Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hondenliefhebster
#38715
Hoi allemaal,
ik heb al eens vaker op dit forum rondgeneusd en na lang wikken en wegen besloten het menu van mijn honden te gaan veranderen.
Ik heb twee Hollanders, een vijfjarige korthaar en een langhaar van ruim twee. Oudste heb ik uit het asiel en was toen een uit zijn krachten gegroeide, erg magere jonge hond van een half jaar, die hoogstwaarschijnlijk bij zijn vroegere baas (een oude boer) met de pot had meegegeten. Ik probeerde hem op allerlei manieren wat dikker te krijgen, maar helaas, van brokken en andere dingen (rauw vlees, gekookt lamshart, lekkere bouillon, en noem maar op) werd hij doodziek. Na van alles uitgeprobeerd te hebben, ben ik toen bij Prins terecht gekomen, waar hij - eindelijk!! - wel goed op reageerde. Ik geef hem dit sindsdien, enkele malen per week afgewisseld met vers voer uit een pakje (vuile pens!).
Nummer twee floreert ook op dit menu. Hij is echter wel gevoelig gebleken op zijn huid. Samen met een homeopatisch dierenarts bij mij in de buurt heb ik ontdekt dat de oorzaak van deze jeuk gezocht moest worden in de beloningsbrokjes (niet van Prins, die zakten als een baksteen), waarmee ik hem aan het zwemmen probeerde te krijgen (Ja, ik weet het, menigeen zal nu zijn wenkbrauwen fronsen: een herder die geen balletje apporteert uit het water? Helaas, langharige Hollanders zijn meestal wat eigengereider dan hun kortharige neefjes en die van mij bezit die eigenschap in zeer hoge mate: hij liet dus de tennisballetjes altijd vrolijk dobberen, maar ging wel fanatiek achter 'drijfbrokjes' aan) Die 'drijfbrokjes' bevatten nogal wat lamseiwitten, en wij vermoedden dat hij daar gevoelig was/is.
Maar misschien waren het ook wel andere bestanddelen in dat tussendoortje waar hij verkeerd op reageerde, want toen ik hem laatst in een vlaag van verstandsverbijstering een lamsbot met vlees van de moslimslager aanbood, vertoonde hij geen enkele reactie in de vorm van gejeuk. In ieder geval knapte hij enorm op van een homeopatisch kuurtje.
Goed, mijn tweetal krijgt dus 's ochtends steevast brokjes, maar 's avonds ook vaak vers vlees uit een pakje. Ik koop ook regelmatig allerlei vers spul voor hen, dat ik als lekkernij ernaast aanbied (goed voor de tanden, houdt de heren bezig als er eens geen fietstocht op het programma staat, leidt af van vuurwerk, etcetera).
Ik gaf altijd Rodi (vuile pens), maar heb laatst ook eens Runner (vuiler pens) geprobeerd dat nog smeriger (en lekkerder!) ruikt dan het andere merk. Ik wil daar echter weer van af, want het blijkt niet compleet te zijn (maar we maken nu eerst de voorraad op).
Enfin, ik heb nu dus toch besloten over te gaan op vers voer, omdat ik er zoveel positiefs over hoor. Ik wil (nog) niet echt volledig gaan Barfen, maar denk aan een combinatie van een compleet versvoer, regelmatig aangevuld met rauw vlees (bijvoorbeeld van de moslimslager) en vis (die sardientjes waarover al ergens is geschreven, lijken me bijvoorbeeld wel wat).
Vraag 1 : Lijkt die combinatie verstandig? En kan ik er nog andere dingen bijgeven? (Brood, yoghurt?)
Vraag 2: Wat zijn jullie ervaringen met compleet vers voer? (Ik ben in verwarring gebracht door een fabrikant die ik heb aangeschreven en mij wees op het probleem dat in vakanties elders mogelijk geen compleet vers voer voorhanden blijkt en het dus praktisch is toch brokken erbij te blijven gebruiken)
Vraag 3: Is het in vakanties in het buitenland eventueel mogelijk tijdelijk brokken aan te bieden (of hoe lossen jullie dat anders op)?
