Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door hondsdol
#415466
ik ben op zoek naar goeie menu's voor mijn drie rakkers die allemaal volwassen zijn en rond de 15 kilo wegen.. dat denk ik hier nog wel terug te vinden op het forum..

maar.. er loopt hier ook een pup rond van 6 maanden.. ze weegt 34 kilo.. iemand enig idee hoe ik een menu voor haar moet samenstellen??

bedankt alvast!
Door the dude
#415610
Pup: Hetzelfde als een volwassen hond, alleen moet je een wat hoger percentage geven. Ook niet al te grote botten etc.

Ik stel mijn menu samen aan de hand van zaken die ik goed & goedkoop kan krijgen/ zaken die beschikbaar zijn.

Ik kan goed aan kippebout, kipkarkas en lamsribben komen, dus dat gebruik ik meestal als vleesbotten. Orgaanvlees is meestal pens en hart. Groentemix is gewoon wat er zoal in de groentela blijft liggen :-) (+ knoflook) Eieren zijn ook onmisbaar is mijn mening.

Verder eet hij bijvoorbeeld rundvlees als ik runderlappen 'fileer', makreelrestjes als ik een makreel schoonmaak, kip als ik een hele kip heb gekocht, en yoghurt als wij dat als toetje eten. In het begin ben je heel erg precies en geregeld maar op een gegeven moment gaat het heel natuurlijk en vanzelf.

ik heb wel maar een hond, 14 kilo, dus ik heb al snel een maaltijd bij elkaar, met drie rakkers is het natuurlijk wel wat meer plannen, Succes ermee !
Laatst gewijzigd door the dude op do 03 nov 2005, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hondsdol
#416116
[quote="Lizzy"]
Ik denk dat het altijd verstandig is om je zelf in te lezen in de materie zodat je zelf een menu kunt samen stellen voor jouw hond, dat past bij hem, bij jou en bij jouw omstandigheden. Misschien dat deze link je wat verder kan helpen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326
[/quote]

thx voor de link.. ik had het zelf al gevonden, maar wist nog steeds niet goed hoe ik er nu moest aan beginnen.. ???
die percentages kunnen dan misschien wel kloppen, maar als je niet weet welk je beginhoeveelheid (hoeveel eten geven aan je hond) is, kom je er nog niet veel verder mee.. :-[
blijft de beginhoeveelheid hetzelfde bij barfen als de hoeveelheden die aangeduid staan op droogvoerzakken?? ???
Door Lizzy
#416318
[quote="hondsdol"]
thx voor de link.. ik had het zelf al gevonden, maar wist nog steeds niet goed hoe ik er nu moest aan beginnen.. ???
die percentages kunnen dan misschien wel kloppen, maar als je niet weet welk je beginhoeveelheid (hoeveel eten geven aan je hond) is, kom je er nog niet veel verder mee.. :-[
blijft de beginhoeveelheid hetzelfde bij barfen als de hoeveelheden die aangeduid staan op droogvoerzakken?? ???
[/quote]

Nee, dat blijft bepaald niet hetzelfde, de hoeveelheden vers of brok.

In pup in de groei heeft tussen de 5% en 10% van haar lichaamgewicht nodig. Nu is jouw pup al 6 maanden en volgens mij van een best groot ras, maar qua hoeveelheid denk ik dat je ongeveer wel uit kunt gaan van 5% lichaamsgewicht. Voor een hond van 34 kilo kom je dan op een dagelijkse hoeveelheid van 1700 gram uit. Het is goed mogelijk dat dit al teveel is (dan word je pup te dik). Dan kun je gaan afzakken naar 4% (dat is 1360 gram).

Voor een volwassen hond geef je ongeveer 2% a 5% van zijn lichaamsgewicht. De 2% is voor een middelgrote/grote hond, de 5% voor een kleinere actievere hond. Met 2% kom je dan voor een hond van 15 kilo uit op een daghoeveelheid van ongeveer 300 gram. Als dat te weinig blijkt, kun je 3% gaan voeren en dat is 450 gram.

Nou, stel nou dat je voor je volwassen honden besluit om 50% vleesbot, 15% groentemix, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 15% vlees (spiervlees) te gaan voeren, kom je per week uit op:

1580 gram rauwe vleesbotten (50% vlees/50% bot)
470 gram rauwe/gepureerde groentes
470 gram orgaanvlees
160 gram tafelrestjes
470 gram spiervlees (of vis)

Nou is het niet de bedoeling (mag wel, maar hoeft dus niet) dat je iedere dag vleesbotten, groentes, orgaanvlees, tafelrestjes en spiervlees geeft. Je kunt dus vandaag (bij wijze van) een vleesbot geven en morgen orgaanvlees met groente.

