Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Tarek
#433810
Graag jullie advies en mening ;D ;D
orgaanvlees: hart,lever,testikels,maagjes,pens van rund,kip,schaap,geit         

groentemix: andijvie,veldsla,wortel,brocolli,alfalfa,appel,kiwi,banaan,mandarijn         
paksoi,geitenkaas,walnoten,1 eetlepel zuivere plantaardige boter          

dag 1   kippenekken   300   gr
   groentemix   73   gr
   yoghurt/biogarde   3   eetlepels
   zeewier   1   theelepel

dag 2   kipkarkas   300   gr
   orgaan   170   gr
   groentemix   73   gr
   levertraan   1   theelepel
   recreatiebot      

dag 3   lamsribben   300   gr
   groentemix   73   gr
   ei   1   
   kopvlees   80   gr

dag 4   kippenekken   300   gr
   orgaan   170   gr
   levertraan    1   theelepel
   ei   1   

dag 5   runderstrot   300   gr
   groentemix   145   gr
   yoghurt   3   eetlepels
   honing   1   theelepel
   recreatiebot      

dag 6   vis   90   gr
   lams/geite ribben   300   gr
   groentemix   73   gr
   zeewier   1   theelepel

dag 7   kipkarkas   300   gr
   groentemix   73   gr
   orgaan   170   gr
   ei   1   
   levertraan   1   theelepel

Dit menu is gebaseerd op ons nieuwe aanstaande pupselke van dan 7 kg en op 7%         
Door Lizzy
#433971
Tarek schreef: Graag jullie advies en mening ;D ;D
orgaanvlees: hart,lever,testikels,maagjes,pens van rund,kip,schaap,geit         

groentemix: andijvie,veldsla,wortel,brocolli,alfalfa,appel,kiwi,banaan,mandarijn         
paksoi,geitenkaas,walnoten,1 eetlepel zuivere plantaardige boter
Ga je deze mix van groentes standaard maken? Want ik denk dat je qua groentes af en toe wel mag afwisselen. De ene keer paksoi gebruiken en de andere keer waterkers. Ik zou overigens niet snel andijvie en paksoi samen in 1 mix doen. Beide zijn groentes die veel nitraat bevatten. Zeker baby-wezentjes zijn gevoelig voor nitraat. Nitraatrijke groentes zijn: spinazie, paksoi, sla, radijs. andijvie, rode biet, spitskool. Je mag ze dus wel gebruiken, maar gewoon niet teveel/tevaak.

Geitenkaas? In groentemix? Lekker! Ik zou het zelf opeten ;D! Plantaardige boter hoort niet in hondenvoeding thuis. Dat kun je er echt beter uit laten! Vervang dit gerust voor een paar keer wat visolie (niet levertraan, maar visolie). Het schijnt dat pups die met regelmaat wat omega 3 vetzuren krijgen (visolie) intelligenter zijn als die dat niet krijgen ;D
         
dag 1   kippenekken   300   gr
   groentemix   73   gr
   yoghurt/biogarde   3   eetlepels
   zeewier   1   theelepel

dag 2   kipkarkas   300   gr
   orgaan   170   gr
   groentemix   73   gr
   levertraan   1   theelepel
   recreatiebot      

dag 3   lamsribben   300   gr
   groentemix   73   gr
   ei   1   
   kopvlees   80   gr

dag 4   kippenekken   300   gr
   orgaan   170   gr
   levertraan    1   theelepel
   ei   1   

dag 5   runderstrot   300   gr
   groentemix   145   gr
   yoghurt   3   eetlepels
   honing   1   theelepel
   recreatiebot      

dag 6   vis   90   gr
   lams/geite ribben   300   gr
   groentemix   73   gr
   zeewier   1   theelepel

dag 7   kipkarkas   300   gr
   groentemix   73   gr
   orgaan   170   gr
   ei   1   
   levertraan   1   theelepel

Dit menu is gebaseerd op ons nieuwe aanstaande pupselke van dan 7 kg en op 7%         
Ik heb eerst de percentages uitgerekend maar ik wist eigenlijk al dat dat wel snor zou zitten:

52% vleesbotten
13,5% vlees
14,6% orgaanvlees
14,6% groentemix
5,4% diversen (ei, yoghurt)