Vraag 4: Welke merken compleet vers voer raden jullie persoonlijk voor mijn honden aan? (Een merk waarover ik erg enthousiast was - Carnibest - blijkt hier in buurt niet verkrijgbaar; aan veel andere merken kan ik misschien wel komen via een kennis met een hondenuitlaatservice, die wekelijks voor tig klanten van haar naar de groothandel gaat)
Vraag 5: Hoeveel zouden mijn honden per dag hiervan moeten krijgen? (Oudste weegt 24 a 25 kilo, jongste 20 tot 22 kilo)
Vraag 6: Zijn jullie van wat prijzen op de hoogte? (Op de meeste websites ontbreken die!)
Vraag 7: Kunnen honden ook kleinere botjes eten of stikken zij daarin? Ik had namelijk laatst spareribs van geitenvlees gekocht (zag er prima uit en was goedkoop), maar realiseerde me later dat de botjes zo klein waren, dus toen heb ik al het vlees weer losgesneden en het merg eruit gewerkt - kostte me slechts twee pleisters ...)
Vraag 8: Mijn honden krijgen af en toe als tussendoortje een pensstaafje. Past dat nog in zo'n ander dieet?
Verder vergeet ik misschien van alles, maar natuurlijk houd ik me ook voor die ontbrekende informatie van harte aanbevolen! Tenslotte: mijn honden zijn geen echte werkhonden, maar wel behoorlijk sportief. Ik fiets veel met ze, en het zijn dus gespierde boys!
Alvast bedankt voor het meedenken en ik wacht met spanning de reacties af!)
Laatst gewijzigd door hondenliefhebster op za 10 jan 2004, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#38721
Hoi HL,
Leuk dit te lezen,Ik zag je vandaag al een paar keer online,en heb je eerder al een PBtje gestuurd,(persoonlijk bericht) Rechts bovenin je beeld zie je staan : Hoi hondenliefhebster je hebt .?.. persoonlijke berichten,?.. zijn nieuw.
Als je daar op klikt kom je in je persoonlijke berichten.

Ik kan me niet meer precies herinneren waar je ook alweer woont maar misschien woon je in de buurt van iemand die CB voor je mee wil nemen.
Zo niet ,ik ben altijd erg tevreden geweest over Rodi kompleet (ik heb altijd die op pensbasis gegeven)
Hier in de bibliotheek staan de url's van alle versvoerfabrikanten.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 10 jan 2004, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#38722
hondenliefhebster schreef: Vraag 1 : Lijkt die combinatie verstandig? En kan ik er nog andere dingen bijgeven? (Brood, yoghurt?)
Ja hoor. Er zijn er wel meer die een compleet versvlees geven en een paar keer per week zelf iets in elkaar flansen. Je kunt vanalles aan toevoegingen geven (brood is minder aan te raden, liever geen of weinig granen, maar daar kan je hier nog wel meer over lezen) zoals eieren, groentemmixjes, fruitmixjes, yoghurt, karnemelk, geitemelk, rauwe honing. Wat je zelf wilt.
Vraag 2: Wat zijn jullie ervaringen met compleet vers voer? (Ik ben in verwarring gebracht door een fabrikant die ik heb aangeschreven en mij wees op het probleem dat in vakanties elders mogelijk geen compleet vers voer voorhanden blijkt en het dus praktisch is toch brokken erbij te blijven gebruiken)
Alleen mijn poezen eten compleet vers (Carnibest) en genieten hier van en zijn enorm opgeknapt. Volgens mij is het niet echt nodig om brokken bij te blijven geven ivm met vakanties. De darmen van de hond worden gezonder en sterker op het versvlees en kunnen een verandering indien nodig best aan.
