Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Peet
#45313
Hai allemaal,
Ik ben nog maar een beginneling, dus zouden jullie even willen meekijken of dit compleet genoeg is voor een Duitse Herder van ca 42 kg? Ik wil het nl wel goed doen.....

Ma-ochtend:1 Smuldier/Rodi compleet (400 gr)
Ma-avond: 1 verse lap pens   (700 gr)
   1 appel       
         
Di-ochtend: 1 Smuldier/Rodi pens (400 gr)
Di-avond:   1 1/2 Smuldier/Rodi compleet (600 gr)
   1 paprika      
         
Woe-ochtend: 1/2 pak Carnibest (500 gr)
Woe-avond: 1/2 pak Carnibest (500 gr)
   1 wortel      
         
Do-ochtend: 1 Smuldier/Rodi compleet (400 gr)
Do-avond: 1 verse lap pens (700 gr)
   1 appel      
         
Vrij-ochtend: 1 Smuldier/Rodi pens (400 gr)
Vrij-avond: 1 1/2 Smuldier/Rodi compleet (600 gr)
   1 paprika      
         
Za-ochtend: 1/2 pak Carnibest (500 gr)
Za-avond: 1/2 pak Carnibest (   500 gr)
   1 wortel      
         
Zo-ochtend: 1/2 pak Carnibest (500 gr)
Zo-avond: 1/2 pak Carnibest   (500 gr)
   1 appel      

O ja, en die appel en groentjes, moet je die echt pureren? Hij eet ze zo ook wel hoor...is nog net geen vegetarier ;D
Alvast hartelijk dank...(p.s: ik heb zijn supplementen en de yoghurt er niet bijgezet maar die krijgt hij ook)
Peet
Door Lizzy
#45364
Hoi Peet, als ik het goed begrijp dan krijgt hij voor het grootste gedeelte complete voeding (of Smuldier of Rodi of Carnibest). Persoonlijk heb ik geen ontzettend groot vertrouwen in Smuldier. Naar mijn bescheiden mening hebben ze bij Smuldier niet echt verstand van hondenvoeding. Ik zou dus zelf eerder Carnibest of Rodi geven. Maar goed, omdat je het meest complete voeding geeft, komen de zelf samengestelde maaltijden niet al te krap. Hoe vaker je zelf samenstelt, des te krapper dat wel komt.

Twee maal per week een lap pens is natuurlijk prima, als het vuile pens is. Ik zou niet vaker pens gaan geven, want dan wordt het wel erg veel pens.

En dan de groente: yup. Die moet je inderdaad pureren. Een hond kan namelijk niet de celwanden zelf kapot maken. Persoonlijk denk ik ook dat je beter een groentepuree kunt maken van meerdere groentes. Bijv: 1 wortel, 1 paprika, andijvie, waterkers, alfalfa (waanzinnig gezond), peterselie, courgette, paksoi, rucolasla, etc. etc. en daar een puree van maken en dat bijv invriezen in porties voor de hele week. Dat is meer afwisseling voor jouw hond. Carnibest bevat overigens al wat gepureerde rauwe groentes. Je kunt trouwens de groentes ook wat grover raspen (volgens Mogens Eliasen) en dit mengen met pens. De bacteriën in de pens zullen dan (volgens hem) de celwanden "aanvreten" zodat de hond het beter kan verteren. Je kunt ook even kijken naar het "Fytomix, zelf maken" van Roger! Dat is denk ik ook een goed idee voor jouw hond, boordenvol gezondheid! Hier te vinden: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2089

Appel en ander fruit hoef je trouwens niet te pureren. Dat doen wolven in het wild ook niet. En fruit hebben (bij mijn weten) ook niet die celwanden zoals groentes.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 27 jan 2004, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#45600
Hai Lizzy,
dank je wel voor de uitgebreide reaktie. Hmmm, liever geen Smuldier, ok...het zal wel niet voor niets zo voordelig zijn....
Maar goed, dan dus beter Rodi en Carnibest, dat gaat lukken. (Wat is er eigenlijk minder goed aan smuldier?)

De pens is inderdaad een hele lap vuile pens, de grasjes zie je nog zitten! En hij moet er flink op knagen dus da's goed voor z'n kiezen.
OK, groentjes pureren, ik neem aan dat je die daarna in porties kan invriezen?

Ik heb Fytomix op de site van Bibi opgezocht, maar kreeg het idee dat dat meer is voor honden die moeten afvallen?? (Beau is echt keurig op gewicht, eerder "droog" dan dik), maar ik zou het dus meer als gezond supplement moeten zien?
:)
Dankjewel!
Peet (met dank aan Leo voor het plaatsen van de foto in mijn handtekening!!)
Door Lizzy
#45606
Hai Peet, wauw, dus dit is jouw hond? Wat is ie mooi en lief!

Tja Smuldier. Kijk, ik ken de fabrikant niet persoonlijk. Maar ik ken wel mensen die hem wel kennen of hebben gekend. En meneer Mulder (was het niet Jan Mulder Paul?) weet niet precies wat tie aan het doen is, maar dat mag zijn pret niet drukken. Wie heeft er trouwens een analyse/samenstellen voor mij, van Smuldier? Maar goed, nee, voor dat geld kun je niet veel soeps maken!

De vuile pens: PERFECT! Vooral lekker blijven geven!

Ja, groente pureren. Je kunt dit inderdaad invriezen, bijv. voor 1 of 2 weken. Ik zou je aan willen raden om ook alfalfa en waterkers door de groentemix te doen.

Fytomix kun je gebruiken om af te vallen. Maar, tis ook ontzettend gezond. Je kunt het inderdaad ook gebruiken als een gezonde toevoeging. Overigens, de informatie op de site van Bibi is oud en klopt niet meer. Vroeger deed men er gemalen kippenbot en olie doorheen, maar tegenwoordig is het (gelukkig) weer gewoon de maaginhoud van lammeren. Dus, voorverteerde kruiden, planten en grassen.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door