Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#516645
Ik denk dat je beter kunt kijken wat jouw pup er van vindt. Ik denk dat je de ontlasting, de vacht, de groei gewoon goed in de gaten moet houden. Gelukkig heb je een kleine hond, dus echt veel mis kan er niet gaan.

Als je de kans hebt om je kalfssnijdsels te vervangen voor wat anders: dan zou ik je dat aan willen raden. Kalfsvlees is erg arm vlees.
Door noppp
#516955
[quote="Lizzy"]
. Gelukkig heb je een kleine hond, dus echt veel mis kan er niet gaan.


[/quote]


De grootte van de hond zal toch niet echt veel uitmaken? ???
Door Lizzy
#516960
[quote="noppp"]
De grootte van de hond zal toch niet echt veel uitmaken? ???
[/quote]

Nou, er zit wel degelijk veel verschil in het opgroeien van een kleine hond en een hond van een reuze ras. Reuze rassen moeten van 400 gram geboortegewicht naar, zeg even 70 kilo volwassen gewicht groeien. En dat is toch iets andere koek als van 400 gram naar 10 kilo. Dat vergt zooooveeeeel meer. Grote honden staan natuurlijk ook bekend om hun grote hoeveelheid skelet problemen....

Niet dat het voeren anders wordt. Je voert je hond precies hetzelfde. Maar ik bedoelde dus te zeggen dat JR moet kijken naar hoe haar/zijn hond opgroeit. Aan de hand daarvan kan hij/zij ook bepalen of de 16% bot voor de hond 'werkt' (zie de discussie die JR geopend heeft over het % bot).

Maar, omdat het zo' kleine hond betreft is het minder stressig als dat je een reuze hond goed op z'n poten moet krijgen. Want laten we wel wezen: het moet in 1 keer goed. Je krijgt geen 2de kans.

En ik geloof er 200% in dat je een reuze ras ook beter op z'n poten krijgt op zelf samengestelde voeding.

Maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat de eerste pup (van een reuze ras) wel stressig is voor de eigenaar, om dat met zelf samengestelde voeding te doen (de voerfabrikanten hebben de mensen zeer goed gehersenspoeld). Ik bedoelde het dus eigenlijk meer geruststellend, tegen JR.
Door JR
#516993
denk je dan dat het bot percentage te laag is?een teveel aan calcium poepen ze weer uit toch?kan ik dan beter met het bot aandeel wat hoger gaan zitten?ik geef ook een keer in de week een heel ei,dus inclusief schaal,dus dat is dan ook al weer extra calcium natuurlijk.

nog een vraag over botten:uit hoeveel bot bestaat een kip- en een lamsnek gemiddeld?

kalfsnijdsel kan ik dus beter vervangen door iets anders,dat wordt dan de helft rund en de helft lam.

en geven jullie ook nog iets van suplementen?ik zat zelf aan zeewier te denken,waar kan ik dit kopen?
Laatst gewijzigd door JR op vr 24 mar 2006, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#517006
Nee hoor, ik denk dat het percentage bot prima is. Tenminste, als jouw hond het er goed op doet. Mijn honden doen het dus niet goed, op 15%.

Overigens levert een heel ei met schil je geen extra calcium. Het binneste van het ei bevat namelijk veel fosfor en de schil bevat veel calcium. Dus samen is het een prima compleet hapje (qua Ca/F). Maar, het levert je dus geen extra calcium.

Kippennek: hier zie je een ontleed kippennekje. Met dank aan Dory: http://www.barfclub.nl/92539489.jpg

Lamsnek is niet te zeggen. Het hangt er helemaal van af hoeveel vlees de slager aan de nek heeft laten zitten.

Ik geef nauwelijks supplementen. Maar, ik geef door de groentemix soms wel waterkers en zeewier. Dat bevat vitamines en mineralen en sporenelementen zoals jodium. Een hond heeft daar maar erg weinig van nodig. En jodium zit bijv. ook in zeevis. En zeekraal of lamsoor of waterkers en dus ook zeewier.

Ik geef soms visolie. En in de winter heb ik mijn pup heel af en toe (sporadisch) levertraanolie gegeven, vanwege de vitamine D.
Door Antonia
#517057
[quote="Lizzy"]
Nou, er zit wel degelijk veel verschil in het opgroeien van een kleine hond en een hond van een reuze ras. Reuze rassen moeten van 400 gram geboortegewicht naar, zeg even 70 kilo volwassen gewicht groeien. En dat is toch iets andere koek als van 400 gram naar 10 kilo. Dat vergt zooooveeeeel meer. Grote honden staan natuurlijk ook bekend om hun grote hoeveelheid skelet problemen....

Niet dat het voeren anders wordt. Je voert je hond precies hetzelfde.

Maar, omdat het zo' kleine hond betreft is het minder stressig als dat je een reuze hond goed op z'n poten moet krijgen. Want laten we wel wezen: het moet in 1 keer goed. Je krijgt geen 2de kans.