Als je pupsel de recreatiebotten echt op gaat eten, denk ik dat je wat aan je percentage bot moet gaan doen. De recreatiebotten heb ik nu dus niet meegeteld maar zodra hij daar veel van af gaat bijten: ga je teveel bot voeren. Je zou dan wat minder vleesbotten en wat meer spiervlees kunnen gaan geven om dat te compenseren. Ik vind je afwisseling echt prima. Ziet er gewoon degelijk uit zo! Nu vooral goed monitoren hoe pupsel het hier op doet ;D
Door Tarek
#433983
Lizzy schreef: Ga je deze mix van groentes standaard maken?
Nee,die heb ik nu gemaakt,probeer de volgende keer weer andere te doen. :)
Lizzy schreef:
Ik zou overigens niet snel andijvie en paksoi samen in 1 mix doen. Beide zijn groentes die veel nitraat bevatten. Zeker baby-wezentjes zijn gevoelig voor nitraat. Nitraatrijke groentes zijn: spinazie, paksoi, sla, radijs. andijvie, rode biet, spitskool. Je mag ze dus wel gebruiken, maar gewoon niet teveel/tevaak.
Oh,ik wist het wel van spinazie,maar zal er op letten ,Thnx ;)

quote author=Lizzy link=board=2;threadid=17074;start=0#msg433971 date=1133340637]
Geitenkaas? In groentemix? Lekker! Ik zou het zelf opeten ;D! Plantaardige boter hoort niet in hondenvoeding thuis.
Had het erin gedaan vanwege vit.A +D+E

quote author=Lizzy link=board=2;threadid=17074;start=0#msg433971 date=1133340637]
Vervang dit gerust voor een paar keer wat visolie (niet levertraan, maar visolie).
Dat was ik vergeten te melden,visolie capsule 3x pw ?

quote author=Lizzy link=board=2;threadid=17074;start=0#msg433971 date=1133340637]
Het schijnt dat pups die met regelmaat wat omega 3 vetzuren krijgen (visolie) intelligenter zijn als die dat niet krijgen ;D
Als ze nog slimmer worden dan zijn ze straks niet meer af te richten ;)

quote author=Lizzy link=board=2;threadid=17074;start=0#msg433971 date=1133340637]
 Ik heb eerst de percentages uitgerekend maar ik wist eigenlijk al dat dat wel snor zou zitten:

Heb het met de rekenhulp gedaan van de Dude :-*

quote author=Lizzy link=board=2;threadid=17074;start=0#msg433971 date=1133340637]

52% vleesbotten
13,5% vlees
14,6% orgaanvlees
14,6% groentemix
5,4% diversen (ei, yoghurt)

Als je pupsel de recreatiebotten echt op gaat eten, denk ik dat je wat aan je percentage bot moet gaan doen.

De bedoeling is om het vlees eraf te eten dan nog wat knagen maar niet teveel.

quote author=Lizzy link=board=2;threadid=17074;start=0#msg433971 date=1133340637]
De recreatiebotten heb ik nu dus niet meegeteld maar zodra hij daar veel van af gaat bijten: ga je teveel bot voeren. Je zou dan wat minder vleesbotten en wat meer spiervlees kunnen gaan geven om dat te compenseren. Ik vind je afwisseling echt prima. Ziet er gewoon degelijk uit zo! Nu vooral goed monitoren hoe pupsel het hier op doet ;D
De lamsribben kunnen die vanaf 8 weken? of dit eerst vervangen door kvv met b.v. geit?
Oh,ja; de zeewier 2 x p/wk genoeg of vaker?
Ik geef de honden nu elke dag i.v.m.Yvanka haar vacht.
Laatst gewijzigd door Tarek op wo 30 nov 2005, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#433993
[quote="Tarek"]
De lamsribben kunnen die vanaf 8 weken? of dit eerst vervangen door kvv met b.v. geit?
[/quote]

Tja.... misschien kun je wel raden hoe ik over ribben denk voor pups? Ik vind het niks.... Geef sowieso NOOIT 1 enkele rib en als je al ribben geeft, zorg gewoon dat de ribben zelf niet te lang zijn. Mocht de pup er 1 rib afbijten en in 1 keer inslikken, baal je gewoon (geloof mij maar ;D) als deze 20 cm lang is....

Ik zou zelf eerst even beginnen met zachtere botten als: eendennekken, eendenkarkassen, parelhoenen of konijnenbouten/karkassen geven ipv rib.
Door Tarek
#433997
De reden dat ik het vraag is dat ik daar wel aan kan komen en niet aan eend,parelhoen ed.

Misschien in stukjes knippen?
Door Lizzy
#434001
Had het erin gedaan vanwege vit.A +D+E
Leuk bedacht maar ik zou het toch niet geven. Vitamine A zit in lever. En in groentes. Je voert lever + groentes dus maak je om vitamine A geen zorgen. Vitamine D zit in levertraan. En dat geef je. Als je je bezorgt maakt of dat wel genoeg is: geef het dan 3 keer per week. Levertraanolie bevat overigens ook vitamine A en daarom moet je het ook weer niet tevaak/teveel geven. Vitamine E zit in bladgroentes, tarwekiemen, plantaardige olie. Als je twijfelt of je hondje wel genoeg binnen krijgt: je kunt de HEMA visolie capsules extra krachtig nemen. Die bevatten veel vitamine E. Je kunt ook een paar keer per week wat extra tarwekiemolie geven.
Dat was ik vergeten te melden,visolie capsule 3x pw ?
Prima!

