Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door senadance
#2976
Hallo Ink,

hier nog een keer zeilboot, oftewel Sena,

wat een heerlijke menuutjes  :P :P :Pdie je samenstelt, maar wat een werk, maar eerlijk ik ga het proberen, alleen op het moment doe ik even een complete versvleesvoeding tot hij is afgevallen  dus geen 20 gram per gewicht (werd mij aangeraden door Paul Barte op 17-08) maar ik ga het nu probereb met 450 tot 500 gram vlees en 100 tot 150 gram fytomix per dag. Groetjes SENA ;D ;D ;D
Basisidee (ongeveer dus):
15% orgaanvlees
40% spiervlees
20% bot
15% groenten en fruit
10% overige (= granen, zuivel, ei, honing, ...)

Groentenmix = circa 10 soorten, gepureerd per keer 10-15 zakjes van een ons in de vriezer.
Fruitmix = circa 7 soorten, gepureerd per keer 10-15 zakjes van een ons in de vriezer.
Granen = 7-korenvlokken en speltvlokken (soms met tarwekorrels) nachtje laten weken in water en/of wat zuivel, honing, fruit, 's morgen nog wat verse zuivel erbij en soms een geprakte banaan.
Gemalen sesamzaadjes, groene pompoenpitten, walnoten, lijnzaadjes, zonnebloempitten, soms tarwekorrels iedere: ma/wo/vr/zo.
Rauw ei elke: di/do/vr.
Vitamine Ester-C 500 van Solgar iedere dag.
Capsules visolie, zalmolie of beetje (Liz hoe heet dat spul, Perfect Balance ofzo, die met die 100 soorten erin?) paar keer per week.
Heel af en toe een handje rijst of 's winters als het koud is eten we samen een havermoutpapje of als we vroeg gaan lopen later eten, maar wel dan een boterham met leverworst.
Toetje: altijd een klein botje (als rekeneenheid gebruik ik een ons) van kalf of lam, soms een heupstuk/boegbout i.p.v. een maaltijd.

Voorbeeld van deze week (elke zondagavond maak ik een nieuw menu voor de komende week):

ma mo : 200 kipfilet + 200 rundergehakt + 100 groente
ma av  : 400 kalfssrib (300 vlees + 100 bot)
di mo   : 100 kippenlever + 200 runderhals + 100 groente
di av    : 500 kippenbout (400 vlees + 100 bot)
wo mo : granenpapje
wo av  : 400 gesneden runderpens + 100 groente
do mo  : 200 lamshart + 200 kipfilet + 100 groente
do av   : 400 kalkoendij (300 vlees + 100 bot)
vr mo   : 200 runderhart + 200 runderhals + 200 groente
vr av    : 400 vis (1 sardien, blikje zalm, blikje schelvislever, blikje makreel of tonijn, ons koolvisfilet)
za mo  : granenpapje
za av   : 400 kalfsrib (300 vlees + 100 bot)
zo mo  : 100 kippenlever + 200 kipfilet + 100 groente
zo av   : 400 konijn (300 vlees + 100 bot)

Maakt een totaal van:
3.200 gram spiervlees        : 44%
1.200 gram bot                       : 16%
1.100 gram groente en fruit: 15%
1.000 gram orgaanvlees   : 4%
  765 gram overige             : 11%
----------------------------------
7.265 gram totaal                : 100%

Sam is trouwens geboren op 01-03-2002 en weegt een kilootje of 30.
Door Ink
#2977
Hallo Ink,

hier nog een keer zeilboot, oftewel Sena,

wat een heerlijke menuutjes  :P :P :Pdie je samenstelt, maar wat een werk,
Mwa, als je eenmaal de slag een beetje te pakken hebt valt het mee. Maar veel mensen vinden het inderdaad te veel werk. Zal ik er gelijk even een voordeel bij noemen ..... ik weet precIES wat Sam te eten krijgt. En dat is voor mij belangrijker.
maar eerlijk ik ga het proberen, alleen op het moment doe ik even een complete versvleesvoeding tot hij is afgevallen
Ja doe maar effe rustig aan.
dus geen 20 gram per gewicht (werd mij aangeraden door Paul Barte op 17-08)
Ik denk dat Paul heeft gezegd/bedoeld dat het een idee is om daarmee te beginnen. Dat ie niet bedoeld heeft dat dat in de wet staat.
maar ik ga het nu probereb met 450 tot 500 gram vlees en 100 tot 150 gram fytomix per dag.
Doet dat maar even. Je kan ook nog een maaltijd pens per week geven trouwens.