En ik geloof er 200% in dat je een reuze ras ook beter op z'n poten krijgt op zelf samengestelde voeding.

Maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat de eerste pup (van een reuze ras) wel stressig is voor de eigenaar, om dat met zelf samengestelde voeding te doen (de voerfabrikanten hebben de mensen zeer goed gehersenspoeld). Ik bedoelde het dus eigenlijk meer geruststellend, tegen JR.
[/quote]

Ik heb zo'n puppekind van een reuzeras. Je voert inderdaad hetzelfde alleen een beetje meer. Enya is nu 4,5 maand oud en weegt zo'n 27 kg. Ze komt gemiddeld een dikke kilo per week aan en groeit zo'n 10 cm per maand. Het gaat dus behoorlijk hard.

Ik ben er heilig van overtuigd dat je iedere pup, maar zeer zeker een van een groot ras beter en gelijkmatiger laat opgroeien op vers. Als ik Enya vergelijk met haar nestbroertje en -zusjes dan zie ik een duidelijk verschil. Enya heeft in tegenstelling tot haar broer en zusjes geen last van groeischeuten, het gaat wel snel maar heel gelijkmatig. Tot op heden heeft Enya geen last gehad van groeipijn, haar zusje daarentegen loopt (helaas) alweer een paar weken op de Rimadyl.

Verder oogt Enya ook heel anders, ze is veel schraler en meer windhond. Dat kan natuurlijk ook aan het type liggen.
Met de stress vind ik het wel meevallen. Net wat je zegt, met goed en logisch nadenken kom je een heel eind en verder goed naar je hond kijken.
Door JR
#517817
oke we gaan het straks gewoon proberen en dan zien we wel hoe hij het erop doet.ik koop gewoon wat extra bot,en als zn ontlasting te dun is dan ga ik hem ook op de 2dagen dat hij nu geen bot zou krijgen gewoon een nek geven.we kijken het wel aan,eerst maar eens een vriezer vinden ::) verder is het menu dus wel oke?
Door Lizzy
#518032
[quote="JR"]
oke we gaan het straks gewoon proberen en dan zien we wel hoe hij het erop doet.ik koop gewoon wat extra bot,en als zn ontlasting te dun is dan ga ik hem ook op de 2dagen dat hij nu geen bot zou krijgen gewoon een nek geven.we kijken het wel aan,eerst maar eens een vriezer vinden ::) verder is het menu dus wel oke?
[/quote]

Wil je dit menu nou in de toekomst gaan geven of geef je het al? (omdat in de bar staat dat je kvv voert).

Zoals ik al eerder schreef: mocht je kalfsvlees kunnen vervangen voor wat anders: dan lijkt me dat een goed idee. Kwaad kan het natuurlijk niet, om af en toe kalf te geven, maar het is behoorlijk arm vlees. Kalf is eigenlijk baby-rund, dus op zich: mocht je nog een ander vlees(bot)soort kunnen vinden: ik zou het niet laten, als ik jou was. Te meer omdat je weinig groentes voert.

Tja, wat moet ik er verder van zeggen? Je menu is gebaseerd op adviezen die ik eigenlijk niet geef. Het bevat weinig bot en heel weinig groentes. En hoewel in theorie een hond met weinig bot toe kan en hoewel in theorie een hond zonder groentemix toe kan: ik zou het zelf zo niet doen. Ik zou elf sowieso meer groentes voeren. Maar ja goed, ik neem aan dat jij goede redenen hebt om het zo te doen zoals je hier beschrijft... Ik neem aan dat je goed bestudeerd hebt waarom je het zo wilt doen en er dus zelf achter staat! En aangezien er op rawfeeding vele honden groot worden op 15% bot en zonder groentes: zal jouw hond er ook groot op worden. Ik denk wel dat ze bij rawfeeding iets meer afwisseling betrachten (zoals ik boven al aangaf met het kalfsvlees). Ik denk dat ze ook een grotere variateit aan vleesbotten zullen voeren. Dus, wat minder kip en dan nog wat anders in de plaats, naast lam. Misschien kun je nog aan iets van konijn of parelhoen of eend of geit komen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 26 mar 2006, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#518069
ik wil het in de toekomst gaan geven,ben nu nog in afwachting van een nieuwe vriezer,dus heb nog mooi de tijd om me in het barf-voeren te verdiepen,tsja de percentages die me dara gegeven werden leken me ook redelijk,vooral met de redeneringen erbij,dat een prooi nooit uit meer dan zo'n 15%uit bot zou bestaan.
wat de afwisseling betreft,ik kan misschien af en toe aan geitenvlees komen,en ik kan natuurlijk verschillende vissoorten geven,of ik zelf achter deze manier sta (deze percentages) ik weet het nog niet....vindt het erg moeilijk,alle tips en adviezen zijn welkom,ik sta overal voor open,vandaar dat ik dit menu ook hier geplaatst heb,omdat ik graag wil weten hoe een ander er over denkt.jij vindt als ik het goed begrijp,het dus beter om wat meer bot en wat meer groentes te voeren,en dan minder spiervlees?
welke percentages hou je zelf ongeveer aan?
Door Lizzy
#518073
[quote="JR"]
ik wil het in de toekomst gaan geven,ben nu nog in afwachting van een nieuwe vriezer,dus heb nog mooi de tijd om me in het barf-voeren te verdiepen,tsja de percentages die me dara gegeven werden leken me ook redelijk,vooral met de redeneringen erbij,dat een prooi nooit uit meer dan zo'n 15%uit bot zou bestaan.
wat de afwisseling betreft,ik kan misschien af en toe aan geitenvlees komen,en ik kan natuurlijk verschillende vissoorten geven,of ik zelf achter deze manier sta (deze percentages) ik weet het nog niet....vindt het erg moeilijk,alle tips en adviezen zijn welkom,ik sta overal voor open,vandaar dat ik dit menu ook hier geplaatst heb,omdat ik graag wil weten hoe een ander er over denkt.jij vindt als ik het goed begrijp,het dus beter om wat meer bot en wat meer groentes te voeren,en dan minder spiervlees?
welke percentages hou je zelf ongeveer aan?
[/quote]