Vraag 3: Is het in vakanties in het buitenland eventueel mogelijk tijdelijk brokken aan te bieden (of hoe lossen jullie dat anders op)?
Je zou dus eentueel brokken kunnen geven (misschien twee weken van te voren eens een maaltijd vervangen door brokken en dan om de paar dagen brokken zodat de darmen kunnen wennen en als er sterk gereageerd wordt je dit nog thuis hebt en niet in de tent bijvoorbeeld ;D). Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een vakantie lang barfen. Ik ben van de zomer drie weken wezen camperen en dus elke dag in de supermarkt iets voor ons en iets voor de hond gehaald.
Vraag 4: Welke merken compleet vers voer raden jullie persoonlijk voor mijn honden aan? (Een merk waarover ik erg enthousiast was - Carnibest - blijkt hier in buurt niet verkrijgbaar; aan veel andere merken kan ik misschien wel komen via een kennis met een hondenuitlaatservice, die wekelijks voor tig klanten van haar naar de groothandel gaat)
Carnibest vind ik het beste, dan Bibi, en dan Energique of Duck, dan Rodi en AHV. Smuldier en Runner staan minder goed bekend. Kivo ken ik niet. Heb ik geen ervaring mee.
Vraag 5: Hoeveel zouden mijn honden per dag hiervan moeten krijgen? (Oudste weegt 24 a 25 kilo, jongste 20 tot 22 kilo)
Vraag 6: Zijn jullie van wat prijzen op de hoogte? (Op de meeste websites ontbreken die!)
Met deze twee vragen kan ik je niet helpen. Meestal staat er wel een advieshoeveelheid op de verpakking. Hier zou je mee kunnen beginnen en dan aanpassen aan wat je biij de hond ziet. (op het oog voeren dus)
Vraag 7: Kunnen honden ook kleinere botjes eten of stikken zij daarin? Ik had namelijk laatst spareribs van geitenvlees gekocht (zag er prima uit en was goedkoop), maar realiseerde me later dat de botjes zo klein waren, dus toen heb ik al het vlees weer losgesneden en het merg eruit gewerkt - kostte me slechts twee pleisters ...)
Wat noem je kleine botjes? Chooky (husky) krijgt kippevleugeltjes, kippenekken, lams- en geiteribben en soms volgens mij nog wel kleinere botjes (halve vleugels of zo). Je moet in het begin in de gaten houden hoe je honden eten, schrokken ze of kauwen ze netjes. Eventueel kan je in het begin het eten even een paar keer vasthouden om ze te leren hoe ze dit nieuwe eten kunnen eten. Eventueel eerst een tijdje platslaan om ze een beetje te helpen.
Vraag 8: Mijn honden krijgen af en toe als tussendoortje een pensstaafje. Past dat nog in zo'n ander dieet?
Ja hoor. Dat is gewoon extra. Wij eten ook wel eens snacks en snoep.
Verder vergeet ik misschien van alles, maar natuurlijk houd ik me ook voor die ontbrekende informatie van harte aanbevolen! Tenslotte: mijn honden zijn geen echte werkhonden, maar wel behoorlijk sportief. Ik fiets veel met ze, en het zijn dus gespierde boys!
Alvast bedankt voor het meedenken en ik wacht met spanning de reacties af!)
Heel veel succes en veel plezier!!!
groetjes Eva
Door Lizzy
#38727
Enfin, ik heb nu dus toch besloten over te gaan op vers voer, omdat ik er zoveel positiefs over hoor.
Goed idee!
Ik wil (nog) niet echt volledig gaan Barfen, maar denk aan een combinatie van een compleet versvoer, regelmatig aangevuld met rauw vlees (bijvoorbeeld van de moslimslager) en vis (die sardientjes waarover al ergens is geschreven, lijken me bijvoorbeeld wel wat).
Hoeft ook niet. Versvleesvoeding is ook zeer gezond hoor!
