Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Pindy
#530533
Hallo,

Ik ben sinds dinsdag full time aan het barfen geslagen ;D
Nu heb ik dus een menuutje samen gesteld voor onze Bull.
Hij is nu bijna 18 weken, weegt 18 kilo en eet voor tien ;)
Ik zal mijn menu hier even neer zetten en wil graag jullie commentaar/tips :)

dag 1: geitenrib en zalmkop
dag 2: pens en sardines
dag 3: hele kip, kippenekken en kopvlees
dag 4: hele zalm en sardines
dag 5: kopvlees en recreatiebot
dag 6: kippelever, kippehart en geitenrib
dag 7: eendekarkas en kippenvleugels

de verhoudingen zijn als volgt: 7800 gram vleesbot (komt bij mij op meer vlees dan botten uit), 2000 gram orgaan, 2600 groente/fruitmix en 650 overige dingen als ei, yoghurt en huttekase.
kom ik dus uit op:
60% vleesbot
20% groente/fruitmix
15% orgaan
5% overige dingen

mijn groente/fruitmixen varieer ik met allerlei groentes en fruit

ik ben benieuwd of dit zo goed in elkaar steekt?
en maak ik geen fouten in de combinaties?
ik geef het verdeeld over twee porties en wil als hij ouder is naar 1 portie per dag gaan.
Door Lizzy
#530611
LEUK, dat je fulltime bent gaan barfen!!

Nou, dat ziet er op zich prima uit!! Ik weet niet hoeveel vis je geeft, maar ik zie het drie keer op het menu staan, in 1 week. Ik denk dat dat wat veel is. Ik zou 1, maximaal 2 keer per week vis geven.

Ik denk dat je ook even aan moet kijken of de hoeveelheid vleesbot je bevalt. Voor mijn honden is 60% wat teveel. Ik geef tussen de 40% en 50% en dat is voor mijn honden mooi zat. De ontlasting wordt hier echt te droog, te wit en te hard. 40% a 50% is overigens ook echt ruim genoeg hoor, qua calcium. Er zijn zelfs mensen die het met nog minder doen.

Qua hoeveelheid groente moet je ook even kijken of dat bevalt. Ik vind 20% wat veel. Zelf vind ik 15% echt zat.

Als ik jou was, zou ik iets minder vis geven en iets minder bot en iets minder groente/fruit en daar voor in de plaats iets meer spiervlees geven.

Hoe vind je hond het trouwens? Hoe is het gegaan de afgelopen week?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 apr 2006, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pindy
#530618
mijn hond vind het geweldig!!!
hij geniet er echt van en is na het eten echt voldaan terwijl hij normaal na een maaltijd kvv nog hongerig leek. misschien ben ik gewoon super enthousiast maar zowel mijn vriend en ik vinden dat zijn vacht al veel meer glanst ;D
wat ons ook opviel is dat hij niet meer zo invalt. normaal zag je heel snel dat zijn flankjes invielen en nu met barf hebbben we het idee dat zijn eten langzamer en rustiger verteerd en dat hij dus wat ronder blijft. misschien leg ik het wat lastig uit maar ik denk dat je wel weet wat ik bedoel ;)

dat hij wat veel vis heeft gehad komt omdat ik naar de markt was geweest en hem een sardine gaf om te kijken of hij het luste en daarna was hij helemaal hierperdepiep zo lekker vond hij het.
ik wil zelf 2 keer per week vis op het menu zetten omdat hij het echt zalig vind. in totaal was het deze week anderhalve kilo zalm en 400 gram sardines.
hij had dag 3 800 gram pens verdeeld over 2 porties en 's avonds een paar sardines als toetje ;D
mijn chihuahua Pixie haalde eerst echt haar neus er voor op maar ook zij vind het toch wel steeds lekkerder.
gelukkig want ik ben zelf echt helemaal into het barfen en lig 's avonds in bed al te bedenken wat ze volgende dag mogen eten en waar ik heen kan om zoveel mogenlijk lekkere veelzijdige vleesjes te halen voor ze.
geloof dat het een soort hobby van me word haha.
die groente vond ik zelf ook wat veel maar ik was even een beetje van de standaard verhouding uitgegaan.

ik geef bot wat goed bevleesd is dus dan kan ik daarbij bijvoorbeeld wat meer kopvlees geven? wat kan ik als afwisseling op kalfskopvlees geven, ook kipfilet enzo toch? de meneer van het islam center in rotterdam wist zelf ook goed wat er allemaal gevoerd word door barfers dus dat was vandaag ook een aangename verassing :) de geitenribben zat bijvoorbeeld ook echt lekker veel vlees aan die ik bij hem heb gekocht. denk 60& vlees en 40% bot. super dus!

onze Bull poept gewoon lekker bruin nog dus ik zal daar ook op letten zodat ik mijn menu ook kan aanpassen mocht het te wit worden.
Door Lizzy
#530622
Hahaha, wat onwijs gaaf dat je zo enthousiast bent!!! Leuk ook, dat hij vis lekker vindt. Ach, zo af en toe drie keer per week vis is niet erg, maar zelf zou ik niet standaard 3 keer per week veel vis geven.

Ja, leuk he, bij het Islam Center! Daar weten ze inmiddels wel wat een barfer nodig heeft ja ;D! Gaaf he!! En ik ken de vleesbotten inderdaad. Ze bevatten zeker heel veel vlees. Je kunt in totaal wat minder vleesbot geven (bijv. wat minder kippennek/vleugels - die bevatten wat minder vlees) en dan inderdaad wat kopvlees en kipfilet geven.

En net wat je zegt: gewoon kijken hoe je hond het er op doet en zonodig je menu aanpassen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 14 apr 2006, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pindy
#530986
vond het islam center echt ge-wel-dig!!
ruime keuze en ben super goed geholpen.
zodra de vriezer er is ga ik daar dus ook flink inslaan.

heb vandaag een nieuwe groentemix gemaakt met andijvie, klein beetje spinazie, broccoli, kokommer, peen, drie slasoorten en bietjes.
heeft Bull vanavond gegeten met een schep huttekase.
soms is het net een konijn, hij eet echt zowat alles wat je maar in ze bak gooit.
Door tieneke
#531080
[quote="pixie"]

heb vandaag een nieuwe groentemix gemaakt met andijvie, klein beetje spinazie, broccoli, kokommer, peen, drie slasoorten en bietjes.
heeft Bull vanavond gegeten met een schep huttekase.
soms is het net een konijn, hij eet echt zowat alles wat je maar in ze bak gooit.
[/quote]
Wees maar blij met zo'n kliko ;)
Door Pindy
#531106
haha zekers ;)
was mijn chihuahua maar zo makkelijk, die heeft liever dat ik het zelf eerst even voorkauw denk ik haha.
ik probeer het gewoon met kleine makkelijke dingen bij haar, hopen dat ze er ook aan wil wennen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door