Ik heb zelf 20% a 25% bot (kaal) aan mijn pup gegeven. Dat is dus 40% a 50% vleesbot. Ik denk overigens dat zij eerder 20% als 25% kaal bot kreeg want ik gaf (en geef) haar heel regelmatig delen van hele dieren (eend, parelhoen, kwartel, konijn, etc). Buiten de delen van hele dieren kreeg ze kippenkarkassen, kippenvleugels, eendennekken, lamsribben, lamsnekken, geitenribben (wel met veel vlees). Dus die 16% kan ik wel mee leven hoor. Maar zoals ik al eerder schreef: mijn honden deden het niet goed op 15% bot dus ik heb dat verhoogd naar 20% a 25%. Als jouw pup het op 15% wel goed doet: prima.

Ik heb verder de volgende percentages voor mijn pup aangehouden:

15% groentemix
20% spiervlees en vis
15% orgaanvlees (inclusief pens)
5% tafelrestjes en voedingssupplementen

Nou moet ik zeggen dat de tafelrestjes vooral bestaan uit rauw ei, wat yoghurt/kefir en rauwe nootjes en zaadjes. En met voedingssupplementen ben ik waaaaanzinnig karig geweest bij onze pup. Ik heb haar wel af en toe visolie gegeven. Ik gaf af en toe ook de visolie-capsules van de HEMA. In de capsules van de HEMA zit erg veel vitamine E, dus ik heb verder geen supplementen met vitamine E gegeven.

Verder heb ik in de winter zo nu en dan wat levertraanolie gegeven (1 theelepeltje en maximaal 3 keer per week. In de zomermaanden heb ik haar geen levertraan gegeven). Verder krijgen ze hier geen supplementen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 26 mar 2006, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#518108
dus 20 % bot is beter dan... zoveel zat ik er dan toch niet naast...en de hoeveelheid spiervlees moet dan weer omlaag denk ik?
Door Lizzy
#518122
JR schreef: dus 20 % bot is beter dan...
Nee, dat heb ik niet geschreven
zoveel zat ik er dan toch niet naast...
Inderdaad
en de hoeveelheid spiervlees moet dan weer omlaag denk ik?
Nou, dat ligt er dus aan... of je het % bot omhoog wil doen. Volgens mij liggen we het meest uit elkaar wat groentemix betreft.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 26 mar 2006, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#518135
ja groente mix idd........had ik niet naar gekeken,heb me ene beetje blindgestaard op het bot-gebeuren :-[ dus dan iets minder spiervlees,iets meer groenten en eventueel dus iets meer bot?bijv 5% meer groenten en 5%meer bot en spiervlees -10%
Door Lizzy
#518334
[quote="JR"]
ja groente mix idd........had ik niet naar gekeken,heb me ene beetje blindgestaard op het bot-gebeuren :-[ dus dan iets minder spiervlees,iets meer groenten en eventueel dus iets meer bot?bijv 5% meer groenten en 5%meer bot en spiervlees -10%
[/quote]

Ja, ik zelf ben dus meer vertrouwt met het op laten groeien van pups waarbij je dus iets meer bot en meer groentes geeft. En ik heb geen ervaring met het laten opgroeien van pups op het prooidiermodel. Aangezien mijn honden het niet goed doen op het prooidiermodel, kies ik er (logischerwijs) voor om mijn pup ook niet groot te brengen volgens deze methode....

Maar ik zeg niet dat het niet kan. Je kunt best je pup groot brengen (en nogmaals, je hebt een kleine hond dus niet te stressig!!) op het prooidiermodel met 10% tot 15% bot en geen groente. Tenminste, dit is zoals ze het bij de YahooGroup RawFeeding doen. Zorg in dat geval dan wel voor heeeeel veel afwisseling in je vleesbot, vlees en orgaanvleessoorten. Ik vind de afwisseling nu wat mager, voor het prooidiermodel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door