Vraag 1 : Lijkt die combinatie verstandig? En kan ik er nog andere dingen bijgeven? (Brood, yoghurt?)
Ja hoor, de combinatie is prima. Ik moet wel zeggen: hoe meer je zelf samenstelt, hoe meer je je aan "de regeltjes" moet houden (qua percentages).
Vraag 2: Wat zijn jullie ervaringen met compleet vers voer? (Ik ben in verwarring gebracht door een fabrikant die ik heb aangeschreven en mij wees op het probleem dat in vakanties elders mogelijk geen compleet vers voer voorhanden blijkt en het dus praktisch is toch brokken erbij te blijven gebruiken)
Ik stel de voeding voor mijn honden helemaal zelf samen, maar ik heb ooit ook versvlees gegeven. Dat beviel mij prima. Maar ik wilde graag tot op de mg. nauwkeurig weten wat mijn honden aten (% orgaanvlees, % spiervlees, % bot enzo) en daarom ben ik zelf gaan samenstellen. Dit bevalt mij uitstekend! Ook als ik op vakantie ga. Een hond die versvlees eet kun je best een paar weken op brokken over zetten hoor. Ik raad altijd aan dit te doen en dag of 3 vOOrdat je op vakantie gaat. Mochten ze dan wat dunne ontlasting hebben, zit je niet op je vakantie/in de auto te etteren. Overigens is het helemaal HEEL goed te doen om die weken dat je op vakantie bent zelf samen te stellen! Onder menu's heeft Ink haar vakantie menu gezet.
Vraag 3: Is het in vakanties in het buitenland eventueel mogelijk tijdelijk brokken aan te bieden (of hoe lossen jullie dat anders op)?
Zie boven.
Vraag 4: Welke merken compleet vers voer raden jullie persoonlijk voor mijn honden aan? (Een merk waarover ik erg enthousiast was - Carnibest - blijkt hier in buurt niet verkrijgbaar; aan veel andere merken kan ik misschien wel komen via een kennis met een hondenuitlaatservice, die wekelijks voor tig klanten van haar naar de groothandel gaat)
De beste versvleesvoeding vind ik dat merk waar jouw honden het het beste op doen. Probeer ze desnoods allemaal. Nah OK, behalve Smuldier en Runner. Laat die gerust in de winkel!
Vraag 5: Hoeveel zouden mijn honden per dag hiervan moeten krijgen? (Oudste weegt 24 a 25 kilo, jongste 20 tot 22 kilo)
Dit hangt volledig af van het merk dat je geeft.
Vraag 6: Zijn jullie van wat prijzen op de hoogte? (Op de meeste websites ontbreken die!)
Even bellen met de fabrikanten/verkopers.
Vraag 7: Kunnen honden ook kleinere botjes eten of stikken zij daarin? Ik had namelijk laatst spareribs van geitenvlees gekocht (zag er prima uit en was goedkoop), maar realiseerde me later dat de botjes zo klein waren, dus toen heb ik al het vlees weer losgesneden en het merg eruit gewerkt - kostte me slechts twee pleisters ...)
Wat is klein? Ze moeten er op kunnen kluiven en stukjes af kunnen kluiven. Ze moeten groot genoeg zijn zodat ze ze niet in 1 keer kunnen doorslikken. Ik raad je aan eerst het botten document door te lezen. Persoonlijk vind ik brokjes in combinatie met botten geen goede combi...
Vraag 8: Mijn honden krijgen af en toe als tussendoortje een pensstaafje. Past dat nog in zo'n ander dieet?
Welja! Ik eet zelf heel gezond maar soms eet ik toch echt even een lekker toastje brie!
Verder vergeet ik misschien van alles, maar natuurlijk houd ik me ook voor die ontbrekende informatie van harte aanbevolen! Tenslotte: mijn honden zijn geen echte werkhonden, maar wel behoorlijk sportief. Ik fiets veel met ze, en het zijn dus gespierde boys!
