Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ink
#2961
Basisidee (ongeveer dus):
15% orgaanvlees
40% spiervlees
20% bot
15% groenten en fruit
10% overige (= granen, zuivel, ei, honing, ...)

Groentenmix = circa 10 soorten, gepureerd per keer 10-15 zakjes van een ons in de vriezer.
Fruitmix = circa 7 soorten, gepureerd per keer 10-15 zakjes van een ons in de vriezer.
Granen = 7-korenvlokken en speltvlokken (soms met tarwekorrels) nachtje laten weken in water en/of wat zuivel, honing, fruit, 's morgen nog wat verse zuivel erbij en soms een geprakte banaan.
Gemalen sesamzaadjes, groene pompoenpitten, walnoten, lijnzaadjes, zonnebloempitten, soms tarwekorrels iedere: ma/wo/vr/zo.
Rauw ei elke: di/do/vr.
Vitamine Ester-C 500 van Solgar iedere dag.
Capsules visolie, zalmolie of beetje (Liz hoe heet dat spul, Perfect Balance ofzo, die met die 100 soorten erin?) paar keer per week.
Heel af en toe een handje rijst of 's winters als het koud is eten we samen een havermoutpapje of als we vroeg gaan lopen later eten, maar wel dan een boterham met leverworst.
Toetje: altijd een klein botje (als rekeneenheid gebruik ik een ons) van kalf of lam, soms een heupstuk/boegbout i.p.v. een maaltijd.

Voorbeeld van deze week (elke zondagavond maak ik een nieuw menu voor de komende week):

ma mo : 200 kipfilet + 200 rundergehakt + 100 groente
ma av  : 400 kalfssrib (300 vlees + 100 bot)
di mo   : 100 kippenlever + 200 runderhals + 100 groente
di av    : 500 kippenbout (400 vlees + 100 bot)
wo mo : granenpapje
wo av  : 400 gesneden runderpens + 100 groente
do mo  : 200 lamshart + 200 kipfilet + 100 groente
do av   : 400 kalkoendij (300 vlees + 100 bot)
vr mo   : 200 runderhart + 200 runderhals + 200 groente
vr av    : 400 vis (1 sardien, blikje zalm, blikje schelvislever, blikje makreel of tonijn, ons koolvisfilet)
za mo  : granenpapje
za av   : 400 kalfsrib (300 vlees + 100 bot)
zo mo  : 100 kippenlever + 200 kipfilet + 100 groente
zo av   : 400 konijn (300 vlees + 100 bot)

Maakt een totaal van:
3.200 gram spiervlees        : 44%
1.200 gram bot                       : 16%
1.100 gram groente en fruit: 15%
1.000 gram orgaanvlees   : 4%
  765 gram overige             : 11%
----------------------------------
7.265 gram totaal                : 100%

Sam is trouwens geboren op 01-03-2002 en weegt een kilootje of 30.
Laatst gewijzigd door Ink op za 26 jul 2003, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truitje
#2962
WOW!
Vind je het goed Ink, als jouw lijstje even bewaar?
Kan me goed helpen als ik het zelfmaken ga uitbreiden in Goede Tijden.
Ik moet nog veel leren als ik dit zo lees.
Gelukkig  maar dat er ook zoiets als compleet versvleesmenu bestaat voor Slechte Tijden.
Door Ink
#2963
Tuuk Truitje! Maar het is maar een voorbeeld he?
Schrijf je ook nog je knutsels op?
Door sylvia
#2964
Ink hoe wee(g)t je of bv een kalfsrib bestaat uit 300 vlees en 100 bot en dat bij de kip en konijn ook?
Of denk je dat dat zo ongeveer is?
Of kijk je naar schatting zoveel % is vlees dus is zoveel % bot en dat vertaal ik naar 300+100
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 18 jul 2003, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#2965
Ink hoe wee(g)t je of bv een kalfsrib bestaat uit 300 vlees en 100 bot en dat bij de kip en konijn ook?
Of denk je dat dat zo ongeveer is?
Of kijk je naar schatting zoveel % is vlees dus is zoveel % bot en dat vertaal ik naar 300+100
Ik weeg dat onderdeel en dat is dan 431 gram ofzo. Ik werp een blik en gok dat zoals jij zegt. Pakembeet 1/4 bot en 3/4 vlees dus 100 + 300. Die tientallen reken ik niet mee. De ene keer rond ik af naar boven, de andere keer naar beneden. Net hoe m'n pet staat.
Door sylvia
#2966

Ik weeg dat onderdeel en dat is dan 431 gram ofzo. Ik werp een blik en gok dat zoals jij zegt. Pakembeet 1/4 bot en 3/4 vlees dus 100 + 300. Die tientallen reken ik niet mee. De ene keer rond ik af naar boven, de andere keer naar beneden. Net hoe m'n pet staat.
ja zoiets dacht ik al ,maar ja toch ff vragen misschien had je een secret hoe je dat kon wegen  ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 18 jul 2003, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ink
#2968
Nee het heet (volgens het etiket bij de Makro) echt runderhals. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Komt geen bot aan te pas. Volgens Lies lijkt het op doorregen runderlappen en is het te gebruiken voor hachee, goulash of dat soort dingen. Of voor Sam natuurlijk. Het ziet er echt heel goed uit. Veel vlees, weinig vet.
Door Anna
#2969
Vitamine Ester-C 500 van Solgar iedere dag.
Mag ik vragen waarom?  :-/
Sam is trouwens geboren op 01-03-2003 en weegt een kilootje of 30.
Een reuzenpup!!!  Maar wel een hele mooie...  ;D

Groetjes,

Anna.
Door Ink
#2970

Mag ik vragen waarom?  :-/
Tuuk. Het oorspronkelijke idee was het mogelijke verband met HD. Als het potje leeg is denk ik dat ik ermee stop.
Een reuzenpup!!!  Maar wel een hele mooie...  ;D
Ieieieieieieks! Ik zie het nu pas ..... Krijg je ervan als je later in je teksten gaat zitten rommelen. Fanx! Ik zal het even veranderen.
Door Mister T
#2972

Ik weeg dat onderdeel en dat is dan 431 gram ofzo. Ik werp een blik en gok dat zoals jij zegt. Pakembeet 1/4 bot en 3/4 vlees dus 100 + 300. Die tientallen reken ik niet mee. De ene keer rond ik af naar boven, de andere keer naar beneden. Net hoe m'n pet staat.
jij hebt duidelijk wat met petten  ;).......
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door