Helpt dit al een beetje om een idee te krijgen?
Door Lizzy
#416470
[quote="herder_lover"]
nou hier was ik dus ook naar op zoek hahah

THANKSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
[/quote]

Lekker, zit ik het net ook in jouw topic te tikkeren ;D
Door Kynida
#417513
Ik ben zelf ook pas bezig met barfen, ben nog erg bezig met alles uitzoeken, maar soms kan het erg verwarrend zijn allemaal, hoe meer je er over leest, hoe verwarrender het wordt soms. Doe het gewoon rustig aan, er is geen haast. Ik voel met je mee.

Gr. chicken
Door hondsdol
#420116
[quote="Lizzy"]
Nee, dat blijft bepaald niet hetzelfde, de hoeveelheden vers of brok.

In pup in de groei heeft tussen de 5% en 10% van haar lichaamgewicht nodig. Nu is jouw pup al 6 maanden en volgens mij van een best groot ras, maar qua hoeveelheid denk ik dat je ongeveer wel uit kunt gaan van 5% lichaamsgewicht. Voor een hond van 34 kilo kom je dan op een dagelijkse hoeveelheid van 1700 gram uit. Het is goed mogelijk dat dit al teveel is (dan word je pup te dik). Dan kun je gaan afzakken naar 4% (dat is 1360 gram).

Voor een volwassen hond geef je ongeveer 2% a 5% van zijn lichaamsgewicht. De 2% is voor een middelgrote/grote hond, de 5% voor een kleinere actievere hond. Met 2% kom je dan voor een hond van 15 kilo uit op een daghoeveelheid van ongeveer 300 gram. Als dat te weinig blijkt, kun je 3% gaan voeren en dat is 450 gram.

Nou, stel nou dat je voor je volwassen honden besluit om 50% vleesbot, 15% groentemix, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 15% vlees (spiervlees) te gaan voeren, kom je per week uit op:

1580 gram rauwe vleesbotten (50% vlees/50% bot)
470 gram rauwe/gepureerde groentes
470 gram orgaanvlees
160 gram tafelrestjes
470 gram spiervlees (of vis)

Nou is het niet de bedoeling (mag wel, maar hoeft dus niet) dat je iedere dag vleesbotten, groentes, orgaanvlees, tafelrestjes en spiervlees geeft. Je kunt dus vandaag (bij wijze van) een vleesbot geven en morgen orgaanvlees met groente.

Helpt dit al een beetje om een idee te krijgen?
[/quote]
ja, dit helpt me echt reuze vooruit! fantastisch! heel heel heel erg bedankt!!

ik mag de hoeveelheden van de pup drastisch gaan opvoeren, dus.. nou, haar zal ik iig niet horen klagen.. ;D
Door Lizzy
#420124
Ik heb trouwens net even gekeken naar de hoeveelheid voer die ik aan mijn pup geef. Zij is 5 maanden, weegt ongeveer 22 kilo en eet 1 kilo per dag. Dat is net geen 5%. Misschien is 5% van het lichaamsgewicht dus ook al teveel voor jouw hond.... Ik zou zeggen, begin met 4% van het lichaamsgewicht en kijk het even aan!
Door Tarek
#420406
Die 5 -10% is dat van het gewicht wat de pup dan heeft of het gewicht wat ie als volwassen hond zal hebben ?
Ik krijg dus ook in de 1e week van December een pup erbij en moet me de nodig gaan verdiepen in wat er dan anders moet. ;D

En zijn er dingen die echt extra nodig zijn of waar meer van nodig is voor een pup?
Extra calcium of andere supplementen?
Thx
Laatst gewijzigd door Tarek op vr 11 nov 2005, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#420587
[quote="Tarek"]
Die 5 -10% is dat van het gewicht wat de pup dan heeft of het gewicht wat ie als volwassen hond zal hebben ?
Ik krijg dus ook in de 1e week van December een pup erbij en moet me de nodig gaan verdiepen in wat er dan anders moet. ;D

En zijn er dingen die echt extra nodig zijn of waar meer van nodig is voor een pup?
Extra calcium of andere supplementen?
Thx
[/quote]

Gefeliciteerd!! Wat voor pup?

5% a 10% van het lichaamsgewicht is de hoeveelheid voeding die een pup nodig heeft aan zelf samengestelde voeding.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 nov 2005, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door