Succes en houd ons op de hoogte!
Door jeanne
#2978
Ink, ik heb je menu ook even opgeslagen en geprint!
Er zit wel verschil in met dat van Lizzy, maar dat komt denk ik omdat zij Dalmaten heeft?
Ik denk dat jouw menuutje beter past bij mijn Freuleke?
Door Helen
#2979
Ink, ik vroeg me af hoeveel gemalen noten en zaden jij per keer geeft? Ik geef een eetlepel aan Balou per keer.

groetjes Helen
Door Ink
#2980
Umpf. Ik meet dat eerlijk gezegd nooit precies. En nu doe ik voor 2 van die harigen tegelijk dus meet ik eigenlijk helemaal niet meer.
Even denken in lepels (die ik dus niet gebruik).
1 (afgestreken) theelepel lijnzaad
1 (afgestreken) theelepel sesamzaadjes
4 halve walnoten
1 eetlepel (met klein kopje) groene pompoenpitten
1 eetlepel (met klein kopje) zonnebloempitten

Mja, dat klopt wel zo'n beetje denk ik.
Dus volgens mij zit je met een eetlepel per keer wel snor. Drie of vier keer in de week doe ik dat geloof ik.
Door Helen
#2981
Is wat je nu beschrijft voor een harige of voor twee? :D
Laatst gewijzigd door Helen op za 25 okt 2003, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#2982
Is wat je nu beschrijft voor een harige of voor twee? :D
Geen Ink hier...maar ik hoop dat Ink daar 2 weken ???of langer mee doet? ;D
ALLE nootjes en pitten worden gelijk gemalen,dan bewaar ik het in de koelkast en geef elke hond 1 lepel gemalen mengseltje per dag.
( en ik doe er ook nog amandelen door heen malen)
Door Helen
#2983
Ik trek iedere keer de hakmolen en mijn platte pletlepel uit de kast.....
Door Ink
#2984
Het is voor 2 harigen. En dat gaat in 1 keer door het eten. Ik heb ooit ergens gelezen dat je de pitjes direct na het malen moet geven. Dat door bewaren het effect verloren gaat. Geen flauw idee of het waar is, maar ik doe dat voor de zekerheid maar. Meestal 's avonds klaarzetten, 's morgens malen en hatsjekidee.

Dory, pak es effe je rekendoos (en op dat andere vraagstuk nog aan het studeren) ... Die hoeveelheid valt toch nog wel mee?
Door 202spots
#2985
Ik trek iedere keer de hakmolen en mijn platte pletlepel uit de kast.....
'n electric koffiemolentje (waar je de bonen zelf mee maalt) werkt perfect!! ;)
In 'n paar tellen is alles fijngemalen!!
Noten,zaadjes,pitjes en eierenschil ook!
Door 202spots
#2986
Het is voor 2 harigen. En dat gaat in 1 keer door het eten. Ik heb ooit ergens gelezen dat je de pitjes direct na het malen moet geven. Dat door bewaren het effect verloren gaat. Geen flauw idee of het waar is, maar ik doe dat voor de zekerheid maar. Meestal 's avonds klaarzetten, 's morgens malen en hatsjekidee.

Dory, pak es effe je rekendoos (en op dat andere vraagstuk nog aan het studeren) ... Die hoeveelheid valt toch nog wel mee?
1 (afgestreken) theelepel lijnzaad
1 (afgestreken) theelepel sesamzaadjes
4 halve walnoten
1 eetlepel (met klein kopje) groene pompoenpitten
1 eetlepel (met klein kopje) zonnebloempitten
Sorry Ink...ik zag alleen "kopje"staan,dus nam aan 'n kopje van dit en kopje van dat! :-/
Ja dan word de hoeveelheid (van hierboven)wel voor 1 keer  ;D
dus zeg maar 1 eetlepel met KOP er op per hond!
Dat is goed hoor. ;D ;D
Ik maal het wel voor 'n paar weken tegelijk....je hebt gelijk dat er word "gezegd" dat je het elke dag vers moet malen,maar daar heb ik geen tijd voor en geen zin in,dus ik doe het voor 'n week of 2,en ik zie geen nadelige gevolgen.... 8)
Laatst gewijzigd door mahuni op za 25 okt 2003, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door