Alvast bedankt voor het meedenken en ik wacht met spanning de reacties af!)
Nou, ik zou het ff niet weten hoor, maar heb je nog vragen, stel ze gerust! Daar is dit forum voor :D! Je zult die gespierde boys van jou over 6 maanden niet terug kennen.... want hoe gespierd een brokken-hond ook is, een vers hond is meestal nOg mooier en strakker gespierd! Het zou kunnen dat jouw honden de eerste maanden op versvlees gaan afvallen. Daar moet je niet van schrikken, dat is heel normaal. Dat komt omdat er in versvlees veel minder koolhydraat zit. Het lichaam moet dus leren om zijn energie te halen uit eiwit en vet in plaats van koolhydraten. En meestal gaat dit gepaard met gewichtsverlies.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 10 jan 2004, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#38732
Lizzy, valt een toastje brie bij jou in de categorie ongezond??? Bij mij in de categorie voorgerecht nl ;D ;D
Lekkere zure matten van de Jamin of colaflesjes dat valt onder de categorie snack hoor 8) ;D

groetjes Helen
Door Lizzy
#38743
[quote="Helen"]
Lizzy, valt een toastje brie bij jou in de categorie ongezond??? Bij mij in de categorie voorgerecht nl ;D ;D
Lekkere zure matten van de Jamin of colaflesjes dat valt onder de categorie snack hoor 8) ;D

groetjes Helen
[/quote]Hoi Helen, nou nee, maar ik vind een pensstaafje nou ook weer niet ZO ongezond ;D. Als de vraag was geweest "mag mijn hond nog een Frolic-je" dan had ik gezegd "welja, ik eet ook wel eens een zure mat" ;D.
Door hondenliefhebster
#39479
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik heb niet eerder gereageerd, omdat ik op deze site nog voortdurend de weg kwijt ben (kan ik mijn eigen berichtjes niet meer terugvinden .... ???) en vervolgens weer helemaal ben afgeleid door andere dingen die ik ergens zie staan. Kortom, het moet even wennen allemaal, maar inmiddels weet ik al wel hoe de smilies werken.
Ik was vandaag van plan wat fabrikanten te mailen/bellen, maar ben daar vanwege voorbereidingen voor mijn werk nog niet toe gekomen. Het moet er nu wel snel van komen, want de zak brokken raakt leeg en eigenlijk heb ik geen zin meer in de aanschaf van een nieuwe 'om langzaam af te bouwen'. Wel ziet mijn husbandje het nu ook steeds meer zitten, dus dat is mooi meegenomen.
Ik heb trouwens begrepen dat ik de merken van compleet vers voer kan afwisselen. Klopt dat? (Dus de ene dag dit en de andere dag dat, of 's morgens dit en 's avonds weer wat anders)
Ik haal wel eens grote afvalbotten (knokkels) of joekels van rundermergpijpen bij de slager, vooral wanneer ik denk op een dag niet aan fietsen toe te komen (de kabouters doen thuis niets meer). Frankie en Jaymz vinden dat helemaal geweldig :D :D :D en zijn dan uuuuuren zoet. Mag dat echter nog wel naast het complete versvoer? Ik las namelijk ergens dat dit soort botten wordt afgeraden.
Mogen de honden ook eendagskuikens als vervanging van dat complete versvoer? (Ik gaf die vroeger heel vaak aan mijn katten en herinner me dat die beestjes erop floreerden)
Als ik besluit eens een keer 'echt' vers te geven, waar moet ik dan op letten? (Of orgaanvlees, of meer 'echt'vlees, of wat dan ook?) Moet er dan ook een groentemix of nog een andere aanvulling bij?
Groetjes en poten van Frankie en Jaymz!

Nb Ik zou ook wel een foto'tje, ofzoiets willen plaatsen, maar helaas, dat lukt me nog van geen meter.
:( :( :( :( Dat houden jullie dus nog te goed. ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door