Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Helen
#3029
Balou eet in de week van de 14 maaltijden 8 versvleesmaaltijden, 1 vismaaltijd,1 granen maaltijd, twee maaltijden zijn eigenlijk een vastendag maar ipv vlees krijgt ze 2x een beetje fytomix. En twee maaltijden krijgt ze nog brokken van het merk innova ( als de zak leeg is stoppen we hiermee).

Van de 8 versvleesmaaltijden krijgt ze 4 keer carnibest. Iedere keer een ander smaakje ( dus kip-rijst, lam-rijst en natuurmix). De andere vier krijgt ze energique. Ze krijgt 100g per maaltijd en als ze een drukke dag heeft gehad krijgt ze er regelmatig een kippenek/kippevleugel/pens bij. Bij vier van de 8 maaltijden krijgt ze er 50 g fytomix bij en bij de andere 4 maaltijden een paar eetlepels GF mix. Die maakt ik voor een maand en daar zitten ongeveer 15 verschillende soorten groenten en wat fruit in.

Een maaltijd krijgt ze vis. Of makreel of sardientjes meestal een 125g. Ze krijgt ze heel.

Twee maaltijden krijgt ze 50g fytomix. Dit is haar "vasten dag". Helemaal niets geven lukt niet.

De ochtend na de vasten dag krijgt ze een granen maaltijd die bestaan uit geweekte 7-granen mix met yoghurt, een ei, gedroogde dadels, vijgen en abrikozen, en enkele eetlepels gf mix.

Twee maaltijden krijgt ze Innova brokken.

Veder krijgt ze na twee maaltijden een kalfswervel. Op twee opeenvolgende dagen want een hele is teveel voor haar en ik pak hem na 15 minuten af en bewaar hem voor de volgende dag.

Ik supplementeer af en toe. Visolie, tarwekiemolie, olijfolie, vit c, veendrenkstof, knoflook en zeewier.

In een week schema gegoten ziet het er als volgt uit:

                                                                        
                                                                                                                   ochtend                       avond

zondag               brokken            brokken
maandag            carnibest          vis
dinsdag              energique         energique
woensdag          carnibest           carnibest
donderdag         energique          energique
vrijdag                fytomix              fytomix
zaterdag            granenmix          carnibest


groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op zo 19 okt 2003, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3030
Wauw! Ik heb geen medelijden met jouw hond zeg!

In mijn ogen is de balans tussen versvlees en zelfgemaakte maaltijden (en wat je dan geeft als je zelf samenstelt) zeer goed en hier is over na gedacht!

Relatief gezien krijgt jouw hond best wat granen binnen met en Energique en granenmaaltijden en brokken, maar ik neem aan dat jouw hond daar erg goed tegen kan.

Wel 1 vraagje: wat ga je haar geven als de Innova op is ;D? Ik zou zelf proberen deze dag dan te vervangen voor Carnibest of een maaltijd waar niet teveel graan in zit. Maar, da's persoonlijk!

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#3031
Hoi Lizzy,

Ja, Balou kan prima tegen granen. In innova zitten niet zoveel granen trouwens. Dit zijn de granen die er in zitten:

"Whole Ground Barley and Whole Ground Brown & White Rice

These are quality grain sources of highly digestible carbohydrates, not pre-processed grain fractions from other industries."

Dus ik vertrouw er eigenlijk op dat het goede kwaliteit granen zijn. Volgens mij komt het totaal aan granen van de in de andere maaltijden bij elkaar ongeveer op de hoeveelheid neer van nog een granenmaaltijd, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is ook de reden dat ik slechts 1 zelf samengestelde  granenmaaltijd in de week geef.

Als de innova op is geef ik inderdaad in de eerste instantie gewoon compleet vers die dag, maar ik wil langzaam aan enkele dagen in de week barfen. Nu heb ik nog een tafelmodelvriezer vol voer. Maar over een maand of 2 raakt ie leger en dan wil ik eigenlijk per dag een maaltijd zelf samen gaan stellen. Dus naast de vasten dag 6 van de 12 maaltijden en dan effe kijken hoe dat loopt. ;D

groetjes Helen
Door Helen
#3032
Nou Balou's menu gaat toch ietsje veranderen. Ik ga overstag. We gaan Balou vanaf morgen een hoofdmaaltijd per dag geven. Er verandered verder niets aan de inhoud van haar menu, alleen aan de verdeling.

