Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#3039
He menu dat ik heb gemaakt toen ik net begon met barfen ben ik kwijt  :-/
Daar stonden precies de percentages op maar inmiddels doe ik het uit de losse hand.

S'ochtends:

GFmix met daardoor orgaanvlees en soms sardienes
Sandro: 150 gr GF + 150 gr. Orgaanvlees
Yildah: 80gr GF + 80gr Orgaanvlees
door de GF mix gaat varierend: Zalm, lijnzaad of saffloer olie, rauw ei en zeewier spul (ben ff de naam kwijt)
Als dat op is krijgen ze varierend: Huttekaze, Yoghurt, kwark of karnemelk.

De GF mix maak ik meestal voor drie weken en daarin kan het volgende zitten:
Andijvie, Paksoi, Spinazie, Selderij, Appel, Banaan, Kiwi, Mango, Komkommer, alfalfa,Courgette, Wortels, Peterselie, Broccolie Champignons, Paprika, Tomaat, Knoflook, Bieslook, Brandnetel toppen, Peer, Postelein, Meloen, Advocado, ananas,  tuinkers, tauge, Sperciebonen.

Orgaanvlees kan zijn:

Kip: Lever, maagjes
Rund: Pens, nier
Schaap: Pens, long


S'avonds :

Botten met vlees ( ik geef meestal drie dagen kip en dan een dag wat anders)

Sandro: 500 gr
Yildah: 300 gr


Botten met vlees:
Kip: Karkassen, Nekken, Vleugels, Poten
Kalfs ribben of staarten
Lams ribben
Runder strotten

Verder krijgen ze soms:
Kopvlees, runderhart, longhaas, lamshart en restjes van tafel.

Soms krijgen ze op zondag middag een flinke lap pens....en dat is dan de maaltijd voor de hele dag.
Ik was in het begin er huiverig of Sandro wel genoeg van alles binnen kreeg en of ik niet teveel of te weinig gaf. Het schema wat ik toen maakte was een prima houvast en ik had het gevoel dat het een compleet dieet was. Inmiddels gaat het me steeds makkelijker af en heb ik het schema aan de kant gelegd.

Ik ben van mening dat als je genoeg varieert en de percentages in de gaten houd, je hond niks te kort komt.
Het kan zijn dat ze op een dag geen botten krijgen....dan vul ik dat de volgende dag weer aan door karkassen te geven waar bv weinig vlees op zit.
Of dat net de gf mix op is....dan krijgen ze een dag later wat meer gf. Ik heb geen vaste dagen waarop ik iets voer, wel houd ik drie dagen kip en een dag wat anders aan. Maar het kan zijn dat ze twee dagen karkassen krijgen en een dag nekken, of een dag poten. Wat anders is maar net wat er boven in de vriezer ligt  ;D
Yildah heeft laatst zelf voor een maaltijd gezorgd door een konijnen te vangen en deze in zijn geheel op te eten  :-/ Het was zoveel dat ze vanuit het bos naar de auto schommelde, thuis in haar mand is gekropen en lekker is gaan slapen terwijl ze met regelmaat wat "gas" liet ontsnappen.

Oh ja, wat me opvalt is dat Sandro een duidelijke voorkeur heeft voor GFmixjes waar veel groene blad groenten in zit. Ik maak wel eens mixjes met meer fruit dan groenten en dat eet hij meestal met lange tanden.
Laatst gewijzigd door Charlotte op za 18 okt 2003, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3040
Hoi Charlotte, ziet er goed uit zeg! Heb je enig idee hoeveel (%) orgaan en hoeveel (%) spiervlees jij geeft?

Jouw Sandro is trouwens niet de enige die groentemix zonder fruit lekkerder vindt. Mijn honden vinden gepureerd fruit drie keer niks! Geef ik ze daar in tegen een halve peer (of banaan ofzo), dan eten ze die met smaak op! Gek he?

Groetjes, Lizzy
Door richard
#3041
Mijn honden vinden fruit gepureerd dus ook niks, maar stukjes wel. We verwerken het fruit dan vaak in de groentemix of de yoghurt. Maar... yoghurt vinden ze ook maar slap spul. Een scheutje vla erbij doet dan opeens wonderen. Pffffff, hoezo verwend!

richard
Door Charlotte
#19757
[quote="richard"]
Mijn honden vinden fruit gepureerd dus ook niks, maar stukjes wel. We verwerken het fruit dan vaak in de groentemix of de yoghurt. Maar... yoghurt vinden ze ook maar slap spul. Een scheutje vla erbij doet dan opeens wonderen. Pffffff, hoezo verwend!

richard
[/quote]

hahaha hier net zo met yoghurt! Yildah eet het wel maar Sandro kan dan een hele vieze kop trekken ;D
Door Charlotte
#19759
[quote="Lizzy"]
Hoi Charlotte, ziet er goed uit zeg! Heb je enig idee hoeveel (%) orgaan en hoeveel (%) spiervlees jij geeft?

Jouw Sandro is trouwens niet de enige die groentemix zonder fruit lekkerder vindt. Mijn honden vinden gepureerd fruit drie keer niks! Geef ik ze daar in tegen een halve peer (of banaan ofzo), dan eten ze die met smaak op! Gek he?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Stukjes fruit eten ze hier helemaal niet :-\ Maar ik ben er laatst achter gekomen dat Sandro gek is op stukjes ananas :-\

Ik heb trouwens mijn voedings schema terug gevonden!! Ik had hem nog in de prullenbak staan!!

Dus ik kwak het hier even neer: (dit is trouwens het schema voor Sandro. Voor Yildah heb ik nooit een schema gemaakt. Ze kwam in Nederland toen ik al een tijd met Sandro barfte....en ik heb wel het een en ander berekend maar nooit op papier gezet)

Sandro weegt 30KG

Hoeveelheid over drie weken: 14,9 KG               
               
Waarvan 70 % RMB, 15% orgaan en 15% gf met de benodigde olieen.               

RMB Totaal: 9,7 KG / 20 maaltijden a 485 gram               
Orgaan Totaal: 1,95 KG / 13 maaltijden a 150 gram               
gf Totaal: 2,2 KG / 20 maaltijden a 110 gram                
Gehakt (valt onder RMB) Totaal: 0,750 KG / 5 maaltijden a 150 gram            
Vis Totaal 0,300 KG / 2 maaltijden a 150 gram   


Ik heb geen aparte berekening voor spiervlees en botten. Ik schat meestal een beetje....heb ik erg kale karakassen dan geef ik nog wel eens wat file bij.         
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door