippenvleugels of bouten 500 gram
Wo: paarden- / kalkoenvlees 500 gram + groentenmix
Do: gemalen kipkarkassen 500 gram + rauw ei
Vr: vis 500 gram
Za: runderkopvlees 500 gram + lam- of kalfbot
Zo: runderpens, ca 700 gram

Het is zo makkelijk nog niet.....
Door Lizzy
#546124
Ziet er goed uit hoor!

De percentages zijn nu:

50% vlees
30% vleesbot
20% pens

De vis en de strotten heb ik tot vlees gerekend, maar helemaal correct is dit waarschijnlijk niet. Ik neem aan dat je hele vissen voert? Daar zit nog wel iets van graat in. Maar omdat dat toch haast te verwaarlozen is, heb ik het tot vlees gerekend. Strot bevat nog wel iets van kraakbeen, dus dat is ook niet 100% vlees, maar ach, zo krap komt het allemaal niet.

Groentemix percentage heb ik niet kunnen berekenen omdat het gewicht er niet bij stond. Hier en daar heb ik trouwens ook gegokt, want het gewicht van hazekarkas staat er niet bij en gewicht lams/kalfsbot ook niet.

Ik vind zelf het percentage pens eigenlijk nog steeds best hoog. Je mag overigens best wat ander orgaanvlees geven hoor, aangezien je maar 1 keer per week Duck voert. Je zou 500 a 600 gram pens kunnen geven en dan bijv. wat hart/lever/nier.

En qua vleesbot zou je even kunnen kijken of dit genoeg is voor jouw hond. Mijn honden doen het niet goed, op zo weinig vleesbot. Kun je trouwens aan hele kipkarkassen komen? Want het is wel jammer dat het gemalen is... Dit is juist leuk 'tandenwerk' voor je hond!
Door maximus
#546158
[quote="Lizzy"]
Ziet er goed uit hoor!

De percentages zijn nu:

50% vlees
30% vleesbot
20% pens

De vis en de strotten heb ik tot vlees gerekend, maar helemaal correct is dit waarschijnlijk niet. Ik neem aan dat je hele vissen voert? Daar zit nog wel iets van graat in. Maar omdat dat toch haast te verwaarlozen is, heb ik het tot vlees gerekend. Strot bevat nog wel iets van kraakbeen, dus dat is ook niet 100% vlees, maar ach, zo krap komt het allemaal niet.

Groentemix percentage heb ik niet kunnen berekenen omdat het gewicht er niet bij stond. Hier en daar heb ik trouwens ook gegokt, want het gewicht van hazekarkas staat er niet bij en gewicht lams/kalfsbot ook niet.

Ik vind zelf het percentage pens eigenlijk nog steeds best hoog. Je mag overigens best wat ander orgaanvlees geven hoor, aangezien je maar 1 keer per week Duck voert. Je zou 500 a 600 gram pens kunnen geven en dan bijv. wat hart/lever/nier.

En qua vleesbot zou je even kunnen kijken of dit genoeg is voor jouw hond. Mijn honden doen het niet goed, op zo weinig vleesbot. Kun je trouwens aan hele kipkarkassen komen? Want het is wel jammer dat het gemalen is... Dit is juist leuk 'tandenwerk' voor je hond!

[/quote] ik kan ook aan hele kipkarkassen komen maar heb nog een voorraad. De haaskarkassen (en ik heb ook nog parelhoenkarkassen) zijn wel heel en wissel ik dan af. De groentenmix is 200 gram, meer voor de vulling dan als echte maaltijd. Ik geef hele vis (sardientjes en makreel, afgewisseld met witvis zonder graat). Mocht ik merken dat Max meer bot nodig heeft, zal ik gewoon wat meer geven, kan denk ik geen kwaad! ik heb ook nog kippenlever-, -maag en hartjes maar had juist begrepen dat ik dit minder moest doen, zolang ik nog Duck gaf omdat hier veel organen inzitten?!?!? Als dat niet zo is, kan ik dit idd afwisselen :)
Laatst gewijzigd door maximus op di 09 mei 2006, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#546163
[quote="maximus"]
ik kan ook aan hele kipkarkassen komen maar heb nog een voorraad. De haaskarkassen (en ik heb ook nog parelhoenkarkassen) zijn wel heel en wissel ik dan af. De groentenmix is 200 gram, meer voor de vulling dan als echte maaltijd. Ik geef hele vis (sardientjes en makreel, afgewisseld met witvis zonder graat). Mocht ik merken dat Max meer bot nodig heeft, zal ik gewoon wat meer geven, kan denk ik geen kwaad! ik heb ook nog kippenlever-, -maag en hartjes maar had juist begrepen dat ik dit minder moest doen, zolang ik nog Duck gaf omdat hier veel organen inzitten?!?!? Als dat niet zo is, kan ik dit idd afwisselen :)
[/quote]

Klinkt goed. En nee, teveel orgaanvlees erbij zou ik ook niet doen, vanwege de Duck. Maar 100 a 200 gram per week kan wel hoor.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door