                                                   
                              ochtend                                   avond

zondag               paar brokjes                 brokken
maandag           50 g fyto                       carnibest en  vis
dinsdag         gf mix                                          energique
woensdag         50 g fyto                       carnibest
donderdag        gf- mix                                energique      
vrijdag               50 g fyto                            50 g fyto
                         
                       begin middag                avond
zaterdag            granenmix                   carnibest
                         


Zal wel moeten wennen in het begin, maar ja wie gezond wil zijn..... :D


groetjes Helen

PS Sorry dat alles niet onder elkaar staat, maar dat staat het wel als ik het typ maar niet als ik het post. Heel gek, mijn tab doet het ook al niet...
Door Helen
#3033
Balou barft sinds vandaag, dus hier komt haar nieuwe menu. Nou wat hebben we in huis:

Gevogelte:
- parelhoen vleugels en karkassen
- kippenstrotten, ruggen, vleugels en filet
- kalkoenfilet
- hele kwartels
- kan ook makkelijk aan eend komen

Hoefdieren:
- paardensnijdsels
- allerhande koeienvlees
- lamsingewanden en vlees

Haasachtigen:
- konijnenkarkassen.
- Kan ook makkelijk aan haas komen.

Vissen
- sardientjes
- makreel

Ik ga afwisselend vlees en karkassen en ingewanden van minstens zes verschillende soorten beesten, waarvan 1 ervan vis, voeren. Ik ben niet van het wegen en precieze percentages. Ik leg de nadruk op afwisseling. Dat vind ik veel belangrijker.
De percentages die ik ongeveer aanhoud zijn:
- 40% spiervlees
- 15% orgaanvlees
- 15 a 20 % bot
- 15% groenten en fruit
- 10 % overig

Dit houdt op tweeweekse basis 2400 gram in, inclusief een vastendag per week:
- 960 gram spiervlees
- 360 gram orgaanvlees
- 360-480 gram bot
- 360 gram groenten en fruit
- 240 gram overig




Verder dan dit deel ik het niet in. Alles is verdeeld in pakketjes die schommelen tussen de 80 en 150 gram. Ik pak wat uit de vriezer voor de volgende dag en streep het van het lijstje af. Zo geef ik bijvoorbeeld een keer in de een a twee weken een recreatiebot van ongeveer 150 gram die ze in het geheel opeet. Dan geef in daarnaast dus minder RMB's en meer spiervlees gedurende de week. Een stuk konijnenkarkas is al snel 150g, dan krijgt ze 's ochtends een eitje met wat gf mix en ga zo maar door. De percentages liggen dus niet geheel vast en de hoeveelheden per dag ook niet. Op dagen dat ze veel loopt en werkt krijgt ze meer dan op dagen dat ze weining doet. O trouwens mijn gf mixen maak ik een keer per 5 a6 weken en ik gok dat er iedere keer een stuk of 12 verschillende soorten groenten en 6 verschillende soorten fruit in zitten en daarnaast nog meerdere soorten kiemen. Verder krijgt Balou een granenmaaltijd per week ( valt dus onder overig).

Nou, ik ben benieuwd naar de reacties!!

groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op za 18 okt 2003, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#3034
Prachtig Helen,

gisteren ook al twee nieuwe zelf samengestelde menu's , sorry 'k weet niet meer wie, maar in ieder geval allemaal pico bello..

En dan durven ze op het "hondenforum" zeggen dat barfplaats beter zijn naam zou veranderen in "diepvrieskantenklaarvoer forum" .

't is toch ""godgeklaagd"" zou  JeePee Van Rossum zeggen !


Gr.
Roger.
Door Helen
#3035
Prachtig Helen,

gisteren ook al twee nieuwe zelf samengestelde menu's , sorry 'k weet niet meer wie, maar in ieder geval allemaal pico bello..

En dan durven ze op het "hondenforum" zeggen dat barfplaats beter zijn naam zou veranderen in "diepvrieskantenklaarvoer forum" .

't is toch ""godgeklaagd"" zou  JeePee Van Rossum zeggen !


Gr.
Roger.

Dank je Roger. Je weet het he!! Ook deels aan jou te danken ;)

groetjes Helen
Door Lizzy
#3037
Ok jongens, geen commentaar? Nee toch??

groetjes Helen
Ja. Wel commentaar! Geweldig, in 1 woord!
Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 okt 2003, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#19895
Hallo allemaal,

Nou ik heb de afgelopen twee weken precies bijgehouden wat ik Balou te eten heb gegeven en uitgerekend in hoeverre dit ok is. Zelf ben ik aardig tevreden. Ik vind dit ook een makkelijke manier. Ik pak iedere dag iets uit de vriezer, schrijf het op en kijk dan voor de volgende dag op de lijstwaar ik al veel van heb gegeven en waar ik nog niet zo veel van heb gegeven.
Verder ben ik amper problemen tegen gekomen. Heb alleen geleerd dat parelhoenkarkassen en vleugels met een goede scheut olie of orgaanvlees gegeven moeten worden willen ze er van achter weer redelijk soepel uitkomen :).
Ik heb op het moment als hoofdingredienten paardensnijdsels, parelhoen en konijn. Daar heb ik nu heel veel van en ter variatie komen daar iedere twee weken twee andere vleessoorten bij. Deze twee weken waren dat kalkoen en kip en de volgende twee weken worden dat koe en schaap. Op de afstreeplijst staat het ontbijt voor de ; en het avondeten er achter! Misschien heeft iemand nog goede tips of misschien heeft iemand wat aan mijn schema!! Sorry dat het zo door elkaar staat, maar ik krijg het niet recht onder elkaar...