Zoals boven: als je nou bijv. 1 a 2 keer per week zo'n HEMA capsule geeft: sla je 2 vliegen in 1 klap met de vitamine E.
Als ze nog slimmer worden dan zijn ze straks niet meer af te richten ;)
Ik zou geen omega 3 vetzuur geven ;D ;D ;D
Heb het met de rekenhulp gedaan van de Dude :-*
Kijk! Perfect!
Oh,ja; de zeewier 2 x p/wk genoeg of vaker?
Ik geef de honden nu elke dag i.v.m.Yvanka haar vacht.
Ik vind 2 keer per week zat. Ik geef zelf overigens helemaal geen/nauwelijks zeewier. Wel maal ik regelmatig waterkers of andere zeegroentes door de groentemix. En al die andere mineralen die zeewier bevat: die zitten ook wel in alfalfa.
Door Lizzy
#434004
[quote="Tarek"]
De reden dat ik het vraag is dat ik daar wel aan kan komen en niet aan eend,parelhoen ed.

Misschien in stukjes knippen?
[/quote]

Nee, dat zou ik zelf niet doen.... Ik zou dan liever een rij ribben geven, de ribben kort laten zagen of zelf met een goeie snoeischaar kort knippen en het vlees eraf laten kluiven + lekker laten kluiven aan het ruggemerg gedeelte (waar de ribben aan vast zitten).
Door Tarek
#434781
Vanaf wat voor leeftijd kunnen ze andere dingen eten dan alleen de zachte dingen zoals kippenek?
Na het wisselen?

Heeft iemand een adres voor konijn,eend o.i.d.?
Door Lizzy
#434784
[quote="Tarek"]
Vanaf wat voor leeftijd kunnen ze andere dingen eten dan alleen de zachte dingen zoals kippenek?
Na het wisselen?

Heeft iemand een adres voor konijn,eend o.i.d.?
[/quote]

Linga kreeg bij mij vanaf 8 weken kippennekken, kippenvleugels, kipkarkas, parelhoen, eend, eendennek en konijn. Ik bewerkte alles wel met een vleeshamer (behalve de nekken). Ze kreeg ook geitenribben, totdat dat mis ging (we gaan nu weer ribben proberen alleen hebben we ribben, van de ruggegraat, tot 5cm laten afzagen) en ze kreeg (en krijgt) kalfswervels om zich op uit te leven. Deze kon ze nog niet echt opeten maar was wel leuk om op 'te recreeeren' en goed voor het wisselen! De kalfswervels begint ze inmiddels voor een behoorlijk deel op te eten.
Door Tarek
#441129
Ik zat nog te denken,hoe zit het met dingen zoals:
snijsels van wild,kopvlees,rundergehakt omdat als spiervlees te geven? Kan dat?
Door Lizzy
#441141
[quote="Tarek"]
Ik zat nog te denken,hoe zit het met dingen zoals:
snijsels van wild,kopvlees,rundergehakt omdat als spiervlees te geven? Kan dat?

[/quote]

Zeker weten! Ik geef zelf nooit gehakt. Ik houd er niet van gemalen vlees te geven om vele redenen. Het wordt ten eerste niet zo goed verteerd als vlees in brokken en ten tweede weet je nooit wat er in zit (een percentage van het onderzochte gehakt door een consumentenprogramma bleek varken en paard te bevatten!). Dus ik zou vooral wildsnippers geven (als je eraan kunt komen) en kopvlees (ook uitstekend vlees).
Door Tarek
#441168
[quote="Lizzy"]
Dus ik zou vooral wildsnippers geven (als je eraan kunt komen) en kopvlees (ook uitstekend vlees).
[/quote]

Ik heb van mijn poelier een zak gekregen met van alles en nog wat van wild.Orgaan,snijsels en hoofdzakelijk van konijn. :P

Thnx Lizzy :D
Door Lizzy
#441185
[quote="Tarek"]
Ik heb van mijn poelier een zak gekregen met van alles en nog wat van wild.Orgaan,snijsels en hoofdzakelijk van konijn. :P

Thnx Lizzy :D
[/quote]

Vervelend, zo'n poelier..... ::) ;D ;D ;D
Door Tarek
#441306
oh,ja..
Ben net ook nog ff naar de markt geweest en heb wijting en makreel gekocht.Kan ik dat ook al geven?
Ondanks de diaree die ze heeft of nog maar ff wachten ???
Door Lizzy
#441339
[quote="Tarek"]
oh,ja..
Ben net ook nog ff naar de markt geweest en heb wijting en makreel gekocht.Kan ik dat ook al geven?
Ondanks de diaree die ze heeft of nog maar ff wachten ???
[/quote]

Ja, nu ze diarree heeft maar even geen nieuwe dingen introduceren lijkt me. Maar als ze zich dalijk weer beter voelt kun je ook wijting en makreel voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door