Afstreeplijst:

Zo: (Vastendag) 50g fyto; 50g fyto.
Ma: 100g sardientjes; 100g paardensnijdsels en 100g parelhoenkarkas.
Di: 100g kalkoenfilet; en 200g pens(lam).   
Wo: 100g paardensnijdsels; 100g kalkoenfilet en 120g konijnenkarkas.
Do: 100g kippenrug, 60g GF-mix; en 200g parelhoenvleugels.
Vr: 60g GF-mix, 1 eetlepel biogarde, 1 ei.; 100g organenix(lam) en 100g
parelhoenkarkas.
Za: 125g kippenrug, 30g Gf-mix; 50g 7 vlokkenmix, 2eetlepels biogarde, 1 ei en 45g
GF- mix( +eetlepel gemalen sesamzaadjes, pompoenpitten en zonnebloempitten)
Zo: (Vastendag) 30g GF-mix, lepel biogarde;30g GF-mix, eetlepel biogarde,’s
nachts nog twee eetlepels biogarde.
Ma: 150g konijnenkarkas ; 150g sardientjes.
Di: 100g paardensnijdsels, 45g GF-mix;100g organen mix(lam), 125g eetbaar
bot(kalf), 50g kalkoenfilet.
Wo: 105g GF-mix, 1 ei, 1 eetlepel biogarde;140g parelhoenkarkas.
Do: 100g kippenrug, 45g GF-mix;   150g konijnenkarkas(kop).
Vr: 100g paardensnijdsels, 45g GF mix( +eetlepel gemalen sesamzaadjes,
pompoenpitten en zonnebloempitten); 100g parelhoenvleugels, 100g
organenmix(lam).
Za: 50g 7 vlokkenmix en 90g GF-mix ; 100g kippenrug en 1 ei.


Spiervlees   Bot   Orgaanvlees      GF-mix   Overig
Zo:      -      -   -         -      -
Ma:      250g       50g   -         -      -
Di:      100g      -   200g         -      -
Wo:      300g       20g   -         -      -
Do:      150g      150g   -          60g      -
Vr:       50g       50g   100g          60g       65g
Za:       80g       45g   -          75g      130g
----------------------------------------------------------------------------------------------------+
      930g      315g   300g         195g      195g
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo:      -      -   -          60g       60g
Ma:      200g       50g    50g         -      -
Di:      150g      125g   100g          45g      -
Wo:       80g       60g             105g       65g
Do:      100g       100g 50g 45g      -
Vr:      150g       50g   100g          45g   
Za;       60g       40g   -          90g       50g
------------------------------------------------------------------------------------------------------+
      640g      425g   300g         390g      175g
------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Eindtotaal:   1670g   +   740g +   600g +      585g   +   370g=3965g
Percentages: 42,12%   18,66%15,13%      14,75%   9,33%         

Totaal moet worden:
Uitgaande van 300g per dag, 6 dagen in de week over een periode van 14 dagen:
Ideaaltotaal: 3600g               Totaal: 3965g
Spiervlees      : 1440g   40%      |1670g      42,12%
Bot         : 720g   20%      | 740g      18,66%
Orgaanvlees      : 540g   15%      | 600g      15,13%
Groenten en Fruit   : 540g   15%      | 585g      14,75%
Overig         : 360g   10%      | 370g       9,33 %


Supplementen:
-   Dagelijks 1 capsule visolie extra ( Hema) en ’s winters twee capsules.
-   Keer of drie a vier in de week een snufje gedroogde zeewier en brandnetel.
- Af en toe knoflook, drie weken wel en vier weken niet.
-   Drie dagen in de week 1000g vit. C
-   Af en toe een theelepeltje olijfolie/tarwekiemolie en ’s winters ook af en toe een paar druppels levertraan.


groetjes Helen
Laatst gewijzigd door Helen op za 01 nov 2003, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#20663
[quote="Helen"]
En Ink, heb je een rekenfoutje kunnen vinden? ;D
[/quote]

Ieks! Moet ik echt aan het rekenen?
Haal je dat spul allemaal op de markt? Jeumig. Ben al blij als ik wat vis en kipachtigen kan scoren ...
Door Helen
#20676
Haha, Ink die schrikt van een sommetje. Nee hoor ;) ik kan ook aardig rekenen, volgens mij klopt het. En ik haal veel op de markt, maar niet alles. Roger heeft me een beetje geholpen. ;D ;D

groetjes Helen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door